היסח דעת בנהיגה - הסטת תשומת הלב של הנהג ממטלת הנהיגה וביצוע פעולות אחרות שאינן דרושות לנהיגה עצמה הינו אחד הגורמים לתאונות דרכים. היסח דעת בנהיגה נגרם בד"כ עקב שימוש בטלפונים חכמים עבור קריאת הודעות, שליחת הודעות טקסט וביצוע שיחות . גורמים נוספים כוללים שימוש במערכות המולטימדיה ואביזרים אחרים המצויים ברכב.
" איגוד הטלקומוניקציה הבינלאומי קבע ש"שליחת הודעות טקסט, ביצוע שיחות ואינטראקציה אחרת עם מידע בכלי רכב ומערכות תקשורת במהלך נהיגה מהווה מקור רציני להסחת הנהיגה ומגביר את הסיכון לתאונות דרכים". בשנת 2013 הארגון האמריקני National Safety Council העריך שבסך הכל היו באותה העת כ-1.4 מיליון תאונות דרכים בארצות הברית שנגרמו כתוצאה משימוש בטלפון הסלולרי במהלך הנהיגה. להערכת ה-National Safety Council כ-6-16% מכלל תאונות הדרכים בארצות הברית קרו כתוצאה משליחת הודעות טקסט במהלך הנהיגה"
אם אתם שייכים לזן נדיר שמהרגע הראשון אתם מרוכזים אך ורק בנהיגה, אתם לא משתמשים בטלפון או
כל אביזר אחר במהלך הנהיגה ואתם מרוכזים ב100 אחוז במטלת הנהיגה, אתם יכולים לדלג על המדריך הזה. למען הסר ספק, זהו המצב המומלץ לנהיגה בטוחה.
כל השאר, שמדברים מדי פעם בטלפון, שומעים מוסיקה ונעזרים בטלפון כדי לנווט אני ממליץ להמשיך ולקרא.
ריכזתי מספר פתרונות על סמך הניסיון האישי שלי בלבד, כדי להוריד למינימום את היסח הדעת ולחיות בשלום עם כל האביזרים השונים שמתחרים על הריכוז שלנו.
אני מודע לעובדה שלרכבים רבים היום יש אנדרויד אוטו וקאר פליי של אפל. המדריך הזה מתייחס בעיקר לרכבים שמגיעים ללא האופציה הזאת.
מיקום הטלפון ברכב:
עוד לפני השימוש בטלפון עצמו, יש משמעות למיקום של הטלפון ברכב. רצוי שהוא לא יהיה גבוה או נמוך מדי דבר שיגרום לנו להסיט את המבט באופן מלא מהכביש.
לדעתי ומנסיוני, לא מומלץ למקם את הטלפון על הדשבורד, החשיפה הישירה של השמש עלולה לגרום להתחממות של הטלפון ולכיבוי לא רצוני של הטלפון בדיוק באמצע השיחה או הניווט, בנוסף אני לא ממליץ
על כל האביזרים שעושים שימוש בוואקום על החלון או הדשבורד. מנסיוני, השמש הישראלית מנצחת את רוב השיטות. טלפון שנופל באמצע הנסיעה מהווה הסחה משמעותית שכדאי מאוד להימנע ממנה.
כתבה בנושא:
https://www.calcalist.co.il/internet/articles/0,7340,L-3738372,00.html
אני ממליץ על אביזרים איכותיים שמתחברים באופן פיזי וקבוע לרכב בטווח הראיה של הנהג. אני משתמש כבר שנים בתושבת
קבועה של ברודיט.
קיימים בשוק פתרונות נוספים שעובדים מצוין.
הפעלה של הטלפון:
רצוי מאוד להפעיל את ה bluetooth וה WAZE מראש. כמו כן מומלץ להזין את כתובת היעד ולבחור את המסלול המועדף מראש.
יש להתחיל את הנסיעה רק לאחר שנוצר חיבור הbluetooth עם הרכב והGPS של הטלפון הסתנכרן עם ה WAZE.
לממהרים שביננו, שאין את הזמן לבצע את כל התהליך הנ"ל מומלץ לאמץ פתרונות טכנולוגיים לביצוע אוטומטי של התהליך.
להלן מספר דוגמאות:
לבעלי הטלפון של חברת סמסונג יש את אפליקציית Bixby לביצוע אוטומטי של פעולות.
אני משתמש ב Bixby Routins כדי להפעיל את ה bluetooth והWAZE באופן אוטומטי ללא כל נגיעה בטלפון בזמן הנהיגה.
https://www.samsung.com/il/apps/bixby/
הסטאפ שלי:
הפעלה קבועה של הbluetooth בין השעה 0630 ועד השעה 1930. זמן היציאה שלי לעבודה והחזרה הביתה. בעבודה אני ממשיך להשתמש באביזרי blutooth ולכן הוא נשאר דלוק רוב היום.
הWAZE יופעל באופן אוטומטי בכל פעם שיתבצע חיבור של הטלפון עם הרכב.
כמובן שזאת רק דוגמה אחת ויש עוד המון אפליקציות דומות.
בנוסף אני משתמש Google Assistance . מידע נוסף בהמשך.
אופציה נוספת, שימושית מאוד ב ndroidA נקראת Trusted Devices. הפעלה של האופציה הזאת מונעת את הנעילה של הטלפון במקומות מוגדרים מראש.
זה מונע את הצורך בהקשה של קוד או קריאה של טביעת אצבע בזמן הנהיגה ומשאיר את הטלפון פתוח.
שיחות טלפון בזמן הנהיגה
באופן אישי, שיחת טלפון בזמן הנהיגה מפריעה לי מאוד, רמת הריכוז שלי יורדת ואני צריך לחלק את הריכוז שלי בין השיחה לנהיגה עצמה.
אני משתדל מאוד להימנע מזה. אני נמנע מלנהל שיחות טלפון ארוכות. אישתי כבר יודעת, שיחות איתי בזמן הנהיגה מוגבלות מאוד וקצרות.
אני מקבל או מעביר מידע קריטי בלבד בלי שום סיפורים מסביב. "אני מגיע בשבע, תחכי לי למטה. נתראה בקרוב" או "בדרך הביתה תקנה לחם וחלב, תודה" משפטים קצרים בלבד!
סיפורים על איך היה היום בעבודה ומה קורה עם הילדים אנחנו שומרים לזמן אחר. לא בזמן הנהיגה!
לא פעם אני גם דוחה שיחות בזמן נהיגה ובייחוד מהסוג שאני יודע שיגרמו לי לאבד את שלוות הנפש.
נהיגה היא לא הזמן המתאים להתקשר לשרות הלקוחות של חברת הוט לדוגמה.
אם אני מקבל שיחה קריטית שאני לא יכול לדחות ואני יודע שהיא לא תהיה קצרה ועניינית, אני משתדל להוריד את מהירות הנסיעה ומבלי לגרום לעיכובים מאחורי. כמו כן אני מפעיל
את בקרת השיוט האדפטיבית. זה עוזר לי לשמור על מהירות קבועה ומרחק בטוח מהרכבים סביב.
ברכבים החדשים אין בעיה להגיע למהירויות מאוד גבהות ומעבר למותר בשל חוסר ריכוז בזמן שיחת טלפון.
כדי להתקשר לאיש קשר אני משתמש ב Google Assistance. פשוט אומר בקול hey google call my wife . החיסרון של השיטה הוא שיש להעביר את אנשי
הקשר הנפוצים לאנגלית. יכולת הזיהוי של google גבוהה מאוד, האלגוריתם מצליח להתגבר גם על מבטא כבד.
דרך מומלצת נוספת היא להתקשר היא ע"י כפתורי speed dial או favourite שיש בחלק מהרכבים. אפשר להגדיר מראש אנשי קשר מועדפים.
הדרך הגרועה ביותר להתקשר היא ע"י חיפוש של איש קשר בטלפון. זהו תהליך ארוך ומסורבל ובייחוד בזמן הנהיגה.
שימושים נוספים ב Google Assistance
חוץ מחיוג לאנשי הקשר ניתן להשתמש ב google כדי להפעיל את WAZE ולנגן שיר ספציפי ב spotify האפשרויות מגוונות מאוד. הכל נעשה בקול שלנו ומבלי להוריד
את העיניים מהכביש.
בנוסף לגוגל קיימת האפשרות לקרא ולשלוח הודעות טקסט מתוך ה WhatsApp אבל באנגלית בלבד. אני מקווה שהמפתחים עובדים על אפשרות לתמיכה בשפת הקודש.
קריאה ושליחה של הודעות באופן פיזי מהטלפון הם מחוץ לתחום אצלי. ההודעות יכולות לחכות!
מספר מדריכים:
https://assistant.google.com/platforms/cars/
https://support.google.com/waze/answer/9332876?hl=en&ref_topic=6268710
https://www.youtube.com/watch?time_continue=111&v=SOTEc7rhYSQ&feature=emb_logo
טיפים נוספים להורדת הסיכון של היסח הדעת
יצרני הרכב השקיעו מאמץ רב כדי לאפשר לנהגים לשלוט על המערכות השונות של הרכב מגלגל ההגה. לימדו את הפונקציות
השונות ברכב שלכם. תוכלו לבצע משימות רבות מבלי להוריד את הידיים מההגה ואת העיניים מהכביש.
ברוב הרכבים מהשנים האחרונות ניתן לענות לשיחות טלפון, לקבוע את עוצמת השמע, להעביר שירים קדימה או אחורה ולהפעיל
את בקרת השיוט.
אופציה נוספת שמפחיתה התעסקות מיותרת בזמן הנהיגה היא האפשרות להשתמש בבקרת אקלים אוטומטית. זה יעיל מאוד ברכבים
שהעבירו את השליטה על מערכת המיזוג למסך הטאצ' במקום כפתורים פיזיים.
קובעים את הטמפרטורה הנוחה לכם פעם אחת וזהו!
משקפי שמש בזמן נהיגה
לדעתי מדובר באביזר חובה, אנחנו לא משתמשים במשקפי השמש כל הזמן מפני שתנאי התאורה והשמש
משתנים בזמן הנהיגה ולכן עולה הצורך למיקום נוח עבור המשקפיים שיאפשר אחסון ושליפה מהירה במידת הצורך.
נרתיק שנפתח בצורת "צדפה" אינו מומלץ לדעתי. לשם פתיחתו אנו זקוקים לשתי הידיים.
אני משתמש בנרתיק רך הפתוח בחלקו העליון. אני מסוגל לשלוף את המשקפיים בקלות בעזרת יד אחת ומבלי להוריד את העיניים מהכביש.
נשמח ללמוד אם גם לכם יש טיפים נוספים כדי להוריד למינימום את הסחת הדעת ובמיוחד פתרונות טכנולוגיים שלא הוזכרו כאן.
- 1
Recommended Comments
הצטרף לדיון
ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.