Jump to content
  • פתרונות להורדת הסיכון של היסח הדעת בנהיגה


    banji man

    היסח דעת בנהיגה - הסטת תשומת הלב של הנהג ממטלת הנהיגה וביצוע פעולות אחרות שאינן דרושות לנהיגה עצמה הינו אחד הגורמים לתאונות דרכים. היסח דעת בנהיגה נגרם בד"כ עקב שימוש בטלפונים חכמים עבור קריאת הודעות, שליחת הודעות טקסט וביצוע שיחות . גורמים נוספים כוללים שימוש במערכות המולטימדיה ואביזרים אחרים  המצויים ברכב.

    " איגוד הטלקומוניקציה הבינלאומי קבע ש"שליחת הודעות טקסט, ביצוע שיחות ואינטראקציה אחרת עם מידע בכלי רכב ומערכות תקשורת במהלך נהיגה מהווה מקור רציני להסחת הנהיגה ומגביר את הסיכון לתאונות דרכים". בשנת 2013 הארגון האמריקני National Safety Council העריך שבסך הכל היו באותה העת כ-1.4 מיליון תאונות דרכים בארצות הברית שנגרמו כתוצאה משימוש בטלפון הסלולרי במהלך הנהיגה. להערכת ה-National Safety Council כ-6-16% מכלל תאונות הדרכים בארצות הברית קרו כתוצאה משליחת הודעות טקסט במהלך הנהיגה"

    https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A9%D7%99%D7%9E%D7%95%D7%A9_%D7%91%D7%98%D7%9C%D7%A4%D7%95%D7%9F_%D7%A0%D7%99%D7%99%D7%93_%D7%91%D7%9E%D7%94%D7%9C%D7%9A_%D7%A0%D7%94%D7%99%D7%92%D7%94

    אם אתם שייכים לזן נדיר שמהרגע הראשון אתם מרוכזים אך ורק בנהיגה, אתם לא משתמשים בטלפון או
     כל אביזר אחר במהלך הנהיגה ואתם מרוכזים ב100 אחוז במטלת הנהיגה, אתם יכולים לדלג על המדריך הזה. למען הסר ספק, זהו המצב המומלץ לנהיגה בטוחה.
     כל השאר, שמדברים מדי פעם בטלפון, שומעים מוסיקה ונעזרים בטלפון כדי לנווט אני ממליץ להמשיך ולקרא.
     ריכזתי מספר פתרונות על סמך הניסיון האישי שלי בלבד, כדי להוריד למינימום את היסח הדעת ולחיות בשלום עם כל האביזרים השונים שמתחרים על הריכוז שלנו.

    אני מודע לעובדה שלרכבים רבים היום יש אנדרויד אוטו וקאר פליי של אפל.  המדריך הזה מתייחס בעיקר לרכבים שמגיעים ללא האופציה הזאת.

    מיקום הטלפון ברכב:
    עוד לפני השימוש בטלפון עצמו,  יש משמעות למיקום של הטלפון ברכב.  רצוי שהוא לא יהיה גבוה או נמוך מדי דבר שיגרום לנו להסיט את המבט באופן מלא מהכביש.
    לדעתי ומנסיוני, לא מומלץ למקם את הטלפון על הדשבורד,  החשיפה הישירה של השמש עלולה לגרום להתחממות של הטלפון ולכיבוי לא רצוני של הטלפון בדיוק באמצע השיחה או הניווט, בנוסף אני לא ממליץ
     על כל האביזרים שעושים שימוש בוואקום על החלון או הדשבורד.  מנסיוני, השמש הישראלית מנצחת את רוב השיטות.  טלפון שנופל באמצע הנסיעה מהווה הסחה משמעותית שכדאי מאוד להימנע ממנה.

    דוגמה של משתמש פורום שסבל מהבעיה:
    https://carsforum.co.il/topic/434222-%D7%9E%D7%A6%D7%99%D7%90%D7%AA-%D7%94%D7%96%D7%A8%D7%95%D7%A2-%D7%9C%D7%A4%D7%9C%D7%90%D7%A4%D7%95%D7%9F-%D7%94%D7%90%D7%95%D7%9C%D7%98%D7%99%D7%9E%D7%98%D7%99%D7%91%D7%99%D7%AA-%D7%A1%D7%99%D7%A7%D7%A8%D7%AA%D7%99-%D7%9C%D7%9B%D7%9D-%D7%9E%D7%A1%D7%A4%D7%A8-%D7%A4%D7%AA%D7%A8%D7%95%D7%A0%D7%95%D7%AA/?do=findComment&comment=6083985

    כתבה בנושא:

    https://www.calcalist.co.il/internet/articles/0,7340,L-3738372,00.html

     אני ממליץ על אביזרים איכותיים שמתחברים באופן פיזי וקבוע לרכב בטווח הראיה של הנהג.  אני משתמש כבר שנים בתושבת
     קבועה של ברודיט.
      קיימים בשוק פתרונות נוספים שעובדים מצוין.

    image.png.4962b85201fce59dc7e09fdb30d00e8d.png

     

    הפעלה של הטלפון:

    רצוי מאוד להפעיל את ה bluetooth וה WAZE מראש.  כמו כן מומלץ להזין את כתובת היעד ולבחור את המסלול המועדף מראש.  
    יש להתחיל את הנסיעה רק לאחר שנוצר חיבור ה
    bluetooth  עם הרכב והGPS  של הטלפון הסתנכרן עם ה WAZE.

    לממהרים שביננו, שאין את הזמן לבצע את כל  התהליך הנ"ל מומלץ לאמץ פתרונות טכנולוגיים לביצוע אוטומטי של התהליך.
     להלן מספר דוגמאות:
     לבעלי הטלפון של חברת סמסונג יש את אפליקציית Bixby 
    לביצוע אוטומטי של פעולות.  
      אני משתמש ב
    Bixby Routins כדי להפעיל את ה bluetooth והWAZE  באופן אוטומטי ללא כל נגיעה בטלפון  בזמן הנהיגה.
    https://www.samsung.com/il/apps/bixby/

    הסטאפ שלי:
     הפעלה קבועה של ה
    bluetooth  בין השעה 0630 ועד השעה 1930.  זמן היציאה שלי לעבודה והחזרה הביתה. בעבודה אני ממשיך להשתמש באביזרי blutooth ולכן הוא נשאר דלוק רוב היום.
     ה
    WAZE יופעל באופן אוטומטי בכל פעם שיתבצע חיבור של הטלפון עם הרכב.

    image.png.166a96646328bed9779363dc302d505c.png image.png.3e1fa53d91895578358b7cdbacec6a84.png image.png.2a1541bcbc7374cf443d2e7741c729e6.png image.png.814007230df4fad71fcfdd44b8b81d53.png

       

    כמובן שזאת רק דוגמה אחת ויש עוד המון אפליקציות דומות.
     בנוסף אני משתמש
    Google Assistance .  מידע נוסף בהמשך.

    אופציה נוספת, שימושית מאוד ב ndroidA נקראת Trusted Devices. הפעלה של האופציה הזאת מונעת את הנעילה של הטלפון במקומות מוגדרים מראש. 
     זה מונע את הצורך בהקשה של קוד או קריאה של טביעת אצבע בזמן הנהיגה ומשאיר את הטלפון פתוח.

    image.png.7247055c477936435ebbe801860ffaec.png  image.png.28b286367555269b13aefa136360da44.pngimage.png.69279b10c291156f98dc9abcf4e56d85.png  

         

    שיחות טלפון בזמן הנהיגה
     באופן אישי, שיחת טלפון בזמן הנהיגה מפריעה לי מאוד,  רמת הריכוז שלי יורדת ואני צריך לחלק את הריכוז שלי בין השיחה לנהיגה עצמה.
    אני משתדל מאוד להימנע מזה.  אני נמנע מלנהל שיחות טלפון ארוכות.  אישתי כבר יודעת, שיחות איתי בזמן הנהיגה מוגבלות מאוד וקצרות.
      אני מקבל או מעביר מידע קריטי בלבד בלי שום סיפורים מסביב.  "אני מגיע בשבע, תחכי לי למטה.  נתראה בקרוב"  או  "בדרך הביתה תקנה לחם וחלב, תודה"  משפטים קצרים בלבד!
      סיפורים על איך היה היום בעבודה ומה קורה עם הילדים אנחנו שומרים לזמן אחר.  לא בזמן הנהיגה!
      לא פעם אני גם דוחה שיחות בזמן נהיגה ובייחוד מהסוג שאני יודע שיגרמו לי לאבד את שלוות הנפש.
    נהיגה היא לא הזמן המתאים להתקשר לשרות הלקוחות של חברת הוט לדוגמה.  
      אם אני מקבל שיחה קריטית שאני לא יכול לדחות ואני יודע שהיא לא תהיה קצרה ועניינית, אני משתדל להוריד את מהירות הנסיעה ומבלי לגרום לעיכובים מאחורי.  כמו כן אני מפעיל
      את בקרת השיוט האדפטיבית. זה עוזר לי לשמור על מהירות קבועה ומרחק בטוח מהרכבים סביב.
     ברכבים החדשים אין בעיה להגיע למהירויות מאוד גבהות ומעבר למותר בשל חוסר ריכוז
    בזמן שיחת טלפון.  

     

    כדי להתקשר לאיש קשר אני משתמש ב Google Assistance.  פשוט אומר בקול hey google    call my wife .  החיסרון של השיטה הוא שיש להעביר את אנשי
     הקשר הנפוצים לאנגלית.    יכולת הזיהוי של
    google   גבוהה מאוד,  האלגוריתם מצליח להתגבר גם על מבטא כבד.
     דרך מומלצת נוספת היא להתקשר היא ע"י כפתורי
    speed dial  או favourite    שיש בחלק מהרכבים.  אפשר להגדיר מראש אנשי קשר מועדפים.
     הדרך הגרועה ביותר להתקשר היא ע"י חיפוש של איש קשר
    בטלפון.  זהו תהליך ארוך ומסורבל ובייחוד בזמן הנהיגה.

    שימושים נוספים ב Google Assistance

    חוץ מחיוג לאנשי הקשר ניתן להשתמש ב google  כדי להפעיל את WAZE ולנגן שיר ספציפי ב spotify  האפשרויות מגוונות מאוד.  הכל נעשה בקול שלנו ומבלי להוריד
     את העיניים מהכביש. 
     בנוסף לגוגל קיימת האפשרות לקרא ולשלוח הודעות טקסט מתוך ה
    WhatsApp  אבל באנגלית בלבד.  אני מקווה שהמפתחים עובדים על אפשרות לתמיכה בשפת הקודש.
      קריאה ושליחה של הודעות באופן פיזי מהטלפון הם מחוץ לתחום אצלי. ההודעות יכולות לחכות!

    מספר מדריכים: 

    https://assistant.google.com/platforms/cars/

    https://support.google.com/waze/answer/9332876?hl=en&ref_topic=6268710

    https://www.youtube.com/watch?time_continue=111&v=SOTEc7rhYSQ&feature=emb_logo

    image.png.eec316f9db3ab52aeb6a4e0b21f0453d.png

     

    טיפים נוספים להורדת הסיכון של היסח הדעת

    יצרני הרכב השקיעו מאמץ רב כדי לאפשר לנהגים לשלוט על המערכות השונות של הרכב מגלגל ההגה.  לימדו את הפונקציות
     השונות ברכב שלכם. תוכלו לבצע משימות רבות מבלי להוריד את הידיים מההגה ואת העיניים מהכביש.
     ברוב הרכבים מהשנים האחרונות ניתן לענות לשיחות טלפון, לקבוע את עוצמת השמע, להעביר שירים קדימה או אחורה ולהפעיל
     את בקרת השיוט. 

     

    image.png.93b050dd7faf5231d2f8aa63c1a3098b.png  image.png.3493285e537d037b4cb2f653478cf3b2.png

     

    אופציה נוספת שמפחיתה התעסקות מיותרת בזמן הנהיגה היא האפשרות להשתמש בבקרת אקלים אוטומטית.  זה יעיל מאוד ברכבים
     שהעבירו את השליטה על מערכת המיזוג למסך הטאצ' במקום כפתורים פיזיים.

    קובעים את הטמפרטורה הנוחה לכם פעם אחת וזהו!

    image.png.56f325f13fb7557533c4f8fb43d5dd0a.png

     

    משקפי שמש בזמן נהיגה
     
    לדעתי מדובר באביזר חובה, אנחנו לא משתמשים במשקפי השמש כל הזמן מפני שתנאי התאורה והשמש
     משתנים בזמן הנהיגה ולכן עולה הצורך למיקום נוח עבור המשקפיים שיאפשר אחסון ושליפה מהירה במידת הצורך.
     נרתיק שנפתח בצורת "צדפה" אינו מומלץ לדעתי.  לשם פתיחתו אנו זקוקים לשתי הידיים.
      אני משתמש בנרתיק רך הפתוח בחלקו העליון.  אני מסוגל לשלוף את המשקפיים בקלות בעזרת יד אחת ומבלי להוריד את העיניים מהכביש.

    image.png.03938fbefafe5ec764a182938ec56f2e.png   image.png.aa5e2142c053a98cbf986277d64fe580.png

     

    נשמח ללמוד אם גם לכם יש טיפים נוספים כדי להוריד למינימום את הסחת הדעת ובמיוחד פתרונות טכנולוגיים שלא הוזכרו כאן.

    • אהבתי 1

    User Feedback

    Recommended Comments

    טיפם טובים.

     

    ברכב שלי אין מערכת מדיה מודרנית. יש לי חיוג קולי עם עד 20 מספרים, הגדרתי ששה (משפחה קרובה בלבד).

     

    הטלפון עצמו מונח על מושב הנוסע, מחוץ לשדה הראיה. אם נזקק להצצה זה רק כאשר הרכב עומד.

     

    משקפי השמש שלי דווקא נמצאים בנרתיק צדפה בתיק צד שבו אני מחזיק עוד חפצים חיוניים. עולים על הפנים בתחילת הנהיגה ואז זזים בין העיניים למצח בהתאם לתנאי התאורה.

     

    דווקא הטיפ לגבי המזגן בעייתי - אני משנה את הטמפרטורה ואת עוצמת המניפה לעתים די קרובות. אחרי התנסות עם שליטה ממסך מגע במספר רכבים שכורים העדר אפשרות לשליטה מכפתורים פיזיים היא סיבה לפסול רכב. עם כפתורים פיזיים הסחת הדעת מתקצרת לחלקי שניה.

    עריכה אחרונה על ידי sperial
    • מעניין 1
    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    במערכת עם בקרת אקלים אוטומטית טובה אין שום סיבה לשחק עם הבקרות במהלך הנסיעה. מכוונים את הטמפרטורה הרצויה ונותנים למערכת לעבוד במצב אוטומטי. במכונית שלי המערכת מכוונת על ℃20 כל השנה ואני לא מרגיש שום צורך לשנות אותה.

     

    לגבי מיקום הטלפון, או שהוא בתיק, או שבנסיעה ארוכה הוא בתא הסגור המיועד לטעינה.

     

     

     

    עריכה אחרונה על ידי eladts
    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    מיקום הטלפון ברכב צריך גם להתחשב בפתיחת כרית האוויר של צד הנוסע. היא נפתחת עד בערך אמצע רוחב תא הנוסעים ובדרך כלל מכסה את רוב גובהו, ואתה לא רוצה שיעמדו דברים בדרכה.

     

    אישית לי אין בעיה להשתמש בטלפון בנהיגה: אני פשוט עוצר במקום בטוח או מבצע פעולות קצרות בזמן עצירות ברמזורים וכיוצא באלו. אם אני מנהל שיחה בנהיגה, אז אני מפצה על זה בהורדת מהירות והגדלת מרווחים.

     

    גם ביצוע של פעולות מחזוריות כמו בדיקת מראות מסייעות לשמור חלק ניכר מהקשב בכביש ולא בשיחה. כתוצאה מכך, שיחת טלפון איתי כשאני נוהג היא די מתסכלת.😄

    עריכה אחרונה על ידי חן ג.
    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    לגבי כיבוי והפעלת בלוטות׳ בטלפון - מיותר לגמרי, אפשר להשאיר את הבלוטות׳ דולק קבוע, הוא לא צורך סוללה כל עוד אין חיבור פעיל והזרמת דאטה דרכו (אם יש איזשהי צריכה היא כל כך זניחה שלא תראה הבדל בין טעינה לטעינה).

    • מעניין 1
    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    מעקב שב״כ? בבלוטוס? אני מקווה שמדובר בבדיחה.

     

    טיפים מעניינים, תודה.

    אני משתמש בסירי המון, גם בנהיגה, ממליץ בחום.

    אני גם משתמש בחיפוש קולי בווייז ויש לי פקודות קוליות מובנות של הרכב. כשאני חושב על זה עכשיו אני מדבר די הרבה עם חפצים דוממים... 

    • רעיון טוב! 1
    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    תודה על העצות הטובות.

     

    לא הכרתי את נושא ה-trusted devics - הוספתי אותו.

    את ה-bixby routines   עדיין לא הצלחתי למצוא בטלפון שלי... אבל לא בטוח שאני צריך.

    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    במכשירי אנדרואיד שהם לא סמסונג אפשר להשתמש ב-Automate למשל כדי למכן פעולות שונות כמו להפעיל Waze כשהטלפון מתחבר לדיבורית שברכב.

    עריכה אחרונה על ידי itamar01
    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים



    הצטרף לדיון

    ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.

    Guest
    הוסף תגובה...

    ×   התוכן שהדבקת מסוגנן.   הסר סיגנון

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   הקישור שלך הוטמע אוטומטית בגוף ההודעה.   הצג כקישור רגיל

    ×   התוכן הקודם שלך שוחזר.   ניקוי העורך

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • תוכן חדש...