Jump to content
  • הסטוריה קצרה של המוניות הארוכות במדינת ישראל


    yohai71

    מאמר זה מתפרסם עם תוכן מעודכן שבעבר העליתי כפוסט באחד השרשורים בפורום. עלה בדעתי שמן הראוי לפרסם את אותו תוכן אבוד כמאמר על המוניות הארוכות, שחלקנו זוכרים היטב מסתובבות בכבישים לפחות עד התחלפות המילניום.

     

    החל משנות החמישים המוקדמות, שלט קונצרן קרייזלר בשוק המוניות הרגילות וה"ארוכות" עם מותגי דה-סוטו וקרייזלר. להלן דוגמאות לרכבים אלו, למשל שתי תמונות שצולמו ליד היכל התרבות בתל-אביב:

     

    355939.jpg

     

    355967.jpg

     

    הנה תמונה שצולמה מעל כיכר השעון ביפו:

     

    355965.jpg

     

    ועוד אחת, לכיוון מקדש הבאהיים בחיפה:

     

    355966.jpg

     

    בשנות השישים עודכנה הדה-סוטו וכמובן כללה גירסה ארוכה:

     

    355941.jpg

     

    355940.jpg

     

    ועל אף דכיעת המותג, השליטה של קרייזלר נמשכה עם פליימוט' פיורי:

     

    355938.jpg

     

    מרצדס גם הם יוצגו עם ה-W111, אם כי בכמויות זניחות בשנות השישים:

     

    355942.jpg

     

    סטודהבייקר בהרכבה ישראלית גם כן נכחו:

     

    355944.jpg

     

    ואפילו פיג'ו:

     

    355943.jpg

     

    היה גם פיאט ארוך, שתמונה שלו לא מצאתי.

     

    הצ'קר מראתון, המונית האולטימטיבית (לפחות מסרטים אמריקאיים), תפסה נתח שוק רציני כשקרייזלר איבדו עניין פה. להלן תמונות ממפגש מועדון החמש שבו הושק מראתון קצר, אבל הופיע גם הדגם הארוך, משופץ כמונית "שירות" ישראלית למהדרין:

     

    35269425314_a06f022074_o.jpg

     

    35301522523_6155e6fe13_o.jpg

     

    ובתא הנוסעים, על זה ישבתם בשנות השישים\שבעים בקווים שנסעו בין חיפה לתל-אביב לירושלים:

     

    35719259800_c173402331_o.jpg

     

    הפריצה הגדולה של מרצדס בשוק המוניות הארוכות (והמוניות בכלל) אירעה בשנות השבעים, עם הגעת דור חדש של ישראלים, סלחן יותר כלפי תוצרת גרמנית, ואחרי שצ'קר היו טפשים מספיק בשביל לדחוף את מנוע הדיזל הרעוע של GM למוניות ולחסל סופית את מוניטין האמינות המופלגת שהיה להן. שאר המתחרים נעלמו קודם לכן וצריך להודות - מרצדס היו מודרניים, נוחים ומתקדמים הרבה יותר עם ה-W114, שאותם אני זוכר מצוין מסתובבים עד אמצע-סוף שנות השמונים:

     

    355948.jpg

     

    שליטת מרצדס בשוק המקומי הפכה לכמעט-בלעדית עם הופעת ה-W123 האלמותי, שכבר היה חלק בלתי נפרד מילדותי:

     

    355949.jpg

     

    כמו גם המחליף שלו, ה-W124 (כהערת אגב; לתפיסתי, יחד עם ה-W126 שהיה ה-S-CLASS של אותה תקופה, ה-W123 וה-W124 הן שלושת המכוניות הטובות ביותר ש-MB איי פעם יצרו - ever):

     

    355950.jpg

     

    יבואנים אחרים ניסו לרכב על ההצלחה של המרצדסים הארוכים עם מכוניות כגון האופל אומגה המוארכת (לא מצאתי תמונה), אך זה היה מעט מדי ומאוחר מדי. גם כך, סיימו המוניות הארוכות את תפקידן ההסטורי בשל כניסת המסחריות-מוסבות-למובילי נוסעים (ספרינטר\קראפטר\טרנזיט\דוקאטו וכו'). הללו תפסו בהצלחה את מקומן של המוניות הארוכות, שיותר לא חזרו לשוק.

     

    אסיים בתמונה שפורסמה בשרשור הזה, שצולמה בשנות התשעים ליד חניון שער שכם- ערב רב של מרצדסים ארוכים, בעיקר מסוג W123 אבל יש נוספים:

     

    7895d442ffb11ab7e3851f90730d0e24a.jpg.80f6d540511a0231eccdf371667559e3.thumb.jpg.0f5fe32cff01a9336c099d8ac77ee49e.jpg

     

    האמת? יש כאן אפילו אופל אומגה מאורכת יחידה- חפשו ותהנו.


    User Feedback

    Recommended Comments



    אני זוכר שכשלמדתי בתיכון, בסוף שנות ה90, היינו נוסעים עם מוניות "עמל" מחיפה לנתב"ג וחזרה. אז הם השתמשו בוואנים פורד אקונוליין. אחרי שבועיים באירופה זה היה שוק תרבותי לא קטן חחח
    הרכב מבפנים היה מלוכלך, מקרקש והדשבורד היה סדוק.
    אבל כשהנהג היה נכנס לכביש 2, הוא היה לוחץ על הגז עד הסוף וממריא, הוא נסע יותר מהר ממה שרוב הנהגים נוהגים באירופה באוטובאן הגרמני...
    בלילות הוא לא היה יורד מתחת ל140...
    חותך מכוניות אחרות, עוקף מימין, לא מאותת.
    זה לא הפריע לאף אחד מהנוסעים וכולם רק רצו להגיע כמה שיותר מהר הביתה.


    Sent from my SM-G985F using Tapatalk





    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    לפני 9 שעות, TDI כתב:

     

    ה-8 מקומות מגיעה בייבוא מקביל.

    ניתן להפוך רכב מייבוא מקביל למונית?

     

    רוב המוניות קאמרי מהדור החדש הגיעו בייבוא מקביל.

     

    בשנים האחרונות יש ייבוא אישי של מוניות, קונים רכב דיזל לבן באירופה והופכים אותו בארץ למונית.

    כבר יצא לי לראות מוניות מרצדס C ו-E סטיישן חדשות, GLE קופה, GLC, ב.מ.וו. 6GT...

    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    לפני 7 שעות, דניאל1983 כתב:

    אני זוכר שכשלמדתי בתיכון, בסוף שנות ה90, היינו נוסעים עם מוניות "עמל" מחיפה לנתב"ג וחזרה. אז הם השתמשו בוואנים פורד אקונוליין. אחרי שבועיים באירופה זה היה שוק תרבותי לא קטן חחח


     

    כן. מוניות אביב (שהזכרתי בפוסט קודם) ומוניות עמל.

     

    השוק היה עוד לפני שנכנסת למונית - יוצא מהבניין הממוזג לחום הישראלי ושומע את צעקות הנהגים והצפירות, אחרי השקט האירופי.

     

    דרך אגב, אל תשכח שהנהג הזה היה מחזיק ביד אחת את ה"מי פנוי באלנבי" וביד השניה את הסלולרי.

    • רעיון טוב! 1
    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    לפני 8 שעות, itsik170 כתב:

    בשנים האחרונות יש ייבוא אישי של מוניות, קונים רכב דיזל לבן באירופה והופכים אותו בארץ למונית.

    כבר יצא לי לראות מוניות מרצדס C ו-E סטיישן חדשות, GLE קופה, GLC, ב.מ.וו. 6GT...

    ממה שהבנתי למרצדס ישנו דגם דיזל המיועד למוניות (מתלים שונים, עיצוב פנימי שונה וכו') שאינו רכב דיזל סטנדרטי.

    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    לפני שעתיים, sperial כתב:

    כן. מוניות אביב (שהזכרתי בפוסט קודם) ומוניות עמל.

     

    השוק היה עוד לפני שנכנסת למונית - יוצא מהבניין הממוזג לחום הישראלי ושומע את צעקות הנהגים והצפירות, אחרי השקט האירופי.

     

    דרך אגב, אל תשכח שהנהג הזה היה מחזיק ביד אחת את ה"מי פנוי באלנבי" וביד השניה את הסלולרי.

    ותוך כדי זה גם מתעסק עם העודף שהיה עובר בין הנוסעים עד המושב האחורי

    לפני 11 שעות, Mr.Hybrid כתב:

     

    נמוך מאוד,

    אני כילד בשנת 1997 הייתי בטוח שמיכל מלא במחיר 100 ש"ח הוא יקר ומיועד לעשירים בלבד

    (לאמא שלי הייתה המכונית היחידה בשכונה)

    בשנת 97 השתחררתי מהצבא וקניתי את הרכב הראשון שלי (והיחיד שהיה בבעלותי), מחיר ליטר דלק היה כ- 2.5 ש"ח ובמאה ש"ח הייתי מתדלק מיכל מלא

    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    כן. מוניות אביב (שהזכרתי בפוסט קודם) ומוניות עמל.
     
    השוק היה עוד לפני שנכנסת למונית - יוצא מהבניין הממוזג לחום הישראלי ושומע את צעקות הנהגים והצפירות, אחרי השקט האירופי.
     
    דרך אגב, אל תשכח שהנהג הזה היה מחזיק ביד אחת את ה"מי פנוי באלנבי" וביד השניה את הסלולרי.
    כן, צודק, גם את זה אני זוכר... חחח
    אחרי חודש בשוויץ ביציאה מנתבג היה אפשר להחנק מהחום והלחות.

    Sent from my SM-G985F using Tapatalk

    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    לפני 19 שעות, TDI כתב:

     

    ה-8 מקומות מגיעה בייבוא מקביל.

    ניתן להפוך רכב מייבוא מקביל למונית?

     

    בוודאי שאפשר. זה אפילו די נפוץ. כמעט 25% מהמוניות שעלו על הכביש מתחילת השנה הגיעו בייבוא מקביל.

    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים




    הצטרף לדיון

    ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.

    Guest
    הוסף תגובה...

    ×   התוכן שהדבקת מסוגנן.   הסר סיגנון

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   הקישור שלך הוטמע אוטומטית בגוף ההודעה.   הצג כקישור רגיל

    ×   התוכן הקודם שלך שוחזר.   ניקוי העורך

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • תוכן חדש...