Jump to content
  • הנדסה ותרבות, מה שבא קודם


    discoTD5

    ממשיכים את שיתוף הפעולה עם הבלוג שלי car-pad, והפעם על הנדסה ותרבות.

     

    לפני מספר שבועות העליתי את המבחן ליונדאי סונטה ההיברידית הנהדרת. רצה הגורל ויום או יומיים קודם העליתי לפייסבוק האישי תמונות של סיטרואן  C3 חדשה, שהיתה אצלי למבחן, וגם המבחן שלה כבר פורסם.  

    יום למחרת אני מאשפז את הפיג'ו 208 הפרטית במוסך לטיפול שגרתי, ונוסע לאסוף סקודה אוקטביה חדשה למבחן.

    יוצר איתי קשר חבר ותיק שנמצא היום עמוק בעולמות יונדאי (או שמא לדייק – באולמות יונדאי) ואשר הכרתי אותו במפגש שנים קודם לכן בעולמות סיטרואן. "הסונטה מדהימה" הוא אומר "אבל לפעמים אני נזכר עם חיוך בעולמות הסיטרואן". (זה לא בדיוק מה שהוא אמר, והוא יסלח לי).

    התשובה שלי היתה מיידית, מהנדסי יונדאי לעולם לא יצליחו לייצר סיטרואן. מהנדסי סיטרואן לעולם לא יצליחו להוציא ממפעל סיטרואן רכב כמו יונדאי. זה לא יקרה.

     

    20210223_170539.jpg.8cd6b03f68dd874f5e5aeabc5966987e.jpg

     

    חשבתי על הביקור שלי בדרום קוריאה, כאורח קיה העולמית, שנים רבות לפני שחשבתי שאהיה מעורב בתחום הרכב. נסעתי במסגרת תכנית אירוח ללקוחות אקראיים מכל העולם. שמי עלה בהגרלה כלשהיא אצל היבואן. המארחים הדרום קוריאנים היו מדהימים. 0 תקלות, 0 אילתורים. מקומות הישיבה במסעדות השונות היו מתוכננים מראש. מקומות הישיבה בערב הגאלה הנוצץ היו מתוכננים לעומק, וכך מצאתי את עצמי מופרד מחבריי מישראל, בשולחן המכובדים, צמוד למס' 2 בקונצרן, (מס' 1 לא לקח חלק באירוע כולו).  את מידת בכירותו של מארחי יכולתי להבין מאופן בו ניגשו אליו עובדי האירוע. מארחי ידע לומר בדיוק כמה רכבי קיה נמכרו בישראל עד המספר המדויק, כולל דגמים, מעודכן לשבוע האחרון טרם הגעתנו לדרום קוריאה. היה בקי בניואנסים קטנים וניכר היה שביצעו שם למידה עמוקה ויסודית. רוצה לומר שרמת הדיוק היתה לא מהעולם הזה. שוחחנו לא מעט על הילדים והחינוך. הרצון שהילד יתקבל לעבודה כבוגר במוסד מכובד מתחילה כשהוא נולד. יום עם אחה"צ פנוי – תשכחו מזה. יום עם חברות לשחק בבובות – הצחקתם אותי. חוגי העשרה לעוברים. מוסיקה, מחול, שח מט, מתימטיקה, פיסיקה לתינוקות, פיתוח המחשבה ועוד השקעה בילדים כדי שיתקבלו לגן הנכון, ממנו יוכלו להתקבל לבית הספר היסודי הנכון, ממנו יוכלו להתקבל לתיכון המתאים, ואז דרכם לפקולטה הנכונה באוניברסיטה המתאימה תהיה סלולה. כשיסיימו עם תואר – יוכלו להתקבל לעבודה שתוכננה מראש.

    שלושה ילדים – הצחקתם אותי. שניים במקסימום אם יצאו תאומים וזו אינה ברכה, כי לא ניתן להשקיע בשניים את מה שניתן להשקיע באחד.

     

    20210201_171526.thumb.jpg.9a53346b96ad3fb33541e3ac4c15629d.jpg

     

    אני לא כותב את זה כביקורת, אלא כציון עובדה. את אותם בוגרי אוניברסיטאות אתם תפגשו כמהנדסים מופלאים שיוציאו מוצרים מהונדסים היטב. אתם מרגישים את זה בכל רכב של יונדאי או קיה אליו אתם נכנסים.

    מהצד השני של העולם, יושב לו מהנדס צרפתי שינק תרבות ועיצוב בבקבוק, את מרבית חייו בילה באירופה הקלאסית על עיצובה ותרבותה השונים לחלוטין. מבלי להיכנס לסטיראוטיפים, ברור לכם שהעומק המחשבתי שלו מורכב מרבדים שונים לחלוטין מאלו של עמיתו מדרום קוריאה.

    ואז הוא מוציא משולחן השרטוט שלו משהו כמו סיטרואן קקטוס או סיטרואן C3 חדשה.

    מי שמכיר את ההיסטוריה הקרובה של מוצרי פיג'ו סיטרואן, זוכר בוודאי את הפיג'ו 306 המופלאה, אחותה של הסיטרואן ZX הייחודית. ואז החליטו ב PSA לייצר גולף. אותה גולף גרמנית מהונדסת, הם הצרפתים יעשו את זה יותר טוב, וכך נולדה הפיג'ו 307 הכושלת. ההתחלה היתה מבטיחה, ההמשך עגום. הם יצאו מאיזור הנוחות והמומחיות שלהם ונכנסו לטריטוריה בה למהנדסים הגרמנים היה עליהם יתרון של תרבות וותק. והם כשלו עם ה 307 וה 207. ההכרה בכישלון הביא לצמיחה המדהימה שם חווים היום כקונצרן האירופי המצליח ביותר כיום. הם חזרו למקורות, לדברים בהם הם מתמחים – ה 208 היוצאת והחדשה, ה 308 החדשה, ה 2008 וה 3008 המופלאות, וכמובן דגמי סיטרואן היחודיים דוגמת הקקטוס המופלא – מהנדסי פיג'ו סיטרואן חזרו לייצר את מה שהם יודעים הכי טוב, את המוצרים המתחברים לתרבות ולעומק ההיסטורי, והתוצאה נפלאה.

     

    50129631663_47ae835a53.jpg.2f5d53c449697d5220156fcc952562a8.jpg

     

    מהצד השני של אירופה, ממתינים להם מהנדסי קונצרן VAG – פולקסוואגן, אודי, סיאט וסקודה.  תנו להם לייצר סיטרואן, המקסימום שתקבלו זה פולקסוואגן פולו שכל משטח מתכת צבוע בצבע אחר והם קוראים לזה 'ארלקינו'. אני רציני. הם פשוט לא מסוגלים לתכנן, ובוודאי שלא להוריד לייצור ידית אחיזה פנימית שנראית כמו ידית של מזוודה כמו שסיטרואן עושים בקקטוס וב C3. אבל הם יודעים לייצר אוקטביה מדהימה. מרווחת, מהונדסת, איכותית, תענוג של אוטו, שלא יגרום לכם אפילו לא טיפת חיוך, אבל הוא כל-כך טוב, שזה לא יעניין אתכם.

    נחצה את האוקיינוס לאמריקה, ארץ הסמ"ק הבלתי מוגבל על פרווריה המרווחים ורשת התחבורה היעילה, ותמצאו שם שכלי הרכב הנמכרים ביותר הם טנדרים ענקיים ומיניוואנים עצומים בגודל. מכוניות קטנות עם מנועי טורבו קטנים וחסכוניים מתאימים למכסחת דשא בלבד. כשמהנדסי הענקיות האמריקאיות ניסו לבנות כלי רכב קטנים וחסכוניים, יצאו להם מוטציות תחבורתיות כושלות מוטורית וכושלות שיווקית. כשמשפחתית בסיסית היא בגודל של טויוטה קאמרי, לא פלא שמהנדסי פורד / GM / קרייזלר מתמחים בטנדרים עצומים, ואם זה לא מספיק אז שותלים בהם מנועים אימתניים ויוצא להם פורד רפטור או דודג' HEMI. התרבות המוטורית כולה בנויה על סמ"קים והספקים מפגרים. בקצוות הם גם יודעים לייצר את הקורבט הטובה ביותר מאז ומעולם, ומכוניות שנראות כמו קאמרו חדשה וגם מוסטאנג חדשה, והקהל אוהב את זה ומצביע באשראי.

    ואז אתה מגיע ליפן. ארץ הדיוק הבלתי נגמר, עם תרבות שלאדם מערבי נראית מוזרה ולא מובנת. ניתן היה לעשות לעצמנו חיים קלים ולסכם אותה בטויוטה קורולה לדורותיה, אבל זו אותה תרבות שמוציאה ניסאן מיקרה מצד אחד, ודורות של ניסאן GTR וטויוטה סופרה. שתי האחרונות מכוניות שמוציאות את כל הטירוף המוטורי לכביש ללא פילטרים, (וגם טויוטה יאריס GR ) ואז אתה שואל את עצמך על איזה רובד תרבותי הן יושבות? מדובר ביצירות מוטוריות נפלאות ויצירת כלי רכב כאלה כזו צריכה להתחבר גם לתרבות, להתכתב עם רובד תרבותי 'ללא עכבות'.

     

     

    אז פתאום באה לי המחשבה הפילוסופית הזו, שהיא נכונה תמיד גם בעולם העסקים – שכל אחד יעשה את מה שהוא מתמחה בו, את מה שמתיישב עם מאפייני האישיות, עם העומק ההיסטורי, עם התרבות. אל תבקשו מחברה דרום קוריאנית לייצר דמוי סיטרואן – זה לא ילך. הוא לא יבין איך לגשת לשולחן השרטוט, ולא יבין מה נדרש ממנו. אל תבקשו ממהנדסי PSA לייצר גולף. זה יוציא להם את החשק לחיות. זה ישאיר אותם מתוסכלים בגלל העדר חופש עיצובי, והמוצר יהיה גרוע.

    אז בסופו של דבר, אני מאמין שיש כזה דבר 'אופי' בכלי רכב. זהו אותו אופי ועושר תרבותי מקומי שצמח והתפתח עם עשרות שנים של היסטוריה ותרבות משותפת, וכל אחד מהיצרנים יעשה טוב אם יתמקד במקומות בהם הוא מתמחה, ולא ינסה להתחפש לעמיתו שהגיע מתרבות אחרת.

     

    שתי נקודות למחשבה:

    1.      איפה האיטלקים בסיפור הזה?

    2.      מה קורה אם משלבים כוחות?

     

    גם אנחנו הלקוחות שמחליטים על רכישה כזו או אחרת, צריכים להיות שלמים עם ההחלטה הצרכנית. גם לנו יש רבדים שמדברים אלינו ויש כאלו שלא. אתה יכול לנהוג על רכב שיהיה מצוין בכל פרמטר אובייקטיבי שתבחן, אבל לא יווצר אותו 'חיבור' רגשי שלך עם הרכב. ויש כלי רכב, שאינם חפים מפגמים, ואתה מוצא את עצמך מתחבר לרכב, ו'מתאים' לך להיראות בו. זה לא בהכרח רכבי יוקרה, או מותגים נוצצים. בסופו של יום אתה מוצא אותם מתאימים לך יותר, ושם אתה משאיר את הכסף.  

     

    בשיתוף www.car-pad.co.il  אתר הרכב של יואב פולס

     

     

    20210223_170125.jpg

     

    20210223_170539.jpg

     

    20170210_104616.jpg

    • מעניין 1

    User Feedback

    Recommended Comments



    כתבת יפה.  אכן כשיצרנים מנסים לשנות את עורם ולהיות משהו אחר מקבלים כשלון בדרך כלל. יש גם הצלחות.

    לפורד למשל יש חטיבת רכב אירופאי שהוציאה פנינים במהלך השנים עם יכולות נהיגה מופלאות ומנוע קטן.
    גם קדילאק בשנים האחרונות  עשו חתיכת עבודה טובה ע"פ יודעי דבר במעבר של הרכבים שלהם מרחפות כביש לרכבי מנהלים "גרמניים", ושם כבר מדובר על מהנדסים באמריקה.

    בסוף כולם מעתיקים מכולם, וכולם שואבים השראה מכולם.
    הגולף למשל הייתה מאז ומתמיד אמת מידה בתעשיה וזה לא דבר רע, כלומר זה דבר ממש רע כשהתוצאה היא 307 אבל זה לא רע כשמקבלים משהו כמו ה-308 החדשה זה אפילו דבר נפלא. אני גם מייחס לגולף ובכלל לתעשיה באירופה את הרמה של התעשיה בקוריאה עכשיו. הקוראנים היו במרדף תמידי כדי להשתוות ולעקוף את התוצרת האירופאית, הם שאבו משם לא מעט רעיונית ולא מעט אנשי מקצוע...

    בסוף הכל מתחיל ונגמר מניהול.
    כשהמנהלים זוכרים שלמותג שלהם יש DNA שמייחד אותו והם לא מחביאים אותו ומוציאים מוצרים ראויים יש סיכוי לשרוד בתעשיה הקשה הזו.
    כשכל מה שמעניין את המנהלים זה שורת הכספים ולייצר תאומות גולף הדרך לפשיטת רגל היא די בטוחה. המהנדסים בסוף יעשו מה שיגדירו להם. מהנדס קוריאני בחיים לא יבוא עם יציאה כמו קקטוס, אבל אם יכתיבו לו לחסוך יש מצב שגם הוא יוציא זבל תחת ידיו.

    כואב מאוד על האיטלקים. תעשיית הרכב חייבת להם הרבה, והעתיד ממש לא נראה וורוד...
    המהלך האחרון של אלפא רומיאו למשל היה ייצור סידרה 3 עם סמל של אלפא. היו שם שתי טעויות לדעתי, האחת נסיון להתחרות בקטגוריה הסופר קשה הזו אחרי שנים של העדרות. השניה ששכחו שיש להם DNA, טוב לא שכחו זה פשוט הפך לשם של מערכת מצבי הנהיגה שם. נראה לי שזה הכי רחוק מהDNA של אלפא.
    הייתי שמח לתת את דעתי על המהלך האחרון של פיאט, אבל לא היה כזה, ייצור גרסה מספר 445677851 ל-500 הקטנה הוא לא מהלך.

    עריכה אחרונה על ידי farkash7
    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    יפה כתבת. כל מנכ"ל צרית לדעת מה נקודות החוזקה שלו ומה נקודות החולשה ולקנות ידע ופתרונות מאחרים שפחות חלשים ממנו באותם הנקודות. הבעיה העיקרית זה אגו שלא נותן להם להודות שמתחרה x יותר טוב ממה שהם יוכלו להוציא במנועים למשל.

    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    לפני כשעה, traka64 כתב:

    עד כמה שידוע לי המעצב הראשי של קאיה - פיטר שרייר -הגיע דווקא מפולקסוואגן....

    הגיע מ BMW

    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    עם כל הכבוד למירוץ חימוש הסמ"ק האמריקני לדורותיו..

    את המהפיכה הנוכחית עושה חברה אמריקנית בשם טסלה.

    אליה מצטרפת כל התעשייה, כך שחברה אמריקנית, (בשת"פ דמוי קאלט מהציבור האמריקני),  היא זו שביצעה קבורת חמור למנועים מוגזמי סמ"ק.

     

    הערה נוספת: ניתן ליחס את גודל המנועים בארה"ב לתרבות, לטענה כזו איני יודע איך לענות.

    ניתן ליחס זאת גם לעובדה vפשוטה שהדלק כמעט ולא ממוסה בארה"ב (לפחות כך היה בתקופה בה במנועים היו בשיא הנפח) ולמעשה הוא זול יותר משמעותית מכל מקום בעולם המפותח.

    זו עובדה, לא טענה.

    עובדה נוספת היא שכאשר מחירי הנפט האמירו בשנות ה 70 בעקבות החרם הערבי שבא אחרי מלחמת יום כיפור, התרבות חיש מהר השתנתה והחלה לאמץ מנועים קטנים יותר.

     

     

     

    עריכה אחרונה על ידי ליפיגו
    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    אני רק שאלה, כמי שעבר מה306 ל206 ואז ל307, מה כזה גרוע ב307? 

    ברור שהניהוג של ה205 וה306 וה106 לא יחזור לעולם, אבל לדעתי נעשה פה קפיצת מדרגה משמעותית באיכות הנהיגה האבזור והנוחות. 

     

    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    כתיבה יפה, נהניתי.

    אגב, כל מה שכתבת על קוריאה נכון, אימתתי את זה לאורך השנים עם כל מיני חברים מקוריאה. הלחץ על הילדים להצליח הוא לא ייאמן, כמו ביפן, אולי יותר גרוע.

    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    לפני 15 דקות, hans כתב:

    אגב, כל מה שכתבת על קוריאה נכון, אימתתי את זה לאורך השנים עם כל מיני חברים מקוריאה

    היה לך ספק? 😕

    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    לפני 3 שעות, traka64 כתב:

    עד כמה שידוע לי המעצב הראשי של קאיה - פיטר שרייר -הגיע דווקא מפולקסוואגן....

     

    כנראה זאת הסיבה שהפרונט של איוניק דור 1 נראה כמו אודי לעניים.

    במתיחת פנים יונדאי הצליחו לכער את זה.

     

    Used Hyundai Ioniq review | Auto Express

    Success model 4.0: the new Audi A3 Sportback | Audi MediaCenter

    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    לפני שעה, dj_dani כתב:

    מה כזה גרוע ב307? 


    שהיא מקרר חסר אופי ומעוף. מה טוב בה בדיוק?

    רוצה איכות? הגולף איכותית יותר.

    רוצה אמינות? היפניות אמינות יותר.

    מבחינת ביצועים שום בשורה.

    מבחינת נוחות לא משהו שהייתי מוותר בשבילו על האיכויות של היצרנים האחרים.

    מבחינת עיצוב על הפנים.

     

    רכב צריך DNA. רכב צריך תכונות שבגללן לקוחות יעדיפו אותו על פני האחרים.

     

    במקרה של ה307 אין כלום.

    עריכה אחרונה על ידי farkash7
    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    לפני שעה, discoTD5 כתב:

    היה לך ספק? 😕

    לגבי מה שכתבת? לא, לא היה לי ספק.

    הניסוח שלי גרוע, כנראה, בסך הכול התכוונתי לחזק. 

    • רעיון טוב! 1
    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים


    שהיא מקרר חסר אופי ומעוף. מה טוב בה בדיוק?
    רוצה איכות? הגולף איכותית יותר.
    רוצה אמינות? היפניות אמינות יותר.
    מבחינת ביצועים שום בשורה.
    מבחינת נוחות לא משהו שהייתי מוותר בשבילו על האיכויות של היצרנים האחרים.
    מבחינת עיצוב על הפנים.
     
    רכב צריך DNA. רכב צריך תכונות שבגללן לקוחות יעדיפו אותו על פני האחרים.
     
    במקרה של ה307 אין כלום.
    תוסיף לזה גם את C4 דור ראשון.
    ו-308 דור ראשון שהיא עדיין למעשה 307 מתוחה(לפחות בעיני).


    Sent from my POCOPHONE F1 using Tapatalk

    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    לפני שעתיים, farkash7 כתב:


    שהיא מקרר חסר אופי ומעוף. מה טוב בה בדיוק?

    רוצה איכות? הגולף איכותית יותר.

    רוצה אמינות? היפניות אמינות יותר.

    מבחינת ביצועים שום בשורה.

    מבחינת נוחות לא משהו שהייתי מוותר בשבילו על האיכויות של היצרנים האחרים.

    מבחינת עיצוב על הפנים.

     

    רכב צריך DNA. רכב צריך תכונות שבגללן לקוחות יעדיפו אותו על פני האחרים.

     

    במקרה של ה307 אין כלום.

    לפני שעתיים, farkash7 כתב:

     

     

    אבל למה ההשוואה לגולף?

    בהשוואה לקודמת שלה, שהייתה לי לפנייה, ה306, היא הרבה יותר איכותית מבחינת חומרים והרכבה.

    מבחינת אמינות לעומת קודמותיה... האמת היא שלא נתקלתי בצרות באף אחת הצרפתיות שלי אז אין לי דרך להגיד שהיא אכן יותר אמינה מה306 או ה206, אבל אין לי גם דרך להגיד שלא.

    מבחינת עיצוב, טעם וריח, לעומת העיצוב האלמותי של ה206, לא בשורה, לעומת ה306 הרבה יותר נאה. 

    מבחינת חווית נהיגה, נוחות משופרת בהחלט, יש ירידה בפן הספורטיבי אבל זה קרה אצל כל היצרנים עם השנים שהתקדמו להגה חשמלי ושלל עזרי בטיחות ותקנות שהכבידו אותם.

     

    אולי הם ניסו לעשות גולף ולא יצא להם, אבל בהחלט יצא להם רכב יותר איכותי מקודמיו במגוון פרמטרים. 

    עריכה אחרונה על ידי dj_dani
    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים




    הצטרף לדיון

    ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.

    Guest
    הוסף תגובה...

    ×   התוכן שהדבקת מסוגנן.   הסר סיגנון

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   הקישור שלך הוטמע אוטומטית בגוף ההודעה.   הצג כקישור רגיל

    ×   התוכן הקודם שלך שוחזר.   ניקוי העורך

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • תוכן חדש...