Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

פרוייקט תאורה קטן על ההאצ'בק + מד מתח נסתר


Aviran_n
dir="rtl" style="text-align:right;"> שימו לב! השרשור הזה בן 4925 ימים, שזה ממש ממש הרבה ולכן הוא ננעל.

אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא - פנו לאחד המנהלים ונפתח את השרשור חזרה לתגובות.

פוסטים מומלצים

קודם כל, כדי להרגיע את כולם - שורות לדים בטמבון הקדמי לא יהיו כאן :lol:

 

את הנורה שעל תקרת הרכב החלפתי לפלטה של 48 לדים שיושבת בבית הנורה המקורי ועברה שפצורים (החלפות נגדים וכו' - במצב המקורי היא פשוט רותחת ושורפת לדים כמו לחמניות). אתמול התחלתי בתוספת תאורה נוספת מתוך כמה שאני מעוניין להוסיף בקרוב לרכב.

 

הקורבנות:

התאים שבתחתית הקונסולה המרכזית

 

83221652.jpg

 

 

בזריזות מתחילים בפירוקים ומגיעים לשלב הסימונים וקידוחים:

 

4113191.jpg

 

72852614.jpg

 

76035472.jpg

 

4285978.jpg

 

 

מכניסים את החבר'ה לבית החדש ומלחימים:

 

30611023.jpg

 

 

חוזרים אל הרכב: :D

 

512305.jpg

 

 

פה הגיע שלב מעניין (וקצת מסובך).

כדי לגרום לתאורה שהוספתי לפעול כמו המנורה בתקרת הרכב (ע"פ פתיחת דלתות/הכפתור בבית המנורה), נאצלתי לבצע קצת פירוקים כדי להעביר חוט נוסף מהדשבורד אל בית המנורה שבתקרה, ואותו לקבע היטב בגג על החוטים המקוריים (שלא ירעד וירעיש בנסיעה) וליצור לו חיבור בתוך בית המנורה. לאחר כל עבודת הפירוקים, חיווטים והרכבות:

 

86508722.jpg

 

:twisted::twisted::twisted::twisted::twisted:

 

בדיוק כמו שרציתי - התאים שטופי אור, והתאורה עצמה מוחבאת!

 

אבל זה לא הכל! כשפותחים את המעפרה מתגלה הפתעה נוספת:

 

17259710.jpg

 

38383331.jpg

 

11053025.jpg

(מצטער על האבק, מרוב עבודה לא נשאר זמן לנקות לצילומים :roll: ).

 

 

 

המעפרה של הרכב עברה הסבה למד מתח מצבר + 2 מפסקים.

מד המתח מתכבה אוטומטית בסגירת המעפרה ונדלק כשהיא נפתחת.

מד המתח מציג את מתח המצבר בזמן אמת, דבר שעוזר בהמון מצבים, השימושי שבהם עבורי הוא מצב בו שומעים מוזיקה כשהרכב כבוי ואפשר בקלות לדעת מה מצב המצבר ומתי צריך להתניע את הרכב כדי למלא אותו (ולא להישאר עם סימן שאלה אם הרכב יניע או לא :wink: )

 

מקווה שנהנתם, המשך בקרוב :twisted:

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

  • תגובות 63
  • פורסם
  • תגובה אחרונה

המגיבים הפעילים ביותר בשרשור

המגיבים הפעילים ביותר בשרשור

תמונות שפורסמו בשרשור

תיכנון ובנייה של מטריצת לדים המבוססת על נגדים טורים אינה חכמה ומקצועית מכמה סיבות:

 

1. בזבוז אנרגיה רב בצורת חום (ניתן לפתור זאת על-ידי מייצב מתח ממותג).

2. הלדים נשרפים לך בקצב מסחרר בגלל שהנגדים מתחממים וככול שהנגד מתחמם יותר הזרם שיזרום במעגל יעלה ולמעשה קורה תהליך שמזין את עצמו וזה מה שמקצר את חיי הלדים.

מעגל שתוכנן לדחוף לדים בזרם של 20 מילי עלול לדחוף גם זרם של 30 מילי כאשר הנגדים מתחממים.

 

פיתרון

1. תבנה מעגל המבוסס על הרכיב LM317 בקונפיגורציה של מקור זרם קבוע (עלות המייצב כ-2-4 שקלים)

2. אתה חייב להוסיף דיודת הגנה מסוג 1N4005 או דיודות שוטקיי מסוג 1N5819 ל-1 אמפר.

במידה והמעגל צורך יותר זרם תצטרך להחליף גם את הדיודה וגם את מייצב המתח.

3. אם אתה רוצה להאריך את חיי הלדים אני מציע לך לרכוש לדים מרובעים מסוג SUPER FLUX או פירניה אשר מסוגלים לעמוד בזרם של 80 מיליאמפר וגם בגלל המידות הגיאומטריות הגדולות יותר פיזור החום שלהם טוב יותר.

 

דרך אגב למה התקנת 48 לדים כאשר אתה יכול להתקין שני לדים של 1 או 3 וואט מסוג Luxeon ?

 

שאלת פעם את עצמך למה בתאורת לדים מקורית הלדים לא נשרפים בזמן כה קצר למרות החום הרב שקיים בפנסים האחוריים או בפנסים מקדימה ?

איזה כייף לי :)

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

מאיפה רכשת את מד המתח? אשמח גם אם תסביר על תהליך החיבור של המד.

נשמע מעניין, כל הכבוד על הפרוייקט. בהחלט נראה מצוין!

 

מד המתח נרכש מאיביי בעקבות הפרוייקט של יוסי (אלפיין) על הרכב של dannyg (תוכל לחפש את הפרוייקט בפורום אודיו).

המד מחובר ישירות למצבר (אחרי פיוז קטן) וממותג ע"י מיקרוסוויץ' שמדליק אותו בפתיחת המעפרה ומכבה אותו כשהמעפרה נסגרת.

 

תודה על המחמאות :-)

 

 

תיכנון ובנייה של מטריצת לדים המבוססת על נגדים טורים אינה חכמה ומקצועית מכמה סיבות:

 

1. בזבוז אנרגיה רב בצורת חום (ניתן לפתור זאת על-ידי מייצב מתח ממותג).

2. הלדים נשרפים לך בקצב מסחרר בגלל שהנגדים מתחממים וככול שהנגד מתחמם יותר הזרם שיזרום במעגל יעלה ולמעשה קורה תהליך שמזין את עצמו וזה מה שמקצר את חיי הלדים.

מעגל שתוכנן לדחוף לדים בזרם של 20 מילי עלול לדחוף גם זרם של 30 מילי כאשר הנגדים מתחממים.

 

פיתרון

1. תבנה מעגל המבוסס על הרכיב LM317 בקונפיגורציה של מקור זרם קבוע (עלות המייצב כ-2-4 שקלים)

2. אתה חייב להוסיף דיודת הגנה מסוג 1N4005 או דיודות שוטקיי מסוג 1N5819 ל-1 אמפר.

במידה והמעגל צורך יותר זרם תצטרך להחליף גם את הדיודה וגם את מייצב המתח.

 

מרק, תודה על תגובתך. התגובות שלך תמיד מלמדות אותי דברים חדשים!

 

מטריצת הלדים הזו נקנתה באיביי. היא התחממה בצורה ממש לא סבירה ולדים נשרפו לאחר תקופה קצרה. לאחר החלפת הנגדים הקטנטנים (SMD?) שהיו שם בנגדים רגילים והחלפת הלדים השרופים בחדשים, ההתחממות פחתה משמעותית וכבר המון זמן שלא נשרף שם אף לד.

בנוגע למייצב המתח - במקרה הזה אני לא בטוח שהדבר אפשרי, שכן מטריצת הלדים הזו נדחסת לבית הנורה המקורי (שגם ככה לא ענק), ואין שם מקום למעגל נוסף לדעתי - אבל יותר מאשמח לקבל ממך סכמה פשוטה של מעגל שכזה כדי שאוכל להשתמש בו להבא.

 

 

3. אם אתה רוצה להאריך את חיי הלדים אני מציע לך לרכוש לדים מרובעים מסוג SUPER FLUX או פירניה אשר מסוגלים לעמוד בזרם של 80 מיליאמפר וגם בגלל המידות הגיאומטריות הגדולות יותר פיזור החום שלהם טוב יותר.

 

דרך אגב למה התקנת 48 לדים כאשר אתה יכול להתקין שני לדים של 1 או 3 וואט מסוג Luxeon ?

 

שאלת פעם את עצמך למה בתאורת לדים מקורית הלדים לא נשרפים בזמן כה קצר למרות החום הרב שקיים בפנסים האחוריים או בפנסים מקדימה ?

 

השתמשתי בלדים בהם השתמשתי (שהם אגב לא לדים רגילים, הם לדים 5 מ"מ קצת נמוכים מהרגילים ובעלי פיזור אור מצויין לעומת לדים רגילים) מהסיבה הפשוטה שאלה הלדים שאני מכיר. לא יצא לי להיתקל בלדים מהסוגים שציינת, תוכל לתת דוגמא כלשהי מהאינטרנט כדי לראות במה מדובר? במיוחד הלדים החזקים יותר שהזכרת (Luxeon).

 

בנוגע לתאורת לדים מקורית - האמת? שאלתי את עצמי יותר מפעם אחת כיצד בנויים המעגלים שם, אך לא הייתה לי תשובה...

 

 

אגב, ההערה שלך על מטריצת הלדים, היא ספציפית למקרה כזה? או שלדעתך השימוש שלי בנגדים גם במעגל פשוט כמו תאורת תאי האיכסון בדשבורד הוא שגוי ויש להשתמש ברכיב מייצב מתח?

 

 

 

תודה רבה על ההתייחסות וההערות הבונות. תמיד שמח ללמוד דברים חדשים :-D

IMG_0473 (Large).jpg

IMG_0469 (Large).jpg

07012011891 (Large).jpg

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

בכדי לתת תשובה מקצועית אני צריך לדעת או לקבל קישור לדף הנתונים של הלדים והסכימה החשמלית של מעגל הלדים שבנית.

 

במקרה שלך כאשר מתח המצבר 12.7 וולט מתקבלת תאורה בעוצמה X. כאשר הרכב מונע עוצמת התאורה עולה כלומר גם הזרם שהלד צורך גדל.

שימוש במייצב מתח כמקור זרם פותר גם את הבעיה הזו.

 

במידה ומטריצת הלדים מונה 1-8 לדים אני לא רואה צורך לבנות מעגל משוכלל המבוסס על מייצב מתח אלא הוספת דיודה בטור+וריסטור או דיודת זנר במקביל לקו אספקת המתח.

 

דוגמא ללדים מרובעים שתוכננו במקור על ידי חברת HP עבור תעשיית הרכב והיום יש שפע של חיקויים סיניים.

היתרון של הלדים הללו שהם מתוכננים לעבוד בזרם קבוע של 30 מילי ויש כאלה גם ל-80 מילי ופיזור חום מצויין וגם זווית התאורה הינה יחסית גבוהה.

 

בקובץ השני יש דוגמא ללדים מסוג LUXEON בעלי הספק חשמלי של 1 וואט.

את כול הלדים שציינתי ניתן לרכוש אצל אריסטוק בת"א.

Driving a Single LUXEON Light Source.pdf

7.6mmX7.6mm SUPER FLUX LED LAMP.pdf

איזה כייף לי :)

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אלה הלדים בהם השתמשתי:

http://cgi.ebay.com/100-pcs-5mm-Straw-Hat-White-Wide-Angle-Ultra-Bright-LED-/190541609141?pt=LH_DefaultDomain_15&hash=item2c5d2a38b5

 

בתאים הם מחוברים בצורה הזו:

attachment.php?attachmentid=247837&stc=1&d=1309821869

 

ובמטריצת הלדים ככה:

attachment.php?attachmentid=247836&stc=1&d=1309821869

 

 

כמו שאתה יכול לראות, הנגדים חושבו לפי מתח של 14 וולט, כדי לקחת בחשבון את הפער עליו דיברת (הפרש המתחים כשהרכב מונע). למרות שאתה צודק ועדיין קיים הפער בעוצמת התאורה.

 

במידה ומטריצת הלדים מונה 1-8 לדים אני לא רואה צורך לבנות מעגל משוכלל המבוסס על מייצב מתח אלא הוספת דיודה בטור+וריסטור או דיודת זנר במקביל לקו אספקת המתח.

 

לצערי אין ברשותי את ההבנה והידע הדרושים כדי לבצע את האופציות שאתה מציג כאן. הידע שלי מצומצם יחסית ואינני יודע לבחור את הרכיבים הספציפיים המתאימים לכל סיטואציה ולסדרם למעגל מתאים.

בכל אופן, אשמח אם יש לך עבורי סכמה של מעגל מייצב מתח בו אוכל להשתמש בעתיד אם אצתרך לחבר כמות גדולה של לדים בצורה חכמה יותר.

 

 

דוגמא ללדים מרובעים שתוכננו במקור על ידי חברת HP עבור תעשיית הרכב והיום יש שפע של חיקויים סיניים.

היתרון של הלדים הללו שהם מתוכננים לעבוד בזרם קבוע של 30 מילי ויש כאלה גם ל-80 מילי ופיזור חום מצויין וגם זווית התאורה הינה יחסית גבוהה.

 

בקובץ השני יש דוגמא ללדים מסוג LUXEON בעלי הספק חשמלי של 1 וואט.

את כול הלדים שציינתי ניתן לרכוש אצל אריסטוק בת"א.

 

בהחלט אבחן את הנושא ואראה כיצד באפשרותי ליישם שימוש בלדים כאלה ברכב על הצד הטוב ביותר. תודה!

מנורה.JPG

תאים.JPG

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

בכדי להאריך את חיי הלדים אני מציע שתחבר דיודה מסוג 1N5819 בטור למעגל כפי הנראה בקובץ המצורף.

בקובץ המצורף השתמשו בדיודה מסוג 1N4004 אבל עדיף להשתמש בדיודת שוטקי בגלל מפל המתח הנמוך על הדיודה.

בפעם הבאה שאתה בונה מעגל לדים ומוסיף דיודת הגנה קח בחשבון במקום 14 וולט 13.7 וולט בזמן חישוב ערך הנגד הטורי (לא קריטי).

 

תמיד תבחר נגד טורי בעל הספק פי 3 ואפילו פי 4 מההספק התיאורטי המתקבל בזמן החישוב.

נניח ומהחישוב התקבל שההספק הנופל על הנגד הינו כ-100 מיליוואט בחר בנגד של חצי וואט ולא של 0.25 וואט.

 

למה זה חשוב ?

נגד של 0.5 וואט הינו בעל מימדיים חיצונים גדולים יותר מנגד של 0.25 וואט מה שתורם לפיזור חום טוב יותר ולכן הנגד התחמם פחות והזרם הזורם ללדים ישאר יחסית ללא שינוי מהותי.

Pages from LED Lighting For Your Car.pdf

איזה כייף לי :)

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

הלוואי והיה מקום להוסיף שם דיודות כאלה...

אבל ניקח את זה בחשבון להבא! בכל אופן, את ההמלצה לגבי הנגדים לקחתי לתשומת ליבי.

 

תגיד, אם אשנה את המעגל ואחבר את כל הלדים במקביל אחד לשני וללא נגדים, אאתר איפושהו ברכב את חוט ה+ של המעגל ועליו אחבר את מעגל ייצוב המתח שהזכרת בהודעות הקודמות, זו אמורה להיות האופציה הכי טובה, נכון? כי אם אחבר את המעגל ייצוב המתח על החוט שמזין את המעגל כשהוא עוד לא הגיע לבית הנורה, פתרתי את בעיית המקום שם...

 

כמו כן, איך לדעתך יפעל מעגל כזה יחד עם המעגל המקורי של הרכב שגורם ל"כיבוי איטי" ולהשהיה של המנורות ברכב לאחר נעילתו? העמעום האיטי של האורות ימשיך לעבוד כמו שצריך?

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

מחפש חיים קלים :-) המעגל צריך להיות כמו בקובץ המצורף.

 

יתרונות של המעגל

 

1. זרם קבוע אשר לא מושפע מהעומס והטמפ' החיצונית.

2. הרכיב מוגן כנגד קצר במוצא.

3. הרכיב מוגן בפני צריכת זרם גבוהה וטמפ' כלומר באופן אוטומטי הרכיב מגן על עצמו ומוריד את זרם המוצא.

4. מתח המבוא לא משפיע על זרם המוצא.

5. קל ופשוט ליישום (פחות נגדים).

 

חסרונות

 

1. במידה ואחד הלדים באשכול נשרף מהר מאוד הדבר עלול לגרום לשריפת שאר הלדים. בעיקרון בתיכנון נכון של מעגל להפעלת לדים עם מקור זרם, הסיכוי שלד יישרף הינו אפסי במידה והמעגל נבנה בצורה מקצועית.

בל נשכח שאורך חיי לד הינו כ-50000-100000 שעות עבודה.

 

במידה ותחליט לבנות את המעגל תודיע לי מכיוון שיש מה עוד לשפר במעגל.

55.jpg

איזה כייף לי :)

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

מדוע לא לבנות את מעגל היצוב בנפרד (רחוק מהמנורה) ולחבר אותו דרך המפסק למטריצה?

 

מרק,

1. על ה LM317 נופלים כ 2 וולט, עדיף להשתמש ב LDO מודרני.

2. צרכנים בחיבור מקבילי המחוברים למקור זרם קבוע דורשים נגד טורי לאיזון. במטריצה הזאת יש צורך בנגד בערך של כעשירית מההתנגדות הדינמית הכוללת של הלדים (סך כל הלדים שבטור), ולכל קבוצת לדים שבטור יש צורך בנגד נפרד. ההגיון הוא שכאשר הלד מתחמם מפל המתח עליו קטן -> הזרם דרכו גדל -> הלד מתחמם יותר (משוב חיובי)

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

הרכיב LM317T הינו פופלארי וניתן להשגה בכול חנות אלקטרוניקה לכן הצעתי לו לבנות את המעגל סביב הרכיב.

גם ציינתי בסכימה החשמלית שאני אישית מעדיף את הרכיב LM1117 שהינו בעל מפל מתח נמוך של כ-1.2 וולט בזרם של 800 מילי.

יצא לי לבנות מעגל לדים הצורך כ-300 מילי ומפל המתח שנמדד היה כ-0.9 וולט וזה מספיק טוב לדעתי עבור מעגל לדים הניזון ממצבר הרכב.

 

ברור שאם המעגל היה מוזן מסוללה של 9 וולט הייתי ממליץ על רכיב עם מפל מתח מאוד נמוך של כ-0.3 וולט.

איזה כייף לי :)

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

היי,

 

שכחתי לציין אתה יכול גם לרכוש באייבי לד דרייבר ל-1 וואט.

 

http://cgi.ebay.co.uk/1w-LED-Driver-MBI6651-based-Luxeon-White-Green-Blue-/350474517719?pt=UK_BOI_Electrical_Components_Supplies_ET&hash=item5199e8bcd7

איזה כייף לי :)

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

חבר'ה, תודה על העזרה. בהחלט הלכתי לאיבוד בתוך כל הנתונים שהעלאתם כאן :lol:

 

 

אז ממה שאני מבין, ניתן ליצור מעגל ייצוב ולמקם אותו רחוק מטריצת הלדים (לחברו דרך המפסק), נכון?

במידה וכן, אשמח לקבל סכמה של מעגל המתאים לחיבור של כ-50 לדים דרכו.

כמו כן, פופלריות של רכיבים בחנויות לא כל כך משחקת פה תפקיד, כי בכל מקרה אין לי את הזמן ללכת ולחפש בחנויות ואני אזמין את הרכיבים דרך האינטרנט.

 

 

 

שוב, תודה רבה על העזרה והפירוט!

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אתה לא צריך 50 לדים אלא לד אחד או שניים של 1W או 3W כמו בקישור:

ב-EBAY מוכרים זבל של לדים לכן אני מציע לך שתרכוש לדים אצל אריסטוק בת"א או באתר שלו.

http://www.ledmaster.co.il/site/detail/detail/detailDetail.asp?detail_id=1435446

 

http://www.ledmaster.co.il/114603/3W

 

תא'כלס המחיר זול יותר בשני שקלים אם אתה רוכש בחנות אצלם בת"א.

 

את הלדים האלה את חייב להפעיל בעזרת לד דרייבר שעולה כמה שקלים או לבנות בעצמך מעגל בעזרת הרכיב LM317T או LM1117 או ממיר מתח ממותג.

 

http://cgi.ebay.co.uk/1w-LED-Driver-MBI6651-based-Luxeon-White-Green-Blue-/350475640347?pt=UK_BOI_Electrical_Components_Supplies_ET&hash=item5199f9de1b

איזה כייף לי :)

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

מרק, בוא נגיד ששניים-שלושה לדים כאלה יתנו לי את אותה עוצמת התאורה מתקרת הרכב כמו שאני מקבל עכשיו.

העניין הוא שלשבת שוב ולהתאים את הכל לבית הנורה מחדש זה סיפור לא קטן, ככה שאני בהחלט מעדיף להשאיר את המטריצה וליצור לה מעגל שיפתור את בעיית ההתחממות מהנגדים, ובשביל זה אני צריך את מעגל יצוב המתח.

 

לתאורת התאים שעשיתי (ולתאורת תא הכפפות שכמעט גמורה), אשמח ליצור גם מעגל כזה כדי לחסוך בעיות בעתיד עם הלדים המותקנים שם.

 

 

להבא אם אבצע התקנה כזו של לדים בתקרת רכב, בהחלט סביר שאשתמש בלד דרייבר ולדים של 1W או 3W, אבל עכשיו זה כבר סיפור לא קטן אחרי כל ההתאמות שכבר ביצעתי.

 

 

אודה מאוד לעזרתך בתכנון מעגל ייצוב המתח או המלצה על מעגל מוכן כלשהו שמתאים לעבודה הזו.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים


×
×
  • תוכן חדש...