וכשיש הנעה אחורית יש צריות בגלגלים או שיש את ה בקאקס הזה?
אני אנסה לעשות טיפה סדר :
הכח יוצא מגלגל התנופה של המנוע.
משם עובר אל תיבת ההילוכים (ידנית/אוט' - לא משנה).
עכשיו יש שלושה סוגי הנעה.
הנעה קדמית - הגלגלים הקדמיים מקבלים את כח המנוע . הדבר מתבצע כך : מתיבת ההילוכים , אל הדיפרנציאל (שניהם נמצאים באותו HOUSING , כדי לחסוך מקום וחלקים) , הדיפרנציאל מחלק את כח המנוע בין שני הגלגלים לפי הצורך (קו ישר ,סיבוב). הסבר מפורט על אופן פעולתו של הדיפרנציאל , בהודעתו של בני ל.
שימו לב שבני הסביר רק על הדיפרנציאל , שהינו רק חלק מהבק-אקס ,או הציר האחורי. (תיכף נחזור לזה).
אל הדיפרנציאל מתחברות הציריות , שהן למעשה צינורות מתכת עבים המסוגלים לעמוד בעומסי פיתול רציניים. מבנה עקרוני של הצירייה הוא :
פעמון (מיסב המאפשר תנועה ימינה שמאלה למעלה למטה , כדי שעם הסיבוב לא תישבר הציריה או כל מה שמחובר אליה) עם זרוע שמתחברת לדיפרנציאל בצד אחד ולגלגל בצד שני.
המוט עצמו , שמורכב למעשה משני מוטות ,האחד בתוך השני (מאפשר התארכות/התקצרות של המוט בזמן קפיצות/פניות וכו').
הציריות מתחברות אל הגלגל , והן אלה שמסובבות אותו - כלומר מעבירות את כח המנוע דרך הגיר והדיפרנציאל אל המנוע.
הלאה : הנעה אחורית.
הכח עובר באופן זהה מהמנוע אל תיבת ההילוכים , רק ששם , במקום אל הדיפרנציאל , הכח מועבר באמצעות מוט ברזל ארוך העובר מצידו הקדמי של הרכב (מנוע וכו') לציר האחורי (בק-אקס. הנה חזרתי אליו . הבטח-תי , ולכן אקיים ). מוט זה נקרא גל הינע , או בעברית דרייבשאפט (לא מוט יבש - דריישאפט).
גל ההינע מתחבר אל הדיפרנציאל שהוא ליבו של הציר האחורי (בק-אקס) (ראו תמונות ושוב את הסברו של בני) , וממנו יוצאות זוג ציריות , רק שהפעם הן מניעות את הגלגלים האחוריים.
בד"כ הציריות בציר האחורי יהיו נתונות בתוך הציר האחורי (בנוי כעין צינור חלול), ולא חשופות כפי שהן במקרה של הנעה קדמית - וזאת כדי להגן על הציריות , אשר בהנעה אחורית חשופות הרבה יותר לפגיעה מזדמנת.
אחרונה חביבה , הנעה כפולה.
בשיטת הנעה זו ישנם (לפחות) שני דיפרנציאלים , כאשר הכח עובר אל הגלגלים הקדמיים דרך תיבת ההילוכים , וממנה יוצא גם גל הינע לכיוון הציר האחורי ,וממנו אל הגלגלים.
הסיבה שבגללה כתבתי לפחות שני דיפרנציאלים היא שעקב הפרשי המהירויות הנוצרים בין שני הצירים , עלול להיווצר ניגוד אינטרסים ,המוביל להתנהגות לא רצוייה של הרכב .
בסיבוב למשל ,תחת החלקה , אחד הצירים יעשה דרך ארוכה מאשר השני , ובגלל שאין אפשרות לחלק את הכח שלא בצורה שווה זה ישפיע לרעה על התנהגות המכונית.
מסיבה זו הוסיפו גם את הדיפרנציאל המרכזי ,אשר עושה את אותה פעולה שנעשית בין שני הגלגלים , רק הפעם בין שני הצירים.
תתי זן של הדיפרנציאל האמור הם דיפרנציאל בעל חלוקה משתנה (יותר כח לציר זה או אחר) , דיפרנציאל בעל החלקה מוגבלת (שלא נותן לכל הכח לעבור לציר אחד , שימושי במקירם כמו שקיעה ,בהם הכח עובר אל הגלגלים שלא אוחזים) , מספר דיפרנציאלים מרכזיים ועוד.
אגב , בהנעה אחורית אין צירייות קדימה ,וההיפך , ציריה היא הרכיב המניע . אם היא ישנה קדימה הגלגלים הקדמיים יונעו , ובהתאמה אחורה.
דבר אחרון לגבי הנעה כפולה - בהרבה רכבי שטח (היה) נהוג להרכיב פרילוקים , שהם מתקן המנתק את הגלגלים עצמם מהציריה , וזאת כדי למנוע חיכוך ובלאי מיותרים בזמן שההנעה הקדמית אינה נדרשת.