קפץ לכם קוד תקלה ואמרו לכם להחליף טורבו? סביר להניח שההחלפה מיותרת.
כמעט כל בעל רכב עם מנוע 1.4T של GM (קוד מנוע LUJ / A14NET) יתקל בשלב כלשהו בבעיה של חוסר סחיבה וקוד תקלה 89 או נורת בדוק מנוע דלוקה שברוב המקרים אחרי הנעה מחדש התקלה "נעלמה" כלא היתה, עד לפעם הבאה.
מגיעים למוסך לבדיקה, מחברים סורק תקלות והופה יש קוד תקלה P0299 - Turbo Underboost.
מה ימהרו להגיד לכם במוסך? הטורבו לא תקין וצריך להחליף אותו, אם המוסך טיפה יתאמץ גם להראות לכם שהוא בדק לעומק - הוא יראה לכם שאולי גם יש סדק בטורבו, זה הרי מחלה של הרכב לדבריהם - ראו דוגמא:
אז זהו שלא, כנראה שממש לא צריך למהר ולהחליף טורבו, לא בגלל שהקוד קפץ ולא בגלל שהמוסך הראה לכם את הסדק המהולל.
יותר מסביר להניח שהטורבו בכלל לא אשם פה, ולמעשה לפי מסמך שהועבר בארה"ב לכל לכל מוסכי GM מוסבר במפורט ובצורה ברורה ביותר - לא להחליף טורבו במנועים האלו אם כל מה שמוצאים זה סדק (שעל פי המסמך מדובר בסדק מאמץ שגרתי למדי שככל הנראה יופיע גם בטורבו חדש אחרי 1000KM).
נחזור לקוד התקלה P0299 Turbo Underboost- מה למעשה הוא אומר?
כל משמעות הקוד זה סה"כ שזוהה לחץ נמוך במערכת היניקה, הוא לא קובע בשום צורה שהטורבו הוא האשם בכך!
מה שגורם לקוד הזה לקפוץ זה כשמחשב הרכב מצפה לקבל לחץ X במערכת היניקה, ובפועל מתקבל לחץ נמוך בפער משמעותי. מספיק משמעותי כדי להגיע לתנאים שהוגדרו מראש להקפצת הקוד. חשוב לציין שיש למחשב טווח די רחב של סטיה שכל עוד אין חריגה מהטווח הקוד כלל לא יקפוץ.
הטורבו למעשה הוא רכיב די "טיפש" ומכאני לחלוטין, אוויר חם נכנס בצד אחד ומסובב טורבינה, בצד השני של הטורבו מסתובבת במקביל טורבינה נוספת ויונקת ודוחסת אוויר אל המנוע. אין שום חיישן בתוך הטורבו עצמו ושום מרכיב אלקטרוני, למעשה למחשב הרכב כמעט ואין שום שליטה או דרך ישירה לאבחן בעיה בטורבו עצמו. המחשב מסתמך על חיישנים אחרים שנמצאים בשאר מערכת היניקה בכדי לזהות אם הטורבו דוחס מספיק אוויר כדי שהלחצים במערכת היניקה יגיעו לרמה שהמחשב דורש ומצפה לקבל.
אממה, טורבו תקול זה ממש לא הסיבה היחידה ללחץ נמוך במערכת!
מה יכול לגרום לקוד P0299 לקפוץ במחשב הרכב?
אז יש הרבה מאוד גורמים, בעצם כל מרכיב שנמצא בין הטורבו לבין ראש המנוע יכול להיות אשם.
זה יכול להיות צינור קרוע, חבק משוחרר, אטם יבש או פגום, אינטרקולר, סעפת יניקה, בית מצערת, שסתומים שונים, חיישן מזייף ועוד.
אני לא מבין למה, אבל נתקלתי בכלכך הרבה בעלי רכבים עם המנוע הזה שעל התקלה הזו לא משנה לאיזה מוסך ניגשו ישר דחפו להם הצעות מחיר להחלפת טורבו בלי לבדוק שום דבר, או בלי לבדוק כמעט שום דבר.
יצא לי לדבר עם כבר עם מעל 10 אנשים שונים (חלקם חברי פורום) שבהגעה למוסכים שונים כולל 3 מוסכי UMI שפשוט נתנו להם הצעת מחיר להחלפת הטורבו על בסיס קוד התקלה הזה בלבד (שאגב זה כולל אותי בעצמי).
למעשה, הדבר הראשון שצריך לעשות זה בדיקה סופר פשוטה לאיתור בריחת לחץ ממערכת היניקה, זה פעולה כלכך פשוטה שלא ברור לי למה אף מוסך לא מעלה בדעתו לעשות אותה כשלב ראשוני ביותר כשמופיע קוד תקלה שכזה כשאני עם קומפרסור של ניפוח צמיגים ממצת הרכב וכמה חלקי צינור מחנות חומרי בניין יכול לעשות אותה בעצמי. כל שנדרש לעשות הוא להכניס לחץ ולהאזין אם שומעים בריחה של אוויר מאיפשהו או מסתכלים על שעון הלחץ ורואים ירידה מהירה של הלחץ שהוחדר. ואפילו פשוט יותר, הכנסת לחץ עם מכונת עשן - פשוט נראה פיזית מאיפה העשן יוצא.
למה אף מוסף שנתקלתי בו לא עשה את הבדיקה הזו? השד יודע. אני קורא לזה חוסר מקצועיות נטו. אני עם בדיקה כזו אבחנתי כבר במספר רכבים עם המנוע הנ"ל את המקור המדוייק לבריחת הלחץ וכמובן שבאף מקרה זה לא היה הטורבו. נתקלתי גם בכ2 אנשים שהלכו עם המוסך והחליפו טורבו וכמובן שאיך לא הבעיה בכלל לא נפתרה להם, פשוט אבסורד.
נמשיך הלאה ונעבור לנקודת התורפה המוכרת ביותר שממנה יכולה להיות בריחה והמאמר הזה הולך להתמקד אך ורק בה (למרות שיתכן שזו לא הסיבה):
שסתום PCV שנמצא בתוך סעפת היניקה והוא חלק בלתי נפרד ממנה.
מדובר בשסתום אל חוזר פשוט למדי שתפקידו לאפשר מעבר אוויר במצבי וואקום (כשהמנוע יונק אוויר) ולחסום את המעבר כשאוויר נדחס בלחץ אל המנוע (גדישה, בוסט).
אומרים שזה בגלל תכנון לקוי (יש גם שיגידו מכוון כדי למכור חלקי חילוף) השסתום לאורך השנים מתייבש ומתנתק ממקומו - כשזה קורה אז במצבי לחץ (גדישה, בוסט) המעבר מהשסתום הזה נשאר פתוח ולחץ האוויר "בורח" למערכת הPCV ולא מגיע למנוע כנדרש ולא נוצר מספיק לחץ במערכת.
אז איך אפשר לבדוק אם אכן השסתום PCV בסעפת שלי תקול?
למעשה, זה דווקא די פשוט.
אני לא אפרט פה על כל מערכת הPCV ואיך היא עובדת, אך אתייחס ישירות לשסתום הספיציפי הזה (שהוא חלק קטן מהמערכת) שהוא הכשל הנפוץ ביותר בה.
אז איפה הוא נמצא? ממש כאן:
כדי לראות את השסתום יש תחילה לנתק את הצינור הנ"ל - יש לשחרר בזהירות את התופסן שלו עם מברג שטוח קטן ולמשוך את הצינור כלפי מעלה תוך כדי סיבובים קלילים לצדדים:
* חשוב לשים לב! יש טבעת אטימה במחבר של הצינור, לשים לב שהיא לא נופלת והולכת לאיבוד.
אחרי שהזזנו את הצינור, נסתכל היטב פנימה בעזרת פנס.
מה שאנחנו צריכים לחפש זה מעין פטמה קטנה וורודה/כתומה מבצבצת - זה למעשה השסתום.
לא הצלחתם לראות? ממש מלוכלך? נסו לקחת מברשת שיניים ישנה עם קצת ספריי קרבורטורים פנימה ונקו קצת בעדינות. עדיין לא רואים את השסתום? כנראה שהוא פשוט כבר לא שם - וזאת בדיוק הבעיה.
אם השסתום לא שם, אז כמו שהסברתי קודם ככל הנראה הוא עשה את שלו והתנתק ממקומו (ונפלט או נתקע במערכת הפליטה)
ככה למעשה נראה השסתום במבט ישיר מבפנים:
למעשה זה מעין דיסקית שבמצב של לחץ סוגרת את המעבר מהחרירים שמקיפים את הפטמה, ובמצב וואקום היא "נפתחת" ומאפשרת מעבר חופשי.
אוקי, השסתום איננו - זה כנראה מקור הבעיה שלי. איך פותרים את זה?
בגלל שהשסתום הוא חלק בלתי נפרד מסעפת היניקה, למעשה הפתרון הוא להחליף את כל סעפת היניקה במלואה.
אופציה נוספת, היא להעזר בקיט של בחור אמריקאי שלמעשה פיתח מעקף לשסתום המקורי ו"הוציא" אותו מהסעפת לכדי מרכיב נפרד, פתרון שלדעתי עדיף כי הוא למעשה פותר את הבעיה מהשורש (תיכנון לקוי) ומאפשר גם תחזוקה במידת הצורך לשסתום באופן נפרד ובלתי תלוי בסעפת.
אם יש לכם חוש טכני טוב, לא רואה שום סיבה לשקול בכלל החלפה של הסעפת ולא פשוט להתקין את הקיט שלו. אך אם החוש הטכני שלכם לא חזק במיוחד וקצת גדול עליכם להתעסק בקיטים והתקנת מעקפים, הפתרון בשבילכם הוא פשוט להחליף את כל הסעפת יניקה במוסך או באופן עצמאי.
כמה יעלה התענוג?
אם בחרתם ללכת על הקיט, תצאו בזול, הבחור שולח אלינו את הקיט כולל כל מה שצריך ב105$ סה"כ נכון לכתיבת הפוסט.
את הרכישה מבצעים באתר שלו בכתובת: https://cruzekits.com/shop/ols/products/v3-gm-14l-turbo-luvluj-pcv-check-valve-fix-kit
הוראות ההרכבה שלו נמצאים בקישור, יש שם סרטון יוטיוב מקיף בנושא.
אם בחרתם בהחלפת הסעפת, זה פתרון יקר בהרבה.
מחיר הסעפת ברשת UMI עומד על 3500~ ש"ח, זה כמובן לחלק עצמו בלבד ולא כולל עבודה.
מחיר סעפת מקורי כולל משלוח, מיסים וכל מה שכרוך בזה מאמזון, פחות מ-1200 ש"ח. קישור
מחיר סעפת תחליפית כולל משלוח, מיסים וכל מה שכרוך בזה מאמזון, פחות מ900 ש"ח (ויש עוד זולים יותר מיצרנים מוכרים פחות). קישור
מחיר סעפת תחליפית מאלי אקספרס כולל משלוח - 350~ ש"ח (התקנתי אחד כזה, בעל הרכב נוסע איתו כבר מעל שנה בלי בעיות). קישור
מקט עדכני של החלק המקורי: 25200449.
מקט של התחליפי (בעיקר לאיתורו באלי אקספרס) : 615-380
מבחינת עבודה, אם בחרתם בקיט - זה להתקנה עצמית. לא חושב שמוסך יהיה מוכן להתעסק וללמוד איך להתקין אותו בשבילכם ותצטרכו ללכלך קצת את הידים בעצמכם.
אם בחרתם בהחלפת סעפת, אני לא יודע כמה לוקחים עבודה על זה במוסך אבל לי בתנאים בייתים לוקח פחות משעה להחליף כזה כך שהייתי מצפה לחיוב על עד שעתיים עבודה.
דווקא הפטמה הזו אצלי במקום, ועדיין יש לי את הקוד תקלה. מה זה עוד יכול להיות?
אז כמו שכתבתי, למעשה זה יכול להיות הרבה מאוד דברים - כל מה שנמצא בין הטורבו לסעפת היניקה (כולל סעפת היניקה) יכול להיות אשם.
כדי לבדוק את זה מה שצריך לעשות זה בדיקת לחץ למערכת היניקה ולראות אם יש בריחה ואיפה היא.
אני חוזר ואומר, זה בהחלט יכול להיות גם טורבו שהחזיר את נשמתו, אך זה הדבר האחרון שהייתי חודש בו - בטח ובטח אם הקוד תקלה קופץ רק פה ושם ולא נדלק מייד בכל תחילת נסיעה.
חפשו מוסך שיש לו את הכלים והיכולת המקצועית לבצע בדיקה לאיתור בריחות לחץ ממערכת היניקה - אם מוסך רץ ואומר לכם בשלב קריאת קוד התקלה שכנראה הטורבו תקול - עצתי היא לקום וללכת.
אם בדיקת לחץ תקינה, ובבדיקה ויזואלית הטורבו נראה תקין - יכול להיות שמדובר בחיישן תקול, סלנואיד בקרה תקול או למשל WASTEGATE PIN תפוס. כל אלו דורשים אבחון מקצועי כדי להגיע לשורש הבעיה.
דבר חשוב נוסף
גם אם לא קפץ לכם קוד התקלה הזה אף פעם ולא הרגשתם בחוסר סחיבה, אבל כן נאלצתם להחליף את מכסה השסתומים בגלל קוד תקלה P0171 שנגרם מכשל בשסתום העליון שלו:
/cdn-cgi/image/format=auto,onerror=redirect,width=1920,height=1920,fit=scale-down/https://www.cruzetalk.com/forum/attachment.php?attachmentid=222186&d=1487886756
אז סבירות גבוהה שהכשל הזה הוא למעשה כשל נלווה לשסתום הPCV שבסעפת ואני ממליץ לבדוק אותו.
איך למדתי את כל זה?
גוגל .
קישורים למאמרים שכתב הבחור שפיתח את הקיט מעקף להלן:
https://www.cruzetalk.com/threads/2011-2016-cruze-1-4-pcv-valve-cover-intake-manifold-issues.192442/
https://www.cruzetalk.com/threads/gm-1-4l-turbo-intake-manifold-pcv-valve-fix-kits.189402/
https://www.cruzetalk.com/threads/2011-2016-cruze-limited-1-4l-pcv-system-explained.175793/
מצרף גם סרטון מקיף שמסביר על הנושא:
וגם על איך אפשר לבצע בדיקה לבריחת לחצים במערכת:
בהצלחה לכולם.
עריכה אחרונה על ידי dalet11
- 23
- 1
- 1
32 תגובות
Recommended Comments