Jump to content
  • איך נפלו גיבורים - או איך התחדשתי ב- BYD SEAL כפולת מנועים


    הלוחש למכוניות

    אמל"ק:

    כאשר אתה יועץ רכב לפרנסתך, ומתיימר "ללחוש למכוניות", זה מחייב.

    כאשר אתה מחליט שהגיע הזמן להחליף את האודי A4 הנהדרת שלך, שגמאה אצלך מעל 93000 ק"מ בפחות מ-3 שנים,

    ועולה לך סביב 2200 ש"ח לחודש בדלק ותחזוקה שוטפת, זה מחייב מחשבה מעמיקה לגבי התחליף המועדף.

    יצאתי לדרך עם ראש פתוח, כפי שאני משתדל לעשות עם כל לקוח שאני עוזר לו לאפיין ולמצא רכב חדש.

    שלבי ההחלטה, הבדיקה, הרכישה והחיים בחודש הראשון עם BYD Seal Excellence כפולת מנועים.

     

    אז לפני המלחמה כבר הגעתי למסקנה שה-A4 שלי, מצויינת ככל שתהיה, מתחילה להתקרב לשלב שבו להמשיך ולהחזיק בה, עם נסועה שנתית

    שמתקרבת ל-40,000 ק"מ, לא תהיה שווה הרבה אם אחזיק בה אפילו שנה נוספת. עם קרוב ל-170,000 ק"מ על השעון, ואמינות טובה עד כה (למעט משאבת מים 

    ומיסב גלגל אחד), הגיע הזמן להיפרד לפני שאחצה את קו ה-200,000 ק"מ שבארץ נחשב למעין "מספר קסם" שלילי, כאילו לרכב כזה (שנועד לטחון אוטוסטרדות גם עם 400,000 ק"מ) יש איזה מנגנון השמדת-ערך עצמית אחרי 200.... 

    מאידך, הצלחת העסק שלי גרמה לכזה גידול בנסועה (אני גר בגליל ונוסע המון גם למרכז או אף לאזור י-ם לבדוק רכבים ללקוחות), עד שהוצאות הדלק לבדן הפכו לנטל שהלך וכבד ככל שמחירי הבנזין האמירו.

     

    המשימה: למצא לי רכב שיהיה גם משרד נייד, נוח דיו לבלות בו שעות ביום, מהיר (ביצועים מעולים - עדיפות גבוהה), שיודע להתנהג ובטיחותי מאד

    (It's a jungle out there...) וכמובן יוכל לחסוך לי באופן משמעותי בהוצאות התפעול. התקציב - אי שם סביב ה-200,000.

     

    כעת - בעולם שהולך וחונק את טובי מנועי הדיזל (ותודה ל-VW ודיזל-גייט על כך )-:  ), ועם מחירי סולר שגם הם מרקיעים שחקים, האופציה הזו ירדה מבחינתי מהשולחן.

     

    אז ללכת על משהו משעמם ובטוח כגון קאמרי היברידית? - יעילה ככל שתהיה - לא בשבילי (האוטו הכי משעמם בשכונה, מעולם לא התחברתי לפילוסופיית ההליכה בשביל האמצע של טויוטה). אפילו אם היתה מסוגלת לעמוד בקריטריון חיסכון בדלק, נניח אף מעל 30% לעומת מנוע ה-2.0 ליטר 190 כ"ס באודי, זה פשוט לא מספיק, בוודאי כשלוקחים בחשבון הוצאות תחזוקה ממש לא נמוכות כמתחייב מטיפול במוסכי היבואן (והחשש לצאת ממסגרת היבואן יחד עם הארכת אחריות על הסוללה ההיברידית).

     

    אז אולי PHEV כלשהו? - מועמדים שונים ורבי מכר (RAV4) או סתם מעניינים (LYNK & CO) נפסלו פשוט כי רכב פלאג-אין היברידי מעצם מהותו לא מתאים למישהו כמוני, שמסוגל לגמוא מעל 300 ק"מ ביום עבודה ממוצע. אחרי כמה עשרות ק"מ ראשוניים, הוא הופך, במקרה הטוב, לעוד היברידית של 16-18 ק"מ/ליטר, ואפילו אם 

    אגיע איתו ל-20 ק"מ/ליטר בממוצע, זה פשוט לא זה.

     

    מה שמותיר אותי, חובב מושב של מנועי הבעירה הפנימית, "חמום אגזוז" מבטן ומלידה, שנסע עד גרמניה בזמנו על מנת לשפר את הגולף GTI דור ראשון כי לא היתה מהירה מספיק, שנהג על אחת משתי BMW M5 מקוריות (E28, דור ראשון!) בארץ - להתחיל לחשוב ברצינות על EV.

     

    מבחינתי הנוסחא היתה פשוטה - לוותר על גרגור מנוע בריא כלשהוא, ולחצות אל הצד האפל, השקט, נטול הרגש, של רכב חשמלי חזק.

    מה זה חזק?

    סביב 4 שניות ל-100 זה כבר חזק מספיק... כמובן שהחיים הם לא 0-100, כמובן שיש צורך ברכב שגם יודע להתנהג ולהניח את ההספק המכובד שלו על הכביש, 

    או במילים אחרות - אני צריך טסלה, לא?  ואם טסלה - אז ה-3 LR, עם טווח מוצהר של 600 ק"מ בוודאי תספק אותי, עם צמד מנועים בהספק של 498 סוסים ומומנט מרשים של מעל 50 קג"מ זמינים מיידית תמיד.... 

    אז זהו - שלא...

    סיבוב הדגמה בטסלה כזו ביום חם למדי סיפק כמה תובנות:

    1. חם שם, בטסלה, עם גג זכוכית לא מכוסה. אני והקרחת שלי ממש לא הסתדרנו עם זה טוב. נו, מילא, אז אקנה גג-בד פנימי ואכסה את החממה שמעלי.

    2. האוטו לא ממש נוח, מתגלגל על צמיגי "19, ומאד משדר לישבני כל מהמורה בכביש. נו, מילא, זה מחיר קטן שאני מוכן לשלם תמורת התנהגות כביש מחודדת.

    3. התפעול, הנדסת האנוש ה"אייפונית" הידועה - לא ממש דיבר אלי, גם כאשר בדקתי ללקוחות דגמי SR או LR אחרים. כעת, משניסיתי להסתכל על הרכב מנקודת מבט אישית, עבורי, ראיתי שאני לא ממש מתחבר - יותר על זה בהמשך.

    4. הביצועים היו, איך נאמר, בסדר. רק בסדר???  היתכן שרכב עם 500 סוסים יכול להיות רק בסדר?? אז זהו - שכן... מסתבר שעם משקל שמתקרב ל-2 טון, אפילו 52 קג"מ לא ממש מספקים את הסחורה למי שמחפש ביצועים באמת רציניים. 

    בקיצור - לא ממש התחברתי.

     

    המשמעות היתה (ושוב, אנו נמצאים עדיין חודשים ספורים לפני המלחמה) שהחלטתי לחפש רק טסלה 3 פרפורמנס.

    והדגם הזה - כבר נוסע... אוי, איך שהוא נוסע... הטיל הבליסטי הזה יוצא מהמקום בצורה כל כך שקטה, חלקה ואלימה - עד שהוא מאיים בסחרחורת על נהג ונוסעים שחווים זאת לראשונה. קשה לתאר במילים איך מתהפכת הקיבה מאקט פשוט של לחיצה על דוושת תאוצה, קשה להסביר במילים מהי קלילות של עקיפה בתנאי יומיום עם תאוצות ביניים שלקוחות הישר מעולם מכוניות העל...  בשילוב עם אחיזת כביש פנומנאלית, שמצליחה להוריד את כל הכח הזה לכביש - נראה היה שהגעתי להחלטה, שמצאתי את האחת.

    הרגשתי שאני מתאהב, נסעתי על 2 פרפורמנס שונות, התרשמתי עמוקות מהביצועים, מהעובדה ש"מיכל חשמל" מלא בטעינה ביתית יעלה לא יותר מ-50 ש"ח, ושההוצאה הכבדה ביותר תהיה על צמיגים (ובמחירים של 5-6000 ש"ח לסט צמיגים, זו חתיכת הוצאה). כולם כבר מודעים לבלאי המואץ של צמיגי חשמליות

    חזקות, ולכן הבטחתי לעצמי להקריב רק את הסט הראשון על מזבח ההתלהבות הראשונית, ואחר כך פשוט להתאפק קצת יותר...

    שאר הוצאות התחזוקה, כמו גם הביטוח שהיה אז סביר, אגרת הרישוי שעוד היתה 550 ש"ח אז, הביאו לחשבון שהבטיח חיסכון של מעל ל-1800 ש"ח בחודש. לא כסף קטן... הרבה תמורה בעד האגרה.

     

    ואז שמתי את כל אלו, אל מול תובנות לשלילה שהתחילו לנקר ככל שחלף הזמן, הגיעה המלחמה הארורה, אילון מאסק התהפך עלינו והתחרפן אף יותר מהרגיל,

    ומעל לכל - 3 נקודות שליליות שהפריעו לי במיוחד:

     

    1. נושא הנוחות הפך ממש אקוטי בפרפורמנס. עם ג'אנטים "20 מדובר ברכב פשוט לא נוח בצורה קיצונית אפילו עבורי, שמגיע מתרבות מוטורית גרמנית עתירת שילדות ומתלים על הצד הספורטיבי. התחושה שאתה צריך לחפש בסוף כל נסיעה את הסתימות שנפלו לך מהשיניים במהלכה - זה לא משהו שרציתי ברכב שצריך להוות משרד נייד של 300 ק"מ ביום.... פיתרון - אין. הג'נטים הענקיים הללו (שגם עוצבו כאילו במכוון על מנת לגרום להם נזק מכל מדרכה מצוייה.... זוועה! ) וצמיגים בחתך 30 פשוט הורסים כל סיכוי לנוחות נסיעה אפילו מינימאלית, בטח בכבישי הגליל. האם אני באמת בנוי לזה?...

     

    2. הנדסת האנוש המעצבנת: הגיע הזמן לאמר זאת בגלוי - רק בגלל שאילון מאסק הוא האיש העשיר בעולם, זה ממש לא אומר שמותר לו לנסות להמציא את הגלגל (כולל גלגל ההגה...) מחדש. לא, אדון מאסק, אתה לא תקבע למישהו כמוני עם ניסיון ורישיון מרוצים בעברו, שיודע דבר או שניים על נהיגה בכלל ונהיגה ספורטיבית בפרט, איך צריך לתפעל רכב בימינו. אז אם טסלה חשבו שהמינימליזם שלהם בעיצוב (הדי פשטני, יש להודות) של הרכב הוא הדבר הנכון (אוירודינמיקה היא חשובה מאד, אך לא חייבת להיות משעממת), הרי שעיצוב הפנים, יחד עם תפעול הרכב כמעט אך ורק מהמסך, ועם "כפתורי עכבר" על ההגה הוא לא רק כישלון ענק מבחינת הנדסת אנוש, אלא הוא גם לא בטיחותי (כפי שהוכח כבר מחקרית בפרוייקט של המגזין הגרמני AM&S ) כי הוא גרם להסטת המבט מהכביש למשכי זמן ארוכים .  ככל שניסיתי להתגבר על ההתנגדות הזו, כך גברה בי ההכרה שאני מחפש רכב שיהיה יותר נוח ואיטואיטיבי לתפעול, בעיקר בנהיגה הספורטיבית שאני מתכנן עבורו...   אם טסלה רוצים לשנות הכל בתפעול הרכב, אך לא יכולים לשנות את מבנה הידיים והעיניים של הנהג - זה פשוט לא עובד טוב בשבילי...

     

    3. קשה מאד למצא פרפורמנס משומשת במחיר סביר, שלא עברה מסכת של התעללות בלתי פוסקת מהבעלים. קשה להתאפק כשיש לך מעל 67 קג"מ מתחת לכף רגלך הימנית... התחלתי לשים לב לתופעה הזו ככל שבדקתי יותר מכוניות. מה שהתחוור לי תוך כדי : רמת הגימור הבלתי אחידה בעליל, פאנלים בהרכבה לא אחידה, צבע שמתקלף (בעיקר בחלק הקדמי) בלי פרופורציה לנסועה שעבר הרכב, חוסר יכולת למצא אפילו רכב אחד שנמכר כאשר כל הג'נטים עדיין חפים ממכות ושריטות - הכל ביחד התחבר לתמונה לא ממש נעימה: אם אני חפץ להישאר בתקציב שלא יחצה בהרבה את סף 200,000 שהקצבתי לעצמי, יש לי בעיה. מאידך, דגם ההיילנד המחודש שיצא לפני חודשים ספורים עדיין לא סיפק גירסת פרפורמנס, וממילא יהיה יקר מדי עבורי - כך שהייתי תקוע בכל מקרה עם הדגם הקודם, מחירים גבוהים מדי לרכבים נקיים, או דוגמאות שסבלו קשות בידיים הקודמות (הרבה פעמים כבר לא יד1) ולא הייתי ממליץ עליהם ללקוח שלי.

     

    ואז קרה דבר...

    הסיניות היותר רציניות נכנסו לתמונה, ולמחסני הבונדד...

    ביקור אגבי בסוכנות ג'ילי בת"א לצורך מסירת ג'אומטרי חדשה לחברה טובה, הכיר לי את ZEEKR X בגירסה הדו מנועית.

    כעת - חובה להזכיר את הגישה הלא ממש חיובית שלי לרכבים סיניים, כולל החשמליות העממיות יותר שהחלו להציף את כבישינו. ערב רב של יצרנים, חלקם ממש לא יציבים ו/או מאורגנים למתן שירות נאות, איכויות ניהוג וגימור מפוקפקות, מחירים גבוהים יחסית (שזחלו מהר מאד בחסות הקורונה והמלחמה אל מעבר ל-150K עבור כמעט כל משפחתית בסיסית), חוסר בהירות לגבי אמינות, מחיר שיורי כיד שנייה - כל אלו גרמו לי לענות תמיד את אותה תשובה לכל מי ששאל בעצתי לגבי סינית חשמלית: הם, הסינים, חייבים להוכיח לנו, הצרכנים, שהם באמת למדו לייצר רכב טוב. ואז - נשווה ונשקול.

     

    בזמנו, לאחר שבדקתי היטב את רמת הגימור בהונגצ'י ("הרולס רויס הסינית") ואכן התרשמתי, פסלתי אותה כרכב רציני מיידית ברמת העיקרון - לא יתכן שרכב שעולה חצי מיליון ש"ח יתנהג כאחרון הפיקאפים האמריקאיים ויאבד את הצפון ברגע שתראה לו פנייה חדה. חצי מיליון ש"ח על דבר כזה? לדעתי ממש לא שווה חצי מרצדס, אלא רק עולה חצי.

     

    הזיקרX היתה שונה - הנה רכב סיני בהחל מפחות מ-200K ש"ח שמדיף ניחוחות פרימיום, עם איכות חומרים ורמת גימור שעולה בקלות על זו של הטסלה, ושאפילו לא נבהל לגמרי מפניות בכביש. מעניין... סיקור קצר של ה-001 היקרה הוכיח שוב - משהו משתנה מהר במדפי הסיניות, משהו ששווה בדיקה. ה-001 היתה ונשארה יקרה מדי לכיסי (עם מחיר מעל 330K לגירסה הבכירה עם 540 כ"ס), אבל אז הושקה לה (יחסית בשקט, בהתאם לימים הטרופים העוברים עלינו לרעה) ה-BYD שעליה ראו מיד איזו מכונית היתה על לוח המטרה במחלקת העיצוב. SEAL אקסלנס החזקה יותר, במחיר 234000 ש"ח (100K פחות מהזיקר 001) הגיעה לאולמות התצוגה.

     

    ביליתי במצטבר כמה שעות טובות באולמות התצוגה בבני ברק וחיפה, בנסיון להבין האם זהו עוד "רכב עלי אקספרס" שנראה טוב בתמונות אך מאכזב במציאות, והרושם שקיבלתי היה הפוך. שתי נסיעות מבחן (במרכז ובקו כרמל - נשר) ולימוד נתונים בדגם כפול המנועים חידדו מאד את התובנות:

     

    • רמת החומרים, הגימור וההרכבה ללא ספק עולה על זו שבטסלה 3. האם איכות ההרכבה הגבוהה תישאר גם בעוד 5 שנים? - זו השאלה הגדולה, אך האחריות הארוכה של 6 שנים/150K ק"מ כמעט על כל המכלולים ו-8שנים/200K ק"מ על הסוללה שידרו לי מספיק בטחון של היצרן במרכולתו.
    • טכנולוגית, זוהי מכונית מתקדמת יותר מהטסלה - עם סוללת הבלייד על בסיס ליתיום-יון-פוספט שמאפשרת שימוש מלא בין 0-100% ולא מגבילה אותי לטעינות 20-80% בלבד, שפשוט לא היו מאפשרות לי לנסוע הלוך ושוב למרכז בלי טעינה חיצונית יקרה ומקצרת חיי סוללה. גם מבחני הבטיחות המרשימים ובייחוד מבחן "חדירת המסמר" הבהירו - יש כאן מוצר שעולה באיכותו על הטסלה המקבילה, בטיחותי יותר, וכנראה מסוגל לחיים ארוכים מאד של מעל 5000 מחזורי פריקה-טעינה לפי הצהרת היצרן. זה מגיע לכדי מיליון ק"מ חיי סוללה בטעינה ממוצעת של כל 200 ק"מ...
    • העיצוב (תחת שרביטו של וולפגנג אגר, שעיצב את אלפא 8C...) מוצא חן בעיני הרבה יותר מהטסלה 3. נעים להסתכל בה, נעים לשבת בתוכה.
    • הנדסת האנוש המסורתית, עם ידיות נורמליות ואיכותיות להפעלת איתות, מגבים, אורות - זה בדיוק מה שגרם לי להרגיש מיידית בבית. גם כפתורי הפעלה אלקטרוניים להפעלת/הפסקת המיזוג,  אוטו-הולד, מראות - שטח מת- ועוד, רק מוסיפים לתחושה הביתית והאינטואיטיבית בתפעול.
    • האוטו מהיר מאד - אבל גם נוח בהרבה מהטסלה. בולמים אדפטיביים שאכן מורגשים לטובה הן בכבישים משובשים (בייחוד במצב אקו) והן במהירויות גבוהות (במצב ספורט) הבהירו לי שזה השילוב העדיף מבחינתי. 350 ק"מ בסיל פתאום לא נראו כעונש פוטנציאלי שמצריך ביקור שבועי אצל הכירופרקטור.
    • בידוד הרעשים טוב יותר מאשר בטסלה דור ראשון (לא יצא לי עדיין לנהוג בהיילנד), והוא מרשים ביותר בכל קנה מידה. מרווחי פאנלים אחידים, תחושה סולידית ביותר על הכביש.
    • התנהגות כביש מרשימה ביותר (וכמובן - אין מה לדבר על היזון חוזר באף רכב חשמלי...) מבחינת אחיזה, היכולת להיכנס לסחיפות קטנות אך נשלטות כבר בנסיעת הבכורה בכביש נשר הישן והמדהים (מס' 7212), תחושת ביטחון והיצמדות לקו שנובעת מהיכולת הפנטסטית של המתלים (עצמות-עצה כפולות מקדימה, מולטילינק מאחור), והעובדה שאיש המכירות שהוצמד אלי בסוכנות חיפה לא הקיא ולא עצר בעדי מלבחון עד לקצה (תודה גיא!...) - כל אלו הבהירו לי סופית: אני ממש, אבל ממש, מתחבר לסיל, מצאתי את האחת, מבחינתי.

     

    ההזמנה, העזרה במימון והאספקה עברו ללא תקלות ובליווי צמוד של הסניף הירושלמי דווקא (סיפור ארוך ולא קשור.... ותודה לאביאל!). את האודי A4 שלי מכרתי בכ-10,000 ש"ח יותר בשוק הפרטי וכך עקפתי את הצעת הטרייד אין המעליבה למדי שנתקבלה מאוטו-דיל, והיות והסיל היה זמין במלאי, נקראתי תוך פחות משבועיים לאסוף אותו. המסירה (במתחם ראם) היתה נעימה ביותר, עם הסבר יעיל ואדיב, והביקורת היחידה שלי היא על היעדר מדריך לנהג במהדורה מודפסת.

     

    נקודה נוספת למחשבה בעת מסירה (שלא לומר בעת נהיגת מבחן) - אין מספיק התייחסות לעובדה שעבור רוב הלקוחות, המעבר לרכב עם 530 סוסים ומומנט  מטורף הוא ממש לא טריוויאלי. כתבתי על כך באריכות בפוסט אחר, אך בשורה התחתונה אומר רק שלדעתי אנחנו נעמוד תוך שנה בפני גל התייקרויות נוסף במחירי הביטוח של גירסאות בכירות ומהירות של טסלה/BYD/ZEEKR ואחרים, עקב תאונות עצמיות של נהגים שלא יספיקו להגיד ג'ק וימצאו עצמם בתעלה בצד הדרך.

    ליבואנים יש אחריות לעדכן ולחנך את הלקוח המצוי על ההבדל האדיר שבין רכב נעים ונחמד כגון הסיל דיזיין (עם מנוע בודד וכ-300 כ"ס) ובין האקסלנס, שעולה בסה"כ 17,000 ש"ח יותר ומקפיץ את הביצועים לליגת העל ומציע מפרט זהה (בתוספת הבולמים האדפטיביים ו-HUD) לגירסת הכניסה. הישראלי המצוי יקפוץ, מן הסתם, על הגירסה הבכירה בגלל ההרגל לקנות תמיד "את הכי טוב" מבלי להבין שהוא נכנס לרכב עם ביצועי-על.

     

    החיים על SEAL אחרי חודש ו-3700 ק"מ על השעון

     

     

    image.thumb.jpeg.54a6f30aee63901f658e151b18b819c9.jpeg

    image.thumb.jpeg.0174f5eae75716eb771e1a8da62200f3.jpeg

     

    בגדול - לא פספסתי.

    כיף ענק לנהיגה יומיומית, התפעול אכן נוח ברובו, בוודאי יותר מהטסלה. נקודות לשיפור:

    1. המתלים טובים בשיכוך מהמורות קטנות, אך לא טובים מספיק בפעולת הריבאונד במהירויות גבוהות,  לשיכוך הקפיצה הגדולה למעלה בעת שנכנסים ל"כיס אויר" בכביש. תחושת לא נעימה של "כמעט המראה" אם השקע בכביש עמוק במיוחד, שגם מצב ספורט בקושי מצליח להתגבר עליו.

    2. יש הרבה מה ללמוד מטסלה באשר לתגובת הדוושה, בעיקר במצב של דרישה מיידית ופתאומית של רגל ימין להאצה חזקה. ישנו היסוס רגעי, שלא אהבתי, ומקווה שיבוא לידי פתרון באחד מעדכוני ה-OTA הקרובים. לעניות דעתי - משהו שניתן לפתור בעדכון תוכנה.

    3. אזהרות התוכנה על חריגה ממהירות מותרת לפי תמרורים אופסנו מיידית תחת OFF... פשוט מעצבן.

    4. במצב לא נעול - ידיות הדלתות הנשלפות חוזרות תוך דקות ספורות למצב שטוח גם אם לא נעלתי את הרכב. כשלוחצים על כפתור הפתיחה שבידית, מתבצעת קודם נעילה (וקיפול מראות) ןרק לחיצה נוספת פותחת את הדלתות. מיותר, ויכול לבוא על פתרונו בעידכון תוכנה שיפתח בחזרה את הידיות בכל התקרבות לרכב עם המפתח.

     

    וזהו.... בכל שאר הפרמטרים - אני די מאוהב כמכלול.

    למי שמחפש סדאן ספורטיבית איכותית - ממליץ בחום לבדוק את ה-SEAL ללא פחד וללא דעות קדומות.

     

    לגבי טווחי נסיעה בפועל - עדיין לומד את הנושא, אך כבר עתה ברור לי שהשפעת הנהג כאן היא קריטית. הגעתי כבר מכפר ורדים לאזור המרכז (150-160 ק"מ) על פחות מ-35% מהסוללה (טווח ריאלי 450-480 ק"מ), אולם ראיתי גם איך האחוזים פשוט מתאיידיםלהם במידה ואני במצב רוח ממש קרבי, ועוד בעליות של כבישי הגליל... מסקנת ביניים - יש מצב בהחלט לקבל מעל 90% מהטווח המוצהר (520 ק"מ לפי WLTP) למי שנוסע בעדינות (ולפחות חלק מהזמן מוכן להסתפק במצב ECO החד-מנועי) . בהחלט מספיק לצרכי הלא-פשוטים בהקשר לטווח.

    מטען ביתי (2000 ש"ח של טלדור עם הסבר ושירות מצויינים גם אחרי ההתקנה) הוא כמובן חובה למי שלא רוצה לבלות 13 שעות בהטענה מ"שקע סבתא" ביתי     (8 שעות מ-0 עד 100%) והאפליקציה ברכב מאפשרת כמובן עדכוני מצב, כמו גם הפעלת מיזוג ל-10 דקות טרם הכניסה לרכב, בדיקת לחץ אויר בצמיגים ועוד.

     

    מקווה להעלות עוד עדכונים על החיים עם "סילי" בהמשך - תודה לכל מי שהגיע עד כאן, ותרגישו חופשי לשאול .

    • אהבתי 5

    User Feedback

    Recommended Comments



    אני מצטער לראות את התרד' הופך כהרגלו כאשר מדובר ברכב חשמלי להשוואה לטסלה, אבל... אני רוצה להשכיל את החברה ולהראות תוסף צד שלישי לטסלות שמוסיף כפתורים פיזיים לאלה שבאמת צריכים אותם ולא יכולים בלי.

    https://enhauto.com S3XY Buttons 

    או מוצרי אלי למניהם

    https://he.aliexpress.com/item/3256806677006929.html?spm=a2g0o.productlist.main.1.11760qbb0qbbpg&algo_pvid=bf59ad82-3aa1-45d7-a63f-1c565e5fd0e7&algo_exp_id=bf59ad82-3aa1-45d7-a63f-1c565e5fd0e7-0&pdp_npi=4%40dis!EUR!69.78!69.78!!!535.15!535.15!%40211b61b017159329079458598ee40d!12000038552509712!sea!US!2337484400!&curPageLogUid=BowUiy2fWJuO&utparam-url=scene%3Asearch|query_from%3A

    https://he.aliexpress.com/item/3256806391805831.html?spm=a2g0o.productlist.main.33.11760qbb0qbbpg&algo_pvid=bf59ad82-3aa1-45d7-a63f-1c565e5fd0e7&algo_exp_id=bf59ad82-3aa1-45d7-a63f-1c565e5fd0e7-16&pdp_npi=4%40dis!EUR!50.65!34.44!!!53.72!36.53!%40211b61b017159329079458598ee40d!12000037717626535!sea!US!2337484400!&curPageLogUid=K5f07sJOU0Ib&utparam-url=scene%3Asearch|query_from%3A

    image.png.fa2c89ce2a9b074fd02f06409e645833.png

    אני יודע שיש אנשים שירימו גבה ויגידו "ברכב של 200K לא צריך להוסיף כלום" וזה נכון חלקית ולא תמיד, אבל למי שרוצה טסלה ורוצה כפתורים יש פתרון.

    שוב פעם סליחה "לוחש למכוניות" שהכל נאפך לדיבור על טסלה. 

    • אהבתי 2
    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    לפני 4 שעות, green כתב:

     

    שכחתי להתייחס לדרך ההפעלה הגאונית של אור גבוה באופן קבוע.

     

    אם הבנתי נכון (תקנו אותי אם אני טועה) צריך ללחוץ על כפתור המגע של האורות הנמצא על ההגה בצידו השמאלי ברציפות, ואז במסך המולטימדיה שנמצא במרכז הרכב בצד ימין של ההגה בכלל, יופיע מסך עם טיימר ואז צריך להמתין עם הכפתור לחוץ עד שמצב אור גבוה ייבחר 🙃

     

    ברכב רגיל כידוע צריך לדחוף קדימה את מוט האורות וזהו.

     

    אז הבנת לא נכון.

    לחיצה ארוכה על ההגה בצד השמאלי ברציפות וגמרנו.

    לפני כשעה, motizkn כתב:

    אני לא יכול להתווכח על ההילנדר כי לא נסעתי אליו.

    בדגם הקודם אני נוסע כבר שנה וחצי אין שום בעיה עם האורות או כל שטות אחרת, האורות הם אוטומטים ואני לא זוכר שהייתי צריך לשנות הגדרות איי פעם.

    ורק שהיה ברור, כשאני אומר רוב הנסיעות אני מתכוון ל 95% מהנסיעות. ו5% שנשארו ברובם זה היה תיפעול של המזגן.

    אני לא מתווכח שכפתורים פיזים לשליטה במזגן הם יותר פשוטים ואכן זה נקודת תורפה להרבה רכבים, אבל מצד שני זה גם לא סיכון חיים או דורש ממך לפתור אינטגרלים במהלך הנסיעה, מתרגלים.

    אני לא מנסה לשכנע אף אחד שהטסלה יותר טובה או פחות טובה, הטענה שלי שכל הדברים הנוראים שכתבו על הטסלה הם אולי פחות טובים אבל ממש לא סוף העולם כמו שמציגים פה.

    אחרי שמתרגלים לממשק באמת שאין שום בעיה לתפעל כל מערכת ברכב ללא בעיה ואפילו בהרבה מקרים אחרי שהתרגלתה זה הרבה יותר נוח מהדרך הקלסית.

    מדויק.

    אני עם היילנד, ההבדלים העיקריים בתפעול זו ידית ההילוכים שעברה למסך ולפאנל בחלק העליון (איפה שאיתות החירום) והאיתות מההגה.

    לאיתות מההגה התרגלתי עוד בנסיעה הראשונה. ידית ההילוכים גם. ברוב המקרים אני חונה ברוורס ולכן אני מתחיל נסיעה, מעביר ל-D ועד סוף הנסיעה אין לי מה לגעת בזה, רק בחניה.

    התפעול אכן שונה, אבל להגיד שזה אסון\מפגע בטיחותי זו הגזמה בעיניי.

     

    תפעול מזגן מהמסך זה משהו שקיים בהרבה רכבים, אצל קונצרן PSA זה קיים לא מעט זמן, ב-VAGיות גם עברו לשיטה של סליידים מתחת למולטימדיה בחלק מהדגמים.

    יכול להגיד שהשיטה של טסלה לא פחות נוחה לי, זה נמצא בתחתית המסך בצד שמאל ואני פשוט מושך ימינה או שמאלה כדי להעלות\להוריד טמפטורה. יש גם זיהוי קולי שעובד מעולה למי שלא רוצה לגעת במסך.

    • אהבתי 1
    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    לפני 5 שעות, הלוחש למכוניות כתב:

    בכל הנוגע לגישה הגיקית להנדסת האנוש, להתעקשות שלא לכלול "סתם" אנדרואיד אוטו ושות' בממשק המשתמש ולהעלמת כל זכר לשליטה פיזית בתפעול - אני פשוט לא מתחבר.

    הבחור מסכם במשפט אחד פשוט.
    חצי מהשרשור מנסה להסביר לנו שצריך להתחבר וטסלה זו המלכה הבילתי מעורערת וההוכחה היא שמודל y הוא רב מכר.
    אז מה, גם טויוטה היילקס ופורד f150 הם רבי מכר בשווקים שונים, האם זו הסיבה שאקנה לי רכב שאני לא מתחבר אליו ואלמד להיסתגל?

    אני לא מחליף את הקופרה 2017 שלי בדור החדש של היצרן בגלל השינויים באופי השליטה והקטע המעצבן עם המזגן שבלילה בכלל אינו מואר. אז כל תובנה שיש לי או תהיה לי פסולה בעיני חברי הפורום?

     

    גילוי נאות, לא מכיר את פות״ש מעבר לשיחה אקראית במפגש הפורום שהיה בפארק ברעננה. 

    אבל מעריך את דעתו. (לא תמיד) 

    עריכה אחרונה על ידי zaf
    • אהבתי 4
    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    לא מנסה לשכנע אף אחד שהטסלה היא רכב על. מנסה להעביר מסר פשוט שטסלה היא יצור אחר מהרכב הקלסי עם יתרונות וחסרונות משלה.

    וממשק המשתמש בנוי אחרת לטוב ולרע, אבל הוא לא אסון כמו שתיארו אותו פה.

    טסלה כמו כל רכב, בסוף מדבר לקהל לקוחות מסוים וכנראה שאתה לא חלק מקהל הלקוחות הזה בדיוק כמו שאתה לא חלק מקהל הלקוחות של פורד f150 וטויוטה הילקס.

    אבל קהל הלקוחות שטסלה כן מדברת אליהם (שבמקרה כולל את רוב האנשים כי זה הרכב החשמלי הכי נמכר בעולם) כן מהווה אינדיקציה ברורה שיש פה מוצר טוב, והעובדה שמתוך לקוחות טסלה אחוז גדול יקנה טסלה כרכב הבא מהווה אינדיקציה לכך שהם כן יודעים משהוא על ממשק משתמש ורכבים.

    • אהבתי 1
    • רעיון טוב! 1
    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    • ספונסר פורום
    בתאריך 16.5.2024 בשעה 23:30, הלוחש למכוניות כתב:

    לסיכום דעתי בנושא הנדסת האנוש בטסלה:

    בעקרון - כשמשהו איננו מקולקל, באמת שאין צורך לתקן אותו.

    כאשר מדובר על פקדים בטיחותיים כמגבים ואורות/מאותתים - שימו לב כמה אנרגיה מבזבזים כאן 

    רק על מנת להצדיק שינויים מרחיקי לכת שלא רק שאינם תורמים מאומה לבטיחות בתפעול הרכב, אלא אף מורידים אותה באופן כללי (עקב הסטת מבט ממושכת מהכביש) - בטח ובטח לנהגים מזדמנים/לא מיומנים/לא טכנולוגים.

    אז לכל אבירי ומגיני תפעול המסכים של טסלה - שימו לב מה קורה כאשר אפילו בארגון EURO NCAP מבינים את הקשר שבין תפעול מסורבל ולא אינטואיטיבי נוסח טסלה (וכמובן עוד יצרנים) ובין בטיחות. אם יתחילו להעניק/להפחית כוכב-בטיחות בגין ממשק משתמש ארגונומי או לא, זה כבר יתמרץ את כוווולם, אפילו מר מאסק, להפנים - ולתקן.

    מנהלי פרויקט הבטיחות החשוב ביותר בעולם הרכב, Euro-NCAP אשר שינה לפני כ-25 שנים מקצה לקצה את ההתייחסות של תעשיית הרכב לבטיחות, קיבלו החלטה מתבקשת מאליה והודיעו שהחל מינואר 2026 הם לא יעניקו ציון מרבי לכלי רכב שלא יימצאו בהם כפתורי שליטה פיזיים לפונקציות שנעשה בהן שימוש רב.

    בתאריך 17.5.2024 בשעה 06:41, motizkn כתב:

    שוב, יש פה הרבה ביקורת על ממשק המשתמש בטסלה, ובעיקר מאנשים שלא רגילים.

    בחיים האמיתיים עם הרכב המצב ממש לא גרוע כפי שמתואר למען האמת חלק גדול מהשינוים הופכים את הרכב לנוח ופשוט יותר.

    כאמור - תגיד את זה ל-EURO NCAP .

    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    מעניין, אחלה כתיבה ממש כיף לקרוא.

    נחכה לעדכונים נוספים שאולי ישכנעו "חושש מסיניות חשמליות" כמוני

    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    • ספונסר פורום
    לפני 13 דקות, Roycohen1979 כתב:

    מעניין, אחלה כתיבה ממש כיף לקרוא.

    נחכה לעדכונים נוספים שאולי ישכנעו "חושש מסיניות חשמליות" כמוני

    תודה רבה.

     

    מטרת הפוסט היא בפירוש לא להרגיע... עוד לא.

     

    הגעתי למצב של Early adopter עם הסיל בעיקר בגלל שלא התחברתי לנוחות, להנדסת האנוש ולאיכות ההרכבה והחומרים בטסלה3 פרפורמנס שהיתה אמורה להיות הבחירה היחידה שלי עד להשקת הסיל.

    בגילי, זו אמורה להיות החוויה המוטורית האולטימטיבית והאחרונה כאשר אני עדיין במלוא יכולות הנהיגה שלי.

     

    כעת - רק הזמן יגיד האם ההחלטה היתה נכונה מבחינת חוויית הבעלות, מבטיח לעדכן ומקווה להיעדר דרמות גדולות בהקשר הזה.

     

     

    • אהבתי 2
    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    נראה אחלה רכב ומחיר. תתחדש
    מה עם הטיפולים פה?עליות הזיות כמו ביונדאי או כמו טסלה מסנן מזגן בלבד?

    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    חברי הפורום הצעירים והפחות ותיקים לא מבינים/מפנימים את השפעת/אפקט הזמן החולף. 

    באחד השירשורים מתלוצצים שהנושא יחשוף את הגילאים של ותיקי הפורום (מישהו אמר פורום מכוניות בתפוז 😉) . אבל לאותם ותיקים , כולל אותי, יש לא מעט ותק בנהיגה ובעלות על כלי רכב .
    כשאתה נוהג למעלה מ 30 שנה 35-40 אלף קילומטר בשנה במכוניות שונות , הן בבעלותך/בני משפחה או רכבי חברה, אתה יכול להעריך תכונות שונות ברכב ובחויית הבעלות.

    אם אתה מחבר לזה הבנה במכונאות וידיים טובות, ובמקרה שלי גם נגישות לליפט כשהיה צריך, אתה מקבל עוד יותר תובנות מאשר אחד שנוהג ברכב שרכש במיטב כספו/חסכונותיו/תקציבו ומחפש להתנחם בצידוק להחלטה שלו באיזה רכב בחר. 
    כל אחד בוחר במה שמתאים לו במגוון שיקולים ופשרות, אין משהו אולטימטיבי וכמעט תמיד יש מגבלת תקציב.  יש כאן כאלו שרכשו ״מחיר״ (רכב במחיר מציאה) וכותבים פוסטים מהללים על כמה היתה זו החלטה כלכלית נבונה למרות ה ח*ה שאכלו בתקופת הבעלות. יש שיודעים לתאר במפורט ולהחכים ויש שמנהלים שיח עקר שמטרתם להרגיש טוב יותר עם הבחירה שלהם.

     

    עולם הרכב משתנה היום מהר יותר, אבל הזמן שלנו לחוות עוד ועוד כלי רכב הוא סופי. חבר שפרש לאחרונה שאל אותי מה לעשות בנושא הרכב שלו, האם לעבור מליסינג של החברה לליסינג פרטי או לרכוש רכב חדש שיחזיק בו כמה שנים. השאלה הראשונה ששאלתי הייתה כמה שנים ולמה לא לרכוש רכב שעונה היום על הצרכים הנוכחיים ובהינתן הנסועה הפוחתת שלו לרכוש את מה שהוא יהנה ממנו 10 שנים לפחות, הכי מאובזר שיש, כי אין טעם לחסוך ברכישת משהו בסיסי,  כי לך תדע אם בעוד עשור הוא יהיה במצב של להנות מזה או חו״ח כבר לא ינהג משלל סיבות. 

     

    אישית, כל עוד אני נהנה ויכול למצות את חווית הנהיגה והבעלות , בדומה לפות״ש, אני בעד. 

    התחושה שעם הזמן , תגיע פחות ופחות לימי מסלול ותאלץ לבחור ברכב ״בנאלי״ לשימוש היום יומי היא לא מעודדת ולא נוחה. אז אם אתם בני 50 ומעלה תפרגנו לעצמכם פחות פשרות. 🙂

     

     

     

    • אהבתי 3
    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    לפני 3 שעות, הלוחש למכוניות כתב:

    בעיקר בגלל שלא התחברתי לנוחות, להנדסת האנוש ולאיכות ההרכבה והחומרים בטסלה3 פרפורמנס שהיתה אמורה להיות הבחירה היחידה שלי עד להשקת הסיל.


    הכל בהתייחסות לפרופרמנס הקודמת לא לחדשה אני מניח.
    מעניין אותי לשמוע מה דעתך על איכות ההרכבה והחומרים בהיילנד.

     

     

    לפני שעתיים, zaf כתב:

    אישית, כל עוד אני נהנה ויכול למצות את חווית הנהיגה והבעלות , בדומה לפות״ש, אני בעד. 

    התחושה שעם הזמן , תגיע פחות ופחות לימי מסלול ותאלץ לבחור ברכב ״בנאלי״ לשימוש היום יומי היא לא מעודדת ולא נוחה. אז אם אתם בני 50 ומעלה תפרגנו לעצמכם פחות פשרות. 🙂

    אני די רחוק מ-50.
    יש כל הזמן מחשבה בראש למכור את הBRZ ולקנות רכב שאוכל להנות ממנו יותר ביום יום עם ערך מוסף.
    חולפת המחשבה גם לקנות איזה טרקטור ולטייל איתו בשטח, כשדיברתי על זה עם אח שלי אישתי הוא היה הרבה יותר החלטי ממני "למכור? למה למכור? גם וגם - חיים רק פעם אחת".

    לא יודע עדיין אם אני מסכים איתו שלקנות לנדקרוזר ב-200-300 ולשמור על הBRZ זה לגיטימי. לכל היותר אחד עתיק שנושק ל-20 שיעלה 80K, ואז יצאה הפרפורמנס החדשה ועשתה לי כאב ראש...

    עריכה אחרונה על ידי farkash7
    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    לפני כשעה, farkash7 כתב:

    חולפת המחשבה גם לקנות איזה טרקטור ולטייל איתו בשטח

    חלפה גם כזו, אבל למזלי היו כלים זמינים אצל חברים ואחרי כמה טיולים זה עבר לי. לא צריך לקנות את הפרה בשביל חלב לקפה 😉

    לפני כשעה, farkash7 כתב:

    למכור? למה למכור? גם וגם - חיים רק פעם אחת".

    ככל שמצבך הכלכלי מרשה, צודק. אבל טעות בסיסית אחת יש כאן - מתים פעם אחת, חיים כל יום מחדש 🙂

    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    בתאריך 17.5.2024 בשעה 00:27, הלוחש למכוניות כתב:

    הפוסט שלי כוון לחברי הפורום הנכבד הזה כדי לפתוח עיניים ולפתח דיון.

    אם חלילה פגעתי בציפור הנפש הטסלאית שלך - קבל את התנצלותי הכנה, והאובייקטיבית. 

     

    למה מוזרה? כי זה לא תואם את מה שאתה חשבת עד כה?

    דווקא בגלל שאני איש מקצוע, דווקא בגלל שיצא לי לנהוג ביותר טסלות מאשר רב חברי הפורום, דווקא בגלל שאני הייתי זה שכתב כאן שמתחייבת זהירות יתרה בעת הבדיקה של סינית חשמלית  -  

    דווקא בגלל כל זה, שמתי בצד את כל הסטיגמות שהיו לי - ויצאתי למסע של כמה שבועות טובים לבדוק מה נשתנה בסיל מכל הסיניות.

    ומצאתי מספיק דברים שהשתנו - ואז אני שיניתי את דעתי. לגבי הרכב הזה. בהתאמה אישית אלי. אל מול 3 פרפורמנס.

     

    אז אם זה לא נראה לכבודו - הכל טוב. קניתי לי, מכספי שלי, ואפילו לא שילמו לי כדי שאכתוב ולו מילה אחת בנושא.... ואם אתה חושב שעקב כך אפסיק להמליץ על טסלה ללקוחות שאראה שהיא מתאימה להם יותר - אז אתה באמת לא מכיר אותי...

     

    קודם כל תתחדש ותהנה, זה הכי חשוב.

    אין לי ציפור נפש טסלאית למרות שאני חושב שזה רכב נהדר, כשאמא שלי חיפשה להחליף את שלה אמרתי לה שאפילו לא תחשוב על זה כי זה פשוט רכב שהוא לא בשבילה (חוסר בכפתורים ושאר ירקות).

     

    החו"ד או איך שתקרא לזה שנתת לא היתה 1:0 לסיל, תקרא שוב, היא היתה יותר בכיוון של 3:0 וזה פשוט לא מתכתב עם מה שהולך בחוץ (ולא מה שאני חושב), אז אם היית כותב את זה בתור דוד או משה (או איך שקוראים לך) זה היה סבבה ממש, אפילו מפורט יתר על המידה. אבל לפרסם את זה בתור מומחה זה - זה פשוט קצת מוזר לקריאה.

     

    אני שמח לא שילמו לך (מראש לא חשבתי) ובאמת מקווה שתהנה מהרכב ושיהיו לך כמה שיותר לקוחות, בסוף אלו יותר חשובים מעוד כפתור פיזי שלא נסכים אם צריך!

     

    • רעיון טוב! 1
    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    לפני שעה, TDI כתב:

    @הלוחש למכוניות מרתק! תודה!

    האם לא היה טבעי יותר עבורך לחפש רכב חשמלי במחוזות VAG?

     

    הוא התייחס לזה בעמוד הקודם, טוען שהם מפגרים מאחורה מבחינת טכנולוגיה חשמלית.

     

     

    • אהבתי 1
    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    לפני 10 שעות, GTאי כתב:

     

    קודם כל תתחדש ותהנה, זה הכי חשוב.

    אין לי ציפור נפש טסלאית למרות שאני חושב שזה רכב נהדר, כשאמא שלי חיפשה להחליף את שלה אמרתי לה שאפילו לא תחשוב על זה כי זה פשוט רכב שהוא לא בשבילה (חוסר בכפתורים ושאר ירקות).

     

    החו"ד או איך שתקרא לזה שנתת לא היתה 1:0 לסיל, תקרא שוב, היא היתה יותר בכיוון של 3:0 וזה פשוט לא מתכתב עם מה שהולך בחוץ (ולא מה שאני חושב), אז אם היית כותב את זה בתור דוד או משה (או איך שקוראים לך) זה היה סבבה ממש, אפילו מפורט יתר על המידה. אבל לפרסם את זה בתור מומחה זה - זה פשוט קצת מוזר לקריאה.

     

    אני שמח לא שילמו לך (מראש לא חשבתי) ובאמת מקווה שתהנה מהרכב ושיהיו לך כמה שיותר לקוחות, בסוף אלו יותר חשובים מעוד כפתור פיזי שלא נסכים אם צריך!

     

    מה שטוב בחוות דעת זה שהן לא מדע מדוייק, זה לא ספורט שנגמר 3-0 עם כמות גולים לתוך השער הזה וכמות אחרת לשער השני.

    מבחינתו, מבחינת הצרכים שלו, העדפות שלו וכדומה זה אולי היה 3-0, יש אנשים שהגכ שמש הגדול בטסלה קוסם להם, רוב בעלי הטסלה שאני מכיר התלהבו ממנו מאוד עד לקיץ הישראלי הראשון ואז התלבהו קצת פחות.

    הוא חיפש רכב שיהיה נוח לנסיעות ארוכות בכבישים גרועים, 99 אחוז מהאנשים היו עפים על הטסלה פרופורמנס, לוקחים אותה לבדיקה שטחית, לוחצים על הגז ואז כותבים צק, אח"כ היו נוסעים איתה הביתה בכבישי הצפון ומגלים שיש להם בלט בעמוד שדרה בגב תחתון שהם כלל לא ידעו עליו.

    לגבי מה שהולך בחוץ- זה ממש לא מדד לכלום רק ליכולת של הישראלי להיות צרכן עדר, ההבנה שלהם ברכב לוקח בחסר, הצרכים שלהם כוללים בדרך כלל בדיקה של תצרוכת דלק, כמה כוכבים קיבל המבחן ריסוק ומה יעלה להם הביטוח, אפילו נסיעת מבחן של יותר מ5 דקות הם לא עושים. אין להם מושג מה זה משוב הגה וזה לא מעניין אותם וזה בסדר להם אבל לא מה שחיפש כותח השרשור הזה.

    מספיק לראות בחוץ שלל מאזדה 3 האצבק שנקנו כמכונית "משפחתית" למשפחה עם 3 ילדים בשביל להבין שמי שקנה את האוטו כלל לא טרח להכניס את הילדים שלו למושב האחורי וגם אם כן לא באמת עניין אותו מה הם חושבים אחרת לא היה מתקרב לאוטו הזה על שלל היתרונות שיש לו, כיוון שרכב משפחתי הוא לא !

    אז חוות הדעת של כותב השרשור על הטסלה היתה שלילית,  פייר גם לי יש חוות דעת שלילית עליה ואני לא רואה את עצמי נוסע על טסלה ומעדיף רכבים יותר אינטואיטיבים לתפעול או לפחות כאלה שמד המהירות והנתונים הדרושים לי יהיו לי מול העיניים.

    • אהבתי 4
    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים




    הצטרף לדיון

    ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.

    Guest
    הוסף תגובה...

    ×   התוכן שהדבקת מסוגנן.   הסר סיגנון

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   הקישור שלך הוטמע אוטומטית בגוף ההודעה.   הצג כקישור רגיל

    ×   התוכן הקודם שלך שוחזר.   ניקוי העורך

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • תוכן חדש...