Jump to content
  • קרייזלר 180 - בריטית, אמריקאית, צרפתית? לא, פשוט נשכחת


    yohai71

    אמנם התחלתי סדרת סקירות במטרה להביא את סיפורה של בריטיש ליילנד, דרך המכוניות שייצרה. אבל כמו הרבה דברים, על הדרך נזכרים בחברות נוספות מאותן תקופות, שסיפורן אולי מעניין לא-פחות. אחת מהן היא קבוצת רוטס, שהפכה לקרייזלר-בריטניה כחלק מפעילות החברה האמריקאית באירופה, ולבסוף כשלה והתאיידה (כפי שכבר הבנתם, אני נמשך לסיפורי כישלונות מוטוריים יותר מאשר הצלחות...). היות וכבר העליתי כמה סקירות על רכבים מהקבוצה, אמשיך עם עוד כמה מכוניות ונגזרות מתוצרתם, שראוי להזכיר כחלק מהסיפור הגדול באמת- דעיכתה של תעשיית הרכב הבריטית.

     

    Chrysler180.thumb.jpg.f7aa980c776308f282c4e73f3ad3ef20.jpg

     

    הקרייזלר 180\ 2.0 ליטר: איך מתחילים את הסיפור, ולאן להמשיך? אחרי הכול, מדובר במכונית שיכולה להתהדר בשורשים ופיתוח בריטיים וצרפתיים, השפעות אמריקאיות, הרכבה ספרדית וקשרים אוסטרליים. אבל רוב אלו שיתעניינו, יתהו מהי בכלל- עוד בזמן שיוצרה, היא זכתה להיות אחת המכוניות האנמיות ביותר אי פעם בסגמנט השוק שלה. ולמי שיש ספק- זה אף פעם לא דבר טוב להיזכר בעבורו.

     

    27190054065_041f5351b7_o.thumb.jpg.2009522c037ff683a2aadfdacada3b47.jpg

     

    שימו עצמכם בנעלי מתכנני המוצר של קרייזלר-אירופה בשנת 1967; רכשתם את סימקה הצרפתית ואת קבוצת רוטס הבריטית. סימקה הייתה חזקה מאד בצרפת ודרום אירופה, בעלת קשת דגמים קוהורנטית וברורה, הכוללת את הסימקה 1100 רבת המכר בעלת ההנעה הקדמית, ה-1000 הקטנה בעלת המנוע האחורי שמכרה גם היא היטב, והסימקה סדאן 1300/1500 הגדולה יותר, החזקה אף היא בשוק המשפחתיות. לפיכך נראה שקרייזלר עשו עסקה טובה ברכישה זו.

     

    2f0d9bf3ea9928b74055a1abbe782f96.thumb.jpg.1c7cfdd954f034d5547b793b96fce05b.jpg

     

    לעומת זאת, קבוצת רוטס הייתה כמעט לחלוטין ההיפך הגמור; בין הדגמים שבארסנל החברה הייתה ההילמאן אימפ בעלת המנוע האחורי, שאמנם הייתה די טובה לנהיגה אבל לא לרכישה, ומכרה כשליש מקצב המכירות של הסימקה 1000. בנוסף, היה הפרש גדול מדי בינה לבין ההילמאן האנטר ונגזריו, ה-האמבר ספקטר וסאנבים ראפייר. אמנם אלו מכרו טוב מספיק, עם נתח בסביבות 7% מהשוק הבריטי בסוף שנות השישים, אבל החלו להיראות כמו התשובה לאתמול. היו גם סדאנים גדולים יותר מבית האמבר, כמו ה-הוק והסופר-סנייפ, ששורשיהם היו בשנות החמישים וכצפוי, כבר לא היו פונקציה ראויה בשנת 1967.

     

    42670855182_9db4bd9c5d_k.thumb.jpg.18240a661ec3aadfbed0f82d83ea8682.jpg

     

    ברקע כבר היה בפיתוח ההילמאן אבנג'ר (בתמונה הנ"ל), מיועד לחשיפה בשנת 1969- עוד מכונית שמרנית אך מעוצבת מבית רוטס. אמנם הוא היה עם מנוע חדש לחלוטין ומתלים אחוריים מבוססי קפיצי סלילים, אבל לכשיוצג הוא יהיה כל כך קרוב להאנטר במיצובו בשוק, שהבוסים מקרייזלר בוודאי תהו מה לעזאזל קורה כאן.

     

    805483755_Chrysler180(4).jpg.2886fb22a49a002b377c802ea11f520a.jpg

     

    באופן הגיוני, קרייזלר רצו לאחד את שתי קשתות-הדגמים של סימקה ורוטס לאחת, ובאותו זמן להתחרות ב-GM, פורד ושאר היצרנים האירופאים על טווח רחב יותר של השוק. בגודל הבינוני, לא הייתה בעיה; הסימקה 1100 הייתה נקודת פתיחה מוצלחת ועדיין עדכנית, לפחות לעוד כמה שנים (בהמשך, היא הייתה בסיס למכונית אנגלו-צרפתית בגודל בינוני, הידועה בשמות סימקה 1307/1308 וקרייזלר אלפין). קרייזלר בעיקר רצו מכונית שתהיה הגדולה היותר בקשת הדגמים החדשה, מוצבת מעל להאנטר אבל שתוכל גם להחליף אותו, תוך שהיא מאפשרת לאבנג'ר להחליף את דגמי ההאנטר הבסיסיים בשוק עד שהאלפין/1307 תהיה מוכנה. בונוס נוסף היה לאפשר לסימקה להגדיל את קשת הדגמים המבוססת על מכוניות קטנות-עד-בינוניות.

     

    668521659124863.jpg.8e0c278dc6fa36adc804751d0eec3648.jpg

     

    מאז הופסק ייצורה של הוודט (Vedette, בתמונה מעל) בשנת 1961, לא הייתה לסימקה מכונית גדולה יותר מה-1501 סדאן ובסוף שנות השישים, גם לרוטס כבר לא הייתה מכונית גדולה. בינתיים, האופל רקורד, פורד זפיר (Zephyr), פיג'ו 404 (אחר כך 504), וולבו 144 וטריומף 2000 מכרו יפה לרוחבה של אירופה. אפילו אם ניתן היה להשתמש בהאמבר הוק הישנה של רוטס, מכונית כמוה בעלת בסיס גלגלים בסביבות 280 ס"מ הייתה גדולה מדי עבור השוק הצרפתי, בו הלכה ודעכה הקטגוריה כמעט לחלוטין. מלבד זאת, בצרפת חל מיסוי מוגדל על מכוניות עם מנועים בנפחים שמעל שני ליטרים. בהתאם לכך, הגדרת גודלה של המכונית החדשה הייתה קלה למדי, עם בסיס גלגלים בסביבות 265 ס"מ- מעט גדולה מההאנטר, אבל בעיקר גדולה במידה אחת מהאבנג'ר והסימקה 1501. וכל זאת מבלי להיות גדולה מדי כנגד המתחרים שהוזכרו למעלה.

     

    רצה הגורל, גם לרוטס וגם לסימקה היו מכוניות בפיתוח שיכלו להתאים לדרישות. ההצעה של סימקה, שנקראה בשם "פרויקט 929", הייתה סדאן ארבע-דלתות בעל הנעה אחורית ושלוש אופציות לעיצוב חיצוני; קרייזלר-ארה"ב:

     

    dev180_06.jpg.07c47cf1691bb66b20b570958c9351c5.jpg

     

    ברטונה:

     

    dev180_05.jpg.8c964bbde86a629535e3031fc27713d1.jpg

     

    ופנימי (In House):

     

    dev180_07.jpg.2a14403d802188b8493a7feadc066a3e.jpg

     

    כולן נראו יותר שנות השישים מאשר שבעים. מלבד תכנון המכונית, סימקה גם תכננו מנוע חדש בעל גל-זיזים עליון (OHC) שיועד עבורה.

     

    התכנון של רוטס, שנקרא "מכונית C", עוצב בידי רוי אקס (Axe) בקובנטרי והונדס לקבל מנוע V6 או V8. הוא יועד להחליף את ההאמבר הוק. מבחינה עיצובית, למכונית C היה מראה עכשווי, עם דמיון ברור לאבנג'ר וכמה מכוניות נוספות מאותן שנים. אם תרצו, זו דרך נוספת לומר שהעיצוב לא היה ייחודי, כמובן. וזה בולט עוד יותר אל מול הצעה לעיצוב-מחדש מידי רוי אקס, שבוצע כתרגיל עיצובי לאחר שהמכונית הושקה- וכולל סדאן וקופה:

     

    ccar_03.jpg.71c27173f5653c82e4f2df82a99a6bdd.jpg

     

    ccar_02.jpg.2bde7d58b8a5f59146beaa1425c57cb4.jpg

     

    ccar_01.jpg.6f9270cd3bc2c469806856a70e146033.jpg

     

    מבחינה טכנית המכונית הייתה קונבנציונאלית לחלוטין, בעלת הנעה אחורית במבנה סדאן ארבע דלתות (אם כי נשקלה גרסת קופה). מבחינת מיתוג בשוק, רוטס חשבו להציג גרסת הילמאן בסיסית, גרסת סאנבים שני ליטרים ספורטיבית וגרסת האמבר יוקרתית בנפח 2500 סמ"ק. כולן היו עתידות להשתמש במנועי V6 בנפחים שבין 2000 ל-2500 סמ"ק, שגם הם תוכננו ועבורם יוצר מכשור-הכלים (tooling) המתאים.

     

    Chrysler-180-2-650x433.jpg.fdc780b3ad19cad9b3d683dbf93c6dfc.jpg

     

    באופן הגיוני, קרייזלר לא התכוונו להמשיך עם שני המסלולים במקביל. סביבות סוף 1968\ תחילת 1969, עברו קרייזלר על שתי ההצעות והחליטו על פשרה היברידית; מרכב מכונית C בתכנון רוטס יהונדס לקבל את מנוע סימקה החדש, וסימקה תשלים את עיצוב תא הנוסעים ותבנה את המכוניות במפעלה שבפוייסי (Poissy) ליד פאריס. מנוע V6 של רוטס בוטל, אחרי ש-31 מיליון ליש"ט (!) כבר הושקעו בתכנונו ובמכשור-הכלים הנ"ל. אגב, אבות-טיפוס מהמנוע הנ"ל הותקנו בכמה מכוניות האמבר הוק, ולמרות שבמבחני נסיעה הייתה להן נטייה לתת-היגוי, המנוע עצמו היה חזק, בעל פעולה חלקה ואפילו עם צריכת דלק אופטימית מהצפוי.

     

    בדיעבד, אפשר להבין את החלטת קרייזלר כ-כאלה שמבינים את מצבה האמיתי של קבוצת רוטס ומוצריה; מכונית קטנה הנמכרת הרבה מתחת לציפיות (אימפ), מכונית חדשה-לחלוטין שנמכרת "בסדר" (אבנג'ר), וערמת רכבים נוספים שעבר זמנם. ייתכן וקרייזלר חשבו כי מכונית חדשה-לגמרי נוספת בשנת 1970, היא לאו דווקא מה שהקבוצה צריכה, כמו גם השקעת משאבים כספיים נוספים בארגון שהחלטותיו העסקיות לא תמיד היו הגיוניות במיוחד. מלבד זאת, עלה גם הרצון לשלב את המוצר החדש כחלק כלל-ארגוני גדול יותר (עם סימקה). כך או כך, שלב הפיתוח הסופי היה חלק דיו; החלק הקדמי עוצב-מחדש ע"י סימקה ותא הנוסעים איבד את "אנגליותו" הטיפוסית לבית רוטס (בעיקר ביטול העץ), לטובת מראה גנרי יותר מבית סימקה. את הניסיון לייחודיות אפשר לייחס לשילובים שונים של עיטורים חיצוניים\פנימיים.

     

    pha_legendy_208h.jpg.ccf88ad32ab8d844ba52691984f7a71d.jpg

     

    קרייזלר לא רק מחקו את מנוע ה-V6 לגמרי אלא הגבילו את הנפחים למנועי 1.6, 1.8 ומאוחר יותר, 2.0 ליטרים. יחידות ההינע שולבו עם תיבות ארבעה הילוכים ידנית או שלושה הילוכים אוטומטית מבית טורקפלייט (Torqueflite). במקור, רוטס תכננו את המכונית עם מתלים אחוריים בתצורת דה-דיון ותיבת חמישה הילוכים, אך קרייזלר (וסימקה) צמצמו את הבחירה לסרן חי הנתמך בקפיצי סלילים מאחור וזרועות מקפרסון מלפנים. מה שכן (פרט לדגמי ה-1.6), מאחור הותקנו בלמי דיסק שהיו נדירים מאד בסגמנט באותה תקופה.

     

    המכונית הושקה באוקטובר 1970 בתערוכת המכוניות של פאריס, תחת השם "קרייזלר 160" או "180", שסימן את נפחי 1.6 (80 סמ"ק) ו-1.8 (97 סמ"ק). המכונית הייתה צפויה להחליף את הסימקה 1501, שבתחילה הופרשה מהשוק הצרפתי בלבד, אם כי (עקב כשלון ה-180) חזרה להימכר בשנת 1973. הרשמים הראשוניים היו מעורבים; המנוע קיבל ביקורות טובות בשל היותו נכון לעלות במעלה הסל"ד, והמכונית צוינה לטובה בשל נוחות הנסיעה בשיוט. לעומת זאת, התנהגות הכביש בוקרה בחריפות, עם תת-היגוי קיצוני והגה בעל סיבובים רבים מנעילה לנעילה, וקשה מדי (ללא תגבור).

     

    Chrysler-160.thumb.jpg.37cbff4b8a4aa6f1ccf2df1d159ac77b.jpg

     

    המכונית נחתה בבריטניה, השוק ה"מקומי" השני שלה, בשנת 1971 כקרייזלר 180 בלבד (הוחלט כי ה-160 לא תימכר במדינה בשל התנגשותה הצפויה מול ההאנטר והספקטר יותר מאשר התנגשותה מול הסימקה 1501). היא נמכרה תחת רשת השיווק של רוטס, שכעת נקראה "קרייזלר-בריטניה". בדיעבד, זו הייתה טעות להשתמש בשם קרייזלר הבלתי-מוכר ובלתי-מבוסס בבריטניה, בשל שקיעתה המיידית של המכונית וכמעט ללא-זכר.

     

    Chrysler-180-advert.thumb.jpg.d224e6fce083406c75a63ff89a791cf3.jpg

     

    השם הבלתי-מוכר, המראה העכשווי אך האנמי, תא הנוסעים הדמוי-יוקרתי (שברור היה שהוא לא), ואולי אפילו הקשר הצרפתי והתזכורת על ביטול מכונית C, עבדו כולם כנגד המכונית. יותר מכל, היא לא הציעה שום דבר שמתחרותיה המוכרות לא הציעו; מעטים, אם בכלל, יעדיפו לעבור ממותגים מבוססים ומכובדים למותג בלתי ידוע עם מוניטין אפסי. הפרסום שלה תחת הסלוגן "האמריקאית מפאריס" (American from Paris) כנראה אף הוא לא היה הברקת השנה. אם כבר, פרסום זה רק הדגיש את המורשת הבלתי ידועה של המכונית, וממילא לקרייזלר באירופה באותן שנים היו קונוטציות אמריקאיות ברורות בנוסח "גדול", "זולל דלק", ו"צורה יותר מתוכן".

     

    34756771844_910e917cc6_o.thumb.jpg.b905b999d5ab59d973dc8850830b5430.jpg

     

    קרייזלר עיטרה את המכונית במעט, הוסיפה גרסת 2.0 ליטרים מאותו מנוע בעלת 107 כ"ס, תיבה אוטומטית בעלת שלושה הילוכים ושתי מנורות עזר בגריל הקדמי כדי ליצור את ה"קרייזלר שני ליטרים". כמובן, לא נעדר גג הוויניל שבשנת 1972, היה אבזור חובה לכל דגם-קצה של מכונית כלשהי. מכונית זו הוצגה בתערוכת הרכב באמסטרדם בשנת 1972, והייתה הרכב הגדול ביותר של קרייזלר באירופה. למצער, מעטים הבחינו בקיומה, ולא הייתה דרישה מיוחדת עבורה באולמות התצוגה:

     

    Chrysler-2.0.thumb.jpg.85da26c3309918ed67ce60f766d33a4e.jpg

     

    בשנת 1975, הייצור עבר לספרד כדי לפנות מקום במפעל הצרפתי בפוייסי עבור הסימקה 1307\ קרייזלר אלפין (והחל משנת 1977, גם עבור הסימקה\ קרייזלר הורייזון). המפעל הספרדי הגיע לידיה של קרייזלר כתוצאה מההשתלטות על בארייריוס (Barrierios), יצרן של מנועי דיזל ומרכיב מקומי של מוצרי קרייזלר. כמובן, ספרד באותן שנים הייתה בתהליך יציאה מהדיקטטורה של פראנקו, והתכוננה להיכנס לשוק האירופי המשותף (היום האיחוד האירופי). ה-180 הייתה המכונית הגדולה ביותר שהורכבה במפעל זה, ובהתחשב בכך שעלויות עובדים היו נמוכות יחסית, לפחות יכלה קרייזלר לשמור על עלויות ייצור נמוכות. המכירות, אגב, לא השתפרו.

     

    chrysler180-taxi.jpg.02fff5c5e23ab1c739face6b2f49a301.jpg

     

    בארייריוס אף ייצרו מנוע דיזל שהותקן בגרסה של ה-180, שהפכה להיות המצליחה ביותר במדינה. זה היה דיזל טיפוסי בעל ארבעה צילינדרים והזרקת דלק לא-ישירה בנפח 2007 סמ"ק, שפיתח 65 כ"ס ושודך לתיבת ארבעה הילוכים ידנית. גרסה זו הפכה לפופולארית מאד כ-מונית בספרד, וכמו כן שימשה כבסיס לאמבולנסים ומכוניות קבורה (בשנת 1977, הופחת נפחו של המנוע ל-1917 סמ"ק כדי להיכנס תחת מדרגת מס ספרדית מתאימה):

     

    Ambulancia.thumb.jpg.583a6c8ba19bbf97ef5efed14fd875e0.jpg

     

    4300590834_8301200d73_o.thumb.jpg.a41657d8e920a9f68463807dcdf1ebe6.jpg

     

    בשנת 1978, מכרה קרייזלר לפיג'ו את כלל הפעילות האירופאית שלה ונסוגה לארה"ב, ללקק את פצעיה. ה-180 נותרה יתומה; לא היה לה מקום בקשת הדגמים של פיג'ו, לא היה בה שום דבר "חומרתי" שפיג'ו רצתה, ומלבד המוניות הספרדיות, גם לא היה לה בסיס מכירות יציב. באירופה המכונית המשיכה להימכר עד 1980 ובספרד בלבד, עד 1982 בגרסת דיזל עבור שוק המוניות המקומי.

     

    Talbot_150_180_Taxi.thumb.jpg.37d466f2167ce8935ed45c851aa5bc02.jpg

     

    המכירות בבריטניה הסתכמו בכ-2000 יחידות לשנה באמצע שנות השבעים, וסה"כ יוצרו לאורך 12 שנים כ-280,000 מכוניות. בשנת 1982, היא הוחלפה בידי הטלבו טאגורה, שמכרה אף גרוע יותר:

     

    Talbot-Tagora-klassiekers-01.thumb.jpg.ec8691cdf9c1ac07c564a792e92eb008.jpg

     

    ומה לגבי השוק האוסטרלי הייחודי? בשנת 1974, קרייזלר החליטה להתאים את ה-180 עבורו. המכונית הורכבה במפעל בפארק טונסלי (Tonsley) ממרכבים שנשלחו מצרפת. הגרסה האוסטרלית נקראה קרייזלר סנטורה (Centura) וכצפוי ממכוניות המותאמות ליבשת, עשתה שימוש במנועים גדולים בלבד; מנוע 2.0 ליטרים ארבעה צילינדרים המוכר של סימקה (נקראה סנטורה 4) או מנוע ההאמי (Hemi ) ששה צילינדרים האוסטרלי של קרייזלר, בעל נפח 3.5 ליטרים ו-140 כ"ס (ונקראה סנטורה 6). ה-6 מכרה יותר מה-4 ביחס של ארבע לאחת, ומאוחר יותר, הוצעה גם גרסת 4.0 ליטרים. באשר לביצועים, הסנטורה 6 רכשה מעט מוניטין חיובי, בשל יציאה מהמקום והתנהגות כביש טובות למדי (כמובן יחסית למה שהיה נהוג בשנות השבעים), זאת אפילו עם מנוע השש הכבד יותר וללא תגבור-הגה.

     

    55cb9d30135b95245c4736462e4c7f81.thumb.jpg.5488646ac929b7bbb8660785edc2281a.jpg

     

    קרייזלר האריכה את החלק הקדמי כדי להתאימו למנוע ששת הצילינדרים, ומבחינה עיצובית, העניקה למכונית חזית בעלת ארבעה פנסים- הועלתה סברה כי החזית בוססה על הצעה למיתוג ה-180 כגרסת סאנבים 2000. לעולם לא נדע, כי גרסה כזו לא התממשה, וכלל לא ברור אם אכן הייתה תוכנית כזו על אף שהחזית נראית מתאימה דיה למוצרי רוטס אחרים, שעשו שימוש בארבעה פנסים בדגמים שונים מתוצרתם. לי החזית מזכירה מאד רכבים יפניים מאותן שנים, במקרה או שלא. גם מאחור חלו שינויים עיצוביים והותקנו יחידות תאורה חדשות:

     

    Chrysler-Centura-1-650x325.jpg.f0279937f82bb0cff51b0a98e1b3d552.jpg

     

    אבל הבעיות ההולכות וגוברות שקרייזלר-ארה"ב חוותה באותן שנים, לא נעלמו גם מהשוק האוסטרלי, כשם שהשפיעו על פעילויותיה האירופאיות. כפועל יוצא, הסנטורה הגיעה לאוסטרליה הרבה מעבר למתוכנן, כך שכשהחלה להימכר, כבר הייתה לא-עדכנית אל מול מתחרותיה. סופו של דבר, המכונית לא שרדה ייצור מקומי מעבר לשנת 1978.

     

    לסיכום: הקרייזלר 180 יכולה להיראות באופנים שונים; ניסיון כושל לייצר מכונית תחרותית בסביבה רב-לשונית, דוגמה למה קורה כאשר הנחייה חיצונית, בלתי-אפויה (אפילו אם נראית הגיונית), מוצמדת למשהו כל כך סובייקטיבי כרכב לצרכנים, מכונית עכשווית טובה בבסיסה שהוכשלה בידי עיצוב סתמי ומחסור בזהות עצמית, או אפילו מטאפורה מוטורית לעלילותיה של קרייזלר באירופה.

     

    27423391152_c4df3b18d9_o.thumb.jpg.6a62443a2007027ff9bfcf2de10302a1.jpg

     

    אבל יותר מכל, המכונית חסרת חותם ונשכחת. מעטים זוכרים אותה ובזמנו, כשפגשתי 160 במפגש מכוניות קלאסיות, הייתי צריך לוודא היטב מה אני רואה:

     

    P4278805.thumb.JPG.517319bb943dc8d17ae4da53327f969a.JPG

     

    כן, כמה 160/180 הגיעו אף לישראל, וכמו בכל מקום אחר בעולם- נכחדו ונשכחו.


    User Feedback

    Recommended Comments

    זה מעניין.

     

    קרייזלר בכל פעם מנסים להגיע לאירופה בשת"פ עם יצרן מקומי כזה או אחר ונכשלים.

     

    קודם היה עם קבוצת סימקה.

     

    אחר כך (בשנות ה90-00) היה שת"פ עם מרצדס, שהביא לכאן את הדגמים האמריקאיים של קרייזלר כולל 300 מבוססת על E קלאס.

     

    אחר כך עם פיאט שגם לא הולך מי יודע מה, ועושה רושם שהולך לקחת איתו גם את פיאט.

     

    אם כי זה נופל על תקופה שגם GM יצאו מאירופה (ובאופן אירוני מכרו את הפעילות שלהם גם כן לPSA).

     

    עכשיו פורד נשארו להיות היצרן באמריקאי היחיד שמייצר דגמים ייחודיים עבור השוק האירופאי. מעניין מתי גם הם יחליטו לקפל את הבסטה.

    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    ^

    זה בעיקר הפוך. אמנם קרייזלר ניסו להיכנס לשוק האירופי (לא רק, העולמי בכללי, עם אוסטרליה, דרא"פ, דרום אמריקה וכד') במאה שעברה עד שנות השמונים.

     

    אבל אח"כ, אלה היו היצרנים האירופאים שניסו להשיג דריסת רגל בשוק האמריקאי הרווחי (דאז), דרך שת"פ\ רכישת קרייזלר. הגלגול האחרון בבעלות פיאט, היה בדיוק זה, כמובן מבית היוצר של מרקיונה. נכון שעל הדרך הגיעו לאירופה רכבים של קרייזלר, וכמובן שת"פ טכנולוגי (כי בדיוק כמו העולה בסקירה, זה לא הגיוני שלא לאחד תכנונים כשיש לך כל כך הרבה חברות).

     

    אגב, דווקא מכוניות מעניינות נולדו מכך, כמו הלאנציה ת'מא האחרונה שהייתה קרייזלר 300 בתחפושת ונמכרה באירופה- אבל עם מנוע הדיזל המוצלח של אלפא. כן, V8 זה מאגניב והכל, אבל אני דווקא הייתי רוצה יצור-כלאיים כמו הרכב הזה.

    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    לפני 5 שעות, yohai71 כתב:

    באירופה המכונית המשיכה להימכר עד 1980 ובספרד בלבד, עד 1982 בגרסת דיזל עבור שוק המוניות המקומי.

     

    Talbot_150_180_Taxi.thumb.jpg.37d466f2167ce8935ed45c851aa5bc02.jpg

     

     

    "בג'ונגל האספלט רק החזקים שורדים" - אירוניה במיטבה.

     

    • מצחיק 1
    • רעיון טוב! 1
    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    לאבא שלי היתה קרייזלר 160. זכורה לי כמכונית נוחה מאוד, עם מיליון תקלות ובעיות וצריכת דלק של גמל צמא באמצע המדבר. הוחזקה מ 1973 ועד 1982. 

    מספר רישוי 329-998, אם היא חיה עדיין איפשהו...please let me know. 

    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    לפני 9 שעות, vadim6385 כתב:

     

    עכשיו פורד נשארו להיות היצרן באמריקאי היחיד שמייצר דגמים שתוכננו במיוחד עבור השוק האירופאי. מעניין מתי גם הם יחליטו לקפל את הבסטה.

     

    לא מאמין שיקרה.

    יש הפרדה מאוד ברורה בין פורד אירופה לפורד ארה״ב. פורד מייצרים רכבים במיוחד לשוק האירופאי בעוד ששברולט וקרייזלר ניסו לדחוף רכבים אמריקאים או יצרן מדבקה לא אמין (דייהו).

    בנוסף, שברולט וקרייזלר תמיד יחשבו אמריקאיות באירופה. פורד נחשבת כחצי מקומית בבריטניה.

    עריכה אחרונה על ידי Asaf-R
    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    יש אחת בהרצליה, לא יודע אם 180 או 160. 

    ראיתי אותה זרוקה בחניית אחד הבניינים במרכז העיר, וכמה זמן לאחר מכן, היא נצפתה במקום אחר, לא רחוק משם. מסתבר שהיא עוד בחיים... 😛

     

    ודרך אגב, את שם העיירה מבטאים פוואסי (Pwasy). בצרפתית, האות i אחרי האות o גורמות לצליל להישמע כמו wa.

    היו אלה 10 שניות של טרחנות וצרפתית למתחילים 

    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    תודה יוחאי על עוד סקירה מעניינת.

     

    בארץ אכן היא נמכרה.

    מכשירי תנועה היו מאד אופטימיים בהתחלה:

    Cry1.PNG.5863b4933d33a5ba7c7fc6c485dda0f9.PNG

     

    שימו לב לפרסומת: עיצוב אמריקני-שיק צרפתי. כנראה שהמקור האנגלי כבר לא היה מקדם מכירות כבר אז.

    במודעות הדרושים הפרטיות היאמפורסמת כ"סימקה-קרייזלר"

    Cry4.thumb.PNG.0490909809bb59911ea5468b1f4e4f9d.PNG

     

    ולסיום: ההתרסקות במחירון. ההצמדה לרנו 4 באמת לא עושה לה טוב.

     

    Cry3.PNG

    עריכה אחרונה על ידי borsood
    • אהבתי 2
    • מעניין 1
    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים



    הצטרף לדיון

    ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.

    Guest
    הוסף תגובה...

    ×   התוכן שהדבקת מסוגנן.   הסר סיגנון

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   הקישור שלך הוטמע אוטומטית בגוף ההודעה.   הצג כקישור רגיל

    ×   התוכן הקודם שלך שוחזר.   ניקוי העורך

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • תוכן חדש...