Datsun 280ZX
הסרטון המלא:
הרבה אנשים לא ידעו בכלל מי ומה זה דאטסון, ואולי רק הכיתוב מאחורי הרכב יבהיר להם, ‘By Nissan’.
אז בהחלט, מדובר בחברת רכב יפנית בבעלות ניסאן, עם היסטוריה די מעניינת, אבל זה יהיה לפעם אחרת.
היום אני רוצה לדבר איתכם על ה280zx. רכב ספורט קופה יפני מתחילת שנות ה-80. החזית הארוכה מעידה שמסתתר בפנים מנוע אורכי עם הנעה אחורית. כשאנחנו מדברים על סדרת ה-Z של ניסאן, אנחנו חוזרים לתחילת שנות ה-70 של המאה הקודמת, עת בה להרבה יצרנים אחרים מאיטליה בריטניה או גרמניה כבר הייתה מורשת, אך כעת, הייתה זו שעתם של היפנים ליצור את מורשת הרכב שלהם.
ה280zx היא הדור השני של סדרת ה-Z כאשר הדור הראשון החל ב1969, תחת השם Fairlady Z (שם קצת נשי לרכב ספורט, אתם לא חושבים?) הדור הראשון הוצע עם מנוע 2 ליטר ביפן, בגלל שיטת המיסוי שלהם, ועם מנועי 2.4 ליטר בארה"ב, ולאחר מכן עם מנועי 2.6 ו2.8 ליטר, כולם בתצורת 6 צילינדרים בטור. הדור הראשון התחרה עם רכבי ספורט מוכרים אחרים, אך בלט בגלל מחירו הנמוך, עיצובו המושך וההנדסה היפנית. היה מדובר ברכב עם מנועים חזקים יחסית למשקלו והנעה אחורית, מה שגרם להנאה רבה אצל רבים מרוכשיו, בין היתר בזכות תיבות ההילוכים הידניות (4 הילוכים ולאחר מכן 5) ששודכו אליו. לא היו לו הרבה אביזרי נוחות יוקרתיים בזמנו, המושבים היו ספורטיביים, ברוב שנות הדגם המנועים היו עם קרבורטור ולא עם הזרקה, היגוי לא מתוגבר, חלונות ידניים וחומרים פשוטים יחסית. התחושה בתא הנוסעים לא הפריעה לרוכשים הפוטנציאליים של ה-Z ובמהרה נוצרו רשימות המתנה ארוכות לדגם כך שהוא נמכר במאות אלפים לאורך שנות ייצורו.
במהלך שנת 1978, אחרי מספר שנות תכנון, יצא הדור השני המחליף. המנוע היה אותו מנוע אחרון שהוצע בדור הראשון – 2.8 ליטר 6 צילינדרים טורי, אך בגלל רגולציה של זיהום אוויר באותה העת, ההספק ירד מ170 ל135 כוחות סוס בדור השני לעומת הראשון. העיצוב של ה-280ZX שמר על קו דומה לדור הראשון אך שינויים מסוימים בו תרמו להורדת מקדם הגרר ולהיותו יותר אוירודינמי, כמו למשל שינוי החזית והגריל. בשנים מתקדמות יותר היו פתחי איוורור על גבי מכסה המנוע. סמל של ‘By Nissan’ נוסף מאחור, לאחר שחברת האם הבינה את גודל ההצלחה של הדור הראשון ורצתה לנכס לעצמה את ההצלחה הזו.
השינויים לא הסתיימו רק בעיצוב החיצוני ובהספק המנוע, השינוי הגדול ביותר היה בתא הנוסעים, מרכב ספורט, הZX החדשה שינתה מעט את עורה והפכה להיות רכב ספורט-יוקרתי, ששם דגש יותר על נוחות הנהג ופחות על הנהיגה עצמה. משקל הרכב עלה בגלל תוספות רבות, העיקרית שבהן – בסיס גלגלים ארוך יותר שנתן גם אופציה ל4 מושבים (נקרא 2+2) אך מעבר לכך: הגה כח, חלונות ומראות חשמל, מושבי עור מרופדים יותר מהדור היוצא, רמת גימור גבוהה מבחינת איכות החומרים, אלקטרוניקה נוספת כמו בקרת שיוט, אזהרות על גבי לוח השעונים, ובקרת אקלים אוטומטית מלאה. מחשב הרכב אפילו היה מדבר אליך אם שכחת את האור או את הדלת, עם קול נשי ויפני. בשנת הדגם 82, נוסף גם גג טארגה.
מעבר לפנים הרכב, התוספת הייתה גם במחיר. בשנת 78 טויוטה השיבה לניסאן עם הדור הראשון של הסופרה, שעלותה בארה"ב הייתה נמוכה משמעותית. ההשפעה הגדולה הגיעה עם הדור השני של הסופרה, שאמנם עלה יותר מהדאטסון, אך זה הוביל לתחרות קשה ולמגזיני רכב להעדיף את החבילה הכוללת של הסופרה, שלא נפלה מהדאטסון בביצועים או בסלון הרכב. בהמשך שנות הדגם הצטרפה לתחרות גם המזדה Rx-7 שדמתה יותר לדור הראשון של הדאטסון, אך גם עלתה משמעותית פחות ממנה בדגם הכניסה.
המשקל שנוסף ל280zx הוביל לתחושה כבדה יותר ברכב, אך עם זאת בגרסה הנוכחית, שנקראת 2+2 הכוללת 4 מושבים, הנוחות גבוהה יותר, בידוד הרעשים מצויין, והזנב לא בורח בקלות, זה יכול להיות יתרון לנהג הממוצע בשנות ה80, אך זה לא מה שאנחנו מחפשים, בתור חובבי רכב. ההגה המתוגבר מדויק, אך המתלים הרכים יותר שהגיעו בדור השני, גורמים לזוויות גלגול שלא מתאימות לאופי הספורטיבי של הרכב, ועל הנהג להתרגל אליהן כדי לקבל תחושת ביטחון טובה, שלבסוף הרכב הזה מעניק.
תיבת ההילוכים הידנית הוצעה לצד תיבה אוטומטית פלנטרית בעלת 3 מהירויות. התיבה האוטומטית מאופיינת בהילוכים ארוכים כך שלא מורגש חוסר בכח במהירויות גבוהות. עם זאת, ממיר המומנט 'גוזל' כוח מהמנוע שמורגש בעיקר ביציאה מהמקום. כל ליטוף של הדוושה מעלה את הסל"ד ב500 סיבובים – שהולכים לטובת הממיר. לוח השעונים, גם כאן, בגלל רגולציות מסתיים רק ב140 קמ"ש, אך הדאטסון תוכל לעבור גם את ה200 קמ"ש, זה יפה מאוד לדגם שמתקרב לגיל 50.
לסיכום, דאטסון העניקו בדור השני של ה-Z חבילה שפונה יותר לקהל רחב ומתעדפת תא נוסעים איכותי ושקט, על פני התנהגות כביש והקרבת אלמנטים שונים לטובת התאוצה והכח. הדאטסון נהנית מעיצוב מרשים ומלא נוכחות, תא נוסעים איכותי, שקט, שהקדים את זמנו, כמו כן, גם האמינות והמוניטין היפניים מוסיפים לה כמה נקודות מול המתחרים. החיסרון היחיד בעיני כחובב נהיגה, היא תיבת ההילוכים האוטומטית שגוזלת כוח מהמנוע, אך יתכן וזהו יתרון לכאלו שמחפשים בדיוק את האופציה הזו, ומאסו בשילוב הילוכים ידני.
Recommended Comments
הצטרף לדיון
ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.