Jump to content
  • ה-280ZX הייתה הבשורה היפנית של דאטסון לשוק הרכב


    EliC25

    20230708_111648.thumb.jpg.22f488d2a51dc944192eb9570ee5777e.jpg

     

    Datsun 280ZX

    הסרטון המלא:

    הרבה אנשים לא ידעו בכלל מי ומה זה דאטסון, ואולי רק הכיתוב מאחורי הרכב יבהיר להם, ‘By Nissan’.

    אז בהחלט, מדובר בחברת רכב יפנית בבעלות ניסאן, עם היסטוריה די מעניינת, אבל זה יהיה לפעם אחרת.

    היום אני רוצה לדבר איתכם על ה280zx. רכב ספורט קופה יפני מתחילת שנות ה-80. החזית הארוכה מעידה שמסתתר בפנים מנוע אורכי עם הנעה אחורית. כשאנחנו מדברים על סדרת ה-Z של ניסאן, אנחנו חוזרים לתחילת שנות ה-70 של המאה הקודמת, עת בה להרבה יצרנים אחרים מאיטליה בריטניה או גרמניה כבר הייתה מורשת, אך כעת, הייתה זו שעתם של היפנים ליצור את מורשת הרכב שלהם.

    20230709_143906.thumb.jpg.cd33e1da1006fbe1d500fa02f48456a3.jpg

    ה280zx היא הדור השני של סדרת ה-Z כאשר הדור הראשון החל ב1969, תחת השם Fairlady Z (שם קצת נשי לרכב ספורט, אתם לא חושבים?) הדור הראשון הוצע עם מנוע 2 ליטר ביפן, בגלל שיטת המיסוי שלהם, ועם מנועי 2.4 ליטר בארה"ב, ולאחר מכן עם מנועי 2.6 ו2.8 ליטר, כולם בתצורת 6 צילינדרים בטור. הדור הראשון התחרה עם רכבי ספורט מוכרים אחרים, אך בלט בגלל מחירו הנמוך, עיצובו המושך וההנדסה היפנית. היה מדובר ברכב עם מנועים חזקים יחסית למשקלו והנעה אחורית, מה שגרם להנאה רבה אצל רבים מרוכשיו, בין היתר בזכות תיבות ההילוכים הידניות (4 הילוכים ולאחר מכן 5) ששודכו אליו. לא היו לו הרבה אביזרי נוחות יוקרתיים בזמנו, המושבים היו ספורטיביים, ברוב שנות הדגם המנועים היו עם קרבורטור ולא עם הזרקה, היגוי לא מתוגבר, חלונות ידניים וחומרים פשוטים יחסית. התחושה בתא הנוסעים לא הפריעה לרוכשים הפוטנציאליים של ה-Z ובמהרה נוצרו רשימות המתנה ארוכות לדגם כך שהוא נמכר במאות אלפים לאורך שנות ייצורו.

    240z.thumb.jpg.b2dc20ddeabf936f418ff68de35bec78.jpg

    במהלך שנת 1978, אחרי מספר שנות תכנון, יצא הדור השני המחליף. המנוע היה אותו מנוע אחרון שהוצע בדור הראשון – 2.8 ליטר 6 צילינדרים טורי, אך בגלל רגולציה של זיהום אוויר באותה העת, ההספק ירד מ170 ל135 כוחות סוס בדור השני לעומת הראשון. העיצוב של ה-280ZX שמר על קו דומה לדור הראשון אך שינויים מסוימים בו תרמו להורדת מקדם הגרר ולהיותו יותר אוירודינמי, כמו למשל שינוי החזית והגריל. בשנים מתקדמות יותר היו פתחי איוורור על גבי מכסה המנוע. סמל של ‘By Nissan’ נוסף מאחור, לאחר שחברת האם הבינה את גודל ההצלחה של הדור הראשון ורצתה לנכס לעצמה את ההצלחה הזו.

    20230709_143828.thumb.jpg.b24653e0ec5238a2892462949e297469.jpg

    השינויים לא הסתיימו רק בעיצוב החיצוני ובהספק המנוע, השינוי הגדול ביותר היה בתא הנוסעים, מרכב ספורט, הZX החדשה שינתה מעט את עורה והפכה להיות רכב ספורט-יוקרתי, ששם דגש יותר על נוחות הנהג ופחות על הנהיגה עצמה. משקל הרכב עלה בגלל תוספות רבות, העיקרית שבהן – בסיס גלגלים ארוך יותר שנתן גם אופציה ל4 מושבים (נקרא 2+2) אך מעבר לכך: הגה כח, חלונות ומראות חשמל, מושבי עור מרופדים יותר מהדור היוצא, רמת גימור גבוהה מבחינת איכות החומרים, אלקטרוניקה נוספת כמו בקרת שיוט, אזהרות על גבי לוח השעונים, ובקרת אקלים אוטומטית מלאה. מחשב הרכב אפילו היה מדבר אליך אם שכחת את האור או את הדלת, עם קול נשי ויפני. בשנת הדגם 82, נוסף גם גג טארגה.

    20230709_142814.thumb.jpg.376839b1362a2cd48543de4d4d305af1.jpg

    מעבר לפנים הרכב, התוספת הייתה גם במחיר. בשנת 78 טויוטה השיבה לניסאן עם הדור הראשון של הסופרה, שעלותה בארה"ב הייתה נמוכה משמעותית. ההשפעה הגדולה הגיעה עם הדור השני של הסופרה, שאמנם עלה יותר מהדאטסון, אך זה הוביל לתחרות קשה ולמגזיני רכב להעדיף את החבילה הכוללת של הסופרה, שלא נפלה מהדאטסון בביצועים או בסלון הרכב. בהמשך שנות הדגם הצטרפה לתחרות גם המזדה Rx-7 שדמתה יותר לדור הראשון של הדאטסון, אך גם עלתה משמעותית פחות ממנה בדגם הכניסה.

    1979_Toyota_Celica_Supra_left_front_profile_above.thumb.jpg.c0296b25a8ba766b5cff5af8c091dec7.jpg20230701_144547.thumb.jpg.f6fb74945f1a5c7596cd8b08a3a0d42f.jpg1984_Toyota_Supra_P-type_front_right_at_Lime_Rock.thumb.jpg.29861382cb5ca44b0625ae39aa14650e.jpg

    המשקל שנוסף ל280zx הוביל לתחושה כבדה יותר ברכב, אך עם זאת בגרסה הנוכחית, שנקראת 2+2 הכוללת 4 מושבים, הנוחות גבוהה יותר, בידוד הרעשים מצויין, והזנב לא בורח בקלות, זה יכול להיות יתרון לנהג הממוצע בשנות ה80, אך זה לא מה שאנחנו מחפשים, בתור חובבי רכב. ההגה המתוגבר מדויק, אך המתלים הרכים יותר שהגיעו בדור השני, גורמים לזוויות גלגול שלא מתאימות לאופי הספורטיבי של הרכב, ועל הנהג להתרגל אליהן כדי לקבל תחושת ביטחון טובה, שלבסוף הרכב הזה מעניק.

    20230708_111654.thumb.jpg.67ad0dcb368ff13f2cab9cebba2c568e.jpg

    תיבת ההילוכים הידנית הוצעה לצד תיבה אוטומטית פלנטרית בעלת 3 מהירויות. התיבה האוטומטית מאופיינת בהילוכים ארוכים כך שלא מורגש חוסר בכח במהירויות גבוהות. עם זאת, ממיר המומנט 'גוזל' כוח מהמנוע שמורגש בעיקר ביציאה מהמקום. כל ליטוף של הדוושה מעלה את הסל"ד ב500 סיבובים – שהולכים לטובת הממיר. לוח השעונים, גם כאן, בגלל רגולציות מסתיים רק ב140 קמ"ש, אך הדאטסון תוכל לעבור גם את ה200 קמ"ש, זה יפה מאוד לדגם שמתקרב לגיל 50.

    20230709_142844.thumb.jpg.30a93110df8e5d561d02f3878d675b57.jpg

    לסיכום, דאטסון העניקו בדור השני של ה-Z חבילה שפונה יותר לקהל רחב ומתעדפת תא נוסעים איכותי ושקט, על פני התנהגות כביש והקרבת אלמנטים שונים לטובת התאוצה והכח. הדאטסון נהנית מעיצוב מרשים ומלא נוכחות, תא נוסעים איכותי, שקט, שהקדים את זמנו, כמו כן, גם האמינות והמוניטין היפניים מוסיפים לה כמה נקודות מול המתחרים. החיסרון היחיד בעיני כחובב נהיגה, היא תיבת ההילוכים האוטומטית שגוזלת כוח מהמנוע, אך יתכן וזהו יתרון לכאלו שמחפשים בדיוק את האופציה הזו, ומאסו בשילוב הילוכים ידני.

     

    20230708_111618.jpg

    20230708_111639.jpg

    20230709_142930.jpg

    20230709_142936.jpg

    20230709_143811.jpg

    20230709_143859.jpg

    20230709_142809.jpg

    20230709_142822.jpg

    20230709_142921.jpg


    User Feedback

    Recommended Comments

    רכב מאוד מעניין ונראה שמור ומלא אהבה והשקעה.

    אם אני זוכר נכון היה גם פרק ב-WHEELERS DEALERS שהם הסבו 240Z אוטומטית משנת 72 לידנית. שקלת לעשות את זה?

     

    עריכה אחרונה על ידי TZR84
    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    לפני 7 שעות, TZR84 כתב:

    אם אני זוכר נכון היה גם פרק ב-WHEELERS DEALERS שהם הסבו 240Z אוטומטית משנת 72 לידנית. שקלת לעשות את זה?

     

    יש מחשבה בכיוון, אבל לא עם זו. אם תרצה אשמח לפרט בפרטי.

    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    לפני 7 שעות, EliC25 כתב:

    אז בהחלט, מדובר בחברת רכב יפנית בבעלות ניסאן, עם היסטוריה די מעניינת, אבל זה יהיה לפעם אחרת.

     

    למיטב ידיעתי , 

    זה לא כל כך מדויק, זה מותג של ניסאן שהיה מיועד ליצוא (רכבים מקומיים נקראו ניסאן) 

    באמצע שנות השמונים הם הפכו את ניסאן גם ליצוא וחיסלו את המותג 

     

    זה כמו להגיד שלינקולן היא חברת רכב אמריקאית שבבעלות פורד . 

     

    פרט לכך , מרשים. תודה

    עריכה אחרונה על ידי YaronNahum
    • אהבתי 1
    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    לפני 3 דקות, YaronNahum כתב:

     

    למיטב ידיעתי , 

    זה לא כל כך מדויק, זה מותג של ניסאן שהיה מיועד ליצוא (רכבים מקומיים נקראו ניסאן) 

    באמצע שנות השמונים הם הפכו את ניסאן גם ליצוא וחיסלו את המותג 

     

    זה כמו להגיד שלינקולן היא חברת רכב אמריקאית שבבעלות פורד . 

     

    פרט לכך , מרשים. תודה

    אתה צודק, כמה אנשים תיקנו אותי על הפרט מידע הזה, כנראה הבנה לא נכונה שלי.

    • אהבתי 1
    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    רכב מדהים, מדהים, מדהים!
    אני מת על העיצוב שלהן, לא יאומן שרכב מלפני 50 שנה נראה כ"כ טוב.

    עם זאת שמעתי שמעריצי המותג לא כ"כ אוהבים את ה280, בעיקר בגלל שקודמתה ה240 הייתה רכב ספורט סטייל 911 רק יפנית, קטנה, קשוחה, קלילה וזריזה. ה280 היה ניסיון ל"אמריק" את ה240, יותר משקל, יותר שיכוך, יותר יוקרה מה שהפך את הרכב ממכונית ספורט קטנה וזריזה לבן כלאים לא מובן שמנסה להיות גם וגם. וכמו שאמרו חכמים "תפסת מרובה לא תפסת"

    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    זה בדיוק מהות הכתבה, אתה צודק במאה אחוז.

    הרכב עם התנהגות כביש טובה יותר מהאמריקאיות לדעתי, הוא לא 'מנותק'. ההגה מעולה, והמשקל מחולק נכון.

    אני נהנה לשייט איתו בבין עירני יותר מאשר לקחת איתו פניות, זה כן.

    • אהבתי 1
    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    שולח לי תמונה הבחור מתוך הרכב - כביש שנראה לי מוכר משום מה... 

    זה סובארו DL? לאונה? אני שואל את הבחור...

     

    נבלההההההההההההה

    • מצחיק 1
    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים



    הצטרף לדיון

    ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.

    Guest
    הוסף תגובה...

    ×   התוכן שהדבקת מסוגנן.   הסר סיגנון

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   הקישור שלך הוטמע אוטומטית בגוף ההודעה.   הצג כקישור רגיל

    ×   התוכן הקודם שלך שוחזר.   ניקוי העורך

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • תוכן חדש...