המבחן פורסם במקור באתר car-pad.
הג'יפ הרנגלר הוא אגדה. לא פחות. אחד האייקונים המוטריים המזוהים ביותר בעולם, אחד מכלי הרכב עליהם ניתן לומר ששינו את העולם, וגם בזכות הג'יפ המקורי אנחנו לא מדברים גרמנית היום.
הג'יפ רנגלר רוביקון הוא התפתחות ישירה מאותו ג'יפ מיתולוגי משנות ה 40' של המאה העשרים, דרך הגירסאות האזרחיות שלו סדרת ה CJ (Civilian Jeep). מאז ועד היום שומר הג'יפ על חזית מאוד מזוהה עם פנסים עגולים, גריל בעל שבע צלעות וקווים מובחנים וברורים.
סדרת הרנגלר של ג'יפ החלה בשנת 1986 עם סדרת ה YJ, אחריה ב 1996 הגיעה סדרת ה TJ, ה JK לאחר מכן ב 2006, וה JL בשנת 2017. לאורך השנים שווק הג'יפ עם גרסאות מרכב קצר (שלוש דלתות) וארוך (חמש דלתות), ובמספר רמות גימור, ואבזור לשטח, עד לגרסאות הקצה – הרנגלר רוביקון, על שם מסלול הרוביקון המיתולוגי בקליפורניה.
לג'יפ רנגלר עשרות מיליוני מעריצים בכל העולם הפעילים במועדונים מאורגנים יותר או פחות, וסדנאות ייעודיות המייצרות בערך כל שיפור אביזר אפטר מרקט שאתם יכולים לחשוב עליו עבור הרכב המיתולוגי.
הג'יפ רנגלר הוא הרבה מעבר לרכב שטח, הוא דת. אבל בניגוד לדתות שמשתלטות על המוח, הרנגלר הוא דת של פאן טהור, של נחשקות, של כיף מזוקק. כותב שורות אלו אינו נמנה עם חברי הדת, אבל כמה מחברי הטובים ביותר נהנים מתופעות הלוואי של האהבה הבלתי נגמרת לג'יפ רנגלר על מגוון גרסאותיו.
בישראל משווק הרנגלר במגוון רמות גימור, ובמרכב קצר או ארוך. החל ב קצר ספורט S, ארוך ספורט S, ארוך סהרה, קצר או ארוך בגירסת רוביקון, ורוביקון ריקון אקסטרימי שישווק בקרוב. המנועים המוצעים הם מנוע 2.0 ליטר טורבו עם 272 כ"ס ו 41 קג"מ או מנוע 3.6 ליטר המספק 285 כ"ס ו 35.4 קג"מ. כל הדגמים מצוידים בתיבת הילוכים אוטומטית של ZF בעלת שמונה מהירויות.
העיצוב החיצוני של הרנגלר, נו, איך לומר, אני באמת לא צריך לתאר לכם. כשאתם רואים אחד כזה, אין סיכוי שתתבלבלו ותחשבו שזה משהו אחר. לא עם החזית הכל-כך מזוהה, לא עם הצללית הרבועה, ואפילו לא עם הדלת האחורית ויחידות התאורה האחוריות הרבועות. זה ג'יפ. זה רנגלר.
העיצוב הפנימי מעודכן כמובן, וזהה לחלוטין לזה של הגלדיאטור שנבחן כאן לא מזמן. ההבדל הגדול נמצא מעל לראשי הנוסעים. בעוד שבגלדיאטור גג קשיח פריק, כאן ברכב המבחן גג בד נפתח חשמלית. לא רק שהוא נפתח חשמלית, הוא עושה את זה לאורך כמעט כל הרכב ומכניס אור, אוויר והמון כיף לתא הנוסעים. תא המטען של הרנגלר רוביקון גדול יחסית ושימושי עם חסרון יחד בולט, בתי הגלגלים האחוריים מקטינים משמעותית את הרוחב השימושי של תא המטען.
בסיס הגלגלים של הרנגלר רוביקון הארוך עומד על כמעט ס"מ שלם מעל שלושה מטר (3.008 מטר) בהשוואה לקצר 2.549 מטר, והאורך הכולל 4.785 מטר לדגם הארוך, ו 4.237 מטר לקצר.
ההבדלים בהשוואה לתא הנוסעים של הגלדיאטור מינוריים אבל קיימים. בגלדיאטור מתחת למושב האחורי יש תא חפצים שימושי. ברנגלר רוביקון – אין. עוד הבדל קטן, הרוביקון מגיע עם צמיגי BF-AT במידה 33'' (285/70/17) ( AT-All Terrain או בשפת העם חצי חצי. כאשר הבחירה במותג BF היא בגלל שמדובר בצמיגי ה AT הטובים ביותר ובעלי התאמה הטובה ביותר לשטח) בעוד שהגלדיאטור כבר היה עם צמיגי MT – כלומר צמיגי שטח מלא.
נתונים קריטיים ברכב שצועק 'שטח' הם מרווחי הגחון וזויות המרכב. רכב המבחן, הרנגלר רוביקון הארוך מציג מרווח גחון של 27.4 ס"מ, זוית גישה של 43.6 מעלות, זוית בטן של 22.6 מעלות וזוית נטישה של 37 מעלות.
רק כדי שנסמן V - יתר הדגמים הארוכים:
|
ספורט |
סהרה |
מרווח גחון (ס"מ) |
24.6 |
25.4 |
זוית גישה (מעלות) |
41.4 |
41.4 |
זוית בטן (מעלות) |
20.3 |
21.0 |
זוית נטישה (מעלות) |
36.1 |
36.1 |
מתחילים בנסיעה. ההבדלים מול הגלדיאטור גדולים. כאן הרוביקון מצויד במנוע 2.0 ליטר טורבו עם אופי שונה לחלוטין. המנוע שש להעלות בסל"ד ושמח לספק את שיא המומנט מוקדם משמעותית ממנוע ה 3.6. כך שלא רק שהוא נהנה ממומנט גבוה יותר 41 קג"מ מול 35.4 קג"מ, שיא המומנט מגיע כבר ב 3000 סל"ד לעומת 4400 סל"ד. המנוע ממש משנה את האופי של הרכב, ויסלחו לי מעריצי אסכולת 'שני ליטר זה טוב רק לקוקה קולה', מנוע ה 2.0 ליטר של הרנגלר עדיף בכל היבט על הפנטסטאר 3.6 ליטר. כאן כבר כיף ללחוץ על הדוושה ולקבל זינוק נחוש מהמקום או מכל מהירות. גם מעמידה וגם לצרכי עקיפה המנוע חזק מאוד ומגיב במהירות ובנחישות. תתפלאו אבל נתון רשמי של 0 ל 100 היה קשה למצוא. גם לא של מהירות מקסימלית.
על לחץ אוויר של 37PSI כפי שנדרש על פי היצרן, הרוביקון קופצני למדי גם על הכביש, ומרגישים כל חוסר אחידות בסלילה. הורדת לחץ אוויר משפרת מעט את המצב.
על הכביש הרנגלר רוביקון סובל מאותה 'התפזרות' שיש לכל רכב שטח מוגבה עם מהלכי מתלה ראויים לשטח. בפועל יש התנגשות בין הדרישות הקיצוניות של יכולות השטח לבין ההתאמה לנסיעה על כביש מהיר. לא היתה לרוביקון בעיה לשייט במהירויות אוטובאן, לצאת לעקיפות בטוחות וזריזות אבל התחושה פחות נעימה ובטוחה מאשר של מכוניות 'רגילות'. צריך להתרגל לתגובת ההגה ולרכות המתלים במעבר בין נתיבים, וכמובן שמירה גדולה מהרגיל על מרחק, כדי לא לבחון את יכולת העצירה של הרוביקון.
צריכת הדלק של הרנגלר רוביקון עם המנוע 2.0 ליטר טורבו טובה יותר מאשר של אחיו עם המנוע 3.6. נהיגה חסכונית תניב מעל 12 ק"מ לליטר, ונהיגת כביש אגרסיבית תוריד אתכם לכדי 8 ק"מ לליטר. צריכת הדלק הרשמית עומדת על קצת מעל 9 ק"מ לליטר.
פרק השטח לצערי לא איתגר את היכולות של הרכב. במקום מסוים עבורי זה היה סוג של פספוס, אבל נסיון לתאם טיול מדברי של שישי-שבת לא צלח, ולכן הסתפקתי ביום שטח מלא.
הרנגלר רוביקון מאובזר כבר מהחברה בכל מה שצריך לשטח מאתגר. אותה תיבת העברה של ג'יפ עם 2H, 4H ו 4L. נעילות דיפרנציאל קדמית ואחורית, ניתוק מוט מייצב ואותו כפתור OFF ROAD +.
צמיגי הרנגלר רוביקון הם במידה 285/70/17 ובשונה מהגלדיאטור שהיה עם צמיגי MT, כאן מדובר בצמיגי BF-AT מצוינים המציגים את אחת האופציות הטובות ביותר לבעלים של רכב שטח שלא רוצה צמיגי שטח מלא.
המשמעות היא שאין אף מסלול טיול בשטח בארץ בו הרנגלר רוביקון יעצור. אותם מעלות מאתגרים במסלולי הנגב השונים, אלו שנוסעים כדי לבחון את יכולות השטח של כלי הרכב, יהיו מגרש משחקים עבור הרנגלר רוביקון.
מפאת קוצר הזמן, נבחר מסלול קרוב יחסית, אשר גם בו ניתן לנסות למתוח את מתלי הרוביקון אם בוחרים בנתיבים הלא נכונים.
הרנגלר נוסע בכביש עם לחץ אוויר 37PSI. לחץ זה גבוה למדי ובוודאי שאינו מתאים לנהיגה בשטח טרשי משהו. עם הירידה לשטח אנחנו מורידים לחץ אוויר ל 24PSI דבר המשפר מאוד את הנוחות ברכב, מגדיל את האחיזה בשטח ולמעשה מרחיק אותנו עוד יותר מלגלות את מגבלות העבירות של הרוביקון.
גם ללא נעילות הדיפרנציאל, נהנה הרוביקון מיכולות שטח מעולות, כך שלאתגר אותו לאבד אחיזה הופך להיות מאוד קשה. אנחנו נוסעים וחוזרים באותו מקטע מהמורתי כמה פעמים רק כדי לראות שהוא פשוט צוחק עלינו, גם ללא הפעלת נעילות הדפרנציאל או ניתוק המוט המייצב.
רמת הביצוע כל-כך גבוהה שאני מתחיל לחשוב אם בכלל צריך את כל היכולות האלה. לג'יפ רנגלר שוק של ציוד אפטרמרקט גדול מאוד. אולי הכי גדול מכל כלי הרכב המיוצרים ונמכרים היום. האם לא ניתן להסתפק בגירסה פשוטה יותר, להחליף לה צמיגים, להוסיף רק נעילה אחורית, והגבהה קלה, ומקבלים עדיין מעטפת ביצועים שתספיק לכל טיול שטח שפוי?
נזכיר כי מנוע הרנגלר רוביקון הוא מנוע טורבו בנזין בנפח 2.0 ליטר המפיק 272 כ"ס ו 41 קג"מ. עוד בהיצע תמצאו את מנוע הפנטסטאר, מנוע בנזין בנפח 3.6 ליטר המספק 285 כ"ס ו 35.4 קג"מ. תיבת ההילוכים אוטומטית של ZF בעלת שמונה מהירויות.
חשוב לומר, המסלול שנבחר לא יאתגר אף רכב שטח עם הילוך כח. עם זאת, גם לדרך בה הרכב עובר מכשולים יש משמעות. ליכולת הצמדת הגלגל לקרקע יש משמעות בהיבט של איבודי אחיזה קלים, קצת פרפורים, אולי איזו התערבות קטנה מבקרת המשיכה וממשיכים. כאשר אתה עושה את המסלול עם רכב שטח בעל יכולות כל-כך גבוהות הכל נראה פתאום קל. הרכב במקרים האלה עושה את העבודה עבור הנהג, והרנגלר רוביקון עמוק בקטגוריה של הטובים ביותר.
כך או כך, את הרנגלר רוביקון אנחנו לא באמת מאתגרים. כניסה מכוונת להצלבות, נפילת גלגל לבור, עליות עם מדרגות סלע פשוט לא עושים שום רושם על הרנגלר רוביקון. זויות המרכב של הרנגלר רוביקון – זוית הגישה, הנטישה והבטן עושות לנהג עבודה קלה מאוד. לחגיגה מצטרף גם מנוע הרוביקון שהוא פשוט, איך לומר, כל-כך יותר טוב ויותר חזק מהמנוע הגדול יותר במשפחה. לפעולת המנוע יש משמעות גדולה מאוד על הכביש וכמובן בשטח. ברנגלר רוביקון המנוע פשוט מותאם היטב לרכב והוא עם מומנט זמין בכל רגע נתון.
צריכת הדלק בעת נסיעת שטח כמובן פחות טובה מאשר על הכביש, והרכב עובר כחמישה ק"מ לליטר. אם זה נראה לכם הרבה, תזכרו שהגלדיאטור עם המנוע הגדול יותר צרך דלק משמעותית יותר, ועבר רק 3.7 ק"מ לליטר בשטח. כך שבהשוואה לגלדיאטור, הרוביקון עם המנוע הנוכחי, טורבו בנזין בנפח 2.0 ליטר, משמעותית חסכוני מאחיו המגודל.
החסרון הגדול של הרנגלר רוביקון הוא בגיזרת הבטיחות. רכב המבחן מצויד בנוסף לצפצפת מובילאיי גם בלימה אוטונומית, התראה על רכב בשטח מת ובקרת שיוט אדפטיבית. עם זאת, ב 2023 זה לא מספיק. רכב המבחן הוא הבכיר ביותר בהיצע, ואילו הדגמים הבסיסיים יותר של הרנגלר חסרים חלק מהמערכות. במבחן הריסוק של ה EuroNcap הרכב קיבל ציונים נמוכים מאוד.
מחיר הרנגלר מתחיל ב 289900 ₪ לספורט הקצר, 319,900 לספורט הארוך ועד 429,900 לרכב המבחן, עליו יש להוסיף עוד 10,413 ₪ לצבע השחור, 20,000 ₪ עבור גג הבד החשמלי ו 10,000 ₪ לריפודי עור, המביא את מחיר רכב המבחן ל 470,313 ₪ לפני הנחות.
השורה התחתונה אם עדיין לא ננעל לכם הדיפרנציאל היא שהרנגלר רוביקון הוא מכונה נפלאה.
Recommended Comments
הצטרף לדיון
ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.