Jump to content
  • שחיקת רצועה התזמון במנועי 1.2 PureTech של PSA - עדכון


    menir1
     שיתוף
    עוקבים 1

    שוב המגזין הצרפתי L'argus עוזר לפזר את הערפל סביב הבעייה הידועה ברצועת התזמון במנועי 1.2 PureTech של PSA.

    מאז דצמבר 2020, שלושת המותגים של PSA (פיג'ו, סיטרואן ו-DS) יצאו ב"ריקול" ל-220,000 מכוניות שיוצרו מ-2013 ועד 2017. מטרת הריקול היא לפתור את בעיית הבלאי המואץ של רצועת התזמון של מנועי הטורבו 1.2 בגרסאות של 110 כ"ס ו-130 כ"ס (הקוד של הריקול בסיטרואן/DS הוא HFC והקוד שמכוניות פיג'ו הוא JZR).

     

    כחלק מקמפיין הריקול, תעודכן תוכנת ה-ECU (מחשב ניהול מנוע) לטובת שיפור הדיאגנוזה של מערכת סיוע לבלימה ולמנוע מצב של מחסור בכח בלימה כתוצאה משיירי הרצועה.

    הרכיבים של מערכת הסיוע לבלימה אמורים להיבדק כדי לוודא בין היתר שפעולת שמשאבת הבלם לא נפגעה כתוצאה משיירי הרצועה. זאת אחת התפועות הלוואי של היפרמות הרצועה אשר עלולה לסתום רכיבים בראש המנוע (שסתום מערכת התזמון שסתומים משתנה למשל) ולגרום לכשל של המנוע. 

     

    רשימת הדגמים הכלולים בקריאת השרות (כל הדגמים הנ"ל שצויידו במנוע 1.2 110 כ"ס או 130 כ"ס בלבד) :

    - סיטרואן C3 דור ווו שיוצרה מנובמבר 2016 ועד סוף 2017

    - סיטרואן C4 קקטוס שיוצרה מיוני 2014 עד סוף 2017

    - סיטרואן C4 דור II שיוצרה ממרץ 2014 עד סוף 2017

    - סיטרואן C4 פיקאסו בגרסה הקצרה שיוצרו מפברואר 2015 עד סוף 2017 (הדגם הזה החל להיות משווק עם מנוע 1.2 רק במהלך 2018, אז סביר להניח שמדובר במעט מאד מכוניות)

    - DS3 שיוצרה מאוקטובר 2014 עד סוף 2017

    - פיג'ו 208 שיוצרה מיוני 2015 ועד סוף 2017

    - פיג'ו 308 שיוצרה מאפריל 2014 ועד סוף 2017

    - פיג'ו 2008 שיוצרה מפברואר 2015 ועד סוף 2017

    - פיג'ו 3008 דור אחרון שיוצרה מאוקטובר 2016 עד סוף 2017 (הדגם הזה הלחל להיות משווק עם מנוע 1.2 רק במהלך 2018, אז סביר להניח שמדובר במעט מאד מכוניות)

     

    מה מהות הכשל ברצועה?

    הציפוי של הרצועה המקורית, אשר שרוייה ברסיסי שמן והציפוי אמור להגן עליה, נוטה להיסדק. כתוצאה מכך, הרצועה מתחילה להיפרם משחיקה ושיירי הרצועה סותמים את קו השימון במנוע מהרשתית/המסננת של משאבת השמן, כמו את משאבת הוואקום ועד הסלונואיד של מערכת תזמון השסתומים המשתנה (VVT). למעשה, השמן נוטה לדגרדציה במהירות יחסית בעיקר בגלל דילול של השמן עם רסיסי דלק שלא הוצתו ואשר זורמים לאורך דפנות הצילינדרים ומגיעים לגל הארכובה (זוכרים את הבעיה במנועי הונדה הזרקה ישירה? אז הונדה לא לבד...). דילול השמן ע"י רסיסי הדלק גורם שחיקה מוגברת של הרצועה. 

     

    ב-PSA פיתחו התקן אשר אמור לבדוק את מצב הרצועה (זוכרים את הנציג הטכני של לובינסקי שהזכיר את זה?) לפי העובי שלה (ראו תמונה מצורפת):

     

    PSA 1.2 puretech timing belt reminder

     

    כחלק מקריאת השרות, המוסך אמור:

    1) לעדכן גרסת תוכנה במחשב ניהול מנוע (ECU)

    2) לבדוק את הרצועה בעזרת ההתקן הנ"ל. אם הבדיקה מעידה של שחיקה מוגברת של הרצועה, אז על המוסך לפעול לפי מספר אופציות כדלהלן:

    1. פירוק של אגן השמן ובדיקת הרשתית. אם היא לא חסומה ע"י שאריות הרצועה, להחליף רצועה ומשאבת וואקום
    2. אם הרשתית חסומה חלקית בשיירים, יש לנקות אותה היטב ולהחליף את הסלונואיד של משאבת השמן, להחליף את הבורג בצינורית שימון הטורבו ולהחליף את משאבת הוואקום.
    3. אם הרשתית חסומה חסימה מלאה, בנוסף למתואר בסעיף (2), יש להחליף גם את משאבת השמן (ראו איור מטה).

     

    1.2 puretech PSA clogged oil pump

    משאבת השמן 

    1.2 puretech EB2DT variable timing solenoid valves

    הסלונואיד של מערכת תזמון השסתומים המשתנה

     

    בתחילת 2018, מהנדסי PSA עדכנו את תוכנת מחשב ניהול המנוע (ECU) כדי לשפר את הדיאגנוסטיקה של מצב הרצועה. 

     

    היצרן כאמור עדכן את הרצועה, אך מסתבר שבעיית השורש (דילול השמן) עלולה להשפיע גם עליה (אם כי הסוג החדש אמור להיות עמיד יותר). בעקבות זאת, PSA עדכנו את ההנחייה שלהם לרענון הרצועה מפעם ב-10 שנים או 180K ק"מ לפעם ב-6 שנים או 100K ק"מ (בדומה לרצועות תזמון במנועי NFU). כמו כן, הוסיפו הנחייה להחלפת שמן פעם בשנה או 15K ק"מ (במקום פעם בשנתיים או 20K).

     

     

     

    • אהבתי 3
     שיתוף

    User Feedback

    Recommended Comments



    בקיצור, להחליף שמן בתדירות גבוהה ,לא להוסיף תוסף דלק אשר יכול לפגוע עוד יותר ברצועה ,ולתדלק דלק איכותי (98).

     

     

     

     

    • רעיון גרוע 1
    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים
    לפני 10 דקות, yoni2sh כתב:

    ולתדלק דלק איכותי (98).

    אין שום קשר בין מספר האוקטן של הדלק לאיכותו. הנושא נטחן עשרות אם לא מאות פעמים בפורום, חבל לחזור על אותם דברים.. 

    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים
    לפני כשעה, davemustaine87 כתב:

    אז שורה תחתונה, גם אחרי שמחליפים את הרצועה לזאת המעודכנת מ-2017, עדיין קיים חשש להתפוררות? 

     

    עדיין קיימת האופציה לשחיקה של הרצועה, אם כי למיטב הבנתי הרצועה החדשה עמידה יותר מהמקורית. חידוד ההנחיות בקשר לתדירות החלפת הרצועה (קיצור מ-10 שנים או 180K ק"מ ל-6 שנים או 100K ק"מ) ולתדירות החלפת השמן אמורה למנוע צרות (יחד עם מחשב ניהול מנוע אשר תוכנה מעודכנת שלו אמורה לזהות חריגה מוקדם). 

    לפני שעתיים, RedLabel כתב:

    האם יש התייחסות כלשהי לדגמי אופל שבהם מותקן המנוע הזה?

     

    דגמי אופל התחילו להשתמש במנוע הזה רק במהלך 2018, לכן הם לא כלולים בריקול.

    לפני 12 דקות, deltaHF כתב:

    מעניין מה שונה במנוע 1.2 האטמוספרי שלא נכלל בריקול.

     

    מעריך שבגלל שהמומנט המופעל על הרצועה במנוע האטמוספרי נמוך משמעותית, השחיקה שלה הרבה יותר איטית במנוע זה.

    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים
    לפני 29 דקות, menir1 כתב:

    מעריך שבגלל שהמומנט המופעל על הרצועה במנוע האטמוספרי נמוך משמעותית, השחיקה שלה הרבה יותר איטית במנוע זה.

    אני נוטה יותר לחשוב שזיהום השמן על ידי מזהמי דלק במנוע אטמוספרי משמעותית נמוך יותר. 

    גם אני תהיתי לגבי ההבדלים בין המנועים ומדוע המנוע הגודש טוחן רצועות ולגבי האטמוספרי לא שומעים כמעט כלום. ברגע שאמרת שמקור כל הסיפור הוא זיהום השמן בדלק, כל הקצוות התחברו לי.

    • רעיון טוב! 2
    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים
    לפני 3 שעות, yoni2sh כתב:

    בקיצור, להחליף שמן בתדירות גבוהה ,לא להוסיף תוסף דלק אשר יכול לפגוע עוד יותר ברצועה ,ולתדלק דלק איכותי (98).

     

     

     

     

    בטיפול האחרון, מוסך מורשה שם תוסף דלק (לניקוי מערכת הדלק).

    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים
    לפני 18 דקות, menir1 כתב:

    במחשבה שנייה, יש מצב שאתה צודק. אני שכחתי שהגרסה האטמוספרית היא בעצם הזרקה עקיפה. 

    אני לא חושב שסוג ההזרקה הוא הסיבה פה, אלא יותר הלחץ בצלינדר.

    במנוע אטמוספריה לחץ האבסולוטי בצלינדר לרוב נמוך מלחץ העוקה תרום הצתת התערובת.

    במנוע גודש תחת עומס המצב הפוך, הלחץ בצלינדר גבוה מלחץ העוקה תרום הצתת התערובת, לכן יש לך סבירות גבוהה יותר שדלק יעבור לשמן.

     

    בשנים האחורונות ישנה מגמה בעולם הרכב להקטין באופן משמעותי את עובי טבעות האטימה של הצלינדר מטעמי הקטנת הפסדי חיכוך ושיפור צריכת הדלק. כתוצאה מזה אטימת הצלינדרים שלא בפעימת העבודה נפגעת ונוצרת אכילת שמן או ירידת דלק לשמן. ראינו כבר איך VW אכלו מזה קש עם מנועי ה1.8 (וגם האחרים אכלו שמן),

    רואים היום איך הונדה אוכלים עם זה קש ומקטינים מרווחי החלפת שמן פי 2 ופי 3, ואני בטוח שגם אצל היצרנים האחרים התופעה קיימת במימדים כאלו ואחרים.

    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    אבל במנוע הזרקה ישירה, הדלק מוזרק רק קרוב לנמ"ע (דחיסת התערובת היא ללא דלק)

     

    ד"א, לפי PSA זאת התפלגות הצפוייה של הריקול:

    1. החלפת רצועה והחלפת משאבת וואקום - כ-6% מהמכוניות (13,200)
    2. החלפת הסלונואיד של משאבת השמן - כ- 1% (2,200 מכוניות)
    3. החלפת הבורג בצינורית השימון של הטורבו - כ-1% (2,200 מכוניות)
    4. החלפת משאבת שמן  - כ-0.1% (220 מכוניות)
    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

     

    לפני כשעה, ליפיגו כתב:

    זה הגיוני.ש 92% מהמכוניות יסתדרו עם הרצועה המקורית?

     

    או שהם מתכוונים שב-92% יחליפו מנוע, ואת זה הבוס לא אישר לרשום.

    עריכה אחרונה על ידי פריג'י
    • מצחיק 1
    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים



    הצטרף לדיון

    ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.

    Guest
    הוסף תגובה...

    ×   התוכן שהדבקת מסוגנן.   הסר סיגנון

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   הקישור שלך הוטמע אוטומטית בגוף ההודעה.   הצג כקישור רגיל

    ×   התוכן הקודם שלך שוחזר.   ניקוי העורך

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • תוכן חדש...