Jump to content
  • ג'יפ גלדיאטור רוביקון - כיף בכמות גבוהה


    discoTD5

    המבחן במקורי לגלדיאטור פורסם במקור באתר קאר-פד בשני פרקים - פרק כביש ופרק שטח. כאן אני מביא לכם את שני הפרקים יחד ערוכים מעט. מי שרוצה את המקור - בלינקים למעלה.  

     

    מי שקצר בזמן - הסיכום הוא הרבה כיף. 

     

    החל מרגע זה, בכל פעם שארשום ג'יפ, אני מתכוון לג'יפ למותג JEEP. ולא לשום דבר אחר. אם מישהו מכם חושב על משפחתית מוגבהת של מותגים אחרים שבטעות קוראים להם ג'יפון, זו בעיה שלו. JEEP יש רק אחד – ואלו הן רכבי השטח של מותג JEEP.

     

    20230317_111443.jpg.4b9dde6134f640a662ec5d33a7ebe943.jpg

     

    הגלדיאטור הוא דגם הפיק-אפ, או בעברית טנדר, של ג'יפ הרנגלר. מדובר באייקון מוטורי מיתולוגי מתחילת שנות ה 60', המוכר גם כ Jeep Pickup  או סדרה J. כך או כך, מבלי להיכנס לשיעור היסטוריה, אחרי המון שמועות ולחץ ציבור הלקוחות הנאמנים של ג'יפ, בשנת 2018 הציגה JEEP את הדור החדש של הגלדיאטור, המבוסס על הרנגלר הארוך. הרכב שהחל להימכר בתחילת 2019, הגיע בטיפטופים לארץ בייבוא אישי, וכחובב רכב היתה התרגשות גדולה לראות אחד כזה על כבישי ארץ הקודש. תמונות רצו בקבוצות ווטסאפ, וריר נזל על מסכים סלולריים. האירוע לא נעלם גם מעיני קבוצת סמלת, יבואנית ג'יפ לישראל, ובהזדמנות ראשונה החל ייבוא מסודר של הגלדיאטור לישראל, ועוד בגירסת הרוביקון המיועדת מראש לביצועי עבירות גבוהים.

     

    לזכות אנשי מותג ג'יפ ראוי לציין כי כשהם מוסרים רכב שטח הם מתכוונים שתיקח אותו לשטח אמיתי. כך היה עם הגרנד צ'ירוקי טריילהוק (שתמונתו היא התמונה הראשית של אתר car-pad) וכך גם עם הגלדיאטור רוביקון שהוכן למשימה היטב עם מיגוני גחון מלאים, כננת, וו גרירה, מדרגות סף, וצמיגי שטח מלא.

    אני אוסף את הגלדיאטור מסוכנות ג'יפ בהרצליה, ואיכשהו כל הנסיעה עם הרכב אני מתקשה למחוק את החיוך מהפרצוף.

     

    20230316_160548.jpg.320c20198ba7afc1aa1be4bad45081bd.jpg

     

    העיצוב החיצוני הוא ג'יפאי טהור. חלקו הקדמי של הרכב זהה לכל רנגלר רוביקון, עם צמד פנסים ראשיים עגולים, וגריל בעל שבעה פסים / חריצים המזוהה כל-כך עם מותג ג'יפ. סמלת הוסיפו לחזית הגלדיאטור כננת, ו-ווי גרירה אדומים בולטים, לטובת חילוצים ועיגונים. מספיק להביט על אותם ווים קדמיים להבין שכאן מבינים שטח.

     

    הכנפיים הקדמיות בולטות כמובן החוצה, עם יחידות איתות ותאורת יום, ומחפות על צמיגי שטח מלא 255/75/17. מכסה המנוע בולט כמובן מעל הכנפיים, ובו מוטמעים שני כונסי אוויר נאים, ותפיחה גדולה במרכזו. נעילת מכסה המנוע מתבצעת עם שני תופסנים משני צידי מכסה המנוע. כיתוב 'RUBICON' בגדול משני צידי מכסה המנוע.

     

    20230316_160715.jpg.0b588c7d3308aac2627defa2e173ab5b.jpg

     

    כדי שתבינו את מימדי הגלדיאטור, האורך הכולל שלו עומד על 5.539 מטר (היילקס כבנצ'מרק ארוך מתמתח על פני 5.325 מטר), ובסיס הגלגלים 3.487 מטר (היילקס 3.085 מטר') כושר ההעמסה של הגלדיאטור צנוע ביחס לטנדרים ועומד על 607 ק"ג (היילקס מעל 1000 ק"ג). 

     

    התוצאה הסופית של כל התיאור הזה היא מעבר לעיצוב יפה או מושך. מדובר בכלי מדליק, ובסקאלה של 1-10 לרמת מגניבות, הוא ב 11. קשה מאוד להסביר, אבל כשרואים אותו, אם אתה איש של מכוניות / אם את אישה חובבת מוטוריקה – לא תוכלו שלא לחייך.

     

    20230316_161820.jpg.ab3a04b71ba00d76fdd65cdd5bda9581.jpg

     

    בתוך הרכב נמשך העיצוב הג'יפאי המקורי. הדשבורד לקוח ישירות מהרנגלר רוביקון העדכני. זה אומר  דשבורד אנכי לחלוטין,  ארבעה פתחי מיזוג עגולים מצוינים, ומסך מולטימדיה עם קישוריות מלאה. מתחתיו מתגי מיזוג בפאנל פרטי משלהם, מתחת עוד פאנל ובו שקע USB-C למולטימדיה, שקע USB לטעינה, ארבעה מתגים לחלונות החשמל ושקע מצית . עוד קומה מתחת פאנל הקסם. זה שבעזרתו יקרה אותו קסם והרכב יעבור (כמעט) בכל מכשול ללא דרמה – מתג לנעילות הדיפרנציאל האחורי והקדמי, מתג לניתוק מוט המייצב הקדמי  ועוד מתג עליו רשום Off Road +. לידו מוט הילוכים עם ציור גלדיאטור חמוד, ובורר מצבי ה 4X4 – 2H, 4H, N, 4L – המעבר מכאני לחלוטין בדיוק כמו שהוא צריך להיות.

     

    לוח מחוונים ברור ואינטואיטיבי עם מד מהירות גדול מימין, מד סל"ד גדול משמאל, ובאמצע תצוגה משתנה של מידע מגוון ושונה על הרכב. מושב הנהג טוב ותנוחת הנהיגה היא של 'באנו לעבוד'. עם זאת, נהג גבוה משמעותית ממני ציין כי היה שמח אם ניתן היה להסיט את מושב הנהג עוד לאחור.

     

    מעל ראש הנהג והנוסע שני פאנלים פריקים המרכיבים את הגג. מעל המושבים האחוריים עוד פאנל גדול. 

    המושב האחורי בסדר מבחינת נוחות ומרווח, אל תצפו להושיב בו שלושה מבוגרים. הם לא ישמחו. מתחת למושב האחורי תא חפצים גדול ושימושי מאוד. הארגז מאחורה גדול ועמוק, אם כי אינו מגיע למימדים של ארגז של טנדרי עבודה.

     

    1772647059_.jpg.fbffd3c845d1fac0a8eaef225afcc990.jpg

     

    מתלי הרכב כיאה לרכב עם DNA מוכוון שטח, שני סרנים חיים וקפיצי סליל.

     

    על הנעת הגלדיאטור אחראי מנוע בנזין פנטסטאר בנפח 3.6 ליטר, המספק 280 כ"ס ו 35.4 קג"מ צנועים משהו. תיבת הילוכים אוטומטית פלנטרית מתוצרת ZF בעלת 8 הילוכים. קיבולת מיכל הדלק 83 ליטר.  

     

    נוסעים. הישיבה גבוהה, המנוע שקט למדי, ואני מנסה להתרגל לאורך של הגלדיאטור ולבסיס הגלגלים העצום שלו. אבל כיף. משהו ב DNA  של הרכב משדר לך ישר למוח, ואתה נוסע נינוח עם חיוך מטופש על  הפרצוף. גם הסביבה מגיבה לגלדיאטור היפהפה, אני זוכה למבטים חוקרים מעלמות חן טובות מראה. הייתי שמח לחשוב שזה בגללי אבל לא. זה בכביש, בחניה, בעבודה, ובבית. מצעירות וצעירים, מבוגרים ובוגרות, לא ניתן להתעלם מהגלדיאטור. שדה הראיה קדימה מצוין בזכות הישיבה הגבוהה, אולם צידי הרכב נסתרים משהו, והעדר התרעה על רכב בשטח מת מחייבת זהירות גדולה מאוד, והסתגלות מחדש להפנות את המבט לצדדים יותר מהרגיל.

    למרות שהמונע כמעט ולא נשמע, הנסיעה לא ממש שקטה. צלילי צמיגי השטח המלא חודרים לחלל הנוסעים. יש שיאמרו 'רעש', אני אומר 'צליל' שנכנס לך למוח, וכחובב שטח הוא שירה באזניך. גם הגג הפריק לא ממש אוטם רעשים, אבל למי איכפת. התאוצות טובות, ומצליחות לספק כמעט כל צורך שימושי בכביש, למרות השהייה מאוד מורגשת שכן שיא המומנט מגיע רק ב 4400 סל"ד ושיא ההספק רק ב 6400 סל"ד. זה אומר שכדי להאיץ / לעקוף, המנוע חייב לעלות בסל"ד. להעלות בסל"ד אומר גם יותר רעש וגם צריכת דלק. אגב צריכת דלק, בנסיעה רגועה עם קרוז קונטרול על 100 קמ"ש, עבר הגלדיאטור 10.1 ק"מ לליטר. מאידך, בנהיגת כביש אגרסיבית מאוד צריכת הדלק ירדה לכדי 6.1 ק"מ לליטר. כל עוד המהירות סבירה, הרכב משדר בטחון ויציבה רואיה על הכביש, עם זאת במהירויות גבוהות, ובכבישי מפותלים הרכב לא משרה בטחון, ומעט 'מתפזר'. כאן באים לחובתו המתלים הארוכים, צמיגי השטח המלאים עם פחות אחיזה בכביש, וההגה שאינו מתאים למשימת נהיגה מהירה. אל תקחו את זה לחובתו, כמו שלא הייתם אומרים שגמל הוא דג לא מוצלח. רוצים כבישים מפותלים ומהר – אתם עם הרכב הלא נכון.

     

    נוחות הרכב טובה למדי ואף מפתיעה. בזכות מתלי הסליל, הגלדיאטור נוח יחסית, ומדלג מעל מכשולים דוגמת פסי האטה בקלילות ונינוחות.

     

    עכשיו שטח.

    בסיס הגלגלים הארוך מאוד של הגלדיאטור מביא עימו יתרונות וחסרונות. החסרונות הם בצורת זוית בטן גדולה מאוד. הארגז מאחורה מביא גם זוית נטישה בעייתית משהו.

     

    המסלול לא מאתגר מדי – שיבטה, נחל חורשה, נחל אלות, חניון לילה בשטח, נחל עקרב, ויציאה לכיוון עין עבדת. אנשי השטח מכירים את המסלול היטב, והוא לא אמור להוות אתגר כלשהו לגלדיאטור המצויד בשתי נעילות דיפ' אחורית וקדמית, צמיגי שטח מלא, וניתוק מוט מייצב קדמי.

     

    אנשי סמלת ציידו את הגלדיאטור גם במיגוני גחון מלאים, מדרגות סף ומיגונים לדיפרנציאלים. כל אלה, בעיקר המיגונים לדיפרנציאלים גוזלים מילימטרים חשובים ממרווח הגחון הרשמי שעומד על 28.3 ס"מ מכובדים מאוד. נתוני זויות המרכב מדברים על זוית גישה של 43.4 מעלות, זוית בטן של 20.3 מעלות, וזוית נטישה של 26 מעלות.

     

    20230317_135430.jpg.820cc236959dbf865aacaefc00bb0000.jpg

     

    השטפונות בשבוע שקדם למבחן שינו את תוואי השטח, וגלגלו סלעים ואבנים למסלול. חלקים ארוכים מאוד מהנסיעה נעשו בדילוגים מאבן לאבן. שילוב 4H ובהמשך 4L מאפשרים לגלדיאטור שליטה מלאה. אבל זה לא באמת אתגר. יחד איתי בשטח היו גם היילקס, ברונקו, שני לנדקרוזרים ואחד ג'ימני. כולם צולחים את הדרך ללא מאמץ. עם זאת, לחובתו של הגלדיאטור אציין כי הבטן הארוכה, מדרגות הסף שהיו יותר דקורטיביות מאשר Rock Panel, ותושבת וו הגרירה חוטפים הרבה יותר חבטות ממה שהייתי רוצה.  במהרה אני מבין שהבטן הרכה של הגלדיאטור היא אכן הבטן, ואני מסגל נהיגה מאוד מאוד זהירה, גם מול סלעים שמוצאים את עצמם באמצע המסלול וגם בירידות תלולות למעברי נחל, בעיקר בגלל החלק האחורי.

     

    20230317_175944.jpg.2df624ced624a674bf0afad75f1833d9.jpg

     

    אתגר – אין. הגלדיאטור לא נדרש לנעילות דיפרנציאל בשום שלב. הצמיגים הגדולים ומהלכי המתלה עושים עבודה מצוינת, ובמקומות בהם הוא יכול לשחרר את הסוסים, הוא רץ קדימה בקלילות. ואז עצירה ושוב נהיגה מאוד מאוד זהירה.

     

    כתבתי שבסיס הגלגלים הוא גם יתרון, ולא רק חסרון, וכך במקומות בהם הרכב רגיל היה נקלע לשיפועי צד קלים, על הגלדיאטור לא מרגישים דבר. גם עליות עם הצלבות, אדמה מעט משוחררת לא עושים על הגלדיאטור שום רושם. רק פה ושם חבטה מהגחון מאבן שאתה לא רגיל לקחת בחשבון מזכירה לך שנדרשת מידת זהירות.

    כמו בכל טנדר עם יומרות שטח, גם כאן ארגז 'רגיל' ללא תוספות מהווה חסרון. כדי להגיע לחלקו העמוק נדרש לעלות על הארגז, וכך מוצאים את עצמם אנשי הטנדרים משקיעים אלפי שקלים וצפונה בארגון הארגז עם מגירות, סגירה וכד'. הגלדיאטור אינו שונה מהם בהיבט הזה. 

     

    המסלול מציג מגוון אתגרי עבירות, עם זאת, לא מדובר במסלול שיאתגר אף רכב שטח עם הילוך כח. על אף זאת, בנהיגה רגילה אתה משתדל לבחור נתיבים שיקלו על הרכב, יפחיתו הצלבות ויוודאו מגע עם הקרקע. כאן במבחן לגלדיאטור אני עושה בדיוק ההפך, מכניס את הרכב להצלבות, בוחר נתיב עם האחיזה הכי פחות טובה, ולמעשה עושה הכל כדי להקשות על הרכב ואז לראות איך הוא מתמודד. למעט עניין זויות הבטן והנטישה, הגלדיאטור 'אוכל בלי מלח' את כל האתגרים. פשוט ללא מאמץ. באחת הנסיונות נעלתי את הדיפרנציאלים רק כדי לגלות שהרכב עובר עליה הצלבות ובורות עמוקים על סל"ד סרק בלי טיפת מאמץ.

     

    20230318_090857.jpg.b5fa81f92b31c357e067a7decc6d8f29.jpg

     

    לגלדיאטור רוביקון עוד 'אס' בשרוול  בצורת מתג 'Off Road+' שתפקידו לסייע לכם לקבל עוד יותר שליטה על הגלדיאטור שלכם בשטח. מתג זה, כאשר מופעל במצב 4H מיועד לשפר את הביצועים בנהיגה בחול. תגובת הדוושה חדה יותר, בקרת האחיזה תתערב פחות ותאפשר יותר החלקות גלגל, ובקרת היציבות ESC מבוטלת ללא הגבלת מהירות. לחיצה על המתג במצב 4L ממוקדת זחילת סלעים. דוושת התאוצה פחות רגישה, ובקרת האחיזה תהיה יותר אגרסיבית כלומר פחות החלקות גלגל במהירויות נמוכות. טריק קטן נוסף, לחיצה ארוכה על ESC OFF תבטל גם את בקרת האחיזה וגם את בקרת המשיכה. לצערי הרב, ליכולות האלה של הגלדיאטור התוודעתי רק לאחר תום מבחן השטח, אז אני לא יכול לדווח לכם איך זה עובד. משיחות עם אנשי סמלת הבנתי שזה בהחלט מורגש. 

     

    צריכת הדלק במהלך של כ 120 ק"מ שטח עמדה על 3.7 ק"מ לליטר. אם הנתון  נשמע לכם חריג, קחו בחשבון שבשטח, עם השילוב ל LOW הנסיעה אינה חסכונית באף רכב שטח.

    לגלדיאטור רוביקון עבירות גבוהה למדי, אבל הוא סובל מזויות בטן ונטישה כפי שציינתי. אם אתם רוצים לנטרל את אותן זויות פשוט תקנו רנגלר רוביקון. מעבר לכך, לגלדיאטור מקדם כיף ברמות גבוהות, עד כדי מחשבה על הדבקת מדבקה עגולה אדומה כמו שיש על דברי מזון 'זהירות, כיף בכמות גבוהה'.

     

    הגלדיאטור אינו זול, גירסת הרוביקון המיובאת לארץ עולה 429,900 ₪ וזה הרבה כסף. את הגלדיאטור רוביקון לא קונים כי צריך, אלא כי רוצים. במונחים של טנדר עבודה – כל היילקס / דימקס / טרייטון יותר שימושיים. במונחים של גודל – כל דודג' ראם יותר גדול. במונחים של פאן טהור, הגלדיאטור לא רואה אף אחד מהם ממטר.

     

     

     

    • אהבתי 1

    User Feedback

    Recommended Comments

    עושה חשק....

    סרן חי או מתלים נפרדים ?

    שלדת סולם ?

    דלתות פריקות ?

    (לא שאני הולך להשקיע,

    אני פשוט פותח את הדלתות הזזה במאזדה......)

    • מצחיק 3
    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    אולי זה רק אני, אבל למה להעדיף את הגלדיאטור על פני הרוביקון הארוך (שנראה יותר טוב לטעמי - לא מבין למה צורה לאינסטלטורים עדיפה על הארוך)? יש הבדלים טכניים ביניהם? 

     

    ד"א בניטרול זויות הבטן/נטישה, איך הברונקו בהשוואה? 

    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    כי הקרשים למדורה עלולים לקרוע את הריפוד של הרנגלר.

     

    *מעדיף את הרנגלר הארוך בגלל מרווח סרנים עדיף ופרופורציות יותר פרופורציונאליות

    • מצחיק 1
    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים

    לפני 24 דקות, menir1 כתב:

    אולי זה רק אני, אבל למה להעדיף את הגלדיאטור על פני הרוביקון הארוך

    אין סיבה. אלא אם אתה רוצה גלדיאטור בגלל שהוא גלדיאטור. 

    מבחן לרוביקון כבר מופיע אצלי באתר. יפורסם כאן בעתיד. 

    שיתוף קישור לתגובה
    שיתוף באתרים אחרים



    הצטרף לדיון

    ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.

    Guest
    הוסף תגובה...

    ×   התוכן שהדבקת מסוגנן.   הסר סיגנון

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   הקישור שלך הוטמע אוטומטית בגוף ההודעה.   הצג כקישור רגיל

    ×   התוכן הקודם שלך שוחזר.   ניקוי העורך

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • תוכן חדש...