שלום מיקה, שאלת המון שאלות ואני אשתדל לענות לך בצורה הכי פשוטה שיכולה להיות.
1. תפקידי הקפיצים ברכב הם: א. לשאת את המשקל של הרכב.
ב. לקבוע את הגובה של הרכב.
2.תפקיד בולם הזעזועים ברכב הוא לרסן את התנועה המחזורית של הקפיץ (דמיין שאתה זורק קפיץ על הרצפה - הוא ימשיך לקפץ כמה פעמים עד שהוא "ייעצר" לגמרי)
תפקיד נוסף של הבולם הוא לקבוע את אופיו של המתלה מבחינת שיכוך המהמורות, כלומר "רך"-אופי נוח/"קשה"-אופי ספורטיבי.
אני מניח שנתקלת גם במושג - "קפיץ פרוגרסיבי" - ההבדל בין קפיץ כזה לקפיץ רגיל הוא מהותי, לקפיץ רגיל יש "אופי" זהה מבחינת אופן העבודה שלו, כלומר הכוח שצריך להפעיל על הקפיץ ע"מ שיתכווץ הוא זהה פחות או יותר לכל אורך מהלך העבודה שלו - המרחק בין סלילי הקפיץ שווה.(כמובן שככל שהקפיץ מתכווץ הוא נהיה יותר קשה).
"קפיץ פרוגרסיבי" - יכול להיות מכויל בצורה שונה לכל טווח עבודה, כלומר ישנם קפיצים שמהלך העבודה הראשוני שלהם יהיה "רך" (בשביל לקבל שיכוך טוב יותר במהירויות נמוכות יחסית) יותר מאשר שאר טווח העבודה של הקפיץ.
ישנם קפיצים שמהלך העבודה הסופי שלהם יהיה "קשה" יותר במטרה למנוע סגירת מתלה או לשמש כסוג נוסף של "באמפ-סטופ".
בקיצור, לקפיץ השפעה מאד משמעותית על אופיו של המתלה בפרט ועל התנהגות הרכב בכלל!
"קויל-אובר" - המשמעות של המושג הזה היא "נושא-קפיץ", כלומר הקפיץ ממוקם על הבולם. על גוף הבולם ("קויל-אובר") יהיה חרוט תבריג שיכול לקבוע את מידת כיווץ הקפיץ - מה שישפיע ישירות על גובה הרכב.
בפרקטיקה היומ-יומית, אם אתה לא מכונאי ואין לך את הציוד המתאים - אז אין לך אפשרות לכוון בעצמך את גובה הרכב (מה גם שכל שינוי בגובה של הרכב מחייב כיוון פרונט).
איזה רכב יש לך בכלל?
מה אופי השימוש שלך עם הרכב?
מה התוצאה הסופית אליה אתה מכוון?