תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • לקסוס
  • לקסוס UX
  • לקסוס UX300e – עוד גרסה

    לקסוס UX

    לקסוס UX300e אמנם הושק ע"י לקסוס כרכב החשמלי הראשון של המותג, אבל בפועל הוא עצמו מתנהג, מעוצב, מתומחר ומרגיש פשוט כגרסה עם מנוע אחר, ובכלל הוא לוקח את המעמד הרבה יותר בקלות מההורים שלו

    • 25-02-2021
    • מאת: פבל צ'רניצקי | צילום: פבל צ'רניצקי

    למרות שהוא הושק בתור "הדגם החשמלי הראשון של לקסוס", קשה לי להתייחס ל-UX300e ככזה. "גרסה של"? כן. דגם בפני עצמו? לא ממש. בכלל, כל הדרך בה הוא הוצג לא הצליחה להסתיר את העובדה שלקסוס כנראה כבר קצת לחוצה לקבל אהבה מהלקוחות הפרוגרסיביים שרוצים קדמה, טכנולוגיה, והנעה חלופית. הרי איך זה ייתכן שלקסוס, שהייתה אחת היצרניות הראשונות להודיע (וגם לקיים) כי כל דגמיה יוצעו בגרסאות היברידיות כשיצרניות אחרות רק התחילו לחשוב בכיוון, לא התקדמה כלל ונותרה מאחור בכל מה שנוגע למכוניות חשמליות מלאות?

    אני בטוח שאנשי החזון של לקסוס ראו את הדגם החשמלי הראשון שלהם כדגם ייעודי חדש, פורץ דרך. אחד שאולי חולק פלטפורמה עם דגם אחר, אבל בוודאי שלא "עוד גרסה". אבל כנראה שאת הויכוח בין מחלקת "עיצוב וחזון" לבין מחלקת "הנדסה ורואי חשבון", אלה הראשונים הפסידו, ו"הדגם החשמלי הראשון" של לקסוס הוא רק גרסה חשמלית של רכב שהוצג בעולם לפני כמעט שלוש שנים. אז זה מה שקיבלנו, ועם זה הם ינצחו. או לא. מאידך, היות שדגם ראשון תפקידו העיקרי הוא לטבול את הבהונות במים החשמליים (אל תנסו את זה בבית. זה לא נשמע כמו רעיון טוב), לתת את התפקיד הזה לדגם קיים הוא הרבה יותר זול לייצור, שיפור, ובמקרה הכי גרוע גם לגניזה.

    לקסוס UX300e

     

    לא ביג דיל

    את העיצוב של ה-UX300e אפשר לפרש בכמה מובנים, חלקם אירוניים משהו, וחלקם ממש הגיוניים. להוציא תג ה"Electric" מעל חצאיות הצד, חסרונו של האגזוז הקטן ומדבקות הצד העצומות (אין כמו להסתובב בתוך שלט פרסומת ממונע. זה החלום.) יש לכם בדיוק אפס סיכוי להבדיל בין ה-UX300e החשמלי לבין שני אחיו.

    מצד אחד, זה יכול להתפרש כסוג של אנד-סטייטמנט מכוון של לקסוס, כאילו הם אומרים "חשמל זה בסך הכל צעד הגיוני ואיך סיבה לעשות ממנו טראראם מיותר. כו-לה עוד סוג מנוע". בהתחשב בעובדה שזה בדיוק מה שהם עשו כשהשיקו לראשונה גרסאות היברידיות של מכוניות, זה מהלך מאוד טבעי והגיוני. מצד שני, כשכל שפת העיצוב של לקסוס ההפך המוחלט מ'מופנמת ואנדר-סטייטד', זה קצת אירוני שדווקא על הגל שבגללו כל העולם מאבד את העשתונות הקולקטיביים שלו, הם החליטו לא לרכוב.

    לקסוס UX300e

    אבל תכלס, כשהדרך היחידה להפוך את העיצוב שלך ליותר חדשני וקיצוני היא להדביק לאוטו כנפיים או תותחי לייזר, אפשר להבין את המעצבים של לקסוס על זה שהם הבינו שהגבול קרוב, ועוד צעד בכיוון עלול לחצות אותו.

    מלבד 70 מתוך 440 ליטר בתא המטען שמוקרבים לטובת הסוללה, גם תא הנוסעים של ה-UX300e זהה לחלוטין לזה של הגרסאות האחרות. כלומר מספיק מרווח לארבעה מבוגרים אבל צפוף לחמישה, והוא מורכב מחומרים מאוד איכותיים בכל המקומות החשובים, ברוב המקרים גם יותר איכותיים מאלו של המתחרים שלו. אבל האיכות יורדת אל מתחת לרף המקובל בקטגוריה במקומות בהם הידיים של הנוסעים פחות מטיילות. אם תשאלו אותי, לדעתי זה תמהיל הרבה יותר טוב מאשר העלאת האיכות הממוצעת בתמורה להורדת הרף העליון.

    לקסוס UX300e

    מערכת המולטימדיה, עקב אכילס של פחות או יותר כל דגם של לקסוס ב-3-4 שנים האחרונות ממשיכה "לשחק את התפקיד" עם מסך קטן מדי ומשטח מגע לא נוח ולא אינטואיטיבי א-לה לפטופ. באופן מאוד מפתיע, דווקא אחרי חיבור הטלפון למערכת המשטח הזה פתאום נהיה מאוד הגיוני ונוח. הרבה יותר מאשר גלגלות שקיימות במותגים אחרים והרבה יותר בטוח וקל לתפעול מאשר מגע במסך. קצת מבאס שהפאנל בו מוטמע המסך כל כך גדול וגורם למסך עצמו להיראות קטן אפילו יותר ממה שהוא באמת.

    שאר האבזור לא רק שאינו מעלה חוסרים, הוא גם יותר עשיר מאשר בחלק מהמתחרים – גם מבחינת קטגוריה וגם מבחינת מחירים. אבל שימו לב שהוא שונה בין הדגם החשמלי לאלה האחרים, עם ייתרון מוחץ לדגם החשמלי כמעט בכל הסעיפים. דבר שהופך את הפער במחירים, כ-45 אלף ₪ בגרסאות לקשרי (258,000 ₪ לדגם החשמלי) וכ-60 אלף בין גרסאות פרימיום (293,000 ₪), להרבה, הרבה, יותר קל לבליעה. את המפרט המלא תוכלו לקרוא כאן.

    לקסוס UX300e

     

    חשמלי, אבל לקסוס

    יחידת ההנעה היא כמובן הדבר העיקרי ששונה פה. יש כאן מנוע חשמלי עם הספק של 204 כ"ס ומומנט של כ-30 וחצי קג"מ, וסוללה בקיבולת של 54.3 קוט"ש שמספיקה לטווח מוצהר של 315 ק"מ. עם משקל עצמי של כמעט 1800 ק"ג ה-UX300e הוא לא רכב קל, ואתם בטח יכולים להבין שגם למרות המומנט המיידי אין פה האצה שומטת לסתות או משהו כזה, אבל המנוע לחלוטין מספיק חזק כדי לייצר קצב האצה ותנועה מאוד משכנע.

    כמו רוב הדגמים של לקסוס, גם ה-UX300e השקיע את כל הנקודות של "איך זה נוסע" לתוך "נוחות". המושבים מעולים ומשלבים מאוד טוב בין רכות לתמיכה, אבל למרות הצורה הספורטיבית יחסית, אל תצפו מהם ללפות את הגוף שלכם בפניות. שזה בסדר, כי גם ההגה והבולמים מנגנים בדיוק את אותו מקצב – רך ורגוע.

    לקסוס UX300e

    ההגה, גם כשהוא אחוז בכפות הידיים של מי שרוב חייו הבוגרים העביר בסיבוב הגאים חשמליים אילמים, עדיין מרגיש שתקן במיוחד. הוא שם, הוא מסתובב, ומפנה את הגלגלים. זהו. אין פה "תיקונים על גבול מעגל האחיזה" ואין פה "לדעת בדיוק מה קורה בין הצמיגים לאספלט", שכחו מזה. כנ"ל גם בולמי הזעזועים רכים ברמה שכל כניסה לכל לפניה בכל מהירות מעל "מנומנמת" תייצר זוויות גלגול שלא יביישו רחפת.

    מה זה אומר? שבצד השני של המטבע – בנוחות ורכות, בשיכוך מהמורות ונינוחות במהלך הנסיעה, ה-UX300e כמעט ולא דורש שום פשרות. המשקל העודף של הסוללות מאפשר לו להרגיש הרבה יותר "יציב" במהירויות גבוהות, המתלים הרכים שותים שיבושים בכבישים עירוניים כאילו היו מנדטים של בנט שבוע לפני בחירות וההגה לא מבלבל את המוח עם ויברציות או שינוי משקל ופשוט עושה את העבודה שלו – אומר לגלגלים לאיזה כיוון אני רוצה לנסוע.

    הדבר היחיד שמצליח לפגום בשלווה שהיא נסיעה ב-UX300e הוא בידוד הרעשים. וזה לא כי הוא רע, אלא סתם מוזר. רעשי רוח חודרים לתוך תא הנוסעים במהירויות מאוד נמוכות, הרבה יותר נמוכות מהמקובל גם ב"סתם מכוניות", בטח שלא במותגי יוקרה ובטח שלא במכוניות חשמליות – בהן שקט זה חלק לא קטן מה"שטיק". ברגע ששמתי לזה לב המתלונן הסדרתי שבי התחיל לרדת על ה-UX כאילו הוא יאריס שמנסה להתחרות ב-LS.

    לקסוס UX300e

    אבל ככל שהמהירות עלתה, רמת הרעש נותרה זהה לחלוטין, וגם במהירויות שמכוניות חשמליות בדרך כלל לא מוצאות את עצמן בהן מחשש לריקון הסוללה תוך 4 וחצי דקות, ה-UX נשאר רועש כמעט באותה מידה כמו שהוא היה ב-70 או 80 קמ"ש. אז אם אתם נוסעים במהירויות... סבלניות, ה-UX כנראה יהיה רועש יותר מהמתחרים שלו, אבל אם אתם בני אדם נורמליים ומגיעים גם ל-120 קמ"ש לפעמים, במהירויות הגבוהות יותר הוא דווקא יהיה שקט יותר מאשר לא מעט מכוניות שעולות כמוהו.

    בכל הנוגע לטווח, הטווח המוצהר הוא כאמור 315 ק"מ. אבל בגלל שמדובר ברכב החשמלי הראשון של לקסוס, בזמן המבחן לרכב עדיין לא היה "דלקן" לתחנות טעינה. האפשרות היחידה הייתה EV-Edge של יוניון, היבואנית, אבל המבחן בוצע לפני ששוחררה האפליקציה ולא היה ניתן לדעת אילו מהתחנות פנויות בזמן אמת. לכן, בגלל שלא רציתי למצוא את עצמי נוסע לעמדות ומגלה שהן תפוסות ובסוף נתקע, המבחן הוגבל לנסועה של קצת יותר מ-250 ק"מ שבסיומם נותר טווח של קצת יותר מ-30 ק"מ. ללקוחות שרוכשים את הרכב כל הסיפור הזה כמובן מיותר ולא רלוונטי לחלוטין כי הם בעצמם "יפתחו חשבון" אצל איזו חברת טעינה שהם ירצו, וכמעט בלתי אפשר לקבוע טווח או "צריכת דלק" על סמך 250 ק"מ. אבל זה היה חלק מהמבחן ולכן הוא הובא בפניכם. עכשיו אתם יכולים להתעלם ממנו ולשכוח את המידע הזה.

    לקסוס UX300e

     

    הראשון מני רבים, או יציאה לא מוצלחת?

    ה-UX300e של לקסוס מצליח לדעתי לקלוע בדיוק לאיך שלקסוס חשמלית אמורה להיות. הוא לא שונה כמעט בכלל מהדגמים האחרים, הוא לא צועק "תראו אותי!!! אני חשמלי!!!" כמו דגמים של יצרניות אחרות. הוא לא מנסה לשבור מוסכמות או לשבור חוקים. הוא לא מחפש לרגש או לעשות בלאגן. הוא פשוט עוד גרסה, עם עוד סוג של מנוע, הוא נוח מאוד, שקט נורא (אם אתם נוסעים מהר), מספיק מרווח בשביל קהל היעד (לא משפחות עם שלישייה, למקרה שתהיתם), מספיק מוחצן כדי שישימו לב אליו, אבל מספיק מופנם כדי שלא יתחילו לחפור לכם עליו. הוא בא לעשות תפקיד מסוים, בשקט ומסירות יפניות להחריד, והוא עושה את זה מעולה.

    הוא גם לא דורש מחיר מופקע או גבוה במיוחד. בשקלול האבזור העשיר יותר מאשר בגרסאות האחרות, אפשר אפילו להגיד שיחידת ההנעה החשמלית עצמה לא עולה לכם כמעט כלום. הוא מאפשר לכם כניסה לעולם של רכבים חשמליים יוקרתיים במחיר של פחות מ-300 אלף שקלים (לגרסה הבכירה), ובתכלס, כשזה מחיר שיותר קרוב ל"סתם משפחתיות" של מותגי יוקרה אחרים, זה חתיכת דיל ממש טוב.

    ממש כמה שבועות לפני פרסום המבחן, התחיל בישראל שיווקו של מותג טסלה, שאמור בעתיד להציע גם מעין-מתחרה ל-UX החשמלי בדמות המודל Y. יהיה מעניין לראות כמה הוא יעלה, ואיך הוא יתמודד עם הלקסוס בתחום איכות ההרכבה, החומרים והתמחור.

    לקסוס UX300e

    dddd