תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

קופרה חושפת גאראג' ולאון

קופרה חושפת את הלאון הראשונה שאיננה תחת סיאט, ועל הדרך מזמינה אותנו לסיבוב במתחם המשרדים החדש שלה

  • 23-02-2020
  • מאת: פבל צ'רניצקי | צילום: פבל צ'רניצקי

כשהמותג קופרה הושק לפני שנתיים, חשפה סיאט, בעלת הבית, את הקופרה אטקה, ו... זהו. זה כמובן אם אתם לא מחשיבים משקפי שמש, מעילים ומנורת גינה (כן, כן. מנורה. לגינה) כמוצרים של מותג רכב. אז אפשר להבין את התחושה שאפפה את ההשקה, של המון רצון כוונה, אבל לא הרבה יכולת להפוך למותג עצמאי אמיתי. מצד שני, אבארט. אז מה אני מבין.

משלא נותרה לה ברירה, אספה קופרה גם את הלאון תחת כנפה. היא הוסיפה לה חבילות עיצוב עם נגיעות הנחושת המחייבות והרחיבה את היצע הגרסאות עם אחות בשם "Copper", אבל אתה לא יכול לקחת מכונית ובוקר אחד פשוט להחליט ש"זהו, מהיום היא לא המותג הזה, אלא המותג ההוא" ולצפות שמישהו יקח אותך ברצינות. מצד שני, שוב, אבארט.

בכלל, קופרה מסתמנים כחתיכת משפחה מתוסבכת. נולדה בת בכורה, אטקה. ובו בזמן הייתה אמורה קופרה להכריז כי היא שוב בהריון, עם איביזה. למרבה הצער ההריון של האיביזה נגמר בביטול הפרויקט, למרות שתמונות ריגול של הקונספט עליה הייתה אמורה להתבסס גרסת הייצור כבר דלפו לרשת. משם, הדרך לרפא את הכאב ע"י אימוץ הסיאט לאון קופרה היתה קצרה ומהירה.

קופרה אטקה

עכשיו כל זה (כמעט) אמור להשתנות, עם חשיפת הקופרה גאראג', הלאון והיצע הדגמים העתידיים של המותג, שחלקם אפילו צפויים להיות ייעודיים רק לו.

במסגרת אירוע ההשקה, חשפה קופרה את ה-Garage שלה, שהוא במילים אחרות מבנה המטה של החברה. הוא נראה בדיוק כמו שאתם יכולים לתאר לעצמכם שאמור להיראות מטה של חברה צעירה, מגניבה וספורטיבית שקמה בשנת 2018. קרוב לשניים וחצי דונם של אופן ספייס, משרדים עם קירות זכוכית ואולם מספיק גדול כדי לארח את מיטב הרייבים של הניינטיז. אלא מה.

קופרה גאראג'

לצד המוסך/משרדים/מטה, הוצג גם הקופרה פורמנטור (Formentor) קונספט, אותו כבר פגשנו בג'נבה בשנה שעברה. במסגרת האירוע היינו אמורים להיחשף לראשונה לגרסת הייצור שלו אלא שברגע האחרון אנשי הדוברות של החברה אסרו על המנכ"ל להציג אותו כי "תשאיר משהו לז'נבה". אז כולנו נאלץ לחכות עוד שבועיים.

דגם נוסף שעמד על רצפת המסיבה (באמת, היה אפילו דיג'יי) היה הקופרה טוואסקן (tavascan), קונספט של ג'יפון ספורטיבי שמראה את הקו הרעיוני העתידי של המותג ונראה – אני חייב לציין – לא רע, לא רע בכלל.

קופרה טוואסקן

אבל כל אלה ניגנו רק כינור שני לכוכבת הערב – הקופרה לאון ה"אמיתית" הראשונה. הדור החדש של הלאון, שהוצג אך לפני כשלושה שבועות, כבר מקבל את הגרסאות הקרביות ביותר שלו. הלאון הוצגה בלא פחות מחמש ואריאציות שונות – האצ'בק, סטיישן, גרסת פלאג-אין לכל אחת מהן, ושתי גרסאות מירוץ – אחת מונעת בעירה פנימית והשניה חשמלית מלאה שתתחרה בליגת Pure E TCR שתוזנק לעונה מלאה בשנה הבאה.

גרסאות הבנזין של הקופרה לאון החדשה יציעו נתונים די דומים לזו של הקודמת בכל הנוגע להספקים, וביצועים. שתי גרסאות המרכב יקבלו מנוע 2.0 ליטר עם 245 כ"ס ו-38 קג"מ או 300 כ"ס ו-41 קג"מ שישודכו לתיבת DSG וממנה אל הגלגלים הקדמיים ואילו הסטיישן תהנה מגרסה ייחודית עם 310 כוחות סוס והנעה כפולה. כמעט אחד לאחד כמו בדגם היוצא.

קופרה לאון סטיישן

הגרסה המעניינת ביותר של הקופרה לאון היא דווקא האחת שתהיה החלשה יותר. גרסת הפלאג-אין הייבריד. היא מקבלת מנוע 1.4 ליטר בלבד ומשדכת אותו למנוע חשמלי כדי להפיק הספק כולל של 245 כ"ס ו-41 קג"מ, נמוך אפילו משל הדגם הנוכחי וכנראה גם הנמוך ביותר מבין רביעיית המשפחתיות הספורטיביות של קבוצת פולקסווגן (אוקטביה, גולף, S3).

הגרסה הזו גם גבוהה יותר מהגרסאות האחרות, על מנת להגן על הסוללות שממוקמות ברצפת המרכב, המכונית כולה הוגבהה ב-15 מ"מ ביחס לגרסאות הבנזין, מה שכנראה יפגום בהתנהגות. מצד שני, בזכות מיקום הסוללות מרכז הכובד נמצא נמוך, מצד שלישי יש כנראה הרבה מאוד מהכובד הזה (לא צוין כמה בדיוק).

בשלב הזה קופרה מקמצת בנתוני ביצועים או משקל, ומסתפקת רק באמירה שגרסת ההנעה הכפולה של הסטיישן יכולה להגיע ל-100 קמ"ש ב"פחות מ-5 שניות". זה כמובן נתון מאוד מרשים, אבל היות ודגם הסטיישן כנראה לא יגיע למחוזותינו, גם מאוד חסר תועלת עבורנו.

קופרה לאון

מעבר לפלטפורמה החדשה, שכמובן עברה שינויים מאסיביים בהם הארכת בסיס הגלגלים בלא פחות מ-5 ס"מ, כיול מחדש, הקשחה וכו', גם תיבת ההילוכים הותאמה לאופי הנמרץ יותר של גרסאות הקופרה וקיבלה תוכנה חדשה ומשודרגת שמסוגלת להעביר הילוכים משמעותית מהר יותר (לא צוין בדיוק כמה יותר מהר).

תא הנוסעים של הלאון עבר – כמו האטקה – את הקופריזציה הנדרשת. כיסוי כרית האוויר על ההגה קיבל טקסטורת סיבי פחמן, פתחי המיזוג עוטרו במסגרות נחושת (או, יותר סביר, פלסטיק בצבע נחושת), והמושבים הוחלפו במושבי ספורט (הם לא באקטים, ולא אכפת לי מה הם אומרים) ענקיים ויפהפיים שאני מאוד מקווה שיורכבו על כל לאון שתצא מהמפעל ולא יוצעו כאופציה יקרה כמו באטקה.

קופרה לאון

הדבר המעניין ביותר בתא הנוסעים, מלבד המושבים, הוא ההגה שקיבל טיפול דמוי אלפא ג'וליה/מרצדס C63/יונדאי i30N – שני כפתורים נוספים מתחת לכפתורים הרגילים שעל ההגה, הראשון להנעה והשני למעבר בין מצבי נהיגה.

באשר למועדי הגעה, גרסאות ותמחור, עדיין מוקדם לדעת. אך בהתחשב בהיסטוריה של הלאון קופרה, נראה שנזכה לראות כאן את דגם ההאצ'בק-בנזין החזק וכולי תקווה שצ'מפיון מוטורס תמשיך עם אסטרטגיית התמחור האגרסיבית של הלאון הקודמת ושל הקופרה אטקה.

dddd