סיכום הרבעון הראשון של יצרניות הרכב

סאאב

פורד, פולקסוואגן, מרצדס, קיה ויונדאי בעלייה. הונדה, מאזדה וסאאב בירידה. יצרניות הרכב מסכמות רבעון ראשון לשנת 2011 והמספרים מדברים בעד עצמם.

  • 01-05-2011
  • מאת: מערכת CarsForum

יצרניות הרכב הגדולות מסכמות את הרבעון הראשון של שנת 2011, שהיה בעבור רובן מוצלח למדי. המכנה המשותף בעבור רוב היצרניות שהצליחו להציג צמיחה מרשימה הוא החדירה המוצלחת אל השווקים המתפתחים השונים. ברזיל, רוסיה ובעיקר סין הם רק חלק מהשווקים המתפתחים אליהם חדרו בהצלחה יצרניות הרכב הגדולות, ורווחיהן בהתאם.

קיה ויונדאי הקוריאניות מדווחות על גידול של 91 ו-46 אחוזים (בהתאמה) ברווחיהן. קיה מדווחת על גידול של כ-30 אחוזים במכירות, בעיקר של דגמי הספורטאז' והאופטימה החדשים. כתוצאה מכך גדלו הכנסותיה של קיה ב-37 אחוזים והסתכמו במעל 10 מיליארד דולר. יונדאי אף היא אינה טומנת ידה בצלחת, ומציגה גידול של כ-9 אחוזים במכירות כלי הרכב מתוצרתה. גם תמהיל המכוניות שמכרה יונדאי השתנה, וכתוצאה משני אלו גדלו הכנסות החברה ב-21 אחוזים לסך של 17 מיליארד דולר.

קיה אופטימה

קיה אופטימה

אצל יצרניות הרכב היפניות המצב טוב מעט פחות. טיוטה, שנאלצה לסגור את מפעליה לזמן ארוך, ספגה הפסדים גדולים וככל הנראה תחזור לייצור בקצב מלא רק לקראת סוף השנה. הונדה, יצרנית הרכב השנייה בגודלה בסין, מדווחת על ירידה קלה של כאחוז וחצי במכירות ו-38 אחוזים ברווח הנקי. על פי הערכות החברה, הנזק הישיר שנגרם לחברה עד כה בעקבות הצונמי עומד על כ-560 מיליון דולר ויתכן שיגדל משמעותית בהמשך בעקבות הצמצום המשמעותי בקצב הייצור. מאזדה, שחלק נכבד ממפעליה ממוקם ביפן, ספגה על פי הערכות ראשונות הפסד של כ-760 מיליון דולר ברבעון הראשון.

יצרניות הרכב האירופאיות הציגו כמעט כולן נתוני צמיחה מרשימים. קבוצת פיג'ו-סיטרואן הגדילה את הכנוסותיה ברבעון הראשון לסך כולל של 15.4 מיליארד אירו, וגברה על תחזיות האנליסטים. חלק ניכר מההכנסות הגיעו ממכירות במדינות המתפתחות (בעיקר סין וברזיל) וחלק ניכר נוסף הגיע כתוצאה מתוכנית הגריטה שהפעילה הממשלה הצרפתית.
חברה נוספת שנהנתה מגידול מרשים במכירותיה במזרח היא דיימלר, המחזיקה בין היתר את יצרנית הרכב מרצדס. האחרונה מדווחת על עלייה כ-75 אחוזים במכירותיה בסין, בעיקר בדגמים היוקרתיים כדוגמת ה-S קלאס. התוצאה - עלייה של 17 אחוזים בהכנסות ו-13 אחוזים ברווחים, לרווח של 1.75 מיליארד דולר.

קבוצת פיאט אמנם הזהירה לאחרונה את המשקיעים כי יתכן ומכירותיה יצנחו בקרוב בעקבות הצונמי, ובכל זאת הצליחה להציג רווחים צנועים בסוף הרבעון הראשון. זהו הרבעון הראשון בו מציגה פיאט רווחים, לאחר שנה של הפסדים כבדים. את הגידול המרשים ביותר מבין מותגי הבית של פיאט הציגה פרארי, עם גידול של 36 אחוזים ברווח הנקי.
גם קבוצת פולקסוואגן הציגה תוצאה מרשימה למדי ברבעון הראשון. כמו סקודה, הציגו רוב המוצגים של הקבוצה גידול נאה בהכנסות. המותג פולקסוואגן עלה ב-22 אחוזים, אאודי ב-18 אחוזים וחטיבת המסחריות הקלות ב-47 אחוזים. סיאט, לעומתם, הציגה גידול קטן למדי במכירות והמותג אף הפסיד 12 מיליון אירו ברבעון האחרון. בשורה התחתונה, רשמה פולקסוואגן רווחים של כ-1.7 מיליון אירו, פי שלושה מהרווחים ברבעון המקביל אשתקד.

יצרנית רכב אירופאית שלא הצליחה לגדול ברבעון הראשון היא סאאב השוודית. החברה רשמה ברבעון האחרון הפסד של
כ-107 מיליון דולר, ומצבה אינו מרשים. סך מכירות כלי הרכב של החברה ברבעון עמד על 9,674 רכבים, רחוק מאוד מהצפי של החברה ל-80,000 רכבים ב-2011. מפעלי החברה נסגרים שוב ושוב, וכעת מנסים בחברה למכור את נכסי הנדל"ן שלהם למשקיע פרטי, שישכיר אותם חזרה לחברה בעסקת ליסינג.

סאאב

dddd