תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • קיה
  • קיה ספורטאז'
  • קיה ספורטאז' אורבן 1.6 ליטר – מבחן דרך

    קיה ספורטאז'

    קיה משנה שוב את כללי המשחק ומשיקה גרסת בסיס חדשה לספורטאז' במחיר של 135 אלף ש"ח. המכונית אמנם לא חפה מחסרונות, אבל המחיר מחפה על הכל.

    • 08-04-2015
    • מאת: אלירן אברזל

    "עוד פעם קיה ספורטאז'?! לא קיבלת אותו לנסיעת מבחן לא מזמן?" היא שואלת אותי. והאמת, היא צודקת. היא תמיד צודקת, אבל הפעם במיוחד. כי באמת לא מזמן נסענו ביחד בספורטאז', וזה היה אפילו בגרסת האורבן, רק שעכשיו זה משהו אחר. הספורטאז' אורבן הזה שונה מהספורטאז' ההוא, הוא זול יותר ועם מנוע חלש יותר. "וואלה?! לא שמים לב" היא אומרת, ושוב צודקת. לא שמים לב, זה בדיוק הקטע. "הוא עולה רק 135 אלף ₪" אני מוסיף, "רק קצת יותר מהטויוטה קורולה של אחותך". "וואלה..." היא ממלמלת, ואני כבר יודע שכנראה נבקר בקרוב בסוכנות של קיה.

    קיה ספורטאז' ב-135 אלף ₪ - זאת הצעה שמשנה את כללי המשחק. זאת לא הפעם הראשונה שקיה מנסה לעצב מחדש את שוק הרכב הישראלי. הפעם הקודמת הייתה עם הפיקנטו, מכונית המיני הקטנה שהושקה בישראל בשנת 2011 והפכה לסנסציה, כשהיא משנה באופן מובהק את ההעדפות של הישראלים בכל מה שקשור למכוניות. הספורטאז' הגיע לארץ בשלהי שנת 2010 וחולל גם הוא מהפכה של ממש בשוק, כשבשנת 2012 הוא היה הנמכר ביותר מסוגו בישראל. אבל ב-2013 וב-2014 קרה משהו – המתחרים הגיבו. סוזוקי קרוסאובר, שברולט טראקס וגרסת ה-1.6 ליטר של סובארו XV גנבו כולם מפלח השוק שלו. עכשיו מגיעה התגובה, משמעותית מתמיד.

    קיה ספורטאז' אורבן

    אז מה בכל זאת חדש בגרסת האורבן הזאת של קיה ספורטאז'? בעיקר המנוע. לקיה אין, נכון להיום, ג'יפון עירוני קטן בסגנון של ניסאן ג'וק או פיג'ו 2008. אבל זה לא אומר שבקיה לא יכולים לקחת את מנוע ה-1,600 סמ"ק של הג'יפונים הקטנים ולהכניס אותו לג'יפון גדול יותר. והשאלה הגדולה ביותר היא – איך זה עובד?

    התשובה – בסדר גמור. בקיה לקחו את מנוע ה-1.6 ליטר GDi שמשמש כיום את הסיד ושתלו אותו בספורטאז'. הביצועים כמו שאפשר לתאר טובים פחות מאלו שתמצאו בגרסת ה-2.0 ליטרים בנזין שהייתה היחידה ששווקה עד כה, אבל לא בצורה דרסטית. איך הצליחו לעשות את זה? בקיה מסבירים שזה עניין של כיול חדש למנוע ולגיר. אבל מה זה אומר?

    כיול המנוע החדש כולל בעיקר כיול דוושה עצבני יותר. מאזדה הביאה את הכיול הזה לישראל כבר בשנות ה-90 וקראה לו "Zoom Zoom". זה אומר שלחיצה קלה על הדוושה כבר מוציאה מהמנוע את רוב מה שיש לו לתת. המשך הלחיצה לא ממש עושה משהו, חוץ מלשחק על הפסיכולוגיה של הנהג. זה דורש קצת הסתגלות, במיוחד בתמרוני חניה עדינים, אבל אפשר לחיות עם זה.

    ולגבי הגיר? לקיה, כמו ליצרנים קוראנים אחרים, הייתה במשך שנים נטייה לכייל את הגירים האוטומטיים בצורה שסירסה בצורה משמעותית את ביצועי המנוע. בדגם הזה יש תיבה אוטומטית עם שישה הילוכים, שמחולקים בצורה הגיונית יותר. ארבעת ההילוכים הראשונים קצרים יחסית, מאפשרים לרכב לשמור על קצב טוב בתוך העיר. מחוץ לעיר העניין מסתבך והתחושה היא שהרכב "עסוק מידי". כל נגיעה בדוושת הגז גוררת הורדה של הילוך, לפעמים שניים, ויש הרגשה שהגיר כל הזמן רודף אחרי רצונו של הנהג.

    קיה ספורטאז' אורבן

    בשורה התחתונה לא הרגשתי שגרסת ה-1.6 ליטר של קיה ספורטאז' איטית מידי. לצורך העניין, גרסת ה-1.6 ליטר של סובארו XV מרגישה לא פחות איטית ואולי אפילו טיפה יותר. אין כאן בעיה של סחיבה, גם לא כשנוסעים ברכב בהרכב מלא וגם בעליות לירושלים. בדקתי את זה, גם מהכיוון של תל אביב וגם מהכיוון של ים המלח. הספורטאז' עולה את זה, עם מזגן, בלי להתחמם ובלי לעכב את התנועה. הסירו דאגה מליבכם.

    אבל המחיר של סחיטת הביצועים הזו מגיעה בצורת צריכת דלק גבוהה מהמצופה. גם בנסיעה בין עירונית ארוכה ורגועה יחסית, גרד הספורטאז' את רף ה-11 קילומטרים לליטר מלמטה. לא מלהיב, אבל גם לא מפתיע לאור העובדה שגם גרסת ה-2.0 ליטר לא הייתה חסכונית במיוחד.

    קיה ספורטאז' אורבן

    בכל הקשור לשאר הפרמטרים אין הבדל ממשי. מבחוץ גרסת ה-1.6 ליטר של קיה ספורטאז' זהה לחלוטין לגרסת ה-2.0 ליטר הבסיסית. אפילו סמל שמציין את נפח המנוע מאחורה, על דלת תא המטען, אין. אז נכון, אין בגרסה הזאת את פנסי ה-LED שיש לגרסאות ה-2.0 ליטר הבכירות. ועדיין, מדובר במכונית נאה מאוד ומרשימה מאוד. בטח לא כזאת שנראית כמו משהו שעולה 130 וקצת אלף ₪. רק חישוקי הסגסוגת בעלי העיצוב הפשוט חושפים טפח מתג המחיר הנמוך. אבל זה לא שאפשר להתלונן על חישוקי סגסוגת. רכבים אחרים בקבוצת המחיר הזאת מגיעים עם כיסויי גלגל מפלסטיק.

    סימני הגיל מורגשים בתא הנוסעים של הספורטאז' והוא מתקשה להרשים בשנת 2015, כארבע שנים לאחר שהוצג לראשונה. הפלסטיקים מרגישים מעט זולים, למערכת השמע המקורית יש תצוגה שנראית מעט מיושנת ולי היו חסרים גם קצת יותר חומרי דיפון רכים. למשל בדיפוני הדלתות, שעשויים מקשה אחת של פלסטיק קשיח, או במשענות הגב של המושבים הקדמיים. מקיה כבר למדנו לקבל יותר, ומי שיבדוק את תא הנוסעים של הסיד או הסול יבין ברגע את ההבדל.

    קיה ספורטאז' אורבן

    ועדיין, קיה ספורטאז' הוא רכב שימושי למדי. תא המטען גדול, אבל לא ענק. הגלגל הרזרבי (בגודל מלא) תופס המון מקום ברצפת תא המטען, מקום שהיה יכול לשמש תא אחסון נסתר נוסף. המושב האחורי מרווח, גם מבחינת מרווח ברכיים וגם מבחינת רוחב המושב. אפשר יהיה להכניס שם בקלות שני מושבים בטיחות וכנראה שאפילו יישאר מקום ביניהם למבוגר לא גדול במיוחד.

    אבל עוד קצת אבזור לא היה מזיק כאן. גרסת ה-1.6 ליטר מאבדת את בקרת השיוט שהוצעה בגרסת ה-2.0 ליטר, קצת חבל. בנוסף חסרים כאן אותם הדברים שהיו חסרים לי גם בגרסת ה-2.0 ליטרים – פתחי מיזוג ליושבים מאחור, שקע כוח נוסף ליושבים מאחור והרמה בלחיצת כפתור אחת לחלונות החשמל היו מתקבלים בשמחה.

    שדה הראיה של הנהג הוקרב כאן ללא ספק על מזבח העיצוב. הישיבה גבוהה, אבל הראות לצדדים וקדימה נפגעת כתוצאה מעיצוב קורות הצד של המכונית, מה שקצת מקשה על תמרונים עירוניים צפופים. צריך "ללמוד את המידות של הרכב", אני מניח שחלק מהאנשים ילמדו אותם בדרך הקשה. העובדה שבגרסה הזאת אין מערכת מולטימדיה או מצלמת רוורס (במקומם התקין היבואן חיישני חניה אחוריים בהתקנה מקומית, לא יעילים כלל) לא עוזרים. גם נוחות הנסיעה אינה מרשימה במיוחד, אבל מקבלת ציון "עובר". מי שמחפש ג'יפון שמגהץ בצורה חלקה את פסי ההאטה בשכונה שלו ימצא את הדאצ'יה דאסטר כבן לוויה נעים ורך הרבה יותר.

    קיה ספורטאז' אורבן

    קיה ספורטאז' אורבן 1.6 ליטר – סיכום

    כן, יש לגרסת ה-1.6 ליטר הספורטאז' לא מעט חסרונות אבל יש לה גם יתרון משמעותי אחד – המחיר. כשמשקללים את יחס התמורה לשקל מגלים חבילה שיכולה לעשות לשוק הג'יפונים את מה שהפיקנטו עשתה לשוק מכוניות המיני הקטנות. עם מחיר של 135 אלף ₪, רק קצת יותר מהמחיר של מכונית משפחתית "סטנדרטית" כמו קיה פורטה או מאזדה 3, אפשר לצפות שלא מעט אנשים יבחרו בה כרכב הליסינג שלהם ולא במשפחתיות הסטנדרטיות. אני יכול להבין אותם, לגמרי.

    בשוק הפרטי, לעומת זאת, יש לגרסה החדשה מעט מתחרות קשות. סוזוקי קרוסאובר וסובארו XV הן שתיים מהמתחרות העיקריות. הקרוסאובר קצת יותר קטן וקצת פחות מרשים, אבל הוא גם זול יותר בכ-15 אלף ₪ ומציע צריכת דלק טובה יותר. הסובארו עולה בערך אותו הדבר, אבל הוא מגיע עם מערכת הנעה כפולה קבועה ויכולת שטח בסיסית שאין לספורטאז'. אם אתם לא מסתכלים על הקנקן אלא במה שיש בו, אלו שני רכבים שאתם צריכים לבדוק. אם לא מעניינת אתכם יכולת מעבר לכביש הסלול, אתם לא חייבים להיות הראשונים שיוצאים מהרמזור ופחות קילומטר או שניים לליטר לא יעשו לכם הבדל משמעותי בכיס – לכו על הספורטאז' 1.6 ליטר אורבן. זה כנראה הדיל הכי טוב שתפגשו השנה.

    קיה ספורטאז' אורבן בקטלוג הרכב של CarsForum
    קיה ספורטאז' אורבן - מפרט טכני

    קיה ספורטאז' אורבן

    dddd