תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

מדריך להתקנת יחידת ראש חדשה

אם הגיע הזמן להחליף את הרדיו המצ'וקמק שיש לכם ברכב לרדיו חדש, איכותי וזוהר - הגעתם למדריך הנכון. במדריך זה נלמד יחד כיצד להתקין את יחידת הראש החדשה, בלי לשבור שום דבר בדרך.

  • 01-07-2010
  • מאת: מערכת CarsForum

אחד השדרוגים הקלים והמשתלמים ביותר לחווית הנסיעה ברכב הוא החלפה של הרדיו-דיסק הישן והמצ'וקמק שהגיע עם הרכב לאחד חדש, איכותי, ומשוכלל.

התקנה של יחידה כזאת (המונח המקצועי לרדיו-דיסק/DVD הוא יחידת ראש או Head-Unit בשפת הגויים) פשוטה יחסית ולא דורשת כלים מיוחדים וכדי לעזור לכם להתקין את היחידה החדשה בצורה מקצועית וטובה יותר כתבנו את המדריך הזה.

חשוב לציין, למרות הפשטות היחסית של ההתקנה דברים יכולים להשתבש, ובגדול. התקנה לא טובה של המכשיר יכולה לגרום לנזק של אלפי שקלים ברכב ואפילו לשריפת הרכב במקרים קיצוניים. אם אתם מרגישים לא בטוחים במהלך ההתקנה או לא מבינים את ההוראות במפורש, אתם מוזמנים להתייעץ איתנו בפורום האודיו או לפנות לאחד מהמתקינים המומלצים שלנו. התקנה כזאת עולה כמה עשרות עד כמה מאות שקלים לכל היותר, וחבל שתשרפו את הרכב בשביל סכום שכזה.

מגוון היחידות שעומד לרשותכם גדול מאוד והעלויות נעות החל מכמאה שקלים ומעלה, כשהשמיים הם הגבול. במדריך לא נעסוק בבחירת יחידת הראש המתאימה, לשם כך נעלה בקרוב מדריך נוסף שיתמקד בבחירת יחידת הראש.

כן נציין שכדאי לבדוק עוד בחנות את תכולת האריזה שקיבלתם. לרוב תוכלו למצוא על האריזה את תכולתה, וכדאי לבדוק כבר בחנות שבתוך האריזה יש את כל מה שאתם צריכים כדי להתקין את המכשיר. לא אחת יש טעויות בתכולת האריזה, וחבל שתגלו את זה כשמאוחר מידי.

ועכשיו, ניגש לעבודה.

יחידת ראש

הכלים הדרושים לנו במהלך ההתקנה הם מברג שטוח קטן וארוך, איזולירבנד (סרט בידוד דביק, רצוי שיהיה איכותי. הצבע לבחירתכם החופשית) או בידוד מתכווץ, שולפנים (לרוב מגיעים עם היחידה החדשה) וקאטר.

כלים שרצוי שיהיה אבל אפשר להסתדר גם בלעדיהם - מלחם או לוחץ נעלי כבל.

כמו בצבא, השלב הראשון הוא הבטיחות.

כיוון שאנו מתכוונים להתעסק עם מערכת החשמל של הרכב, ננתק תחילה את הקוטב השלילי של המצבר. גם כאשר המפתח אינו בסוויץ' חלק ממערכת החשמל של הרכב עדיין פעיל ועדיין מעביר מתחים חשמליים. ניתוק המצבר מונע מצב של קצר חשמלי במערכת החשמל, קצר שעלול לגרום לנזקים רציניים ברכב.

חשוב לציין - ישנם רכבים בהם אסור לנתק את המצבר מהרכב. כדאי להעיף מבט בספר הרכב שלכם ולבדוק האם מופיעה הערה בנושא. במידה וכן, תוכלו לנסות ולנתק את הנתיך שאחראי לאספקת המתח לתא הנוסעים (לרוב זה הנתיך שאחרי גם על השעון ותאורת הפנים של הרכב).

לאחר ניתוק המצבר ניגש לעבודה עצמה, ונוציא את היחידה הישנה מהדש-בורד. לצורך כך תוכלו להיעזר בשולפנים (חתיכות מתכת דקות וארוכות שלרוב מגיעות עם היחידה החדשה). מכניסים את השולפנים לתוך זוג השקעים שנמצאים בצידי המכשיר ובעזרתם מושכים החוצה את היחידה הישנה.

לאחר שליפת הרדיו

בחלק האחורי של היחידה שהוצאתם תוכלו לראות את צמת החוטים של המכשיר. למרות שלכל יצרן צמת חוטים שונה, ברוב המקרים צבעי החוטים זהים. נסקור בקצרה את צבעי החוטים השונים המחוברים מאחורי המכשיר. בכל מקרה, כדאי לבדוק בחוברת ההפעלה וההתקנה שמצורפת למכשיר שצבעי החוטים במכשיר שלכם תואמים את מה שכתוב כאן.

חיבורי הרדיו

אנטנה - את האנטנה קל לזהות. לעיתים מדובר במחבר עגול הנמצא באחת הפינות האחוריות של המכשיר ולעיתים בכבל שחור ועבה שבקצהו נמצא המחבר העגול.

חוט צהוב - פלוס קבוע. חוט זה מספק מתח קבוע ליחידה כדי שיוכל לשמור את התחנות וההגדרות ששמרנו לתוכו.

חוט אדום - פלוס אחרי סוויץ'. חוט זה מספק מתח רק אחרי סיבוב המפתח בסוויץ' ומאפשר את כיבוי היחידה מיד עם כיבוי הרכב.

חוט שחור - מינוס. חוט זה מתחבר לשלדת הרכב כדי לסגור מעגל עם החוט הצהוב לשלדת הרכב דרך היחידה. בחלק מהיחידות החוט השחור יגיע עם לולאת מתכת קטנה לחיבור ישיר לשלדת הרכב. בדקו בחוברת ההתקנה האם יש לחבר חוט זה לגוף הרכב או שאפשר לחברו לחוט השחור שמגיע בצמה של הרכב.

חוט כתום/כתום-לבן - דימר. חוט זה הינו אופציונאלי, והוא משמש לעמעום התאורה הקדמית ביחידה עם הדלקת אורות הדרך ברכב.

חוט כחול/כחול-לבן - רימוט, Remote. חוט אופציונאלי זה משמש להפעלת אנטנה חשמלית או מגבר חיצוני. במידה וברכב לא מותקן אף אחד מהם, אין צורך לחברו.

יציאות RCA - הכנה למגבר. יציאה אופציונאלית שנמצאת בשימוש רק ברכבים בהם מותקן מגבר חיצוני.

חוטים צבעוניים - חיבורי הרמקולים.

ירוק וירוק-שחור - פלוס ומינוס (בהתאמה) של הרמקול האחורי שמאלי.

סגול וסגול-שחור - פלוס ומינוס (בהתאמה) של הרמקול האחורי ימני.

לבן ולבן-שחור - פלוס ומינוס (בהתאמה) של הרמקול הקדמי שמאלי.

אפור ואפור-שחור - פלוס ומינוס (בהתאמה) של הרמקול הקדמי ימני.

יש לנתק את החוטים מהיחידה הישנה ולחברם ליחידה החדשה. חשוב לשים לב לכמה דגשים בנושא זה -

1. בחלק מהרכבים צמת החוטים המקורית שמתחברת לרכב מגיעה עם מחבר מיוחד. במקרים אלו כדאי לרכוש, בעלות של כמה עשרות שקלים, מתאם המתחבר לקצה הצמה ומאפשר חיבור של יחידה סטנדרטית. מחבר כזה ניתן לקנות אצל כל מתקין אודיו מקצועי או במוסך מורשה. אופציה אחרת, שאינה מומלצת, היא לחתוך את המחבר המקורי מהרכב ולחבר את החוטים ישירות.

2. לעיתים החיווט המקורי של הרכב יהיה מסומן בצבעים אחרים או לא יהיה מסומן בצבעים כלל. במקרה כזה חשוב לסמן את החיבורים לפני ניתוק הצמה הישנה כדי למנוע טעויות.

3. במידה ולא מצאתם את החוטים שמובילים לרמקולים, יש לסלול אותם לבד. פעולה זו אינה מסובכת במיוחד, אבל דורשת פירוק של חלקי פלסטיק ברכב. במידת הצורך, פנו למתקין מקצועי.

4. במידה והיחידה שרכשנו מגיעה עם מסגרת פח חדשה, יש לחבר מחדש את החוטים דרך פתח המסגרת. בשום אופן אין להעביר את החוטים דרך החריצים בצד המסגרת, שכן הבידוד שלהם עלול להיפגע עם הזמן וליצור קצר.

5. בעיה נפוצה במהלך ההתקנה היא חיבור הפוך של הרמקולים (פלוס ומינוס הפוכים). במידה ולאחר ההתקנה הסאונד נשמע "חנוק" וחסר באסים, יש לפרק את היחידה ולהפוך את הפלוס והמינוס בחיבור הרמקולים.

חשוב מאוד לבצע את חיבורי החוטים בצורה מקצועית ככל האפשר. חיבור לא מקצועי עלול להתנתק עם הזמן ולגרום לקצר חשמלי. את החיבורים רצוי לבצע בעזרת הלחמה ולעטוף אותם היטב בבידוד מתכווץ או באיזולירבנד. אפשרות מומלצת נוספת לחיבור החוטים היא באמצעות נעלי כבל, אולם לשם כך דרוש לוחץ נעלי כבל.

חיבור חוטים מקצועי

ככה נראה חיבור מקצועי.

לאחר חיבור כל החוטים יש לקבע את מסגרת הפח החדשה (במידה וקיימת) אל מקומה בדש-בורד בעזרת התופסנים השקועים בה. כדי לעקם את התופסנים אל מקומם יש להשתמש במברג.

יש להכניס את היחידה החדשה פנימה אל המסגרת עד שישמע קליק. חשוב לשים לב שאף אחד מהחוטים לא נתפס בין היחידה למסגרת.

במידה והיחידה שרכשנו הגיעה עם מסגרת פלסטיק דקורטיבית, זה הזמן להדק אותה למקומה מסביב לחלק הקדמי של היחידה.

כל שנותר כעת זה לחבר שוב את הקוטב השלילי של המצבר, לחבר את הפאנל אל היחידה, לסובב את הסוויץ' ולהכיר את היחידה החדשה שרכשנו.

תודה לאיתמר מפורום אודיו שעזר בכתיבת המדריך.

dddd