תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • סיאט
  • סיאט ארונה
  • סיאט ארונה - מבחן דרך - חשדות

    סיאט ארונה

    סיאט ארונה הגיעה למבחן וגרמה לפבל לחשוד שאולי הארונה לא בדיוק מבוססת על האיביזה כמו שמספרים לנו

    • 13-02-2018
    • מאת: פבל צ'רניצקי | צילום: פבל צ'רניצקי

    עד לפני שנתיים סיאט לא השתתפה באטרף הג'יפונים, אבל באותן שנתיים היא הציגה שניים - אחד, האטקה, היה סוג של גרסת מוגבהת של לאון, או לחילופין טיגואן זול יותר או קארוק (שנחשף מאוחר יותר) פחות נוח. כלומר, יותר ספורטיבי ומתנהג ודינאמי וכו'.

    מאידך, הארונה, שלא כמו האטקה, היא לא בדיוק אותו שטאנץ של "XXXX על עקבים". לא רק שהיא לא מבוססת על פלטפורמה שקיימת כבר כמה וכמה שנים, לעובדה שהיא נותנת את החבילה הטובה מלכתחילה של האיביזה היא מוסיפה כמה וכמה דברים לתבשיל. אבל אני קופץ קדימה.

    מעבר לאותן "אקטסרות", לפחות נכון לרגע זה, היא נטולת אחיות בקונצרן. אלה שני דברים שהופכים אותה למאוד מעניינת. ויחד עם מחיר תחרותי להפליא (בין 100 ל-138 אלף ₪), היא נראית כמו אחת המכוניות עם פוטנציאל ה"שבירת שוק" הגדול ביותר שהגיעו למחזותינו בשנים האחרונות.

     

    אבל בואו נתחיל מההתחלה

    שוק הג'יפונים - וזאת כנראה הפעם ה-14 מיליון שהשורה הזו נכתבת - הוא הדבר הכי חם בעולם הרכב. וזה נכון כבר כמה שנים. אז למה סיאט, חברת בת של אחת היצרניות הגדולות בעולם, לא נכנסה לשוק הזה עדיין? ובכן, כי לחברה האם שלה לא הייתה פלטפורמה תחרותית מספיק כדי לבסס עליה ג'יפון. הדבר הכי קרוב שהיה לג'יפון שהיה בהיצע של פולקסווגן היה היטי, והוא התבסס על הפלטפורמה של הדור השישי של הגולף, שבתורה הייתה רק עדכון קל יחסית לזו של הגולף החמישית. בקיצור, סיאט אמנם מגיעים מספרד האימפולסיבית והים-תיכונית, אבל אבא ואמא גרים בגרמניה השקולה והקרה, ושם לא עושים "בערך". אין פלטפורמה - אין ג'יפון. סוף פסוק.

     

    אז יופי, עכשיו יש פלטפורמה

    אין לי שום הוכחה למה שאני הולך לכתוב, אבל יש לי תחושה חזקה מאוד שהפלטפורמה של האיביזיה, שכבר היום משרתת את הפולו החדשה (טרם הגיעה לישראל) ובקרוב גם את הפאביה הבאה, היא בכלל לא "הפלטפורמה של האיביזה". אלא "הפלטפורמה של הארונה".

    תנו לי להסביר. לכל יצרן יש היצע רכבים, ועל חלקם הוא מבסס ג'יפונים. גרסאות גבוהות (בתא הנוסעים) ומוגבהות (במרווח הגחון) של אותם רכבים. אבל סיאט תכננו את הפלטפורמה שעתידה לשמש את האיביזה והארונה כשקדחת הג'יפונים כבר בערה בעוצמה בשוק הרכב. אז יש לי חשד חזק מאוד שלמרות שהאיביזה היא זו שהוצגה קודם, הארונה היא זו שעמדה במרכז התוכניות של מהנדסי סיאט.

     

    אז למה אני חושד?

    לחצו על הלינק, וקראו את המבחן של האיביזה. בגדול - המבחן של הארונה היה יכול להיגמר כאן, הן הרי זהות. אלמלא כמה דברים קטנים, אך משמעותיים מאוד.

    קודם כל, בואו ניגע בעיצוב - תסתכלו על האיביזה, משהו בה נראה לא טבעי. היא נראית כאילו היא פחוסה מדי. הארונה נוגעת בנקודה הזו ובזכות העובדה שהיא גבוהה יותר, היא נראית טבעית יותר. כאילו היא המקור והאיביזה היא המכונית שמבוססת עליה, ולא להיפך.

    על ענייני אבזור ואיכות חומרים נדלג - הם זהים. האבזור טוב, אבזור הבטיחות מצוין, יותר טוב מאשר באיביזה בזכות תוספת ניטור שטחים מתים ב-FR ומעלה. אגב אבזור הבטיחות, הארונה היא אחת המכוניות הראשונות שמגיעות אלינו למבחן שהושפעו מ"תקנת מובילאיי" של 2018, ומראה בצורה בולטת כמה היא יכולה להיות מגוכחת. לארונה מערכת בלימת חירום אוטונומית בכל מהירות, ניטור שטחים מתים, בקרת שיוט אדפטיבית ובגרסאות הבכירות יותר גם פנסי לד מלאים. אולם בגלל שהיא נעדרת התרעת סטייה מנתיב היא עדיין נאלצת להציג לראווה את המובילאיי שמתקיניו אפילו לא טרחו להשתיק את התרעת המרחק, שלא רק שקיימת בארונה, אלא מיותרת לחלוטין שכן הארונה תבלום עצמונית במידת הצורך.

    זהו, פרקתי, אפשר לחזור לארונה. איכות החומרים מעט טובה יותר מהממוצע בקטגוריה, אך לא מבריקה. עיצוב הפנים גם הוא זהה לחלוטין, וכך גם היצע הצבעים, המנועים, ורמות הגימור.

     

    ראיות

    ועכשיו בואו ניגע בהבדלים, הקטנים תחילה. ההבדלים בין האיביזה לארונה הם אלו המקובלים בין מכוניות לג'יפונים המקבילים להן - היא מרווחת יותר - עדיין מצוינת לארבעה מבוגרים אך צפופה לחמישה; תנוחת הישיבה גבוהה יותר - אך לא ממש "ג'יפית" ואתם עדיין תרגישו כאילו אתם יושבים "בתוך" הרכב ולא "עליו"; ותא המטען גדול יותר - ובכלל אחד הגדולים בקטגוריה.

    הביצועים של הארונה זהים כמעט לחלוטין לאלו של האיביזה. רכב המבחן הגיע עם מנוע 1.0 ליטר המוכר שמפיק 115 כ"ס ו-20.4 קג"מ, שמשודך לתיבת שבעה הילוכים כפולת מצמד. הביצועים טובים, עם האצה נחושה דיה מעמידה ובמהירויות שיוט עם הורדה זריזה של שניים-שלושה הילוכים. התאוצות טובות, אבל לא משהו יוצא דופן לקטגוריה, בטח שכעומדות לידה מכוניות כמו רנו קפצ'ור עם מנוע מעט בשרני יותר, פיג'ו 2008 עם ביצועים דומים ואף רכבים חזקים יותר דוגמת פיאט 500X או אופל מוקה.

    וכאן אנחנו מגיעים להבדלים - או ליתר דיוק, היתרונות - של הארונה על פני אחותה המאותגרת אנכית. היא מרגישה טוב יותר. אם לחצתם על הקישור כמו שביקשתי (ואם לא, הנה הוא שוב), בטח קראתם שם שהמתלים של האיביזה מרגישים לא מגובשים לגמרי. היא מתבלבלת במעבר על רצפים של מהמורות והגלגלים מרגישים כאילו הברגים בינם לבין השלדה לא הוברגו עד הסוף. כאן, בארונה, זה לא קיים. לא רק שזה לא קיים, אין לזה אפילו רמז.

    כשקיבלתי אותה היא הרגישה מעט נוקשה מדי, אבל מהר מאוד גיליתי שלחץ האוויר בצמיגים היה מעל 50psi(!). ברגע שהוא הורד לרמה הנדרשת, הנוקשות והקופצנות נעלמו. למה בכלל אני מספר לכם על ה"פאשלה" של אנשי אולם התצוגה? לא כדי שהם יחטפו על הראש, אלא כדי שאתם תדעו שאם אתם מרגישים נוקשות מוגזמת בנסיעת המבחן שלכם, כדי שתעצרו בתחנת דלק ותבדקו את הנושא.

    הארונה מהודקת, סופגת מהמורות בשקט מופתי ועם אפס נענועים לאחר מכן. גם עם שבילים משובשים היא מתמודדת בגבורה. ולמרות שהיא המכונית הצעירה יותר - ובכלל הכי צעירה בהיצע - היא מרגישה הרבה יותר בוגרת מאחותה הנמוכה.

    אפילו ההתנהגות, שציפיתי שתהיה מעט רכה ו"נמרחת" יותר מזו של האיביזה הצליחה להפתיע עם ריסון מעולה של המרכב, תגובות מהירות וחדות להיגוי, ותחושה של מכונית, לא של משהו שתוכנן כמכונית "רגילה" ואז הוגבה, נמתח והפך לג'יפון מכורח הטרנד.

     

    גם אם לא, כן

    לסיכומו של מבחן, הארונה מכונית טובה. באמת טובה. ושלא כמו האיביזה, היא לא מורכבת, או מוזרה. היא טבעית. היא בטיחות, היא זריזה ומתנהגת, צריכת הדלק טובה (13.5 ק"מ לליטר בימי המבחן ובנסיעה עירונית בעיקרה). היא יכולה להתמודד בכבוד עם שבילים, היא נראית טוב, המחיר אטרקטיבי, והיא מרווחת מספיק למשפחה עם שני ילדים. ולחובבי הייחודיות והביצועים אפילו יש גרסת 1.5 ליטר טורבו ידנית.

    אני לא אוהב ג'יפונים. ממש לא. אני חושב שמלבד נוחות כניסה ויציאה טובות יותר, ותא מטען הגיוני יותר (אבל לא הרבה יותר מהאצ'בק או סטיישן) אין להם באמת הצדקה מעבר לאפקט ה"יש לי ג'יפ". את הארונה אני אוהב. ולא רק זו, אלא זו הפעם הראשונה שאני יכול להגיד בלב שלם לכל מי שרוצה איביזה, שהארונה עדיפה. אז אני לא יודע אם היא באמת הבסיס לאיביזה או לא, אבל גם אם לא, התשובה לה היא כן.

    מה דעתכם על סיאט ארונה? חולקים את החשדות של פבל ומסכימים שהיא בעצם איביזה טובה יותר, או שהיא לא הצליחה לשכנע אתכם לאהוב ג'יפונים? הצטרפו לדיון וספרו לנו מה אתם חושבים.

    dddd