Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

כ״ס ומומנט: איך מודדים ביצועי מנוע?


dotSYS
 שיתוף
עוקבים 9

פוסטים מומלצים

היי,

לאחרונה יצא לי להשוות בין שני רכבים ולא הצלחתי להבין מה משמעות נתוני ההספק והמומנט. 

 

לפי ויקיפדיה, 1 כ״ס = 75 קג״מ אבל בנתוני היצרן ההספק והמומנט המירבי לא מקיימים את זה ולכן אני כנראה מפספס משהו. 

 

יתרה מכך, בהשוואת הרכבים שמתי לב שרכב א׳ הינו בעל הספק מירבי (כ״ס) גבוה יותר אך מומנט מירבי (קג״מ) נמוך משל רכב ב׳. אשמח להסבר!

קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים

זה תלוי גם במשקל של הרכב, ובעוד כל מיני דברים. 

אני חושב שעדיף לבדוק תאוצה מ-0 ל-100. 

קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים

איפה מצאת את זה בוויקיפדיה?!?

 

בגדול, כ"לא פיזיקאי ולא מהנדס מכונות", הספק (כ"ס) הוא מכפלת המומנט בסל"ד. כלומר, היכולת שלך לבצע עבודה (הספק) תלויה בכמה "כח" המנוע מוציא ובמהירות שהוא מייצר את אותו כח - אם הוא יודע לייצר כח מסויים אבל במהירות גבוהה הוא בעצם מייצר יותר "עבודה".

 

זה מסביר למה רכב מסויים יכול לייצר פחות מומנט אבל בסל"ד הרבה יותר גבוה ולכן לייצר יותר הספק מאשר רכב שמייצר יותר מומנט, אבל בסל"ד נמוך יותר.

 

לרוב, מנועים מוגדשים ייצרו יותר מומנט בסל"ד נמוך ופחות בסל"ד גבוה. זה מאפשר להם לתת "תחושת כח" - אתה מקבל תאוצה סבירה גם בסל"ד נמוך, בניגוד למנוע אטמוספרי שמייצר מומנט גבוה רק בסל"ד גבוה, מה שגורם לך להרגיש שאתה צריך "למשוך" את המנוע כדי לקבל תאוצה סבירה.

 

לגבי תאוצה - היא כמובן תלויה גם במשקל הרכב, מעבר למומנט.

 

אל תשכח שהנתונים שאתה רואה הם הנתונים המקסימליים, כלומר כמה מומנט המנוע מייצר במקסימום (בסל"ד ספציפי) וכמה הספק הוא מייצר גם בסל"ד ספציפי. גם מנוע שמייצר הספק גבוה בסל"ד גבוה יכול להרגיש "חלש" ביום יום כשהוא נמצא לרוב בסל"ד נמוך.

עריכה אחרונה על ידי pooh-bear

For I am a bear of very little brain, and long words bother me

 

לפני 25 דקות, m3x7r3m3 כתב:

אני מסכים איתך

קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים

אני חושב שהסרטון הבא יסביר את הקונספט בצורה טובה

בעיקרון אבל זה נכון כס תלוי באופן ישיר במומנט ובסלד של המנוע.

 

זו הסיבה שלרוב מנועי דיזל הם בעלי כס נמוך אבל ממש לא "מרגישים חלשים"

לומת זאת קח את RX8 שמגיע עם מנוע 1300 ללא טורבו אך מגיע ל200+ כס, הוא מגיע לסלד מאוד גבוה(זה נכון מדובר במנוע רוטרי על כל מגרעותיו, אבל זו סיבה עיקרית לכס הגבוה כלכך ביחס לנפח המנוע)

עריכה אחרונה על ידי ik3

peugeot 208

קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים

כפי שכתבו, יש הרבה משתנים. יש גם גמישות של מנוע, שזה גם מאד חשוב.

אם אתה רוצה אינדיקציה טובה לכח של הרכב - כלל אצבע הוא שתבדוק 2 נתונים:  בדוק תאוצה מ-0 למאה, ובדוק מהירות סופית.

כמעט תמיד יש התאמה בין נתונים אלה לכח של הרכב.

קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים
לפני 58 דקות, dotSYS כתב:

לפי ויקיפדיה, 1 כ״ס = 75 קג״מ אבל בנתוני היצרן ההספק והמומנט המירבי לא מקיימים את זה ולכן אני כנראה מפספס משהו. 

 

קודם כל צריך לסדר את היחידות. מה שכתבת לא נכון, מומנט והספק אלה שני גדלים פיזיקליים שונים ובלתי תלויים, 1 כ"ס = 750 וואט = 750 ניוטון*מטר חלקי שנייה = 750 ק"ג*מטר^2 חלקי שנייה^3.

החוט המקשר בין מומנט להספק הוא מהירות זויתית (נמדדת ברדיאן לשניה, סל"ד*6.28 חלקי 60), מכפלת מהירות זו במומנט = הספק. יחידות של מומנט הן כוח כפול מרחק, אם תעשה את החשבון תראה שהיחידות מסתדרות.

כעת, אם נלך לפרשנות, ברור שניתן להגיע להספק גבוה ע"י מומנט גבוה או ע"י סל"ד גבוה. דיזלים, למשל, נותנים מומנט גבוה יחסית לנפח, ולכן אני יכול למשל לטפס לירושלים ב-100 קמ"ש בהילוך 6 (2000 סל"ד). לקורולה אטמוספרית בערך אותו הספק מירבי, אבל היא צריכה לנסוע בסל"ד כמעט כפול כדי לעשות אותו הדבר.



 

 

 

 

עריכה אחרונה על ידי קורן בן אשר

חזיר דיזל

קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים
לפני שעה, pooh-bear כתב:

זה מסביר למה רכב מסויים יכול לייצר פחות מומנט אבל בסל"ד הרבה יותר גבוה ולכן לייצר יותר הספק מאשר רכב שמייצר יותר מומנט, אבל בסל"ד נמוך יותר.

באתר מתחרה שהשם שלו מתחיל ב-i ומסתיים ב-car כשמשווים רכבים הם מדגישים את הנתון בו לאחד הרכבים יש יתרון. ההדגשה שלהם בנתון סל״ד למומנט מירבי היא במינימלי שאני מבין שכך אפשר לקבל כח רב גם בסל״ד נמוך אבל המשמעות היא גם שההספק כנראה יהיה קטן יותר בנקודה הזאת. לא?

 

לפני שעה, ik3 כתב:

אני חושב שהסרטון הבא יסביר את הקונספט בצורה טובה

 

תודה! אחלה סרטון

 

לפני שעה, קורן בן אשר כתב:

קודם כל צריך לסדר את היחידות. מה שכתבת לא נכון, מומנט והספק אלה שני גדלים פיזיקליים שונים ובלתי תלויים, 1 כ"ס = 750 וואט = 750 ניוטון*מטר חלקי שנייה = 750 ק"ג*מטר^2 חלקי שנייה^3.

מצטט מוויקיפדיה: ״הספק של כוח סוס אחד מוגדר כהספק של הרמת 75 ק"ג לגובה מטר אחד בשנייה אחת״

יכול להיות שהבנתי לא נכון 🤷🏻‍♂️

 

יכול להיות שהצורה הנכונה להסתכל על הנתונים האלה היא בגרף ולבחור רכב עם אופיין הספק שיותר מתאים לי?

עריכה אחרונה על ידי dotSYS
קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים

פעם ראיתי פה חתימה (הרעיון, משחזר מהזיכרון):

הספק זה באיזו מהירות פגעת בקיר, מומנט זה לאיזה מרחק לקחת אותו איתך.

תת היגוי זה כשפגעת בקיר עם הפרונט, היגוי יתר  - עם הזנב.

 

בהקשר הספורטיבי נראה לי שנתון ההספק חשוב יותר, לגבי הכוח הטהור (סחיבה למשל) המומנט חשוב יותר ולכן בשטח יש עדיפות מסויימת למנועי דיזל. היום בעצם פחות כי יש אלקטרוניקה שמאזנת.

 

קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים
לפני כשעה, dotSYS כתב:

יכול להיות שהצורה הנכונה להסתכל על הנתונים האלה היא בגרף ולבחור רכב עם אופיין הספק שיותר מתאים לי?

בגדול כן, מה שחשוב הוא הגרף כולו ולא נקודות המקס'.

 

אם אתה לא הולך להתחרות, כל רכב מודרני מוגדש עם 20+ קג"מ (בהנחה שלא מדובר במשאית) ירגיש חזק מספיק לנסיעה יומיומית רגילה.

For I am a bear of very little brain, and long words bother me

 

לפני 25 דקות, m3x7r3m3 כתב:

אני מסכים איתך

קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים
פעם ראיתי פה חתימה (הרעיון, משחזר מהזיכרון):
הספק זה באיזו מהירות פגעת בקיר, מומנט זה לאיזה מרחק לקחת אותו איתך.
תת היגוי זה כשפגעת בקיר עם הפרונט, היגוי יתר  - עם הזנב.
....
 
זכרון יפה, מדובר בחתימה שלי.
 
תת היגוי זה כאשר אתה פוגע בקיר עם החלק הקדמי של הרכב, היגוי יתר זה כאשר אתה פוגע בקיר עם החלק האחורי של הרכב. כוחות סוס זה באיזו מהירות פגעת בקיר, מומנט זה לאיזה מרחק לקחת את הקיר איתך

עריכה אחרונה על ידי AmitGo
  • אהבתי 1

תת היגוי זה כאשר אתה פוגע בקיר עם החלק הקדמי של הרכב, היגוי יתר זה כאשר אתה פוגע בקיר עם החלק האחורי של הרכב. כוחות סוס זה באיזו מהירות פגעת בקיר, מומנט זה לאיזה מרחק לקחת את הקיר איתך

קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים
לפני 4 שעות, dotSYS כתב:

יכול להיות שהבנתי לא נכון 🤷🏻‍♂️

 

הבנת לא נכון.

הספק הרכב בכח סוס שווה ל: המומנט שמייצר המנוע כפול הסל"ד שבו נמדד ההספק לחלק למס' קבוע (שנובע מהמרת יחידות) שהוא 5252.

ולכן, אם תקח רכב שעקומת המומנט שלו היא שטוחה יחסית (כלומר המומנט די קבוע לאורך טווח הסל"ד שבו המנוע עובד) תראה שההספק עולה באופן לינארי.

אם למדת חדו"א - אז תחשוב שמומנט זה נגזרת של הספק לפי סל"ד.


ומעבר למתמטיקה - אם אתה רוצה להבין איזה רכב יהיה חזק יותר זמני 0-100 זה נתון מועיל. עוד נתון שכדאי לשים לב אליו הוא כמו שכתבת הסל"ד בו מופק שיא המומנט ככל שהוא נמוך יותר, כך הרכב ירגיש לך חזק יותר ותצטרך ללחוץ אותו פחות בשביל לקבל תאוצה וברכב ידני תצטרך פחות לבחוש בהילוכים בתנועה עירונית.
 

 

לפני 17 שעות, pl7410 כתב:

זו בכל זאת מדינה שמסתמכת על טמטום כמשאב לאומי

 

Keyser כתב:
דלק זה לכוסיות. גברים אמיתיים דוחפים את הרכב :loco:
קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים
לפני שעתיים, AmitGo כתב:

זכרון יפה, מדובר בחתימה שלי.
 
תת היגוי זה כאשר אתה פוגע בקיר עם החלק הקדמי של הרכב, היגוי יתר זה כאשר אתה פוגע בקיר עם החלק האחורי של הרכב. כוחות סוס זה באיזו מהירות פגעת בקיר, מומנט זה לאיזה מרחק לקחת את הקיר איתך
 

מתנצל שלא נתתי קרדיט... כמה שנים אתה עם החתימה הזו?

קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים
מתנצל שלא נתתי קרדיט... כמה שנים אתה עם החתימה הזו?
הכל בסדר, אין צורך בשום קרדיט.[emoji4]

החתימה הזו איתי כבר 14 שנים

תת היגוי זה כאשר אתה פוגע בקיר עם החלק הקדמי של הרכב, היגוי יתר זה כאשר אתה פוגע בקיר עם החלק האחורי של הרכב. כוחות סוס זה באיזו מהירות פגעת בקיר, מומנט זה לאיזה מרחק לקחת את הקיר איתך

קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים
לפני 15 שעות, dotSYS כתב:

יכול להיות שהצורה הנכונה להסתכל על הנתונים האלה היא בגרף ולבחור רכב עם אופיין הספק שיותר מתאים לי?

 

זאת תמיד הדרך הכי נכונה.

 

זה שלמנוע יש 100 כח סוס, לא אומר כלום על פעולת המנוע, בטח שלא על התנהגות הרכב. בלי אופיין זה מספר שאין לו הרבה משמעות, בדיוק כמו מגהרצים במעבד או מגהפיקסלים במצלמה.

דוגמא - היו לי 3 מכוניות עם מנועים בהספק של כ-75 KW, אבל כל אחת התנהגה בצורה שונה לגמרי.

 

חוץ מזה, לדעתי הדרך הכי נכונה להציג הספק מנוע זה בקילוואט, אבל נשארים עם כח סוס כי מספר גבוה מוכר יותר.

 

קיוויתי שכח סוס (יחד עם הנגזרות שלו, PS ו-BHP) ימות עם כניסת מנועים חשמליים, אבל זה עדיין קיים, לא רק בתחום הרכב, אלא גם במזגנים (למרות שמזגן מודדים ב-BTU).

ZX 94 > קסנטיה 97 > לנסר 2007 > מונדאו 2007 > קורולה 2013 > קורולה 2015 > איוניק 2018 > סיוויק 2002

 

Wherever you go, there you are

קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים

הצטרף לדיון

ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.

Guest
הגב לנושא זה...

×   התוכן שהדבקת מסוגנן.   הסר סיגנון

  Only 75 emoji are allowed.

×   הקישור שלך הוטמע אוטומטית בגוף ההודעה.   הצג כקישור רגיל

×   התוכן הקודם שלך שוחזר.   ניקוי העורך

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 שיתוף
×
×
  • תוכן חדש...