Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

הכרת המבנה המכאני של המכונית במסגרת לימודי תאוריה, פעם והיום


Buki
 שיתוף
עוקבים 23

פוסטים מומלצים

שלום, 

 

יש לי ספר הכנה לבחינה עיונית בנהיגה (מבחן תאוריה) שנת 1979.

 

כפי שניתן לראות, הספר מתייחס בהרחבה למבנה מערכות מכאנית, מנוע בנזין ודיזל, מערכת דלק,  דרריבשאפטים, סרנים, מערכות בלמים ברכב פרטי ובמשאית. מוקדשים לזה  לא מעט עמודים בספר. 

 

היום בלימודי תאוריה כל החלק המכאני בקושי  מקבל התייחסות אם בכלל.

 

השאלה שלי, מדוע זה ירד והאם לדעתכם  באמת אין בזה צורך יותר. מדוע ב 1979 כן היינו צריכים ללמוד את הדברים האלו במסגרת הוצאת רישיון נהיגה והיום לא? 

 

1984467810_1(1).thumb.jpg.4348d2343e5881377151c6f6aae7135f.jpg

 

706998720_1(2).thumb.jpg.c130a6f4c580af83fba53152960e8f54.jpg

 

977834725_1(3).thumb.jpg.3e1f024852eccab7e75e4f4305968642.jpg

 

1049503980_1(4).thumb.jpg.24d5c77293d01b5214bd680ba375d9be.jpg

  • אהבתי 2
  • מעניין 2

 

 

קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים
  • תגובות 126
  • פורסם
  • תגובה אחרונה

המגיבים הפעילים ביותר בשרשור

המגיבים הפעילים ביותר בשרשור

ההודעות עם הניקוד הגבוה ביותר

אני מסכים שנהגים יכולים לנהוג שנים בלי לדעת כלום ושום דבר על דרך פעולת הרכב, והכל יהיה נפלא. אבל הדיון הזה מזכיר לי את המקרה של המשפחה שנסעה בגרנדיס ואיבדה את הבלמים בירידות מצפת, והתקשרו למשטרה.

לפני שנים רבות הרכבים היו אנלוגיים לחלוטין, כל ידית וכפתור באמת ביצעו פעולה מכנית או חשמלית. היה ערך מוסף בידע טכני אודות מערכות הרכב השונות כדי לתפעל את הרכב בצורה מיטבית. מספר דוגמאות לדברים שעשינ

ולהחליף גלגל. זה אחד החשובים.

תמונות שפורסמו בשרשור

הוצאתי רישיון בשנת 1996, כשניגשתי לתאוריה היתה שמועה שאחד המבחנים כולל אחוז משמעותי יותר של שאלות טכניות על מבנה הרכב וכולם חששו לקבל את המבחן הספציפי הזה.

כמובן שעבדכם הנאמן נפל ככול הנראה בדיוק על אותו המבחן אבל זה בדיוק מה שרציתי, באותה תקופה עבדתי בחופשים ואחרי בית הספר במוסך ולכן מבחן שכלל שאלות על סדר הפעולות של מנוע בעירה פנימית, יחס אוויר דלק ועוד כמה שאלות שנועדו נטו להכשיל תלמידים לא היו בעיה בשבילי.

לא באמת ברור למה אדם מן השורה צריך לדעת את כל הפרטים האלו לעומק ואולי בגלל זה הוחלט בסופו של דבר להתמקד בנושאים חשובים יותר.

  • אהבתי 1
קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים

לפני שנים רבות הרכבים היו אנלוגיים לחלוטין, כל ידית וכפתור באמת ביצעו פעולה מכנית או חשמלית. היה ערך מוסף בידע טכני אודות מערכות הרכב השונות כדי לתפעל את הרכב בצורה מיטבית.
מספר דוגמאות לדברים שעשינו פעם ואין בהם צורך היום:
הפעלת צ'וק וחימום המנוע
בלימה הדרגתית במשטחים רטובים
תפעול הילוכים ידניים וקלא'ץ (קיים היום במידה מועטה מאוד)
זינוק בעליה

היום לרוב הרכבים יש טכנולוגית fly by wire. אין קשר אמיתי בין הנהג למערכות השונות.
הכל עובר דרך מחשב שעושה את הכל בצורה מיטבית.
לדעתי במקום מה שלימדו פעם צריך להוסיף ללימודים היום תכנים שקשורים לתפעול המערכות החדשות כגון:
בקרת שיוט אדפטיבית
זחילה אוטונומית בפקקים
בקרת סטיה מנתיב
בלימה אוטונומית
זיהוי שטח מת BLIS
בלימת חירום עם ABS
מערכות מולטימדיה, אנדרואיד אוטו ואפל קאר
מערכות לזיהוי תקרים TPMS

אנשים רבים קונים רכבים חדישים במיטב כספם וחסרים הבנה בסיסית בנושא.


 

עריכה אחרונה על ידי banji man
  • אהבתי 3
  • מעניין 1
  • רעיון טוב! 1

Volvo V40 T5 Cross Country

Mazda CX5

קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים

למרות שהוצאתי רשיון ראשון בתקופה שבה עוד היו לומדים מה יחס אויר ודלק בקרבורטור- אני חושב שזה מיותר. בימינו אנו בטוח, אבל לדעתי גם אז היה די מיותר- אני בטוח שרוב האנשים שכחו את הפרטים האלה 3 דקות אחרי שקיבלו ציון עובר במבחן. 

אמא שלי לדוגמא, בהחלט נהגה בתקופה בה משכו צ'וק ידני. אין לי ספק שאם תשאל אותה מה הצ'וק עושה (לא מה התוצאה של משיכתו, אלא מה קורה כשפותחים/סוגרים אותו) היא לא תדע לענות. 

היום אין שום צורך בזה. מי שמתקלקל לו האוטו מזמין גרר או חברת חילוץ. כדי לדעת לתקן תקלה ברכב צריך להיות בעל ידע רב, המון מוטיבציה וכלים. ידע שטחי לא יעזור לך כלל.

עידן הסמארטפון. העולם השתנה.

אבל הייתי מכניס נושאים אחרים למבחן כמו "מה אחוז התאונות הקטלניות שנגרמות בשל הסחת דעת של הטלפון" וכו'. 

 

 

קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים

בשנים האחרונות הכניסו שאלות בנושא אלכוהול, נהיגה בשכרות, כנראה כדי להכניס למודעות.

בכל דור יש נושאים שצריך לתת דגש.

  • רעיון טוב! 1
קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים
לפני 40 דקות, אורח לרגע כתב:

 מי שמתקלקל לו האוטו מזמין גרר או חברת חילוץ. כדי לדעת לתקן תקלה ברכב צריך להיות בעל ידע רב, המון מוטיבציה וכלים. ידע שטחי לא יעזור לך כלל.

 

זאת אחת הסיבות העיקריות לדעתי. אם פעם היה אפשר לבצע תיקונים בסיסיים בצד הדרך, רכבים של היום הם מצד אחד הרבה יותר אמינים, מה שאומר שיקרו הרבה פחות תקלות שניתן לפתור בתיקון שדה, ומצד שני הרבה יותר מסובכים, מה שאומר שפתרון תקלות נעשה הרבה יותר קשה ומורכב ויש סיכון גבוה יותר שתיקוני שדה יגרמו נזק לרכב.

 

בנוסף לזה חלק גדול מהמערכות הללו נעשו הרבה יותר מורכבות והידע הבסיסי שנלמד בעבר לא באמת יעזור לנהג הפוטנציאלי להכיר את הרכב.

"ai motoare capul doare"

קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים
לפני כשעה, אורח לרגע כתב:

מי שמתקלקל לו האוטו מזמין גרר או חברת חילוץ.

אבל גם אז זה היה בדיוק ככה, בהיבט הזה כלום לא השתנה. 

 

 

אז או שגם אז היה מיותר ללמוד את זה או שלא מיותר גם היום. 

 

המנוע אותו מנוע מבחינת עיקרון פעולה פיזיקלי, הבלמים אותם בלמים, דרייבשאפטים ודיפרנציאלים לא השתנו גם. 

 

לגבי פתרון תקלות בצד הדרך, ספר תאוריה של אז בשום אופן לא נועד ללמד אנשים לתקן תקלות ואין בו מילה אחת על אבחון או תיקון תקלות.

 

הוא נועד לתת את הרקע הבסיסי ולתאר את המבנה ואת עיקרון פעולה  של המערכות באוטו. 

 

 

 

 

  • רעיון טוב! 1

 

 

קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים

אם זה אכן המקרה, הרי ממילא רוב האנשים מסתכלים על הרכב כעל קופסה שחורה בעלת שני מצבים: עובד ולא עובד.

להכריח אנשים ללמוד על מבנה הרכב כתנאי להוצאת רישיון זה מיותר למדי פרט לאבחון תקלות, ואם זאת לא המטרה אז לא היה בזה צורך גם לפני 50 שנה.

 

השאלה לא צריכה להיות למה הורידו את זה, אלא למה זה היה בחומר מלכתחילה.

"ai motoare capul doare"

קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים

לדעתי צריך להכניס חלק טכני אבל בסיסי ביותר כמו מה תפקיד הרדיאטור ואיך לבדוק מים / למלא , מה תפקיד השמן מנוע, מתי להחליף בלמים? מעבר לזה , מיותר.

קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים

ההוי, 

לפי דעתי אנשים חייבים לדעת על מבנה בסיסי של האוטו. הגיס שלי לדוגמא לא יודע לנהוג כלל עם תיבת הילוכים, ולא מבין שלפעמים צריך לנהוג בהילוך 2 בעלייה ואחכ מתלונן שהאוטו לא סוחב..  

דוגמא אחרת, דווקא נגמש. הלוחמים התלוננו שאינו מניע. אחרי חצי יום שהמכונאי פירק את כל הרכב הסתבר שמילאו מים במקום סולר... 

אוהד

קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים
לפני 34 דקות, o_prime כתב:

פי דעתי אנשים חייבים לדעת על מבנה בסיסי של האוטו. הגיס שלי לדוגמא לא יודע לנהוג כלל עם תיבת הילוכים, ולא מבין שלפעמים צריך לנהוג בהילוך 2 בעלייה ואחכ מתלונן שהאוטו לא סוחב..  

דוגמא אחרת, דווקא נגמש. הלוחמים התלוננו שאינו מניע. אחרי חצי יום שהמכונאי פירק את כל הרכב הסתבר שמילאו מים במקום סולר... 

 

שתי הדוגמאות שלך לא מהוות נימוק לטענה שלך, שתיהן מדברות על חוסר ידע בתפעול ברמת משתמש, לא קשורות להכרות עם המכניקה. לא צריך לדעת מה תפקיד גל ארכובה גדי לדעת שלא ממלאים מים במקום סולר, ולא צריך לדעת איך עובדת מצערת כדי להחליף הילוך כשצריך.

 

לא אישית היה מעניין ללמוד, אבל זה בהחלט מיותר.

שאריות מהתקופה שבה נהגים היו גם מכנואים כי הרכב היה נתקע 3 פעמים בנסיעה של קילומטר.

בדיוק כמו שלא צריך לדעת איך עובד מחשב כדי לשלוח אי מייל. זה שימושי כשיש תקלה אבל בהחלט לא חיוני.

 

מה שכן צריך זה ללמד דברים בסיסיים בתחזוקת הרכב. איך מתניעים עם כבלים, איך ממלאים אויר, דלק (תשומת לב לסוג דלק/סולר), מים לוישרים, הדלקת אורות ערפל, מצב סינוור במראה, מפשרי אדים.... אפילו מנהרת רחיצה וטסט. דברים בסיסיים של תפעול רכב שלא מבוצעים בכל יום ועדיין חושב לדעת ולהתנסות.

עריכה אחרונה על ידי Be roo
  • אהבתי 1
קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים
  • חברי המעגל הראשון

ולהחליף גלגל. זה אחד החשובים.

  • אהבתי 2
  • רעיון טוב! 2

.Volvo 740. It's hip to be square

קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים

לא חושב שזה רלוונטי היום.

 

ברוב המכוניות אין דרייבשאפט, סרן ודיפרנציאל כיחידות נפרדות, יש לך transaxle שהוא קופסה שמכילה בתוכה את כל זה יחד עם תיבת הילוכים.

 

צ׳וק וכיוון הצתה - יש מחשב שעושה את זה תוך כדי נסיעה, עוד משנות ה90.

 

מבנה מערכות היגוי, תיבת הולכים ובלמים - בשביל מה נהג ממוצע עם רישיון B צריך לדעת את זה? אסור לו להתעסק בזה גם אם הוא רוצה (אלא אם הוא מכונאי מוסמך).

 

לדעתי צריך שיהיו בתיאוריה רק דברים בסיסיים - בדיקת שמן/מים (וגם זה כבר לא רלוונטי היום לחלק מהרכבים), מילוי אוויר בגלגלים, החלפת גלגל, והכרת סוגי נורות התראה נפוצות.

 

לדעתי אין צורך להעמיס מידע מיותר.

 

מה שכן, צריך באמת להכניס יותר חומר להעלאת מודעות להסחות דעת, נהיגה במצבי עייפות/תחת השפעה (ולמה זה אסור), כיוון נכון של מראות, הגה ומושבים,  זה באמת חסר.

@Buki ד"א זה נראה כמו חוברת לתיאוריה לנהיגה על משא כבד - מדברים פה על מנוע דיזל ובלמי אוויר.

ZX 94 > קסנטיה 97 > לנסר 2007 > מונדאו 2007 > קורולה 2013 > קורולה 2015 > איוניק 2018 > סיוויק 2002

 

Wherever you go, there you are

קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים
לפני 6 דקות, vadim6385 כתב:

ד"א זה נראה כמו חוברת לתיאוריה לנהיגה על משא כבד - מדברים פה על מנוע דיזל ובלמי אוויר.

מניח שהייתה חוברת אחידה. במקרה צילמתי את העמוד הזה, בעמוד קודם יש הסבר על מנוע בנזין. 

 

 

קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים

אולי היא יועדה למי שלמד לרישיון עד 15 טון.

ZX 94 > קסנטיה 97 > לנסר 2007 > מונדאו 2007 > קורולה 2013 > קורולה 2015 > איוניק 2018 > סיוויק 2002

 

Wherever you go, there you are

קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים

הצטרף לדיון

ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.

Guest
הגב לנושא זה...

×   התוכן שהדבקת מסוגנן.   הסר סיגנון

  Only 75 emoji are allowed.

×   הקישור שלך הוטמע אוטומטית בגוף ההודעה.   הצג כקישור רגיל

×   התוכן הקודם שלך שוחזר.   ניקוי העורך

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 שיתוף

×
×
  • תוכן חדש...