Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם, הרי אפשר להגיב גם בלי, וממש לא בא לנו להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

יאני

תיבת הילוכים אוטומטית: נקיון המערכת. ההשפעות של ניקיון ATF על אריכות ימי המכלולים בתיבת ההילוכים

Recommended Posts

תיבת הילוכים אוטומטית:

ניקיון המערכת. ההשפעות של ניקיון ATF על אריכות ימי המכלולים בתיבת ההילוכים וחשיבותו של מסנן הגיר.

חברים יקרים, החלטתי לכתוב בקצרה ולשתף קצת מסודות המקצוע לאור השאלות החוזרות ונשנות במחלוקת העתיקה - האם להחליף שמן גיר בתיבה אוטומטית או לא. ובכן אשתף אתכם מעט מן הספרות המקצועית בתחום סינון השמנים לתיבות הילוכים. תחום זה הוא חלק מתחום עיסוקי.

 

ובכן, תקלות בתיבות הילוכים אוטומטיות  נובעות לרוב עקב הצטברות זיהום חלקיקים מוצקים, אותם ניתן לחלק ל 2 סוגים: 

סוג 1 של תקלות,  בהן כרוכים חלקיקים גדולים ( החל מ150 מיקרון) - לרוב מדובר בשרידים של ייצור, בעיקר מובילים לכשלים  בתחילת החיים ותיקונים לא צפויים גם אם נשמרת שגרת הטיפולים בקפדנות (איכות הייצור). 
סוג  2 של תקלות - חלקיקים הרבה יותר קטנים (עד 50 מיקרון ואף פחות מכך), מבלאי שנוצר מעבודה, חום וחיכוך, שברים קטנים הנודדים במערכת ונתקעים ב-מיקרו שקעים ומעברים צרים במוח הגיר ושאר מעברי השמן. לניקיון המערכת ה-הידראולית יש השפעה משמעותית על תזמון החלפת הילוכים ועמידות התיבה. כדי לנהל את המערכת בניקיון מיטבי, חייבת להיות מערכת מדידה בפיתוח התיבה. ההשפעות של תנאי ההפעלה חייבים להיות ידועים ומחושבים. 
מערכת הידראולית בתיבת הילוכים אוטומטית אחראית על: 
• סיכה וקירור.
• כוח מפעיל.
• מערכת בקרה הידראולית - ההיגיון (הידרו-מכני, אלקטרו-שסתומים הידראוליים)
• העברת נוזל (למלא את הממיר מומנט).


כיצד בודקים ניקיון מערכת ואת טיב המסנן בפיתוח או בהשוואה למסנן מקורי:
איור 1 : סכמה כללית של מערכת לבדיקת ניקיון נוזל לאחר סינון.

 

66652872_10157300427314557_1659484868213473280_n.jpg?_nc_cat=109&_nc_sid=32a93c&_nc_ohc=qZVFuixRhm4AX91ITNS&_nc_ht=scontent.fhfa2-2.fna&oh=aefe7732695427fa7d3bc153c565ed7d&oe=5ED08B1E

דוגמה לגרפים המתקבלים לפי מעגלי עומסים המדמים תנאי הפעלה בפיתוח התיבה:

 

66872776_10157300428069557_3417343256512430080_n.jpg?_nc_cat=102&_nc_sid=32a93c&_nc_ohc=xhGodpBY5woAX-hQ6q1&_nc_ht=scontent.fhfa2-2.fna&oh=d4b5ac0542c1a2d5b202e2f416fb75aa&oe=5ED04954

66503379_10157300410804557_6299214510527873024_n.jpg?_nc_cat=110&_nc_sid=32a93c&_nc_ohc=o6L0m8cb3TEAX-oNOZN&_nc_ht=scontent.fhfa2-2.fna&oh=2991d002f0b93e817c8a6fa8a6ff6403&oe=5ED22916

חישוב יעילות סינגל פס או מולטי פס לפי התפלגות וגודל חלקיק:

 

66299141_10157300411664557_1117009861410816000_n.jpg?_nc_cat=101&_nc_sid=32a93c&_nc_ohc=xwajMwA-26gAX8bSLab&_nc_ht=scontent.fhfa2-2.fna&oh=e845df44ca02cd5c7307cabd09203f74&oe=5ED31B64
בטא - יחס יעילות מסנן
יחס ביתא (β) היא מערכת דירוג אשר מעניקה למשתמש השוואה בין מדיות מסנן ומערכות. יחס זה נקבע על ידי ריבוי מעברים ובדיקה על פי תקן ISO 4572 standard, הקובע את היחס של מספר חלקיקים בגודל מסוים במעלה הזרם מול מספר חלקיקים באותו גודל במורד הזרם.

 

טבלת דירוג: מסנני שמן הידראוליים (נוזל תיבת הילוכים כלול) חייבים להיות בעל דירוג מעל 2000 ובספיקה גבוהה - זהו ניגוד פיזקלי ולכן מסננים אלה מאוד יקירם ופיתוח טכנולוגי יקר, שיטות ייצור ושרשרת אספקה נקיות. 
לצרכן: אין להתפשר על איכות מסנני גיר.

66301090_10157300415634557_7516861026256551936_n.jpg?_nc_cat=111&_nc_sid=32a93c&_nc_ohc=zMbO7aayKKgAX8UIApR&_nc_ht=scontent.fhfa2-2.fna&oh=08d4318ed3292eba42b1db9e535f4f48&oe=5ED16841
בלאי רכיבים  קשור ישירות לרמת הניקיון של המערכת (סינון נוזל שווה פחות שחיקה) קרי, על מספר חלקיקים קבוע של שמן. לא רק עם קוטר גדול של חלקיקים  אך גם  חלקיקים קטנים יותר מ 50 מיקרון יכול לגרום נזק גדול מאוד. 

 

מסקנה: החליפו נוזל תיבה מתאים לפי המלצות היצרן (מומלץ גם אם היצרן לא מחייב כאמצעי מניעה כחלק משגרת טיפולים סדירה) - כדאי להחליף מסנן ללא התפשרות על איכותו. ביצוע פעולות אלו כדי לנסות לשפר תופעות הקשורות לבלאי שכבר נוצר בתיבה יעלה בתוהו, לכן המניעה היא אמצעי ביטוח זול למנוע תיקון יקר. יש לציין שיש תיבות הילוכים שפשוט מתוכננות גרוע ולא משנה מה תעשו הן יהרסו. זה כבר עניין אחר :)
נכתב ומוגש לטובת שמירה על מכלולי הרכב לזמן ארוך.

  • תודה 3
  • מעניין 5
  • עצה טובה! 4

Volkswagen Golf Hatchback, Mark IV (1J1), 2001, 2.0L 115 HP, automatic.

Sold - Skoda Fabia Hatchback, Mark 2, 2013 1.4L MPI, 86 HP, manual.

שתף הודעה זו


קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים

מעניין מאוד

תודה על ההשקעה.

 

 

  • תודה 1

(Daihatsu Sirion 07 (SOLD

(Mazda 3 Active 08 (OWN

שתף הודעה זו


קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים

מעניין! תודה. 

מה התדירות המומלצת להחלפה בהיעדר מפרט יצרן? 

  • תודה 1

Peugeot 208 GTi | Citroen C4 SX Automatic | Tony Kart Racer 401S 125cc

שתף הודעה זו


קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים
לפני 6 שעות, menir1 כתב:

מעניין! תודה. 

מה התדירות המומלצת להחלפה בהיעדר מפרט יצרן? 

בין 60 ל-90 אלף ק"מ


Volkswagen Golf Hatchback, Mark IV (1J1), 2001, 2.0L 115 HP, automatic.

Sold - Skoda Fabia Hatchback, Mark 2, 2013 1.4L MPI, 86 HP, manual.

שתף הודעה זו


קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים

כמובן שהכוונה היא לגיר אוטומטי פלנטרי (רגיל) ולא לגיר רובוטי

(שרבים מכנים אותו אוטומטי) ובו גם יש שמנים.

נשאלת כעת השאלה איזו שיטת החלפת שמנים לנקוט ואיך:

1. החלפה חלקית בפעמיים.

2. החלפה מלאה בעזרת מכונה יעודית (שנמצאת רק במעט מוסכים).

3. החלפה מלאה ע"י מיכל עליון למילוי ותחתון לריקון (מסורבל וקשה לביצוע).

בברכה  -  רפי לין

 

  • תודה 1

שתף הודעה זו


קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים

לא שאני נגד החלפה יזומה של נוזל תיבת הילוכים.. בשביל החלקיקים בגיר יש מגנטיים שעושים יופי של עבודה.

מניסיוני, מסננים לא ממש נוטים להסתם בתיבות הילוכים אוטומטיות ובמקרים המעטים שראיתי מסננים סתומים זה אחרי שהיה כשל בתיבה והתפוררות רציניות של המצמדים שנמצאה ברובה בתוך המסנן.

לדעתי יותר חשוב מאשר החלפת המסנן זה פירוק הקרטר וניקוי המגנטים.

שתף הודעה זו


קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים

אני מאלה שמחליפים שמן חלקי כל 80K . חייב לציין שהתיבה היתה מאד נקיה. לא נמצאו שיירים שניתן לראות בעין. אולי במיקרוסקופ... בדיקות מעבדה.

אני מעריך שאדם מהיישוב לא ידע כלום עד שזה כבר מאוחר מדי.

 

 

  • עצה טובה! 1

שתף הודעה זו


קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים
לפני 7 שעות, רפי לין כתב:

כמובן שהכוונה היא לגיר אוטומטי פלנטרי (רגיל) ולא לגיר רובוטי

(שרבים מכנים אותו אוטומטי) ובו גם יש שמנים.

נשאלת כעת השאלה איזו שיטת החלפת שמנים לנקוט ואיך:

1. החלפה חלקית בפעמיים.

2. החלפה מלאה בעזרת מכונה יעודית (שנמצאת רק במעט מוסכים).

3. החלפה מלאה ע"י מיכל עליון למילוי ותחתון לריקון (מסורבל וקשה לביצוע).

בברכה  -  רפי לין

 

 

גם בגיר רובוטי, רציף וידני מומלץ להחליף מדי פעם שמן.

שתף הודעה זו


קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים
לפני 10 שעות, רפי לין כתב:

כמובן שהכוונה היא לגיר אוטומטי פלנטרי (רגיל) ולא לגיר רובוטי

(שרבים מכנים אותו אוטומטי) ובו גם יש שמנים.

נשאלת כעת השאלה איזו שיטת החלפת שמנים לנקוט ואיך:

1. החלפה חלקית בפעמיים.

2. החלפה מלאה בעזרת מכונה יעודית (שנמצאת רק במעט מוסכים).

3. החלפה מלאה ע"י מיכל עליון למילוי ותחתון לריקון (מסורבל וקשה לביצוע).

בברכה  -  רפי לין

 

רפי, תודה, אכן המאמר שכתבתי פה מתרכז בעיקר בתיבות פלנטריות לאור השאלות הרבות דווקא על גירים אלה, אך הוא רלוונטי להמון סוגים אחרים של תיבות הילוכים. יש תיבות רובוטיות כפולות מצמדים מפוקדות מחשב שגם בהן היצרן מחייב החלפת שמנים כמו בגיר DSG6 דגם DQ250, שבו היצרן קבע בפירוש החלפה כל 4 שנים או 60 אלף ק"מ הראשון מבין שניהם - כולל מסנן גיר שהוא מסנן מאוד מיוחד מבחינת יכולות הסינון שלו והמדיה הסינטטית שלו. מכיוון שמעגל השמן בתיבה זו משרת גם את התיבה עצמה על כל חלקיה כולל המצמדים וגם את המכטרוניק על כל יחידותיו, המסנן שפיתחו לתיבה זו הוא מיוחד מאוד ואיכותי מאוד מאוד הן מבחינת המבנה והן מבחינת יכולות הסינון ושמירה על מפל לחצים נמוך מאוד.

בגיר היבש DSG7 DQ200  הילוכים DSG היצרן לא מחייב החלפה. מערכות השמן של המכטרוניק והגיר עצמו מופרדות שלא כמו בגיר DQ250. מי שרוצה להחליף שמן גיר ידני בתיבה זה כמו כל גיר ידני הוא יכול לעשות כך אם הוא חפץ בכך. במכטרוניק אין טעם לגעת השמן שם במעגל סגור ונקי וגם לא משופע משינוי צמיגות חימום וקירור כמו בתיבות אחרות. אבל מי שממש רוצה עדיין יכול.

 

לגבי שיטות ההחלפה:

אפשר לנקוט בכל אחת מהפעולות שרשמת למעלה. יש פה המון דעות לכאן או לכאן וכל איש מקצוע עם ניסיונו ימליץ משהו אחר לפי שיקולים או בחינת הרכב שמגיע אליו. אני הייתי ממליץ למי שיש לו רכב חדש ורוצה לשמור עליו במקסימום אמינות לאורך זמן, לבצע החלפה חלקית אחת (רענון) בטווח הזה  שבין 60 אלף ק"מ ל-100 אלף ק"מ - ללא קשר לסוג הגיר וכתלות באופי השימוש ברכב (תנאים קשים וכדומה) כביטוח זול למניעת של כשל יקר.


Volkswagen Golf Hatchback, Mark IV (1J1), 2001, 2.0L 115 HP, automatic.

Sold - Skoda Fabia Hatchback, Mark 2, 2013 1.4L MPI, 86 HP, manual.

שתף הודעה זו


קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים

אנשים לרוב לא מחזיקים רכב לזמן רב או נסועה גבוהה. הם מחליפים את הרכב הרבה לפני מועד ההחלפה, נניח 90K ק"מ. 

לכן אם אין הנחיה יצרן מפורשת להחלפה יזומה, בעל הרכב פשוט לא יעשה אותה.

אגב, מוסכים ברוב המקרים לא יסכימו  לבצע עבודה עבודה כזאת, אם היצרן קבע שאין תחזוקה.  

שתף הודעה זו


קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים
פורסם (נערכה)
לפני 10 שעות, danniel כתב:

לא שאני נגד החלפה יזומה של נוזל תיבת הילוכים.. בשביל החלקיקים בגיר יש מגנטיים שעושים יופי של עבודה.

מניסיוני, מסננים לא ממש נוטים להסתם בתיבות הילוכים אוטומטיות ובמקרים המעטים שראיתי מסננים סתומים זה אחרי שהיה כשל בתיבה והתפוררות רציניות של המצמדים שנמצאה ברובה בתוך המסנן.

לדעתי יותר חשוב מאשר החלפת המסנן זה פירוק הקרטר וניקוי המגנטים.

כשהיצרן מתכנן מפרט לתיבה הוא גם מתכנן את אורך חיי המסנן. לרוב זה די חופף גם לחיי השמן ובכלל לאמינות הכוללת של התיבה. מניסיוני בתום סינון, מי שרוצה לשמור על התיבה לאורך זמן יותר ועושה פעולות מנע כאמצעי להארכת חיי התיבה אז בזמן מסוים המסנן יגיע למקסימום קיבולת הלכלוך (דווקא ככל שהם קטנים יותר הוא נסתם מהר יותר) ואז יש בעיות של לחץ שמן. זה נדיר, אבל לא נשכח שאיבוד לחץ שמן אינו משהו בינארי - יש לחץ או אין לחץ וזה יכול להיות משתנה כתלות בספיקה ובעומס ולכן יכול להיות מצב שהגיר מתפקד אבל מתבלה מהר יותר עקב חוסר שימון אופטימאלי. לא הייתי חוסך על ביצוע פעולה כזו אם אפשרי וזה נוח לעשותה פעם אחת בחיי הרכב לעשות דבר כזה נגיד לא לפני 120 אלף ק"מ ומעלה לרכבים שאין להם חובת החלפה. לגירים שיש האינטרוול רשום בפירוש בהוראות היצרן.

לפני 8 דקות, danniel כתב:

אנשים לרוב לא מחזיקים רכב לזמן רב או נסועה גבוהה. הם מחליפים את הרכב הרבה לפני מועד ההחלפה, נניח 90K ק"מ. 

לכן אם אין הנחיה יצרן מפורשת להחלפה יזומה, בעל הרכב פשוט לא יעשה אותה.

אגב, מוסכים ברוב המקרים לא יסכימו  לבצע עבודה עבודה כזאת, אם היצרן קבע שאין תחזוקה.  

תשמע, אני נותן פה מידע שכל אחד יחליט מה הוא עושה איתו.

מי שקונה רכב יד שנייה יכול וכדאי שיעשה יזום בשביל ה100 אלף הבאים שהרכב אצלו.

אם יש מוסך שאומר לו שהוא לא מוכן מבלי לבחון את מצב הרכב, לתשאל עליו ולבדוק את השמן ובכלל לעשות נסיעה על הרכב לחפש סימנים מחשידים - שלא יחזור אליו שוב. אני לא נתקלתי בבעל מקצוע שסירב לביצוע דבר כזה ואם כן אני אעשה לבד.

כמובן שאפשר להסביר ללקוח שבעת ביצוע דבר כזה יש הימור והוא מסיר אחריות בהתחשב בכך והלקוח יכול להסכים.

אני כמובן אסכים לכך בידיעה של מה שאני יודע. מכוני גירים טובים כמו צומת סגולה וסופר גיר גם מייעצים כך ולא יגידו לא אלא אם כן יבחנו את הרכב ויקבעו שהגיר כבר בלוי וביצוע פעולה כזו אינה אמורה להיות פעולת תיקון אלא מנע. במקרה כזה עדיף אולי באמת לחכות שהגיר ישבוק מתי שישבוק ולהשתמש בתוספים מסמיכים להעלאת לחץ כמו לוקאס וכו' עד אז לסחוט כמה עשרות אלפי ק"מ נוספים ולהיפטר מהרכב או לשפץ או להחליף גיר לשיקול בעל הרכב כמובן כל אחד ומשתניו.

עריכה אחרונה על ידי יאני

Volkswagen Golf Hatchback, Mark IV (1J1), 2001, 2.0L 115 HP, automatic.

Sold - Skoda Fabia Hatchback, Mark 2, 2013 1.4L MPI, 86 HP, manual.

שתף הודעה זו


קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים

אני מבולבל, אתה מדבר על המסנן וחשיבותו ומצד שני טוען שהחלפה חלקית של הנוזל  זה גם טוב, זאת החלפה שדרך כלל לא כוללת מסנן. 

אגב יש ממסרות פלנטריות שהמסנן בהם לא נגיש כלל ואז מה מה הטעם בהחלפת נוזל אם בסוף המסנן ייסתם ויהיה כשל מהותי בממסרה? 

 

מבנה מסננים אגב של ממסרות פלנטריות שונות ממסנני שמן מנוע, הם בעיקר סוג של רשת מתכתית צפופה שמונעת מחלקיקים בגודל מסוים מלחדור לשסתומים ההידרוליים, אין שסתום מעקף והם לא עובדים תחת לחץ, טבולים תמיד בנוזל ולאחר סיום הסניקה הרבה מהשבבים צונחים חזרה לקרקעית כמשקע או אם זה שבבים ברזליים, הם נתפסים בסופו של דבר למגנטים. 

אולי בגלל זה יש להם אורך חיים מאוד גבוה ונדיר לראות בממסרה פלנטרית תקינה, מסננים סתומים או אפילו מלוכלכים. 

שתף הודעה זו


קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים

יאני - אתה יכול לזרוק פה מילה על תיבות רציפות?
כי דווקא שמה - נגיד בניסאן - היבואן מתעקש לא להחליף.

שתף הודעה זו


קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים
פורסם (נערכה)

האים מכון גירים מתעסק עם טיפול כזה ,

ועם כן אז לא כדאי לעשות את הטיפול הזה במכון גירים במקום במוסך 

עריכה אחרונה על ידי יואל שושנה

שתף הודעה זו


קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים
פורסם (נערכה)
לפני 11 דקות, Nakamichi כתב:

יאני - אתה יכול לזרוק פה מילה על תיבות רציפות?
כי דווקא שמה - נגיד בניסאן - היבואן מתעקש לא להחליף.

בניסאן כדאי להחליף שמן בעד 60000 קמ למרות שהיצרן כותב 90000 קמ,ההחלפה היא חלקית מכיוון שחלק מהשמן תקוע במכלולים בגיר , יש כאלה שאחרי ההחלפה הראשונה נוסעים קצת ושוב מחליפים.

כניראה שלמרות שיש מגנטים ו 2 פילטרים זה לא מספק.

בגיר רציף ניקיון השמן יש לו חשיבות עליונה ולכן ככל שתחליף יותר בצורה נכונה אורך החיים של הגיר יגדל.

 

עריכה אחרונה על ידי levy

שתף הודעה זו


קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים

הצטרף לדיון

ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.

Guest
הגב לנושא זה...

×   התוכן שהדבקת מסוגנן.   הסר סיגנון

  Only 75 emoji are allowed.

×   הקישור שלך הוטמע אוטומטית בגוף ההודעה.   הצג כקישור רגיל

×   התוכן הקודם שלך שוחזר.   ניקוי העורך

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...