Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

פנסי ערפל


sagi.y
 שיתוף

שימו לב! השרשור הזה בן 2540 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

פוסטים מומלצים

שלום לכולם

 

יש לי שאלה לגבי קסנון בפנסי הערפל (אני יודע שתגידו שזה לא חוקי / מסנוור פשוט יש שאלה שמציקה לי)

הנורות ההלוגן שמה הם 55W, נורת HB4.

חיברתי את הסט קסנון עם מגבר של 35W והנורה לא נדלקה, החלפתי את המגבר למגבר של 55W אך עדין הנורה לא נדלקה.

 

למישהו יש מושג? פיתרון? רעיון?

 

תודה לעוזרים

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

כמה שיותר זמן שלא תיפתר הבעיה, יותר זמן לך לחיות לפני התאונת דרכים שתשנה את החיים שלך ושל זה שמולך.

מפיתרון הנורות ועד לתאונה, תהנה ממראה נוצץ ומגניב, ואידיוטי בעיני מי שמבין מה יכול להיות המחיר של זה.

ואני לא אומר את זה בגלל שאין לי פתרון לשאלה, אני דווקא כן מתמצא במערכת שם, התעסקתי בקסנון בפנסי ערפל. אבל הם לא שימשו לשימוש בלתי אחראי, בגלל מצב מסויים אחר.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

תשמע גבר שאלתי כדי לקבל פיתרון כי זה מפריע לי, אם אני אעשה או לא, אם זה בטוח או לא אני אחליט.

אם יש לך איך לתת לי תשובה ולעזור סבבה אם לא אז תוותר

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שימו לב! השרשור הזה בן 2540 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

הצטרף לדיון

ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.

Guest
הגב לנושא זה...

×   התוכן שהדבקת מסוגנן.   הסר סיגנון

  Only 75 emoji are allowed.

×   הקישור שלך הוטמע אוטומטית בגוף ההודעה.   הצג כקישור רגיל

×   התוכן הקודם שלך שוחזר.   ניקוי העורך

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 שיתוף

  • תכנים דומים

    • מאת ceyal
      הערה חשובה: מאחר ולפי החוק הישראלי, שינוי בתאורת הרכב לא לחלוטין מותרת, סקירה זאת מתייחסת לטכנולוגיה בלבד והתאמתה לכלי רכב, ואינה ממליצה לאיש להתקין או לרכוש נורות אלו.
       
      קיצור תולדות האור.
      משחר האנושות, אנשים חיפשו דרך להאיר את החשכה.
      אז נכון, כשישבנו במערה, המדורה היתה מעל ומעבר (בהנחה שלא נחנקנו מהעשן) וכשהלכנו ברגל הלפיד סיפק את כל מה שהיינו צריכים, אבל כשהתחלנו להשתמש בבהמות ככלי רכב ולאחר מכן בכרכרות ובמכוניות שנעו במהירות ­(יחסית) גבוהה, הסתבר שיש צורך ממשי בתאורה שתגיע רחוק יותר כדי לפצות על מרחק הגדול  שהרכבים עוברים בשניה, ואם אפשר, שתהיה גם חזקה יותר כדי להאיר כמה שיותר פרטים מהדרך.
      ההתחלה היתה נר, כמו זה שמדליקים בחנוכה, עם רפלקטור מאחוריו שעזר להגביר ולמקד את התאורה שלו.
      די מהר הטכנולוגיה עברה לתאורה המופקת מבעירת נפט ולאחר מכן מגז. ובסופו של דבר, עם התפתחות הטכנולוגיה, החשמל הגיע גם לכלי הרכב ואתו נורות הליבון שעם הזמן עברו מקצה שיפורים לנורות ההלוגן אשר למעשה נמצאות אתנו עד היום, כבר קרוב ל 70 שנה. נצח.
       
      אבל בסופו של דבר, אנחנו תמיד מחפשים להשתפר וכך בתחילת שנות ה-90 - הכניסה חברת BMW לראשונה לסדרה 7 שלה את תאורת ה'פריקה בעצמה גבוהה'. או HID (נו, כן, קסנון, אבל בואו נהיה מקצועיים).
      הנורות האלו שפותחו ע"י ג'נרל אלקטריק, השתמשו בטכנולוגיה שונה. במקום להלהיט חוט מתכת וכך לגרום לו לפלוט אור, אופן הפעולה הוא זרם חשמלי העובר דרך גז כספית ואדי הלידים של מתכות שונות וכך יוצר קשת חשמלית המפיקה אור לבן וחזק מאוד. הקשת הזאת מושגת על ידי שימוש במתח גבוה מאוד – כ-24  אלף וולט המושג באמצעות סטרטר ייעודי.
      בשיטה זו, האור המופק חזק פי ארבעה ויותר מתאורת הלוגן מסורתית, מאיר היטב את השטח וכמובן בצבע לבן שלא רק טבעי יותר לעין האנושית, אלא גם גורם לגוף לחשוב שעדיין יום, ובכך מעכב את פליטת המלטונין בגוף ומעכב הירדמות. זו אותה סיבה, אגב, שמסכי טלפון ומחשב מצויידים כיום במסנני אור כחול, בדיוק בשביל המטרה ההפוכה - לעודד את הגוף להירדם.
      נהוג לקרוא לנורות אלה 'נורות קסנון' למרות שהן לא בהכרח עובדות על גז קסנון. המונח הרשמי הוא HID, High-intensity discharge או נורות פריקה בעצמה גבוהה.
       
      עשור מאוחר יותר, בשנת 2004, הייתה זאת אודי שהכניסה לראשונה לשימוש את טכנולוגית LED לעולם הרכב.
      ה-LED מורכב מדיודות פולטות אור זעירות המייצרות אור חזק מאוד. הדור האחרון של החברות הגדולות מסוגל לייצר תאורה החזקה עד פי ארבעה מתאורת הלוגן, צורך כמחצית מהחשמל ומאחר וכל דיודת לד זעירה כל כך, ניתן לעצב מערכי תאורה ככל העולה על דעת המתכנן, וחברות הרכב פיתחו תאורה חכמה המכבה חלק מנורות ה-LED ביחידת התאורה כדי למנוע סנוור נהגים שמגיעים ממול או נמצאים מלפנים.
       
      אז בסופו של דבר, מהי הטכנולוגיה העדיפה להתקנה ברכב שלנו? עם איזו תאורה נראה וניראה טוב יותר?
      אסור לשכוח! תאורה טובה הינה אביזר בטיחותי ראשון במעלה. תאורה נכונה עשויה להיות הגורם שיבדיל בין בלימה בזמן לבין תאונה.
       
      הלוגן
      היתרונות  - מחיר זול, החלפה קלה, התקנה פשוטה ויחס עלות תועלת מעולה.
      החסרונות - אורך חיי הנורה קצרים (בין 150 ל-800 שעות), ניצולת אנרגיה נמוכה – רוב הצריכה מתבזבזת על חום, רגישות גבוהה לטלטולים ולמגע יד אדם.
      למרות זאת, הרוב המוחלט של הרכבים היום מגיע עם נורות הלוגן סטנדרטיות כי זה בדיוק כמו שאמר פעם מישהו גאון  (או עצלן, תלוי את מי שאלתם). "זה עובד? אל תיגע!"
      בשנים האחרונות יצרנים שונים כמו פיליפס ואוסרם הוציאו נורות הלוגן בעלות עוצמה גבוהה יותר מאשר נורה סטנדרטית.
      הפרסומות מדברות על 30 ו-50 אחוז יותר עוצמה. אבל העלות יחסית גבוהה ואורך החיים קצר מאוד – פחות מ-200 שעות.
       
       
       HID (או "יש לך קסנון אחשלו?")
      היתרונות - ניצול אנרגטי טוב יותר מהלוגן, תאורה חזקה ובהירה מאוד, אורך חיי הנורות מגיע ל-5000 שעות (פחות מכך אם משתמשים במגבר של 55 וואט), מאחר שאין חוט להט, הנורה לא רגישה לטלטולים.
      החסרונות - ההתקנה ברכב שלא מגיע עם HID במקור, מסובכת יחסית ומצריכה 4 רכיבים שונים כדי להפיק מהנורות את המירב. (באלאסט  - מייצב מתח, סטרטר שמספק את המתח הגבוה לנורות – כ-24,000 וולט, ריליי או מתאם CAN-BUS לאספקת מתח רציפה ונכונה ודיווח נכון למחשב הרכב, והנורות עצמן.)
      בנוסף, מאחר ומדובר במקור אור מאוד ממוקד וקשה ביחס להלוגן, יש צורך תמידי לדאוג לנקיון הפנסים מאחר ולכלוך גורם לאור להשבר, להתפזר ולסנוור את שאר משתמשי הדרך. זאת הסיבה שרכבים שמגיעים עם HID מהמפעל, מגיעים גם עם מייצב (ג'ירו) ממוחשב ומתזים לשטיפת הפנסים. אם התקנתם קיט ברכב שלא הגיע כך במקור, דאגו לנקיון לעיתים קרובות.
      חיסרון נוסף ומשמעותי יותר נגרם מצורת הפעולה של ה-HID. מאחר ולוקח לנורות זמן של כמה עשרות שניות כדי להתייצב ולפעול במלוא העוצמה, לא ניתן להשתמש בהן כנורות לאור גבוה.
      הפתרון הוא או שימוש בנורות הלוגן רגילות לאור הגבוה, או התקנת מערכת BIXENON מסובכת ויקרה שמסיטה מעט את הנורה הראשית כלפי מעלה כדי שתשמש גם אור גבוה במקרה הצורך.
      מחיר נורת HID יקר מאוד ביחס לנורת הלוגן.
      עוד משהו. נכון שאפשר להרכיב מערכת HID על כל רכב, אבל מאוד מומלץ (שלא לומר חובה) להרכיב אותן על פנסים עם מערכת עדשה (פרוז'קטור) ולא עם רפלקטור פשוט. אלומת האור מאוד חזקה ומרוכזת והרכבה על רפלקטור תגרום לפיזור לא נכון שלה ולסינוור כל משתמשי הדרך (וגם חלק ממשתמשי השמיים).
      אבל אל דאגה ואל יאוש. אם ממש בא לכם להתקין נורות HID ואין לכם עדשות, ישנן ערכות הסבה שכוללות עדשות בקיט.
      יהיה צורך לפתוח את הפנס כדי להתקין את העדשות, אבל אני סומך עליכם. יהיה בסדר.
      LED
      יתרונות -  צריכת חשמל נמוכה מאוד,
      עוצמת הארה חזקה, התקנה פשוטה וקלה,
      אורך חיים שנע בין 10 ל-30 אלף שעות עבודה,
       צבע לבן "נקי",
       הפעלה מהירה ביותר (כמה מיקרושניות לעומת כעשירית שניה בנורת להט רגילה ועד 20 שניות בנורת (HID, עמידות גבוהה מאד למכות וזעזועים.
      חסרונות -  האור הלבן של ה-LED מבוסס למעשה על LED כחול. וכמו שאמרנו לפני כן, מחקרים מראים שחשיפה ממושכת לאור כחול משפיעה על המוח ויכולה למנוע את ייצור המלטונין וכתוצאה מכך להפרעות שינה. מחקרים חושדים כי ריכוז האור הכחול שבספקטרום ה-LED הלבן, יכול להביא לניוון מקולרי של העיניים.
      אחרי שהפחדנו אתכם, תשמחו לדעת שיש עוד חסרונות.
      מאחר ונורות ה-LED הן לא באמת "נורות" אלא מורכבות מדיודות שהן רכיב אלקטרוני ומולחמות כחלק ממעגל מודפס, אין אפשרות להחליף דיודות בודדות כאשר הן נשרפות ויש לזרוק את כל הנורה. מצד שני, גם בנורות האחרות אנחנו לא מחליפים את חוט הלהט.
      ביחס ל HID והלוגן, נורות LED מסנוורות יותר מאחר ומקור האור מאוד קטן ומרוכז. בנוסף, ה-LED רגיש מאוד לחום ובהעדר אוורור נאות, מאבד מהר מאוד את העוצמה ואת אורך החיים שלו שמתקצר דרמטית.

       
      אז בכל זאת, מה לבחור?
      לפני שנתחיל, כדאי להזכיר מספר דברים.
      צבע האור נמדד בטמפרטורה או מעלות קלווין וזהו סטנדרט עולמי. טמפרטורת אור הנר היא 1500 מעלות קלווין או K, הזריחה והשקיעה נמצאות ב-3500K, השמש בצהרי היום עומדת על 5500K והשמיים הכחולים מגיעים עד ל-9000K.
      ככל שהטמפרטורה גבוהה יותר, הגוונים כחולים יותר. קלווין משמעו גוון צבע ולא עוצמה.
       

       
      עצמת האור מתבטאת בערך שונה. LUX או LUMEN.
       ככל שהמספר גבוה יותר, כך עצמת ההארה גדולה יותר. גם כאן חשוב לציין שהעוצמה לא מתבטאת בהכרח במרחק גדול יותר של הארה. (במיוחד בפנסי הרכב שם ישנם מסננים ומסכות, בעיקר בעדשות, המגבילות למעשה את הטווח המעשי של הנורות כדי למנוע סנוור)
      אפשר לומר שנורה עם ערך לומן גבוה יותר, תאיר טוב יותר ובעוצמה חזקה יותר את אותו שטח נתון.
      צריך גם לקחת בחשבון שרוב היצרנים "מאוד אופטימיים" בנתוני עוצמת ההארה שלהם ואפשר לומר בבטחון שניתן לחלק את המספר שלהם ל-2 ולפעמים אף יותר. דוגמאות בהמשך.
       
      HID.
      כיאה לטכנולוגיה וותיקה ועם ירידת המחיר, ישנם עשרות אם לא מאות יצרנים סיניים עלומים שישמחו למכור לכם את מרכולתם העלומה גם היא תמורת כמה עשרות דולרים בודדים.
      על פניו הטכנולוגיה נגישה לכל, אבל כמו כל דבר, גם כאן צריך לדעת, כמו שכתב בזמנו נביא הזעם של הפורום, "זול וזוגלובק, שניהם מתחילים ב-ז' ובשניהם תקבלו נקניקיה."
       
      מומלץ וכדאי להצמד לחברות מוכרות וכאלו שקיבלו מספיק פידבקים טובים ולאורך זמן מקונים.
      כמו כן, כדאי לשים לב למספר דברים.
      ישנם הספקים שונים הנעים בין 35 ל-80 וואט ואפילו יותר. המומלץ ביותר הוא להצמד ל-35 ואט, או לכל היותר 55 וואט מהסיבה הפשוטה שככל שההספק עולה, אורך החיים של הנורות יורד.
      להספק יש השפעה ישירה על עוצמת התאורה. נורת הלוגן מפיקה בין 400 ל-800 לומן, בעוד שנורת HID עם מגבר 35 וואט מסוגלת להגיע ל-3500 לומן או ל-5000 עם מגבר 55 וואט. כלומר – עוצמת הארה של עד פי שישה ויותר(!)
      נורות עלומות שם, לעיתים לא יכילו את הגזים הנכונים הדרושים לתאורה והזכוכית החיצונית עשויה שלא להיות מקווארץ, מה שאומר שהתאורה תהיה חלשה יותר, והנורה תחזיק הרבה פחות זמן.
      במידה וברכב שלכם התאורה מחוברת ל-CAN-bus (מחשב הרכב המרכזי) ונשלטת על ידיו, ונורות שרופות מדליקות נורת תקלה, אתם חייבים לרכוש מתאם CAN-bus מתאים (הידוע גם בכינויו Error Free), אחרת תחוו ריצודים והודעות שגיאה כי נורות HID ו-LED דורשות מתח נמוך יותר מנורות הלוגן ולכן גורמות למחשב ברכב "לחשוב" שנשרפה נורה.
      הרכיב החשוב ביותר במערכת נקרא באלאסט (Ballast, מייצב), והוא אחראי על יצוב ואספקת המתח החשמלי לנורות. רכיבים זולים יגרמו לעיתים להפרעות במערכת השמע והשראות שונות ומשונות על מחשב הרכב.
      במידה ומערכת התאורה אינה מחוברת ל-CAN-bus או שברכבכם בכלל אין כזה (קיים ברוב הרכבים מה-20-25 שנה האחרונות), חשוב מאוד לרכוש ערכת ממסרים המתחברים למצבר הרכב ולא להסתפק בבלאסט בלבד.

      גם בחירת הנורות לרכב היא תורה בפני עצמה.
      על נורת ה-HID מורכבת אלקטרודה חיצונית. האלקטרודה חייבת להיות בצד העליון של הנורה כשהיא מורכבת ולא, היא תטיל צל ותפגע בתאורה. ישנן נורות המסומנות כ-A ו-B.
      לפני שאתם מזמינים, ודאו איזו הברגה יש לכם והזמינו את הנורה המתאימה.

      בבחירת "צבע" הנורה, כדאי לדעת שככל שהצבע (או טמפרטורת הצבע) עולה לכוון הכחול/סגול, כך יורדת עוצמת ההארה, מאחר וצביעת הנורה בולעת את קרני האור.
      טמפרטורת הצבע המומלצת היא בין 4500 ל-5500K – הצבע הלבן הטבעי, וזוהי גם בחירתם של יצרני הרכב.
      רכבים מסוימים דורשים מתאמי פלסטיק או מתכת כדי להרכיב את הנורות ברכבם. לדוגמא-BMW, מיצובישי, קיה ועוד. דאגו לרכוש את המתאם ביחד עם הנורות.
      קחו בחשבון שיכול להיות שיהיה צורך לקדוח את מכסה הנורות (במדה וקיים אצלכם מכסה כזה) כדי להעביר את הכבלים מהנורה אל הרכיבים השונים. כדאי לרכוש מכסים נוספים במידה ותרצו לחזור לנורות המקוריות של הרכב.
       
      אחת מהחברות הטובות ביותר לתאורה חליפית נקראת מורימוטו (morimoto). המוצרים שלה יקרים מאוד אבל בהחלט שווה להעיף מבט באתר שלהם ולהבין שהמחיר היקר מגיע בגלל האיכות.
      כך מגיע סט אפטרמרקט מתוצרתם.
       

       
      LED
      נורות ה-LED חייבות חלק גדול מהפופולריות שלהן לממשלת סין, ששמה דגש על הטכנולוגיה בתוכנית החומש ה-12 שלה (2011-2015) ולמרות שמדובר בטכנולוגיה די חדשה, היצרנים הסינים, בעידוד הממשל, למדו עד מהרה לשכפל גם אותה. השוק מוצף באלפי נורות LED אנונימיות, רובן הגדול מזויפות מכף רגל ועד ראש, וכדאי מאוד לא להתפתות לשמות מפוצצים, נתונים מפוברקים ותמונות מדהימות ולחפור קצת כדי להבין.
      יצרני ה-LED הראשיים היום הם פיליפס, Cree וסמסונג.
      חברת פיליפס עם שבב בשם ZES או Lumileds מחזיקה בנתח גדול מאוד של שוק תאורת הלד המקורית וגם בשוק האפטרמרקט.
      העוצמה של LED זה גדולה כל כך עד כי היא מגיעה לפי 3 (או 2000 לומן מדודים) מעוצמת נורת הלוגן זהה.
      מיד אחריה (עד לא מזמן) נמצאת חברת Cree שהלדים שלה מספקים עוצמה כמעט זהה. למה כתבתי עד לא מזמן? מהסיבה שהלד האחרון שלהם – בשם XD, מביאה את העוצמה לשיאים חדשים. עד 3800 לומן מדודים – כלומר פי 4 מנורת הלוגן ממוצעת וקצת יותר חזקה מנורת HID עם מגבר 35 וואט. (בדגם האחרון - ULTRA 2 של GRT LIGHTING  - יש סרטון יוטיוב בסוף המאמר למי שרוצה לראות)
      אחריהן בתור, סמסונג עםSMD  המשמשים כ-LED עבור אורות חניה, ערפל, איתות ופנים הרכב ו-CSP הסינית עם עשרות מוצרים. גם כאן, כמות הזיופים עצומה וגם כאן כדאי מאוד להיצמד למותגים מכובדים ומוכרים .
      רוב רובם של היצרנים העלומים שמוכרים את מרכולתם, לא טורחים לעשות התאמות כלשהן. פשוט דוחפים לד מהמדף ומקווים שהביצועים של הנורה יהיו טובים לפחות כמו המעצב הגרפי שעיצב את האריזה.
      מעטות מאד החברות שדואגות להשתמש בלדים המיועדים ספציפית לתאורה הראשית ברכב ויש להן גם מחקר ופיתוח מתאים. את ההבדל רואים במחיר. וגם בעוצמת התאורה.
      תאורת לד מחברה עלומה יעלה כמה עשרות דולרים. תאורת לד מחברה טובה יכולה להגיע גם ל 200 דולר.
      גם כאן, חברות כמו MORIMOTO, GTR LIGHTING  ועוד, יתנו תמורה טובה והגונה לכסף שלכם. ואם אתם מחפשים נורה "תקציבית" שגם תהיה טובה, תהיו בטוחים גם עם  Hikari,וגם עם Katana.
      אבל עוד לפני שבחרתם לעצמכם מותג, שימו לב לדבר החשוב ביותר שיקבע אם הנורה תהיה עוצמתית ומדוייקת או חלשה ומסנוורת.
      יצרני הרכב מתכננים ובונים את פנסי הרכב לפי המידות ושבירת האור של נורות ההלוגן. נורות אלו מגיעות בגודל סטנדרטי, ומיקום חוט הלהט שבתוכם נמדד בקפדנות כדי למנוע חימום יתר.
      נורת לד שלא עומדת בסטנדרט הזה, תגרום לאלומת האור להתפזר בצורה לא תקינה ולסנוור את משתמשי הדרך האחרים. וכמובן שכל עוצמת תאורה שתתפזר על עיניים של נהגים אחרים, לא מאירה את הכביש. כך שאולי הלד מספק מליון לומן של הארה אבל הכל מתפזר לעזאזל
      הקפידו על בדיקת מידות הנורה והמיקום הנכון של הלדים לפני שאתם רוכשים.


           
      LED איכותי יגיע לרוב עם דרייבר – קופסה אלקטרונית מייצבת מתח המספקת ל-LED את צריכת המתח המדוייקת שהוא זקוק לה. נורות ללא דרייבר יהיו לרוב חלשות יותר ו/או יחיו פחות.

       
      בנוסף, לדים עוצמתיים מתחממים מאוד, ודורשים מערכת קירור טובה. ישנם יצרנים המסתפקים בקירור פאסיבי, שמשתמש בגריל אלומיניום קשיח או סנפירים גמישים כדי לפזר את החום. אחרים מספקים מאוורר קטן שעוזר. מאוורר אולי נשמע כמו פיתרון טוב יותר, אבל זה לא בהכרח המצב, ישנם מאווררים שלא תורמים כלום, וישנם גופי קירור פאסיביים שמספקים פיזור חום טוב מספיק.
      בהתקנה, יש להקפיד שהלדים ימוקמו בצורה שבה יופנו לכוון שמאל/ימין בתוך הפנס בזוית מדוייקת של 90 מעלות ולא למעלה/למטה או באלכסון, כמו בתמונה.
      את רוב הלדים האיכותיים, אפשר לכוון כך שיותקנו בצורה הנכונה.
       

       
       
       
       
      טיפ קטן למי שמעוניין ברכישת LED  של פיליפס. בשוק מסתובבים אין ספור חיקויים גרועים יותר ופחות מהמותג המקורי. במבט פשוט אפשר לזהות די מהר מי מזוייף ומי מקורי.
      שימו לב לתמונות. זהו זיוף. ההלחמות גרועות, והדיודה שנמצאת בתחתית ה LED, קטנה. נורה כזאת מאירה בעצמה נמוכה ולא תחזיק מעמד זמן רב. גם מיקום הלדים לא נכון.
       
       
       
       
      לעומת זאת, זהו LED מקורי של PHILPS. שימו לב להבדלים. הלחמות מדויקות, הדיודה בתחתית ה-LED גדולה ובשרנית, וכמובן שאי אפשר בלי מיתוג.

       
       
       
      ועכשיו אחד ליד השני
      .
       
      מתאמי התקנה.
      לא חשוב באיזו טכנולוגיה תבחרו, הקפידו לבדוק האם יש צורך במתאמים המורכבים על נורות הרכב והזמינו אותם בהתאם. אחרת לא תוכלו לחבר את הנורות.
      גם לנורות ה-LED וגם נורות ה-HID דורשות מתאמי CAN-BUS במידה ורכבכם מצוייד במערכת זאת. הקפידו על רכישה של מתאם כזה במידה ויצרן הקיט שרכשתם לא מצהיר על תמיכה ב-CAN-bus או Error Free.
      דוגמה למתאמי נורות ו-CAN-bus.

       
      סיכום ומסקנות.
       
      בסופו של דבר, אנחנו מגיעים לישורת האחרונה. איזו טכנולוגיה עדיפה? עם איזה נורות נקבל תאורה טובה יותר?
      נכון לעכשיו, מסתבר שטכנולוגית ה-HID (קסנון) עדיין נותנת את התמורה הטובה ביותר לכסף במחיר של התקנה מעט מאתגרת. נורות HID בגוון 5500k עם מגבר 55 וואט נותנות את השילוב החזק ביותר של תאורה לרכב. עצמת התאורה יכולה להגיע עד לפי שישה מאשר נורת הלוגן פשוטה, אבל עם זאת, הסיבוכיות היחסית של ההתקנה יכולה להרתיע.
       
      לעומת זאת, נורות ה-LED העוצמתיות היום, נותנות מענה מצויין למי שמחפש התקנת "שגר ושכח". ה-LED של החברות פיליפס ו-Cree הם המומלצים ביותר כיום ועם עוצמת הארה של 2400 לומן ויותר, ניתן בהחלט לומר שיש תחליף ל-HID סטנדרטי. הסיבה היחידה שאנחנו לא רואים תאורת לד מלאה בכל הרכבים היא מיתוגית. היצרניות שומרות את תאורת הלד המלא לרמות הגימור הגבוהות יותר.
      בסופו של דבר, אני מאמין שהרצון לחסוך באנרגיה במיוחד ברכבים חשמליים והיברידיים, כמו גם התחרות הגדולה שרק מתעצמת בשנים האחרונות כמו גם הרצון לחסוך בהוצאות מיותרות והרצון להיות אלו "שנותנים יותר" תוריד את תאורת הלד המלא לכל הרכבים בעתיד הקרוב.
       
       

      לצפייה במאמר המלא
    • מאת ceyal
      הערה חשובה: מאחר ולפי החוק הישראלי, שינוי בתאורת הרכב לא לחלוטין מותרת, סקירה זאת מתייחסת לטכנולוגיה בלבד והתאמתה לכלי רכב, ואינה ממליצה לאיש להתקין או לרכוש נורות אלו.
       
      קיצור תולדות האור.
      משחר האנושות, אנשים חיפשו דרך להאיר את החשכה.
      אז נכון, כשישבנו במערה, המדורה היתה מעל ומעבר (בהנחה שלא נחנקנו מהעשן) וכשהלכנו ברגל הלפיד סיפק את כל מה שהיינו צריכים, אבל כשהתחלנו להשתמש בבהמות ככלי רכב ולאחר מכן בכרכרות ובמכוניות שנעו במהירות ­(יחסית) גבוהה, הסתבר שיש צורך ממשי בתאורה שתגיע רחוק יותר כדי לפצות על מרחק הגדול  שהרכבים עוברים בשניה, ואם אפשר, שתהיה גם חזקה יותר כדי להאיר כמה שיותר פרטים מהדרך.
      ההתחלה היתה נר, כמו זה שמדליקים בחנוכה, עם רפלקטור מאחוריו שעזר להגביר ולמקד את התאורה שלו.
      די מהר הטכנולוגיה עברה לתאורה המופקת מבעירת נפט ולאחר מכן מגז. ובסופו של דבר, עם התפתחות הטכנולוגיה, החשמל הגיע גם לכלי הרכב ואתו נורות הליבון שעם הזמן עברו מקצה שיפורים לנורות ההלוגן אשר למעשה נמצאות אתנו עד היום, כבר קרוב ל 70 שנה. נצח.
       
      אבל בסופו של דבר, אנחנו תמיד מחפשים להשתפר וכך בתחילת שנות ה-90 - הכניסה חברת BMW לראשונה לסדרה 7 שלה את תאורת ה'פריקה בעצמה גבוהה'. או HID (נו, כן, קסנון, אבל בואו נהיה מקצועיים).
      הנורות האלו שפותחו ע"י ג'נרל אלקטריק, השתמשו בטכנולוגיה שונה. במקום להלהיט חוט מתכת וכך לגרום לו לפלוט אור, אופן הפעולה הוא זרם חשמלי העובר דרך גז כספית ואדי הלידים של מתכות שונות וכך יוצר קשת חשמלית המפיקה אור לבן וחזק מאוד. הקשת הזאת מושגת על ידי שימוש במתח גבוה מאוד – כ-24  אלף וולט המושג באמצעות סטרטר ייעודי.
      בשיטה זו, האור המופק חזק פי ארבעה ויותר מתאורת הלוגן מסורתית, מאיר היטב את השטח וכמובן בצבע לבן שלא רק טבעי יותר לעין האנושית, אלא גם גורם לגוף לחשוב שעדיין יום, ובכך מעכב את פליטת המלטונין בגוף ומעכב הירדמות. זו אותה סיבה, אגב, שמסכי טלפון ומחשב מצויידים כיום במסנני אור כחול, בדיוק בשביל המטרה ההפוכה - לעודד את הגוף להירדם.
      נהוג לקרוא לנורות אלה 'נורות קסנון' למרות שהן לא בהכרח עובדות על גז קסנון. המונח הרשמי הוא HID, High-intensity discharge או נורות פריקה בעצמה גבוהה.
       
      עשור מאוחר יותר, בשנת 2004, הייתה זאת אודי שהכניסה לראשונה לשימוש את טכנולוגית LED לעולם הרכב.
      ה-LED מורכב מדיודות פולטות אור זעירות המייצרות אור חזק מאוד. הדור האחרון של החברות הגדולות מסוגל לייצר תאורה החזקה עד פי ארבעה מתאורת הלוגן, צורך כמחצית מהחשמל ומאחר וכל דיודת לד זעירה כל כך, ניתן לעצב מערכי תאורה ככל העולה על דעת המתכנן, וחברות הרכב פיתחו תאורה חכמה המכבה חלק מנורות ה-LED ביחידת התאורה כדי למנוע סנוור נהגים שמגיעים ממול או נמצאים מלפנים.
       
      אז בסופו של דבר, מהי הטכנולוגיה העדיפה להתקנה ברכב שלנו? עם איזו תאורה נראה וניראה טוב יותר?
      אסור לשכוח! תאורה טובה הינה אביזר בטיחותי ראשון במעלה. תאורה נכונה עשויה להיות הגורם שיבדיל בין בלימה בזמן לבין תאונה.
       
      הלוגן
      היתרונות  - מחיר זול, החלפה קלה, התקנה פשוטה ויחס עלות תועלת מעולה.
      החסרונות - אורך חיי הנורה קצרים (בין 150 ל-800 שעות), ניצולת אנרגיה נמוכה – רוב הצריכה מתבזבזת על חום, רגישות גבוהה לטלטולים ולמגע יד אדם.
      למרות זאת, הרוב המוחלט של הרכבים היום מגיע עם נורות הלוגן סטנדרטיות כי זה בדיוק כמו שאמר פעם מישהו גאון  (או עצלן, תלוי את מי שאלתם). "זה עובד? אל תיגע!"
      בשנים האחרונות יצרנים שונים כמו פיליפס ואוסרם הוציאו נורות הלוגן בעלות עוצמה גבוהה יותר מאשר נורה סטנדרטית.
      הפרסומות מדברות על 30 ו-50 אחוז יותר עוצמה. אבל העלות יחסית גבוהה ואורך החיים קצר מאוד – פחות מ-200 שעות.
       
       
       HID (או "יש לך קסנון אחשלו?")
      היתרונות - ניצול אנרגטי טוב יותר מהלוגן, תאורה חזקה ובהירה מאוד, אורך חיי הנורות מגיע ל-5000 שעות (פחות מכך אם משתמשים במגבר של 55 וואט), מאחר שאין חוט להט, הנורה לא רגישה לטלטולים.
      החסרונות - ההתקנה ברכב שלא מגיע עם HID במקור, מסובכת יחסית ומצריכה 4 רכיבים שונים כדי להפיק מהנורות את המירב. (באלאסט  - מייצב מתח, סטרטר שמספק את המתח הגבוה לנורות – כ-24,000 וולט, ריליי או מתאם CAN-BUS לאספקת מתח רציפה ונכונה ודיווח נכון למחשב הרכב, והנורות עצמן.)
      בנוסף, מאחר ומדובר במקור אור מאוד ממוקד וקשה ביחס להלוגן, יש צורך תמידי לדאוג לנקיון הפנסים מאחר ולכלוך גורם לאור להשבר, להתפזר ולסנוור את שאר משתמשי הדרך. זאת הסיבה שרכבים שמגיעים עם HID מהמפעל, מגיעים גם עם מייצב (ג'ירו) ממוחשב ומתזים לשטיפת הפנסים. אם התקנתם קיט ברכב שלא הגיע כך במקור, דאגו לנקיון לעיתים קרובות.
      חיסרון נוסף ומשמעותי יותר נגרם מצורת הפעולה של ה-HID. מאחר ולוקח לנורות זמן של כמה עשרות שניות כדי להתייצב ולפעול במלוא העוצמה, לא ניתן להשתמש בהן כנורות לאור גבוה.
      הפתרון הוא או שימוש בנורות הלוגן רגילות לאור הגבוה, או התקנת מערכת BIXENON מסובכת ויקרה שמסיטה מעט את הנורה הראשית כלפי מעלה כדי שתשמש גם אור גבוה במקרה הצורך.
      מחיר נורת HID יקר מאוד ביחס לנורת הלוגן.
      עוד משהו. נכון שאפשר להרכיב מערכת HID על כל רכב, אבל מאוד מומלץ (שלא לומר חובה) להרכיב אותן על פנסים עם מערכת עדשה (פרוז'קטור) ולא עם רפלקטור פשוט. אלומת האור מאוד חזקה ומרוכזת והרכבה על רפלקטור תגרום לפיזור לא נכון שלה ולסינוור כל משתמשי הדרך (וגם חלק ממשתמשי השמיים).
      אבל אל דאגה ואל יאוש. אם ממש בא לכם להתקין נורות HID ואין לכם עדשות, ישנן ערכות הסבה שכוללות עדשות בקיט.
      יהיה צורך לפתוח את הפנס כדי להתקין את העדשות, אבל אני סומך עליכם. יהיה בסדר.
      LED
      יתרונות -  צריכת חשמל נמוכה מאוד,
      עוצמת הארה חזקה, התקנה פשוטה וקלה,
      אורך חיים שנע בין 10 ל-30 אלף שעות עבודה,
       צבע לבן "נקי",
       הפעלה מהירה ביותר (כמה מיקרושניות לעומת כעשירית שניה בנורת להט רגילה ועד 20 שניות בנורת (HID, עמידות גבוהה מאד למכות וזעזועים.
      חסרונות -  האור הלבן של ה-LED מבוסס למעשה על LED כחול. וכמו שאמרנו לפני כן, מחקרים מראים שחשיפה ממושכת לאור כחול משפיעה על המוח ויכולה למנוע את ייצור המלטונין וכתוצאה מכך להפרעות שינה. מחקרים חושדים כי ריכוז האור הכחול שבספקטרום ה-LED הלבן, יכול להביא לניוון מקולרי של העיניים.
      אחרי שהפחדנו אתכם, תשמחו לדעת שיש עוד חסרונות.
      מאחר ונורות ה-LED הן לא באמת "נורות" אלא מורכבות מדיודות שהן רכיב אלקטרוני ומולחמות כחלק ממעגל מודפס, אין אפשרות להחליף דיודות בודדות כאשר הן נשרפות ויש לזרוק את כל הנורה. מצד שני, גם בנורות האחרות אנחנו לא מחליפים את חוט הלהט.
      ביחס ל HID והלוגן, נורות LED מסנוורות יותר מאחר ומקור האור מאוד קטן ומרוכז. בנוסף, ה-LED רגיש מאוד לחום ובהעדר אוורור נאות, מאבד מהר מאוד את העוצמה ואת אורך החיים שלו שמתקצר דרמטית.

       
      אז בכל זאת, מה לבחור?
      לפני שנתחיל, כדאי להזכיר מספר דברים.
      צבע האור נמדד בטמפרטורה או מעלות קלווין וזהו סטנדרט עולמי. טמפרטורת אור הנר היא 1500 מעלות קלווין או K, הזריחה והשקיעה נמצאות ב-3500K, השמש בצהרי היום עומדת על 5500K והשמיים הכחולים מגיעים עד ל-9000K.
      ככל שהטמפרטורה גבוהה יותר, הגוונים כחולים יותר. קלווין משמעו גוון צבע ולא עוצמה.
       

       
      עצמת האור מתבטאת בערך שונה. LUX או LUMEN.
       ככל שהמספר גבוה יותר, כך עצמת ההארה גדולה יותר. גם כאן חשוב לציין שהעוצמה לא מתבטאת בהכרח במרחק גדול יותר של הארה. (במיוחד בפנסי הרכב שם ישנם מסננים ומסכות, בעיקר בעדשות, המגבילות למעשה את הטווח המעשי של הנורות כדי למנוע סנוור)
      אפשר לומר שנורה עם ערך לומן גבוה יותר, תאיר טוב יותר ובעוצמה חזקה יותר את אותו שטח נתון.
      צריך גם לקחת בחשבון שרוב היצרנים "מאוד אופטימיים" בנתוני עוצמת ההארה שלהם ואפשר לומר בבטחון שניתן לחלק את המספר שלהם ל-2 ולפעמים אף יותר. דוגמאות בהמשך.
       
      HID.
      כיאה לטכנולוגיה וותיקה ועם ירידת המחיר, ישנם עשרות אם לא מאות יצרנים סיניים עלומים שישמחו למכור לכם את מרכולתם העלומה גם היא תמורת כמה עשרות דולרים בודדים.
      על פניו הטכנולוגיה נגישה לכל, אבל כמו כל דבר, גם כאן צריך לדעת, כמו שכתב בזמנו נביא הזעם של הפורום, "זול וזוגלובק, שניהם מתחילים ב-ז' ובשניהם תקבלו נקניקיה."
       
      מומלץ וכדאי להצמד לחברות מוכרות וכאלו שקיבלו מספיק פידבקים טובים ולאורך זמן מקונים.
      כמו כן, כדאי לשים לב למספר דברים.
      ישנם הספקים שונים הנעים בין 35 ל-80 וואט ואפילו יותר. המומלץ ביותר הוא להצמד ל-35 ואט, או לכל היותר 55 וואט מהסיבה הפשוטה שככל שההספק עולה, אורך החיים של הנורות יורד.
      להספק יש השפעה ישירה על עוצמת התאורה. נורת הלוגן מפיקה בין 400 ל-800 לומן, בעוד שנורת HID עם מגבר 35 וואט מסוגלת להגיע ל-3500 לומן או ל-5000 עם מגבר 55 וואט. כלומר – עוצמת הארה של עד פי שישה ויותר(!)
      נורות עלומות שם, לעיתים לא יכילו את הגזים הנכונים הדרושים לתאורה והזכוכית החיצונית עשויה שלא להיות מקווארץ, מה שאומר שהתאורה תהיה חלשה יותר, והנורה תחזיק הרבה פחות זמן.
      במידה וברכב שלכם התאורה מחוברת ל-CAN-bus (מחשב הרכב המרכזי) ונשלטת על ידיו, ונורות שרופות מדליקות נורת תקלה, אתם חייבים לרכוש מתאם CAN-bus מתאים (הידוע גם בכינויו Error Free), אחרת תחוו ריצודים והודעות שגיאה כי נורות HID ו-LED דורשות מתח נמוך יותר מנורות הלוגן ולכן גורמות למחשב ברכב "לחשוב" שנשרפה נורה.
      הרכיב החשוב ביותר במערכת נקרא באלאסט (Ballast, מייצב), והוא אחראי על יצוב ואספקת המתח החשמלי לנורות. רכיבים זולים יגרמו לעיתים להפרעות במערכת השמע והשראות שונות ומשונות על מחשב הרכב.
      במידה ומערכת התאורה אינה מחוברת ל-CAN-bus או שברכבכם בכלל אין כזה (קיים ברוב הרכבים מה-20-25 שנה האחרונות), חשוב מאוד לרכוש ערכת ממסרים המתחברים למצבר הרכב ולא להסתפק בבלאסט בלבד.

      גם בחירת הנורות לרכב היא תורה בפני עצמה.
      על נורת ה-HID מורכבת אלקטרודה חיצונית. האלקטרודה חייבת להיות בצד העליון של הנורה כשהיא מורכבת ולא, היא תטיל צל ותפגע בתאורה. ישנן נורות המסומנות כ-A ו-B.
      לפני שאתם מזמינים, ודאו איזו הברגה יש לכם והזמינו את הנורה המתאימה.

      בבחירת "צבע" הנורה, כדאי לדעת שככל שהצבע (או טמפרטורת הצבע) עולה לכוון הכחול/סגול, כך יורדת עוצמת ההארה, מאחר וצביעת הנורה בולעת את קרני האור.
      טמפרטורת הצבע המומלצת היא בין 4500 ל-5500K – הצבע הלבן הטבעי, וזוהי גם בחירתם של יצרני הרכב.
      רכבים מסוימים דורשים מתאמי פלסטיק או מתכת כדי להרכיב את הנורות ברכבם. לדוגמא-BMW, מיצובישי, קיה ועוד. דאגו לרכוש את המתאם ביחד עם הנורות.
      קחו בחשבון שיכול להיות שיהיה צורך לקדוח את מכסה הנורות (במדה וקיים אצלכם מכסה כזה) כדי להעביר את הכבלים מהנורה אל הרכיבים השונים. כדאי לרכוש מכסים נוספים במידה ותרצו לחזור לנורות המקוריות של הרכב.
       
      אחת מהחברות הטובות ביותר לתאורה חליפית נקראת מורימוטו (morimoto). המוצרים שלה יקרים מאוד אבל בהחלט שווה להעיף מבט באתר שלהם ולהבין שהמחיר היקר מגיע בגלל האיכות.
      כך מגיע סט אפטרמרקט מתוצרתם.
       

       
      LED
      נורות ה-LED חייבות חלק גדול מהפופולריות שלהן לממשלת סין, ששמה דגש על הטכנולוגיה בתוכנית החומש ה-12 שלה (2011-2015) ולמרות שמדובר בטכנולוגיה די חדשה, היצרנים הסינים, בעידוד הממשל, למדו עד מהרה לשכפל גם אותה. השוק מוצף באלפי נורות LED אנונימיות, רובן הגדול מזויפות מכף רגל ועד ראש, וכדאי מאוד לא להתפתות לשמות מפוצצים, נתונים מפוברקים ותמונות מדהימות ולחפור קצת כדי להבין.
      יצרני ה-LED הראשיים היום הם פיליפס, Cree וסמסונג.
      חברת פיליפס עם שבב בשם ZES או Lumileds מחזיקה בנתח גדול מאוד של שוק תאורת הלד המקורית וגם בשוק האפטרמרקט.
      העוצמה של LED זה גדולה כל כך עד כי היא מגיעה לפי 3 (או 2000 לומן מדודים) מעוצמת נורת הלוגן זהה.
      מיד אחריה (עד לא מזמן) נמצאת חברת Cree שהלדים שלה מספקים עוצמה כמעט זהה. למה כתבתי עד לא מזמן? מהסיבה שהלד האחרון שלהם – בשם XD, מביאה את העוצמה לשיאים חדשים. עד 3800 לומן מדודים – כלומר פי 4 מנורת הלוגן ממוצעת וקצת יותר חזקה מנורת HID עם מגבר 35 וואט. (בדגם האחרון - ULTRA 2 של GRT LIGHTING  - יש סרטון יוטיוב בסוף המאמר למי שרוצה לראות)
      אחריהן בתור, סמסונג עםSMD  המשמשים כ-LED עבור אורות חניה, ערפל, איתות ופנים הרכב ו-CSP הסינית עם עשרות מוצרים. גם כאן, כמות הזיופים עצומה וגם כאן כדאי מאוד להיצמד למותגים מכובדים ומוכרים .
      רוב רובם של היצרנים העלומים שמוכרים את מרכולתם, לא טורחים לעשות התאמות כלשהן. פשוט דוחפים לד מהמדף ומקווים שהביצועים של הנורה יהיו טובים לפחות כמו המעצב הגרפי שעיצב את האריזה.
      מעטות מאד החברות שדואגות להשתמש בלדים המיועדים ספציפית לתאורה הראשית ברכב ויש להן גם מחקר ופיתוח מתאים. את ההבדל רואים במחיר. וגם בעוצמת התאורה.
      תאורת לד מחברה עלומה יעלה כמה עשרות דולרים. תאורת לד מחברה טובה יכולה להגיע גם ל 200 דולר.
      גם כאן, חברות כמו MORIMOTO, GTR LIGHTING  ועוד, יתנו תמורה טובה והגונה לכסף שלכם. ואם אתם מחפשים נורה "תקציבית" שגם תהיה טובה, תהיו בטוחים גם עם  Hikari,וגם עם Katana.
      אבל עוד לפני שבחרתם לעצמכם מותג, שימו לב לדבר החשוב ביותר שיקבע אם הנורה תהיה עוצמתית ומדוייקת או חלשה ומסנוורת.
      יצרני הרכב מתכננים ובונים את פנסי הרכב לפי המידות ושבירת האור של נורות ההלוגן. נורות אלו מגיעות בגודל סטנדרטי, ומיקום חוט הלהט שבתוכם נמדד בקפדנות כדי למנוע חימום יתר.
      נורת לד שלא עומדת בסטנדרט הזה, תגרום לאלומת האור להתפזר בצורה לא תקינה ולסנוור את משתמשי הדרך האחרים. וכמובן שכל עוצמת תאורה שתתפזר על עיניים של נהגים אחרים, לא מאירה את הכביש. כך שאולי הלד מספק מליון לומן של הארה אבל הכל מתפזר לעזאזל
      הקפידו על בדיקת מידות הנורה והמיקום הנכון של הלדים לפני שאתם רוכשים.


           
      LED איכותי יגיע לרוב עם דרייבר – קופסה אלקטרונית מייצבת מתח המספקת ל-LED את צריכת המתח המדוייקת שהוא זקוק לה. נורות ללא דרייבר יהיו לרוב חלשות יותר ו/או יחיו פחות.

       
      בנוסף, לדים עוצמתיים מתחממים מאוד, ודורשים מערכת קירור טובה. ישנם יצרנים המסתפקים בקירור פאסיבי, שמשתמש בגריל אלומיניום קשיח או סנפירים גמישים כדי לפזר את החום. אחרים מספקים מאוורר קטן שעוזר. מאוורר אולי נשמע כמו פיתרון טוב יותר, אבל זה לא בהכרח המצב, ישנם מאווררים שלא תורמים כלום, וישנם גופי קירור פאסיביים שמספקים פיזור חום טוב מספיק.
      בהתקנה, יש להקפיד שהלדים ימוקמו בצורה שבה יופנו לכוון שמאל/ימין בתוך הפנס בזוית מדוייקת של 90 מעלות ולא למעלה/למטה או באלכסון, כמו בתמונה.
      את רוב הלדים האיכותיים, אפשר לכוון כך שיותקנו בצורה הנכונה.
       

       
       
       
       
      טיפ קטן למי שמעוניין ברכישת LED  של פיליפס. בשוק מסתובבים אין ספור חיקויים גרועים יותר ופחות מהמותג המקורי. במבט פשוט אפשר לזהות די מהר מי מזוייף ומי מקורי.
      שימו לב לתמונות. זהו זיוף. ההלחמות גרועות, והדיודה שנמצאת בתחתית ה LED, קטנה. נורה כזאת מאירה בעצמה נמוכה ולא תחזיק מעמד זמן רב. גם מיקום הלדים לא נכון.
       
       
       
       
      לעומת זאת, זהו LED מקורי של PHILPS. שימו לב להבדלים. הלחמות מדויקות, הדיודה בתחתית ה-LED גדולה ובשרנית, וכמובן שאי אפשר בלי מיתוג.

       
       
       
      ועכשיו אחד ליד השני
      .
       
      מתאמי התקנה.
      לא חשוב באיזו טכנולוגיה תבחרו, הקפידו לבדוק האם יש צורך במתאמים המורכבים על נורות הרכב והזמינו אותם בהתאם. אחרת לא תוכלו לחבר את הנורות.
      גם לנורות ה-LED וגם נורות ה-HID דורשות מתאמי CAN-BUS במידה ורכבכם מצוייד במערכת זאת. הקפידו על רכישה של מתאם כזה במידה ויצרן הקיט שרכשתם לא מצהיר על תמיכה ב-CAN-bus או Error Free.
      דוגמה למתאמי נורות ו-CAN-bus.

       
      סיכום ומסקנות.
       
      בסופו של דבר, אנחנו מגיעים לישורת האחרונה. איזו טכנולוגיה עדיפה? עם איזה נורות נקבל תאורה טובה יותר?
      נכון לעכשיו, מסתבר שטכנולוגית ה-HID (קסנון) עדיין נותנת את התמורה הטובה ביותר לכסף במחיר של התקנה מעט מאתגרת. נורות HID בגוון 5500k עם מגבר 55 וואט נותנות את השילוב החזק ביותר של תאורה לרכב. עצמת התאורה יכולה להגיע עד לפי שישה מאשר נורת הלוגן פשוטה, אבל עם זאת, הסיבוכיות היחסית של ההתקנה יכולה להרתיע.
       
      לעומת זאת, נורות ה-LED העוצמתיות היום, נותנות מענה מצויין למי שמחפש התקנת "שגר ושכח". ה-LED של החברות פיליפס ו-Cree הם המומלצים ביותר כיום ועם עוצמת הארה של 2400 לומן ויותר, ניתן בהחלט לומר שיש תחליף ל-HID סטנדרטי. הסיבה היחידה שאנחנו לא רואים תאורת לד מלאה בכל הרכבים היא מיתוגית. היצרניות שומרות את תאורת הלד המלא לרמות הגימור הגבוהות יותר.
      בסופו של דבר, אני מאמין שהרצון לחסוך באנרגיה במיוחד ברכבים חשמליים והיברידיים, כמו גם התחרות הגדולה שרק מתעצמת בשנים האחרונות כמו גם הרצון לחסוך בהוצאות מיותרות והרצון להיות אלו "שנותנים יותר" תוריד את תאורת הלד המלא לכל הרכבים בעתיד הקרוב.
       
       
    • מאת a777
      זקוק לעזרתכם ועצה טובה בעיקר למי שהתקין בעצמו פנסי ערפל בסוזוקי SX4
       
      ניסיתי להתקין פנסי ערפל ל-Suzuki SX4 2012-GLA (שמגיעה בלי פנסי ערפל)
      להפתעתי אחרי שפירקתי את הטמבון הקדמי, גיליתי שאין חיווט מתיבת הממסרים לפנסים.
      מהדשבורד לתיבת הממסרים יש כבל וקונקטור שמיועד למפסק פנסי ערפל (5 מגעים בשורה).
      הייתי בטוח שאמצא גם חיווט בתא המנוע, אך ממש לא הצלחתי למצוא כבלים וקונקטורים לפנסים.
      עקבתי אחר שרטוטים בספר הרכב ולא מצאתי אותם ברכב
       
      שאלות:
      1. איך מחווטים כבלים מתיבת הממסרים לפנסים?
      אני מעוניין בחיווט ישיר ולא באילתור עוקף.
      הצמות שאני מוצא באתרים ברשת מגיעים עם ממסר ופיוז ואילו אני צריך צמה רק מהממסר לפנסים.
      2. על איזה חשמלאי/מתקין באזור השרון תוכלו להמליץ לי שיודע לעשות עבודה כזו ויקח מחיר הוגן?
       
      תודה מראש על עזרתכם
      מצ"ב תרשים חשמלי ממדריך השירות
    • מאת YakovShlush
      שלום יש ברותי טויוטה קורולה 2012 לא הצורה החדשה והתקנתי קסנון אשר רכשתי מהאיביי (9006 6000k) הכל נדלק כמו שצריך אבל איך השהמנורות מתחממות ומגיעות למצב של תאורה מלאה האור מתחיל לרצד . עכשיו זה ממש מציק גם לי וגם לנוסעים מולי.
      לא יודע ממה זה נגרם.
       
      אשמח לתשובות
       
      תודה מראש
    • מאת Alex Gutkin
      קניתי קסנון H11 ליונדאי I35 הכל עובד מעולה אבל כשאני מדליק אורות כאילו השירים מתחילים לי מחדש מה יכול להיות הבעיה ?
  • נושאים פופולריים

  • נושאים חדשים

  • חברים

×
×
  • תוכן חדש...