Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

[מאמר] בד' גזי פליטה בכלי רכב בנזין(מאייד בעיקר, אך לא רק)


kompy
שימו לב! השרשור הזה בן 5718 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

פוסטים מומלצים

תאורטית, כאשר מנוע שריפה פנימית פועל באופן אדיאלי, הוא יכול היה לשרוף את הדלק בשלמותו.תוצרי השריפה של המנוע האידיאלי היו דו תחמוצת הפחמן(CO2) ומים(H2O).

אך לרוע המזל אין דבר מושלם במנוע באופן מעשי. כאשר שלהבת האש הנוצרת ע"י המצ פוגעת בקירות הצילינדר הקר חלק מהדלק נספג, כתוצאה מכך השריפה אינה מושלמת. כמו כן מאייד שאינו מכוון כראוי גורם ליחס אויר/דלק לא נכון, שוב השריפה אינה טובה.

ארבעת הגזים הנפלטים כתוצאה מהבעירה הם: HC-מימן פחמני(=דלק), CO-חד תחמוצת הפחמן, CO2-דו תחמוצת הפחמן, O2-חמצן.

אחוזי ארבעת הגזים יכולים להשתנות בהתאם לגילו של המנוע, מצבו וטמפ' עבודתו. גורמים נוספים המשפיעים על היחסים בין הגזים הם כיוון המאייד וקידום ההצתה.

 

HC-מימן פחמני(דלק)[HydroCarbons]

=============================

המימן הפחמני הם חלקיקי דלק לא שרופים(נקראים גם פחממנים). רמה גבוהה של גז זה(נמדד בחלקיקים חלקי מיליון ppm) בגזי הפליטה לעיתים קרובות נובעת מבעיות במע' ההצתה. לדוגמא מצתים פגומים, חוטי הצתה לקויים, כיוון לא נכון של קידום ההצתה, דואל לא נכון או דליפות ואקום וויסות לקוי של של יחס אויר/דלק. כל אלו גורמים לשריפה לא טובה ולקריאה גבוהה של HC.

 

CO-חד תחמוצת הפחמן[Carbon MonoOxide]

==================================

CO נוצר כאשר אין מספיק חמצן בתהליך הבעירה. רמות גבוהות של פחמן חד חמצני(נמדד ב-%) בגזי הפליטה יכולות להיווצר כתוצאה מתערובת עשירה, מהירות סרק נמוכה, רמת מצוף לא נכונה, מסנן אויר סתום, שסתום מיחזור אדי דלק מבית גל הארכובה אינו מתפקד כראוי, מאייד לא מכוון. רמות חמצן נמוכות מצביעות שיותר דלק מתערבב עם החמצן המצוי לבעירה. המצב הוא של מחסור בחמצן, הפתרון הוא בהקטנת כמות הדלק המסופקת.

 

CO2-דו תחמוצת הפחמן[Carbon DiOxide]

================================

דו תחמוצת הפחמן(נמדד ב-%) הוא סימן דיאגנוסטי חשוב ליעילות השריפה. CO הוא תוצר של חוסר חמצן בתהליך השריפה, CO2 הוא תוצאה של יעילות שריפה גבוהה. ככל שאחוזי ה-CO2 גבוהים המנוע עובד ביעילות גבוהה. הערך האידיאלי הוא בין 13-15% כאשר CO ו-HC בקרבת האפס והחמצן בתחום 1-3%.

 

O2-חמצן[Oxygen]

=================

O2 נמדד ב-% מהערך שאנחנו נושמים שהוא 20.8% לכיוון האפס. החמצן מצביע על דיוק כיוון המאייד. החמצן תלוי ביחס אויר/דלק, כלומר כיוון מעשיר לעני או להיפך מעני לעשיר, כמו כן הוא שימושי במציאת דליפות ואקום, בעיות בהצתה ודליפות ממע' הפליטה. קריאת חמצן בתחום של 1.5% נחשבת לאידיאלית כאשר ערכי CO ו-HC בקרבת האפס ו-CO2 בין 13-15%.

 

NOX-תחמוצת חנקתית

===================

גז החנקן נמצא ב-78% מהאויר שאנו נושמים, השאר הוא חמצן בערך 20%. במנועי שריפה פנימית משתמשים בחמצן כמרכיב לבעירה ופולטים את החנקן. תחמוצת חנקתית מתהווה כאשר טמפ' השריפה מגיעה לכ-1350 מעלות צלזיוס.

אע"פ שהתחמוצת החנקתית בצורה ישירה אינה משפיעה על אופן עבודת המנוע, אך כאשר תחמוצת זו מתלכדת עם HC באטמוספירה הם בסיס לערפיח. חלק מפתרון הפיקוח על התחמוצת החנקתית הוא אביזר הנקרא EGR(מיחזור גזי פליטה) שפותח להוריד את טמפ' הבעירה ע"י מיחזור גזי הפליטה חזרה לתא השריפה.

 

יחס תערובת אויר/דלק

===================

יחס התערובת בו הדלק נשרף בצורה יעילה ביותר נקרא הנק' הסטויקומטרית. זוהי הנק' בה פליטת ה-CO וה-HC הינם הנמוכים ביותר וה-CO2 הגבוה ביותר.

הנק' הסטויקומטרית(בה תערובת הדלק נשרפת ביעילות הטובה ביותר) היא כשהיחס דלק/אויר הוא 1:14.7.

כלי רכב בעלי מאייד אשר מצויידים בממיר בממיר קטליטי ובמע' אויר מבוקרת עושות את כיוון המאייד לקשה. ניהול ממוחשב של נמנוע יוצר יחס דלק/אויר מדוייק עם סטיות קלות רק כאשר מע' המידע עובדת כראוי.

 

ממיר קטליטי

=============

ממיר קטליטי הוא אביזר הדומה למשתיק, המורכב במע' הפליטה בין סעפת הפליטה והמשתיק. הוא מכיל תא אשר בו מתבצע תהליך כימי ההופך גזים רעילים לגזים אשר פחות מזיקים. היחידה השכיחה ביותר בפיקוח על גזי הפליטה הוא ממיר תלת-דרכי המסוגל לשנות בערך 90% מה-HC, CO ותחמוצת החנקן במנוע ל-CO2, N ומים בצינור הפליטה.

ממיר קטליטי תלת-דרכי אופייני, מכיל שכבה חיצונית עשויה מפלדת אל-חלד, מבפנים יש מבנה בצורת חלת-דבש של חומרים קרמיים המכוסים בהתחלה במעטה של תחמוצת אלומיניום בעל יכות של העלאת שטח הפנים לגודל של שלושה כדים כדוריים. שטח זה מכוסה בכמות קטנה(2-3 גרם) של פלטיניום ורדיום. הפלטיניום מאיץ חמצון של CO ו-HC בעוד שהרדיום מקטין את התחמוצת החנקתית.

הממיר יפעל ביעילות רק כאשר היחס דלק/אויר של התערובת הנשרפת הוא בנק' הסטויקומטרית(1:14.7) וטמפ' העבודה היא 400-800 מעלות צלזיוס. בטמפ' מתחת ל-300 מעלות צלזיוס הממיר לא יתפקד ובטמפ' 800-1,000 מעלות צלזיוס נזק יגרם לפלטיניום ולרדיום, מעל 1,000 מעלות צלזיוס נזק יגרם לכל הממיר.

===============================================

בכדי לשמור על יחס תערובת נכון בכל רכב בעלי ממיר קטליטי מותקנות מערכות הזרקה אלקטרוניות או מאיידים מבוקרים אלקטרוניים. מערכות אלה יכולות להיות מסוג "מעגל פתוח" התלויות בתאום מנוע נכון ובתחזוקת המנוע או "מעגל סגור" אשר משתמש בחיישן למדא המספק מידע למחשב ההצתה לשמירת יחס דלק/אויר נכון. רוב כלי הרכב משתמשים במע' הזרקת דלק אלקטרונית.

 

למדא

========

למדא הוא מס' אשר מציין בדרך פשוטה את כמות האויר הנמצאת בתוך תערובת הדלק הנשרפת. כאשר למדא שווה 1.0 פרושו של דבר שיש מספיק אויר להשלים את בעירת הדלק ללא שאריות חמצן, כל קריאה מעל 1.0 מצביעה על שאריות אויר, כלומר תערובת עניה וקריאה של פחות מ-1.0 מצביעה על חוסר אויר, כלומר תערובת עשירה. למדא ישירות מתייחסת ליחס דלק/אויר כאשר היחס האידיאלי הוא 1:14.7 כלומר למדא 1.0.

 

חיישן למדא

============

חיישן למדא הוא אביזר קרמי הממוקם במע' הפליטה בצד המנוע לפני הממיר הקטליטי(יש רכבים כיום עם שניים, אחד לפנים ואחד מאחור). הוא בנוי מגוף קרמי ומשטח נקבובי ובו אלקטרודות מפלטיניום.

אחת מהאלקטרודות נמצאת באויר האטמוספרי והשניה המע' הפליטה. כאשר יש חמצן בשני צידי האלקטרודות נוצר הפרש מתחים המועבר למחשב האלקטרוני. לכן תפקידו של חיישן למדא לגלות את כמות החמצן במע' הפליטה, לתרגם אותו למתח למחשב האלקטרוני ברכב. המחשב יאמוד את המתח התקבל מחיישן למדא ויגדיל או יפחית את כמות הדלק המסופקת בכדי לתקן את היחס דלק/אויר או לשמור על למדא 1.0.

פעולת השיטה במעגל סגור מתרחשת במחזורים עשרוניים בתחום של 0.97-1.03, מתח העבודה הוא 0-0.8V, כאשר למדא 1.0 המתח הוא 0.5V.

חיישן למדא אינו מתפקד מתחת ל-250 מעלות צלזיוס, לפני שהטמפ' תגיע למצב עבודה, המע' תפעל כמעגל פתוח(ללא פיקוח). בכדי להאיץ את פעולת החיישן יש כאלו המחממים חימום ראשוני, הדבר מזוהה ע"י שלושה חוטים הבאים מהחיישן במקום חוט אחד ברגיל.

 

בכדי לבדוק מנוע המצוייד עם ממיר קטליטי ו/או חיישן למדא, המנוע צריך לעבוד ב-3,000 סל"ד בערך 3 דקות(לפני הבד') כדי לוודא שהוא הטמפ' הנורמלית שלו.

קהילת אוהדי ווסטהאם יונייטד בישראל - https://www.facebook.com/groups/whuil/

'פטישי ישראל' - https://www.facebook.com/WHUIL/

טוויטר - https://twitter.com/AmitDim

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

מאמר מאלף אך תקון קל. רבים טועים ומכנים חיישן למדא אך החיישן הנו חיישן חמצן המשדר אל מחשב נהול המנוע את נתוניו, כפי שציינת, כמתח משתנה כמחזוריות מסוימת.

מחשב נהול המנוע, כתוצאה מנתוני חיישן החמצן, מבצע תקונים כדי לשמור על למדא 1.0

בדיוק כפי שכתבת.

לכן מהיום אמור חיישן חמצן. יש חיישני חמצן ללא חמום מוקדם שהנם בעלי 2 חוטי חשמל המשדרים המתח המשתנה אל מחשב נהול המנוע. אלו עם חמום יכולים להופיע עם 4 חוטים, כלומר 2 נוספים לחמום חשמלי מהיר של חיישן החמצן כדי שיתחיל לשדר נתוני חמצן מדוייקים מהר אל מחשב נהול המנוע.

בברכה - רפי לין :idea:

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

מאמר באמת מרתק, וברשותך אני העתיק אותו למסמך WORD שיהיה לשעת צרה.

 

אך יש לי שאלה, רכשתי פיאט בראבו לאחרונה 1.4 שגמעה 98K ק"מ, אחרי כמות כזאת של ק"מ יש אפשרות שהממיר לא מתפקד טוב וגורם לבעיות כמו סחיבה וזרימה חופשית של המנוע, לכן חשבתי להוציא אותו, מה הנזק שיכול להיגרם כתוצאה מכך ומנגד האם אני ירוויח מזה משהו?

 

רעש גבוה יותר אני מחשיב כנזק, ובכוונתי להשאיר את המעטפת החיצונית של הממיר ולרוקן את תוכו בשביל שיעבור טסט.

 

גיא.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

מעמר מעניין וראוי לשמירה :)

רק תיקון אחד קטן:

זה לא למדה - זה למבדה (λ - lambda) היא אות מס' 11 של א"ב היווני.

 

לא מבטאים את ה B :)

 

ואם כבר הגבתי, אולי זה המקום לשאול מה בדיוק עושה ה"קניסטר" במערכת הפליטה, לאן הוא מחובר ואיך הוא עובד (אני יודע שזה משהו עם פחם פעיל) ?

עז יפנית בסלעים

yahav.biz | mineralz.co.il

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

מאמר באמת מרתק, וברשותך אני העתיק אותו למסמך WORD שיהיה לשעת צרה..

תרגיש חופשי.

 

אך יש לי שאלה, רכשתי פיאט בראבו לאחרונה 1.4 שגמעה 98K ק"מ, אחרי כמות כזאת של ק"מ יש אפשרות שהממיר לא מתפקד טוב וגורם לבעיות כמו סחיבה וזרימה חופשית של המנוע, לכן חשבתי להוציא אותו, מה הנזק שיכול להיגרם כתוצאה מכך ומנגד האם אני ירוויח מזה משהו?

 

רעש גבוה יותר אני מחשיב כנזק, ובכוונתי להשאיר את המעטפת החיצונית של הממיר ולרוקן את תוכו בשביל שיעבור טסט.

 

גיא.

רווח - זרימה חופשית יותר של גזי הפליטה.

נזק - זיהום אויר, רעש מתכתי.

 

אין כל וודאות שהממיר אצלך שבק חיים, בכדי לבדוק זאת יש להתחבר למכשיר לבד' 4 גזים ולערוך שתי בדיקות:

(1)בסל"ד סרק.

(2)בסל"ד בינוני(כ-2,500 סיבובים).

כאשר מתקבלים נתונים טובים בבד' הראשונה(1.0 "למדא", CO שואף ל-אפס, ppm-פחות מ-50), אזי יש לעבור לבד' השניה, הנתונים תחילה יגביהו רום אך הם אמורים אט-אט לצנוח כלפי מטה עם נתונים מקסימליים של - עד 0.2% CO ו-100-150 ppm.

 

את הרעש המתכתי שנוצר עקב ריקון הממיר ניתן לפתור ע"י החדרת צינור מקצה לקצה.

 

עמית

קהילת אוהדי ווסטהאם יונייטד בישראל - https://www.facebook.com/groups/whuil/

'פטישי ישראל' - https://www.facebook.com/WHUIL/

טוויטר - https://twitter.com/AmitDim

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

  • שבועיים מאוחר יותר ...

הנה עוד מאמר (באנגלית) בנושא, לטובת מי שרוצה להרחיב , גם מסביר על מציאת תקלות לפי קריאת גזי הפליטה http://www.autoshop101.com/forms/h56.pdf

עז יפנית בסלעים

yahav.biz | mineralz.co.il

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

  • 4 שנים מאוחר יותר...

ואם כבר הגבתי, אולי זה המקום לשאול מה בדיוק עושה ה"קניסטר" במערכת הפליטה, לאן הוא מחובר ואיך הוא עובד (אני יודע שזה משהו עם פחם פעיל) ?

 

זה נקרא קנקן קניסטר זה לא מחובר למערכת הפליטה אלא למיכל הדלק. תפקידו של קנקן קניסטר לשחרר לחצים של מיכל הדלק, ולאסוף את אדי הדלק שמשתחררים. קנקן קניסטרר בנוי בתוכו בפחם שסופח אליו אדי דלק, הוא מתחבר בצינורית למיכל הדלק.

בחלק מהרחבים האדי דלק שנאגרים בו משתחררים ע"י שסתום אלקטרוני לסעפת היניקה בחלק מהרכבים בהנעה כשהמנוע קר, בדגמים אחרים במצב של האצה.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שימו לב! השרשור הזה בן 5718 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

הצטרף לדיון

ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.

Guest
הגב לנושא זה...

×   התוכן שהדבקת מסוגנן.   הסר סיגנון

  Only 75 emoji are allowed.

×   הקישור שלך הוטמע אוטומטית בגוף ההודעה.   הצג כקישור רגיל

×   התוכן הקודם שלך שוחזר.   ניקוי העורך

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • תוכן חדש...