תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • סובארו
  • סובארו XV
  • סובארו XV - שיר הלל לרכב מפוספס

    סובארו XV

    מפגש ראשון עם סובארו XV החדשה מגלה עיצוב חיצוני קצת מאכזב ולא מספיק קרבי. איזה מזל שהשאר דווקא מרשים מאוד לטובה עם דגש על יכולת השטח המצוינת. סובארו XV - מבחן דרך.

    • 16-09-2012
    • מאת: יניב רוטנברג | צילום: אלירן אברזל

    מרגע שסובארו הציגו את סובארו XV הקודמת, עבדכם הנאמן עיקם את הפרצוף. בנתח שוק שבו כ"כ חשוב העיצוב ומקדם הדאווין, לא הצלחתי לראות מי בדיוק רוכש את ה-XV, מעמיד אותה עם גלגל אחד על המדרכה מול בית הקפה ויוצא ממנה עם חזה מנופח, תוך סיבוב מחזיק האצבעות סביב האצבע וכל זה במפגן כולל שזועק לכל מי שבסביבה "תראו מה הבאתי".

    אבל אז לקחתי אותה לסיבוב וגיליתי רכב כביש לא רע לגמרי, עם יכולות שטח מרשימות והכי חשוב, מכונת גיהוץ שבילי קק"ל המהירה ביותר שחוויתי אי פעם בקרוס-אובר. ה-XV הקודמת פשוט הייתה טסה בשבילי כורכר כבושים במהירויות תלת ספרתיות תוך גיהוץ כמעט מושלם של קפלי קרקע ובורות.

    והנה הוצגה לה ממש לא מזמן סובארו XV החדשה ושוב היפנים חוזרים על אותו תרגיל ישן הכולל הגבהה (מרווח גחון מרשים של 22 ס"מ), זריקת פלסטיקים שמעידים על שטח ומקווים שזה יעבוד. נשגב מבינתי איך כל יצרני הרכב עמלים קשות על עיצוב הרכבים שלהם ורק יצרן בודד אחד (אמיץ? הוזה? עני? תגידו אתם) מחליט לקחת את המשפחתית הקומפקטית שלו,ה-B3 שעדיין לא משווקת בארץ,  להגביהה אותה, לזרוק כמה פסי קישוט מבחוץ ולהיות מבסוט מהתוצאה.
    מכירות ה-XV הקודמת היו כ"כ טובות?!

    אני אולי לא משוכנע איך התוצאה הזו תשפיע על המכירות, אבל נתכנסנו פה למטרה אחרת, לבחון את הרכב סובייקטיבית ולא עפ"י האהבות/שנאות שלי.

    סובארו XV החדש

    סובארו XV - מבחוץ

    קיבלנו את ה-XV ליומיים וכבר מהתרשמות חיצונית, חלק מהאנטגוניזם מתפוגג. הרכב נראה טוב, הרמוני. פסי הקישוט, הגגון וההגבהה, הג'אנטים שמאוד אהבתי (עם מידת צמיגי כביש-שטח 225/45/17 מבית יוקוהמה) - כולם משווים לרכב מראה שטח-ספורט-אלגנט, בייחוד בצבע הכתום זוהר של רכב המבחן.

    אך למרות כל זאת, קשה לי לראות מי יעדיף את מראה ה-B3 המוגבהת על פני, בואו נגיד מאזדה CX5 או יונדאי ix-35, שמשדרים את מה שכל כך חשוב בסגמנט הזה, עושר, הצלחה, שגשוג או במילים אחרות - דאווין! למרות הקישוטים (הנאים) בה מצויד הרכב ולמרות ההצהרות הכמעט משכנעות של נציגי היבואן, ה-XV עדיין לא נראית מספיק מיוחדת. תשאלו כל גברת שקנתה ניסאן ג'וק מה היה הדבר הראשון שמשך אותה ברכב ותגלו שהיה זה העיצוב החיצוני. זוטות כמו שימושיות או יכולות שטח הגיעו רק לאחר מכן. כזה הוא עולם הג'יפונים המודרני, קשה...

    סובארו XV החדש

    סובארו XV - מבפנים

    אז התיישבנו, קל למצוא תנוחת נהיגה נוחה בזכות כוון ההגה (מצופה עור) לגובה וגם לעומק וכוון כיסא הנהג גם לגובה. מבט מסביב מגלה סאלון רכב שחור עם נגיעות קלות של פלסטיק כסוף, סולידי ונראה שבנוי היטב. בלוח השעונים יש מיעוט מצומצם של חומרים רכים וסופגי אנרגיה אך נראה שהפלסטיק איכותי וגם בשטח לא נרשמו רעשים וקרקושים מיותרים. הנדסת האנוש טובה והגישה לרוב, אם לא כל, הפונקציות החשובות קלה ופשוטה.

    מערכת המולטימדיה שניצבת במרכזו היא בהתקנה מקומית ומה נגיד עליה, אולי שהיה עדיף בכלל לא להתקין אותה מלכתחילה. מדובר בתוצר סיני עלום שם שמתפקד בהתאם. איכות השמע שהיא מפיקה סבירה אך התפעול דרך המסך המרכזי אינו נוח ומזל שיש כפתורי שליטה מההגה שעושים את החיים לקלים הרבה יותר.

    כסאות הנהג והנוסע נוחים אך אוחזים בצורה מוגבלת, לא בעיה בכביש, קצת מעצבן בשטח שאשר מתחילים לגלוש לכיוון הנוסע שלידך. כנהג וכנוסע לא היו לי כל בעיות מרווח (ולא שאני בן אדם קטן) וגם מאחור, יכולתי בנוחות סבירה לחלוטין לשבת מאחרי עצמי. מה שכן, נראה שמאחור ישבו בנחת רק שני מבוגרים כי המושב המרכזי מאחור לא יתאים לאדם בוגר בגודל מלא בגלל תעלת הדרייב-שאפט.

    סובארו XV החדש

    סובארו XV - בכביש

    מתחת למכסה המנוע שוכן מנוע בוקסר בנפח 2 ליטר, שלמרות שהוא חדש לחלוטין, הוא מפיק הספק זהה למנוע הבוקסר הקודם - 150 כוחות סוס. תיבת ההילוכים היא תיבה אוטומטית-רציפה וכמו המנוע גם היא מוכרת מדגמים אחרים של היצרנית, כמו למשל סובארו פורסטר. מדובר ביחידת הנעה טובה למדי, גם אם לא חזקה במיוחד. כאן שדכה אותה סובארו, לראשונה בישראל, למערכת Start&Stop שאמורה לתרום לשיפור בצריכת הדלק. בפועל, לפחות בתוואי הנסיעות שלנו, היא כמעט ולא נכנסה לפעולה ובסיומו של המבחן חסכה אליבא דה מחשב הדרך רק כמה מאות מילי-ליטרים של בנזין 95 אוקטן.  

    המתלים מכוילים על הצד הנוקשה והאמת לאמיתה היא שכיול זה הוא הפנינה האמיתית של הרכב. כבר בפניה הראשונה הרכב מיד גורם לכם לתהות - זה קרוס-אובר? זה מוגבה ב-20 ס"מ?

    המתלים הנוקשים מצמצמים מאוד את זווית הגלגול, משפרים פלאים את ההתנהגות של הרכב ועם קצת רצון והרבה יכולת, ניתן ממש להשתעשע בכביש עם הרכב הזה. יעיד על כך אלירן שראה איך באמצע צומת יצאנו לפתע להיגוי יתר נשלט אך לא צפוי עקב משאית שלא נתנה זכות קדימה. לא זכור לי קרוס-אובר אחר שנהגתי בו לאחרונה שהציג יכולות כביש שכאלה.

    סובארו XV החדש

    סובארו XV - בשטח

    ל-XV הקודמת היו כאמור יכולות גיהוץ שבילים פנומנאליות ואכן גם ה-XV הנוכחית לא מאכזבת בתחום זה. כיול המתלים הנוקשה ממשיך להשתלם ברוב המקרים. גם במהירות שדמיונית לכל רכב אחר בסגמנט, משרה ה-XV ביטחון והוא נשלט לחלוטין בהיגוי יתר. אך חשוב יותר - הוא מגהץ קפלים ובורות בצורה מרשימה למדי. אמנם לעיתים בצורה מורגשת (אין פה הוקוס פוקוס, בטח שלא בלי מתלים אקטיביים) אולם זה לא מתבצע בצורה שפוגמת ביציבות הכיוונית של הרכב וזה מה שחשוב.
    פשוט מכונת שבילים כייפית!

    מכאן עברנו לשטח קצת יותר טקטי, עם כמה סלעים, מעלות והצלבות מסובכות. מערכת ההנעה הכפולה הקבועה של סובארו מתפקדת היטב ול-XV יש יכולות שטח שלא היו מביישות כל רכב שטח אחר בסגמנט שלו. יודעים מה, יכול להיות שהוא אפילו היה יכול לבייש כמה כלי רכב מקטגוריה אחת למעלה.

    חרף צמיגי כביש-שטח מקוריים שלא מתאימים לשטח טקטי (יוקוהמה גיאולנדר) ה-XV לא נעצרה בשום אתגר שהצבנו מולה, יצאה מהצלבות מסובכות, עלתה מעלות קשים ביותר ואפילו טיפסה קצת על מדרגות. כל אתגר שהצבנו מולה, היווה אתגר עבורנו, לא עבורה. זה מרשים למדי, בהתחשב במהלך המתלה המצומצם מאוד של מתלי הרכב ובמגבלות מערכת ההנעה הכפולה שאינה מצוידת בהילוך כוח או בנעילת דיפרנציאל אמיתית.

    ברור שלא מדובר ברכב שטח קשוח. אך בסוף יום מאתגר בשבילים שסביב מגדל צדק ניתן לקבוע נחרצות - אין כיום בשוק שום קרוס-אובר עם יכולות שטח טובה כמו סובארו XV.

    סובארו XV החדש

    סובארו XV - סיכום

    עם יכולות הכביש, השטח והשבילים של ה-XV, כל מה שנשאר לנו הוא רק לכעוס על יוצרי הרכב. לכעוס מאוד. תחת בגדים אחרים, כאלה שכל הסגמנט משתמש בהם, היה יכול להיות פה קלף מנצח. לא פחות מזה. עם יכולת שטח אמיתית, יכולת לטרוף שבילים במהירות גבוהה ויכולת כביש מרשימה מאוד, כל שנשאר הוא רק להלביש את הרכב בשמלת פח כזו כמו שאוהבים כל רוכשי הסגמנט.

    אבל בסובארו, ממניעים השמורים עימם, החליטו ללכת עם הראש בקיר ובמקום לקבל את אחד מלהיטי המכירות הטובים ביותר בקטגוריה, הלכו על עיצוב שיגרום לרכב להיות שולי לחלוטין בטבלת המכירות. וחבל מאוד שככה, במיוחד כאשר מדובר ברכב שהוא באמת רכב טוב.

    צריכת דלק במהלך המבחן (משולב כביש/שטח): 11.4 קילומטרים לליטר.

    סובארו XV - מפרט טכני
    סובארו XV בקטלוג הרכב של CarsForum

    סובארו XV החדש

    dddd