תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

פורד אקספלורר ST במבחן - מהר, גבוה וחזק יותק

אחרי יותר מ-30 שנה בהן הוא היה כמעט הכל לכמעט כולם, פורד אקספלורר רוצה לכבוש נישת נהגים שעד היום לא ממש קיבלו מענה, הממש ממהרים וממש ברוכי ילדים

  • 13-09-2021
  • מאת: אייל כרמי

בפתח דברי, אני רוצה להתנצל בפני הבעלים של קופרה חדשה אחת, שניסה, באמת ניסה, בכל כוחו. ולא הצליח. סליחה. זה לא אני. זה ה-ST.

עכשיו אפשר להתחיל.

פורד אקספלורר הוא  אחד הרכבים הנמכרים ביותר בקטגורית רכבי הפנאי-שטח למשפחה בארה"ב מאז הוצג ב-1991. האקספלורר התחיל את דרכו כרכב שטח קשוח למעמד הביניים. בלי הרבה פינוקים, בלי הרבה משחקים, בלי הרבה פוזות. הגרסה האמריקאית ל"הכי הרבה פח לשקל".

כוחות הבטחון האמריקאים גם הם התאהבו ברכב, ואיך לא? מראה קשוח, מנועי V8 או V6 חזקים ובשרניים, הנעת 4X4 ומכלולים פשוטים ועמידים – המתכון האולטימטיבי לרכב שירות. והאקספלורר עושה את זה בהצטיינות כבר שנים רבות. בעיקר כרכב משטרתי המשמש לסיור ואכיפה וגם בשימוש השירות החשאי ויחידות עילית אחרות. 

פורד אקספלורר ST

ב-2019 הוצג הדור השישי (והנוכחי) של האקספלורר. בפעם הראשונה הוצג מנוע 4 צילינדרים (אבוי לבושה) מסדרת אקובוסט המוכרת, בנפח 2.4 ליטר ועם 300 כ"ס, תיבת הילוכים עם 10 (עשרה!) יחסי העברה, הנעה קבועה לארבעת הגלגלים עם חלוקת כח אלקטרונית לכל גלגל בנפרד והמון המון (המון) פינוקים. שקעי חשמל, הטענה, USB, ואפילו שקע כח 220V, שמפוזרים בכל הרכב; מיזוג אישי לכל נוסע בשלושת שורות המושבים, חימום ועיסוי למושבים הקדמיים, גג שמש פנורמי, מושבי עור (אבל מעור של פרות אמריקאיות, לא סתם) ועוד ועוד..

ואז, מישהו בפורד הצליח להסתכל לכוון היבשת הישנה ונתקל במפלצות האירופאיות המקבילות. "בחיי", הוא אמר לעצמו, "מדוע שלא נתחרה במיטב התוצרת האירופאית של קרוסאוברים מפוארים? הרי את ליין ה-ST כבר יש לנו. נשאר רק להדביק אותו על איזה  מפלצת, נגיד אקספלורר, ולתת בראש".

אבל כמו שאתם בטח יודעים, כשהאמריקאים עושים משהו כדי שיתמודד מול האירופאים, הוא חייב להיות הכי הכי. כמה כ"ס יש להם שם באאודי? 280? תעמיס אחי. שים 400. כמה יחסי העברה בגיר המפונפן הזה שלהם? 8? שים 10 אבאל'ה. טורבו? למה 'טורבו' ביחיד? מייק איט א-דאבל יא אח. מסכי מולטימדיה? אצלנו יש טאבלט, גבר. והוא גם עומד על הצד. גריל קידמי הם עשו שם, הא? בואו, נלמד אותם איך נראה גריל קדמי אמיתי. כזה שאפשר לעשות עליו ברביקיו. וכן הלאה וכן הלאה.

אבל אל תתבלבלו. מאחורי ה-ST שמודבק על הגריל עומדת מכונית עממית, ורואים את זה בכל אספקט. אם זאת הפלסטיקה הנוקשה והפשוטה ששולטת במרחב הפנימי, אם אלו הברגים והצירים החשופים בדלתות ובכיסויי התאים הנפתחים ואם זה במשטחים הגסים והגדולים של הפלסטיקה הצבועה בצבעי אלומיניום.

פורד אקספלורר ST

למעשה, העיצוב הפנימי מאד מזכיר טנדרים אמריקאים כמו ה-F350. גדול, גס, מאסיבי ועמיד. פתחי המיזוג ענקיים ומיושנים. הנוסעים בשורה השניה והשלישית זוכים לפתחי מיזוג (שמעוצבים רע) בתקרה עם קונסולת שליטה נפרדת (שבעצמה מעוצבת כמו חייזר מבוהל) הנמצאת מאחורי משענת היד של הנהג, ומכילה בנוסף גם שקעי USB לטעינת סלולריים ושקע 220V (רק חבל שהשקע הוא אמריקאי).

הכל בנוי כדי לשרוד, לא כדי לעשות פוצי מוצי לנהג. כלומר, יש קצת פוצי וגם טיפה מוצי, אבל זה רק ככה על הדרך, כי יש לכולם ולא נעים. דוגמה חיה היא מסכי המולטמידה ולוח השעונים. משום מה, באיזו גחמה לא מובנת (אולי נסלחת בטסלה אבל לא בדבר המפלצתי הזה) מישהו החליט להעמיד את המסך, עשרה אינץ' גודלו, על הצד. בתוך גומחה. זה נראה כאילו נתנו לקאובוי מסוקס ועצום מידות להחזיק סמארטפון. למה? בשביל מה זה טוב? תתפרעו. שימו שם 12, 13 אפילו 15 אינץ' לרוחב. זה לא כאילו חסר מקום.

אבל גם אם נשים את הנראות בצד, העיצוב של התוכנה עצמה רע, מאוד. כתב כחול קטן ולא ממורכז על רקע לבן, אייקונים קטנטנים ומערכת ניווט של אייגו עם מפות מ-2019. מישהו שם כנראה עיצב את האפליקציות לעבודה עם מסך לרוחב ושכח לעשות התאמות. דחילק פורד, אפשר לשכור מעצבי UI, ולא להשאיר את העבודה לסייס או החקלאי המקומי.

פורד אקספלורר ST

גם עיצוב הדשבורד שומר על מבנה מינימליסטי ופשוט. פורד לא אימצו את אופנת הפיכת הכפתורים הפיזיים למסכי מגע וטוב שכך, אבל העיצוב מזכיר מערכות סטריאו של שנות ה-80 העליזות. שפת העיצוב אומרת גם כאן: אחינו עזוב שטויות. כפתור צריך להראות כמו כפתור. תכלס? צודקים.

הגודל והמרחב ממשיכים בתוך תא הנוסעים. או שאולי יותר נכון לקרוא למקום הזה טרקלין. כורסאות הישיבה בכל שבעת המקומות ענקיים ומרווחים. שבעה מבוגרים יכולים לשבת בנוחות בלי להפריע אחד לשני. מרווחי הברכיים והראש מצוינים למרות החלון הפנוראמי. אפילו המושבים בשורה השלישית שבאופן מסורתי נבנים מראש לילדים, מתאימים כאן לכל אחד. אמנם הם נמוכים אבל מפצים על זה במרווח רגליים גדול כך שמבוגרים שאינם גבוהים באופן חריג, ישבו בנוחות יחסית גם בנסיעה ארוכה.

תא המטען גם הוא גדול מאד ומרווח וניתן לקבל עוד מקום ע"י קיפול (חשמלי) של המושבים האחוריים. אם תקפלו גם את השורה השנייה, תוכלו לקחת אתכם מיטת קינג סייז בלי לפרק אותה. או אולי שור לתחרות רודיאו.

פורד אקספלורר ST

 

דיו!! לדרך.

לומר את האמת, כשהסתכלתי על הרכב מבחוץ, המראה הקשוח שלו ומושבי העור שבצבצו מבעד לחלון, נתנו לי לרגע את התחושה שהנה, מצאתי SUV שבעה מושבים, חזק, מפואר. במיוחד בשבילי. אבל כשפתחתי את הדלת, קצת התאכזבתי. בעודי מסתכל, כבר התחלתי לתכנן בראש את התלונות והטענות שאני אשפוך על הראש של הרכב הזה בכתבה.

אבל אז לחצתי על כפתור ההנעה, ואז על הדוושה, והכל התפוגג. מה זה התפוגג? מה היה פה בכלל? תלונות? את מי זה מעניין בכלל? פלסטיק נוקשה או רך, סגירה רכה, פתיחה קשה, בידוד, מזגן או שטויות אחרות. הדבר הזה עף, והדבר הזה עף כמו טיל. יותר מ 2 טון שמתעופפים ל-100 קמ"ש בפחות מ-6 שניות עם נהמת מנוע של מוסטאנג.

כמעט 55 קג"מ ו-400 כ"ס משלחים את הבהמה הזאת בהתנפלות קדימה. המנוע שואג והגיר בועט. אין כאן שמץ של עידון ולא נסיון להיות מתורבת. לחצת? קיבלת את כל מה שיש. הכח מתפרץ מכל הלב וההילוכים עפים למעלה (למען האמת לא הצלחתי לספור יותר מ-5 העברות הילוך אבל אני משתדל להאמין לפורד שיש כאן 10).

פורד אקספלורר ST

השלדה והמתלים עושים עבודה מצוינת ולמרות החשש מהגודל והמשקל, התפלץ הכחול יודע לרקוד. נכון, זאת פחות פרימה בלרינה ויותר לוחמת UFC מלאת סטרואידים מבריה"מ של שנות ה-60 (אם היה UFC בבריה"מ של שנות ה-60), אבל כל הפניית הגה לוקחת את כל החמש ומשהו מטרים בדיוק לאן שצריך, ועושה את זה בנחישות.

אין כאן מערכות סופר דופר משוכללות עם כוח חישוב של ספייסX דרגון או בולמי אוויר מתכווננים לפי מצב הרוח של הנהג, אבל התוצאה הסופית טובה מאד. כל עוד אנחנו לא שוכחים שמדובר בקובייה בגודל 20 מטר מרובע של פלדה שמנסה לציית לחוקי הפיזיקה, כן?

מוט ההילוכים המסורתי הפך לחוגה קטנה כמו בדגמים האחרים של פורד. קצת מצחיק לראות את זה על רכב מגודל כמו האקספלורר. יש אפשרות להעברת הילוכים ידנית עם משוטים מאחורי ההגה אבל דחילק, עשרה הילוכים? זה כמעט כמו במשאית של קנוורט'. במחילה מכבוד הקוראים, השארתי על אוטומט.

מתחת לחוגה הזאת, יש לנו גלגלת בחירת מצבי נהיגה שאמורה לעזור בנסיעת שטח, חול ובוץ ושלג כמו גם מצב ספורט וחיסכון בדלק. יש אפילו בקרת ירידה במדרון אבל ברשותכם, וסליחה מראש, ויתרתי על התענוג של ירידה מהאספלט עם צמיגי 275/45 על חישוקי 21 אינץ'.

פורד אקספלורר ST

במצב ספורט, העברות ההילוכים הופכות לקצרות ויש לי את התחושה שהתיבה מוותרת על כמה מתוך ה-10 כדי לבזבז פחות זמן על העברות. המנוע נכנס למוד שיגעון וכל נגיעה, אפילו הקלה ביותר, בדוושה, מובילה לנדנוד עצבני של המרכב קדימה-אחורה. בפועל, כמו שכתבתי בפתיחה, האקספלורר התמודד בכבוד עם קופרה חדשה ואני מאמין שיעשה זאת גם עם רכבים אחרים המתויגים כספורטיביים.

מה שכן, ברגע שהאקספלורר חלף אותם והראה להם ארבע מפלטי כרום גדולים, התגלתה תופעת לוואי בקרב כל מיני 'עונדות', קורולות מושחרות-חלונות ואוקטביות לבנות בהמוניהן. הנהגים שלהן, ואני יכול להישבע שבאופן עצמוני לגמרי גם הקסקטים הלבנים שלהם, נכנסו למוד ספורט. מה שלא קרה עם אאודי Q7 לדוגמה.

כולם קיבלו את הדחף הזה לעקוף, להתחרות, לאגזז (מילה חדשה שלי. אתם תראו, זה עוד יתפוס). כמובן, כולם הצחיקו את האקספלורר עד דמעות. אבל זה רק מראה שאי אפשר להתעלם ממנו. הוא לא עוד SUV מגודל ואנונימי. מצד שני, כבר הרבה זמן שלא חרדתי לגורל רישיוני, ומהאפשרות להעביר את הלילה בתא מעצר כמו הפעם. תיאורטית כמובן, כן?

פורד אקספלורר ST

במוד נהיגה מנהלתית ורגועה, האקספלורר נוח מאד, המתלים עושים עבודה מצוינת בכל מהירות והמושבים הרכים והגדולים, כמו גם המרחב העצום, עושים את שלהם. הפעילו את האוורור במושבים, בחרו לכם תוכנית עיסוי לגב העליון, התחתון והישבן, ואתם מוכנים לנסיעה בלי הפסקה עד בנגקוק. או לפחות ראש פינה.

פסקה קטנה על העיסוי הזה, הוא עובד ממש טוב. לא בועט ומערבב את הגב כמו בהרבה רכבים אחרים אלא ממש אפקטיבי ונוגע בדיוק במקומות שמכאיבים אחרי נסיעה ממושכת. נהדר.

בידוד תא הנוסעים טוב מאד ולמרות צמיגי הענק השקט נשמר עד מהירויות תלת ספרתיות דמיוניות שלא נדבר עליהן, וגם אז רעשי הרוח מגיעים בעיקר מגג השמש ומהמראות. מערכות הבטיחות כוללות את כל האפשרויות הקיימות היום. הטענה העיקרית היא לתיקון הסטיה מנתיב, שעבד כשהתחשק לו וגם כשעבד לא ידע לשמור את הרכב במרכז הנתיב אלא זגזג כל הזמן בין הפסים.

צריכת הדלק? תראו, תשמעו... אני לא חושב שמי שרוכש רכב כזה, בודק או מתעניין בצריכת הדלק, אלא אם מדובר ברכב ליסינג (היי בוס, מה שלומך? שומע?). לא משנה על איזה כפתור ECO לחצתי, אם הייתי בניוטרל או שנתתי לרכב להתגלגל בירידות אינסופיות ללא לחיצה על הגז, הצריכה בפועל היתה סביב 7 ק"מ לליטר בכבישים בינעירוניים ו...פחות מ-5 בעיר הפקוקה. אבל גילוי נאות, אני כן איתכם, ממש קשה לנסוע בצורה מנהלתית עם אקספלורר ST. ממש. מפתיע? לא. מטריד? לא (אלא אם אתה קצין רכב).

פורד אקספלורר ST

 

שורה תחתונה?

פורד אקספלורר ST נוצר כדי לתת דרור ללחץ המטריד ברגל ימין. אין כאן עידון או פאר. אין כאן ליטופי אגו ולא סמלי יוקרה ספונים בעץ. זה פורד. ופורד זה פרקטיות. וגם קצת קשה לצפות להוד, הדר ופאר במחיר של 380,000 ₪ כאשר המתחרים מאירופה מתחילים במחירים של לפחות מאה אלף שקלים יותר, וכדי לקבל את אותו אבזור ואותם ביצועים תצטרכו להוסיף לפחות עוד שתיים-שלוש מאות כאלה.

מה כן יש כאן? טונות של כח, אופי של קאובוי בריון ושחצן, ופרקטיות של טנדר אמריקאי עם עוד 2 מושבים ותא מטען. שום פינוק לא נעדר, כל מה שחשוב ומה שפחות, נמצא שם, אבל ב"עממיקו". שהשכנים לא יפתחו עין.

זה קצת לא מתחבר לז'אנר של SUV שבעה מושבים, אבל מה זה משנה? רוצה לתת בגז, בא לך דווקא SUV ובמקרה בדיוק אין לך חצי מיליון מיותרים בעו"ש? קח אקספלורר ST. לא תתחרט. מילה שלי (יותר כמו 1,600 מילים, אבל מי סופר? העורך).

יש לכם שאלות לאייל? בואו לפגוש אותו בפורום

 

dddd