תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

יונדאי פליסייד – מבחן דרך

מה נראה כאילו הוא שבוע לפני גיוס לשייטת, קרוי על שם גדר, ויש בו יותר מחזיקי כוסות ממושבים? לפני שאתם עונים "כל רכב אמריקאי", בואו לראות מה יניב חשב על הקוריאני שהוא לקח לסיבוב

  • 11-07-2021
  • מאת: YNV | צילום: דניאל סגל

זו לא הפעם הראשונה שיצרן רכב בוחר בשם מוזר לרכב שלו. דייהטסו נתנו לסדאן המשמימה שלהם את "אפלאוז", באנגלית - תשואות או מחיאות כפיים רמות. פולקסוואן, קראו לחיפושית בשוק הצרפתי קוקסינל, מושית השבע, AKA פרת משה רבנו בצרפתית (מה חשבתם שזה? יא חשוכים...). למאזדה היה דגם בשם LaPuta, שעל התרגום שלו נראה לי שנוותר.

אז נשוא הכתבה שלפנינו, ספינת הדגל של יונדאי, הרכב היקר ביותר שמכרו מאז ומעולם קרוי על שם... גדר. כן, גדר. לפי מילון אוקספורד, פליסייד זו גדר יתדות שמשמשת להגנה מפני פולשים.

בחיפוש מעמיק יותר נראה שכוונת מחלקת השיווק היתה לקרוא לו על שם שכונת פסיפיק פליסייד בלוס אנג'לס, שזו שכונה אמידה לחופו של האוקיינוס השקט. אם תרצו - יונדאי הרצליה פיתוח.

בשוק מובילי הנוסעים הישראלי, כבר שנים שמיניוואנים הם זן נכחד ואת מקומם תופסים רכבי השטח הגדולים. יונדאי פליסייד, כפי שנמכר אצלנו בגירסתו האמריקאית, שייך אצל הדוד סם לקטגוריית Mid-Size SUV. אורכו חמישה מטרים, כמעט שני מטרים רוחבו. הוא נושא 7 או 8 נוסעים (כתלות בדגם) בנוחות, עם שפע אבזור, מנוע מגודל ומרחב פנימי נדיב. לחלוטין "גודל בינוני". בכלל לא מפלץ עצום. בכלל.

יונדאי פליסייד

כלמוביל מציעים גם את הסנטה-פה, אך עם מידות אחרות ומנוע אחר, נראה שקהל היעד שונה.

הפליסייד לא נועד לביישנים. הוא רחב, הוא מאסיבי, הוא מגודל. הוא הילד הזה מ-ו'2 שנראה כאילו הוא שבוע לפני גיוס לשייטת.

הגריל הקדמי עצום עם תאורת DRL הנמתחת לכל גובה החזית ותוחמת אותו משני צדדיו.  צמד פנסי איתות צרים ואורות הדרך הנמוכים מקנים לו מראה כועס. מהצד, חישוקי "20 נבלעים בבתי הגלגלים הגדולים. קורות B ו-C עבות ותפיחות בחלק העליון והתחתון של הדלתות תורמות למראה החסון. רק מאחור הוא נראה מעט אנמי ולא מתיישר עם הדרמטיות של החזית והצד.

יונדאי פליסייד

יונדאי פליסייד נמכר בשלוש רמות גימור. הבסיסית עם הנעה קדמית והשתיים האחרות עם הנעה כפולה. אנחנו קיבלנו למבחן את גרסת הכניסה.

כמו בחוץ, גם בפנים הפליסייד מרגיש גדול ומרווח. למושבים הקדמיים ריפוד עור בהיר והם יותר כורסאות מאשר מושבים. בסיס המושב מעט קצר והמסעד חסר תמיכת צד, אך גם לאחר נסיעה ממושכת הם נוחים ולא מעייפים. בין המושבים נמצאת קונסולה מרכזית רחבה בה נמצאים פקדי המזגן, חוגת מצבי נהיגה ולחצני ההילוכים. הגישה אליהם מצוינת. הכפתורים גדולים וממוקמים במרחק נגיש וקל לתפעל אותם ללא צורך בהסטת מבט. השימוש בלחצנים להילוכים במקום מוט כמקובל נוח ואינטואיטיבי.

במרכז הקונסולה יש תא גדול יחסית עם מחזיקי כוסות נשלפים, מטען אלחוטי ויציאת USB. בחלקה האחורי של הקונסולה נמצא תא נוסף רחב ועמוק. אם כל מקומות האחסון האלה עדיין לא מספיקים, הקונסולה צפה, כך שבתחתיתה נמצא מגש אחסון גדול נוסף עם כניסת USB נוספת, מתאים לתיק גב בינוני. הרעיון מוצלח אבל הביצוע צולע - הגישה לתא האחסון התחתי נחסמת ע"י המושבים הקדמיים.

לוח השעונים אנלוגי עם מסך 7 אינץ' במרכזו. מימין ללוח השעונים הקונסולה הקדמית ממשיכה למרכז הרכב ומכילה מסך 8 אינץ' שנראה קטן ואפילו די עצוב יחסית למקום הרב שהקצו לו. בשוק האמריקאי הרכב מגיע עם מסך 12.3 אינץ' שמופיע גם בקטלוג היבואן. עלינו החליטו לחסוך. צריך לציין שבכל גרסאות הגימור שנמכרות כאן המסך זהה.

יונדאי פליסייד

אנדרויד אוטו/אפל קארפליי קיימים. בניגוד לרכבים אחרים, בהם הרקע השחור של המסך הוא מגנט לטביעות אצבע ומריחות שומניות, בפליסייד המסך נשאר נקי. מעניין מה הם יודעים שהאחרים לא.

ההגה שמנמן וקוטרו, שמתאים ל-i30, מרגיש פה טיפה קטן. סידור הלחצנים עליו מוצלח - בעיקר כפתור ווליום בולט עם פקד מעלה/מטה. 

שורת המושבים השניה כוללת בגרסה הזו ספסל לשלושה (8 נוסעים בסה"כ). בגרסה הבכירה השורה השניה כוללת שני מושבי קפטן נפרדים, מה שישאיר נוסע אחד בבית. הספסל רחב ושלושה מבוגרים יכנסו בו בנוחות. גב המושב ניתן להטייה וכיאה לרכב לשוק האמריקאי, לרשות שלושת הנוסעים בשורה השניה עומדים 7 מחזיקי כוסות! אם חשבתם לרקוח קוקטייל בזמן נסיעה - זה הרכב בשבילכם.

לנוסעים מאחור מזגן נפרד עם פתחי מיזוג מעולים בתחתית המושבים הקדמיים ובתקרה. השליטה במזגן מהפיקוד הקדמי או מחלקה האחורי של הקונסולה המרכזית. למרות הרצפה השטוחה, הנוסע במרכז עלול להפעיל עם הברכיים את הפקדים של המיזוג.

בגב המושבים הקדמיים כיסים לחוברות צביעה ורשת להנחת הטלפון. בצדי המושבים הקדמיים מוטמעות יציאות USB - מיקום לא מוצלח במיוחד, שחושף את הכבל למעיכות ופותח לזאטוטים מאחור דלת לדרוש טלפון חדש כי הכבל/הטלפון נקרע/נמשך/נמעך כשאמא/אבא הזיזו את המושב.

יונדאי פליסייד

בשורה השלישית מקום סביר לשני מבוגרים וילד ממש צנום. מרווח הרגליים תלוי כמה השורה האמצעית מוסטת לאחור. הגישה לשורה שלישית טובה ומושבי השורה השניה מתקפלים בלחיצת כפתור.

הילדים, שהצטרפו לאחת הנסיעות למרכז, התלוננו שמאחור לא שומעים את המוסיקה מהרמקולים מספיק חזק. אז אם אתם מתכננים ליורשים קריירה בפילהרמונית או כדיג'ייז, קחו את זה בחשבון.

נפח תא המטען 311 ליטרים. קיפול השורה האחרונה יניב 704 ליטרים. המושבים מתקפלים לתוך רצפת התא.

איכות החומרים בפליסייד טובה בד"כ, לפחות מקו המותניים ומעלה. יוצאת דופן היא הקונסולה המרכזית שעטופה פלסטיק כסוף שמרגיש חלול. הכפתורים גדולים ומרגישים מוצקים, אך שוב, יוצאת דופן חוגת מצבי הנהיגה שלא עומדת בסטנדרט האיכות ומרגישה רופפת.

מבט חטוף ברכב מגלה כי כבר בגרסת הכניסה, הפליסייד מאובזר מאוד. הנעה מרחוק, מושבים קדמיים חשמליים, מושבים קדמיים ואחוריים מחוממים, דלת אחורית חשמלית. נהדר. אבל מצלמות היקפיות ברכב כל כך גדול? זה אין! וחסר גם בגרסאות האחרות.

יונדאי פליסייד

גם המנוע של הפליסייד, כמו כל הפליסייד, מגודל. 3.8 ליטרים, 6 צילנדרים, 291 כ"ס, 36.2 קג"מ. אמריקה! שיוט רגוע על 100 קמ"ש מתבצע ב-1500 סל"ד מנומנמים, כמו שנושא נוסעים כמוהו אמור לנסוע.

אבל לפעמים, כשנכנסים לעקיפה או כשסתם 'קופץ לך הקוף', הפליסייד הזה יודע להאיץ. והוא עושה את זה  בגרגור 6 צילינדרי נהדר. גיר 8 הילוכים פלנטרי שומר את המנוע בתחום היעיל ומפצה על נתון מומנט לא מזהיר. תנו לו לגמוע את כביש 6 הלוך חזור כל היום והוא מככב. בכבישים קצת פחות ישרים הפליסייד נכנע ללא תנאי. צפוי.

מערכת המתלים עושה עבודה פשוט מצויינת ובידוד הרעשים טוב. בכבישים השבורים של איזור תעשיה חולון, בפסי האטה בעפולה, בחלקים הפחות טובים של כביש החוף. הפליסייד מקהה את תחלואי הכביש בריסון מעודן.

גם ביום שכלל פעמיים נסיעות מהצפון למרכז וחזרה וטעימה מהמיטב שפקקי ארץ הקודש מציעים, ירדתי מהיונדאי הרבה פחות עייף ממה שציפיתי שאהיה. מצד שני, ביום למחרת, שעתיים של נסיעה עירונית דוחקת עייפו גם אותי וגם אותו. אומנם המראות גדולות ותנוחת הנהיגה גבוהה ושולטת, אבל תימרונים ברחובות צרים מבליטים את הגמלוניות של הפליסייד ואת המחסור המעיק במצלמות היקפיות.

הפליסייד מצוייד בכל אביזרי הבטיחות המקובלים, פלוס מערכת אקטיבית למניעת שכחת ילדים, מערכת אקטיבית למניעת פתיחת דלת אחורית בתנועה חוצה ומערכת שמירת מרכז נתיב ומינוס זיהוי תמרורים. משום מה, פנסי ערפל קדמיים ואחוריים לא קיימים ברכב. לגבי האחוריים - נראה שגם בחו"ל לא קיימים במפרט, אך הקדמיים נמצאים גם נמצאים. אומנם אין דולומיטים או אלפים ישראליים, אבל פנסי ערפל הם אביזר בטיחותי ראשון במעלה וחבל שהושמטו.

יונדאי פליסייד

עוד הערה אחת לגבי מערכת ניטור השטחים המתים - החיווי להמצאות רכב בשטח מת הוא מנורה כתומה וקטנה בתוך המראות הגדולות. בפועל, בשעות היום לא רואים את האור הכתום במראה. מאידך, החיווי הויזואלי החלש מלווה בצפצוף חזק ומאוד יעיל. כל זמן שמקפידים להיות ערניים לחיווי הקולי של הרכב, העסק עובד. זה גם תירוץ לילדים למה אי אפשר לשמוע את זוט עני של אלה-לי בפעם השלישית בפול ווליום. 

צריכת הדלק המשולבת במהלך ימי המבחן הייתה 8.8 ק"מ לליטר. בכבישים מהירים ובנסיעה רגועה, הצריכה מתייצבת סביב 9.5 ק"מ לליטר. זו לא צריכת דלק חריגה למנוע בנפח כזה, אך יש לזכור כי מדובר פה בדגם הנעה קדמית. בדגמים הבכירים בעלי ההנעה הכפולה יש לצפות לצריכה טובה פחות.

יונדאי פליסייד

 

סיכום

יונדאי פליסייד הוא רכב משפחתי שיודע לתת יותר. הוא גדול ובולט, מרווח ומאובזר, חזק ונוח. מצד שני הוא שתיין לא קטן ומסורבל בתנועה עירונית. עבור מי שגומע על בסיס קבוע דרכים בין עירוניות וצריך רכב שיאפשר לצרף גם את סבא, סבתא וכלב לטיולים המשפחתיים, הפליסייד יהיה בחירה ראויה. אבל, המחסור במצלמות היקפיות ברכב כזה ממש הכעיס אותי. האופציה קיימת בחו"ל ובמקום היבואן, הייתי הופך עולמות כדי לצייד אותו באביזר כה חשוב ובטיחותי. נכון שיש לפליסייד חיישני קרבה היקפיים, אבל מה שמתאים לטוסון ולסנטה פה, פשוט לא מספיק ברכב מגודל כמו הפליסייד.

מחיר גרסת הבסיס הנבחנת 319,900 ש"ח. מחיר גרסת לימיטד 7 מושבים - 349,900 ש"ח.

יש לכם שאלות? בואו לפגוש אותנו בפורום.

 

dddd