תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

מרצדס S קלאס – מבחן דרך

אנחנו לא רוצים להיות נחרצים, אבל אנחנו משוכנעים שהדור השביעי של מרצדס S קלאס הוא בוודאות, בדוק, 100% האחרון שאי פעם יראה אור. רוברט יצא לראות איך מלכת העולם הישן מתמודדת עם עידן שיש בו פחות ופחות מקום עבורה

  • 01-07-2021
  • מאת: רוברט פרישקו | צילום: פבל צ'רניצקי

שבת בבוקר, מזג אוויר שמשי אך לא מהביל, כביש מפותל וריק, רגל ימין שלכם מצמידה את דוושת התאוצה לרצפה, צליל המנוע מטפס לגובה, הסל"ד עולה בנחישות לעבר הקו האדום, הילוך עולה, הדחף מתגבר, הפניה מתקרבת עכשיו במהירות עוד רגע ו...בלימה חזקה, המהירות צוללת, אתם מורידים קצת את הלחץ מהבלם כדי לתת לצמיגים הקדמיים למצוא קצת אחיזה, הפנייה של ההגה, האף נכנס לתוך הפניה, עוד שחרור של הבלם, האייפקס מתקרב ואתם מרגישים את המלחמה בין המשקל שרוצה לזרוק אתכם החוצה לצמיגים שאוחזים בכל זיז של קרקע, האוטו משנה כיוון בנחישות, נגיעה באיפקס, פתיחה מדודה של ההגה ודוושת הגז נסחטת שוב לרצפה בזמן שהעינים מחפשות את העיקול הבא. מחול של מהירות, תאוצות, בלימות, אדם ומכונה ממצים את ההנאה מהתחביב הזה שנקרא: נהיגה. ברוכים הבאים למרצדס S500 החדשה.

רגע, מההההה?!?!

מרצדס S קלאס 2021

 

בואו נחזור אחורה

חמישי בבוקר, קומה 1- אולם התצוגה של מרצדס בהרצליה פיתוח. אני מקבל מפתח מאוד לבן לרכב מאוד שחור. העיניים סוקרות את הלימוזינה הארוכה הזו, למעלה מ-5 מטרים אורכה (5.3, בקירוב), כ-2 מטרים רוחבה,  הרבה אוטו. מראה הוא דבר סובייקטיבי. אני אהבתי יותר את הדור היוצא, אבל הנראות מכובדת והפרופורציות טובות. ביחס למתחרות בסגמנט, הסדרה 7 שקיבלה קצת אוטו מסביב לגריל וה-A8 האנמית, אין ספק שהמרצדס היא היפה בחבורה. הגרסה שקיבלנו היא ה-S500 הבכירה ברמת הגימור Platinum Plus (עם כמה תוספות אופציונליות) כאשר רמת גימור מעליה, AMG-Line, מוסיפה טאץ׳ ספורטיבי בדקורציה ובאבזור כמו-גם עוד 100,000 ש״ח למחיר ההתחלתי של 1,250,000 ש״ח.

על הזזת הכבודה הזו אמון מנוע 3 ליטר, 6 צילינדרים בטור, עם מגדש חשמלי ומנוע עזר חשמלי (נקרא גם mild-hybrid) המפיק 435 כ״ס ב-6,100 סל״ד וכ-53 קג״מ) בטווח שבין 1,800 ל-5,800 סל״ד. עוד בגרסת ה-S500 תמצאו הנעה כפולה, היגוי אחורי, מערכת חשמל של 48 וולט, מתלי אוויר ותיבת הילוכים פלנטרית עם 9 הילוכים. ולא, לא טרחתי לכתוב את כל זה כי זה "התבקש", אלא בעיקר בגלל שכל התוספות האלה למערכת ההנעה משפיעות על אופי הרכב לא פחות משלל הפינוקים, הגאדג'טים והטכנולוגיה, וכיאה ל-S קלאס חדשה, יש פה את כל הטוב שמרצדס יודעת לעשות. וזה, כידוע, לא מעט. 

מרצדס S קלאס 2021

 

בפנים

גם מי שמוציא 1.3 מיליון על רכב בסוף עומד באותם פקקים עם מאות אלפי האביונים שגודשים את כבישי ארצנו ועל כן הרכב צריך הכי טוב גם כאשר הוא עומד בפקק. ואכן, קשה לחשוב על מקום נוח יותר לבלות איתו בפקק מאשר ה-S-Class. זה מתחיל בדברים הכמעט טריוויאלים: כמויות של חומרי בידוד, בסיוע של חלונות בעלי זיגוג כפול הכוללים גם שכבה מסננת UV משאירים את השאון וההמולה בחוץ. מערכת מיזוג האוויר עמוסה בחיישנים שדואגים לכך שהטמפרטורה תהיה בדיוק כמו שאתם אוהבים וכוללת גם פונקציית בישום ויוניזציה. פסי תאורה בעלי אינסוף גוונים ושילובים יגרמו לכל העסק להרגיש מיוחד גם בנסיעות השגרתיות ביותר ולמרות שחלק מהאורחים מצאו אותם כמוגזמים מעט, אני אהבתי. איכות החומרים מעולה והנפילה היחידה שמצאתי הייתה כיסוי רמקול בחלון הדלת הקדמית שעשוי פלסטיק קשיח. דבר שלא צריך להיות לו מקום ברכב הזה. עיצוב הפנים עבר שינוי גדול לעומת הדור היוצא ושאף לא מעט השראה מטסלה עם מסך אנכי גדול ופס קישוט דומיננטי מעץ העובר לרוחב הקונסולה ומשתלב בדלתות. ברכב המבחן הייתה דוגמא שאשתי תארה כ״חתול ששיחק בחול״ ואם זה פחות לטעמכם יש גם דוגמאות אחרות. פתחי האוורור העגולים שהיו טביעת אצבע בדגמי מרצדס הפכו למלבנים ופחות מודגשים. באופן כללי, תא הנוסעים נותן תחושה של לאונג׳ אוורירי, מודרני ומפנק - אחלה מקום להעביר בו את הזמן בנסיעה או בפקק.

מרצדס S קלאס 2021

רוב האינפורמציה מוגשת לנהג באמצעות שני מסכים עצומים בגודל של 12.3 אינטש כל אחד ובעלי רזולוציה גבוהה מאוד. המסך המרכזי נגיש גם לנוסעת (או נוסע) ומשמש לתפעול המערכות השונות ברכב - ניווט, שמע, נוחות, רדיו, ועוד ואילו זה שמול הנהג מציג את נתוני הנסיעה: מהירות, הילוכים, סל״ד. בנוסף ישנה גם תצוגה עילית במציאות רבודה, מהגדולות והברורות שיצא לי לראות. רכב המבחן היה מצויד בגרסת התלת מימד של מסך הנהג וכשמו כן הוא: מציג תמונה תלת מימדית עם עומק אמיתי. וכן, זה מגניב כמו שזה נשמע (וכן, גם עושה כאב ראש/בחילה כמו שאתם חושבים. העורך). במיוחד מרשימה בתלת מימד היא תצוגת המפה המשמשת לניווט. למרות זאת, במלוא הכנות, אני לא יודע במה זה תורם לנהיגה… גימיק מרשים אך מעט מיותר. 

המושבים הם מהמתוחכמים בתעשיה ועמוסים בטכנולוגיה שיוצרת אתגרים בהנדסת האנוש, ולא את כולם מרצדס צולחת בהצלחה. את מיקום וכיוון הכסא, יחד עם החימום, האוורור והזכרונות תמצאו חולקים את אותו פאנל-מגע-לחיץ (כן, זה מבלבל כמו שזה נשמע) על הדלת. אבל, בשביל לכוון את תמיכת הגב התחתון, הכתפיים והתמיכה הצידית, תצטרכו לצלול לתוך תפריטי הנוחות במסך הראשי. בנוסף, מתגים וכפתורים פינו את מקומם לטובת משטחי טאץ׳ מבריקים מפלסטיק. זה אולי נראה טוב באולם התצוגה ובברושור, אבל בחיים האמיתיים זה רגיש לטביעות אצבע, חסר פידבק ראוי ולפעמים ממש קשה ללחוץ הפונקציה הנכונה וכך, בשם המודרניציה, מצא את עצמו אחד הבוחנים מורחק מההגה והדוושות באמצע הנהיגה כי החטיא את לחצן אוורור המושב ולחץ על כפתור זכרון המושב שכוון, כך נראה, על ידי שחקן כדורסל... 

מרצדס S קלאס 2021

אבל אחרי שתצלחו את אתגרי הנדסת האנוש תגלו מושבים מעולים עם אינסוף אפשרויות כיוונון והתאמה אישית, מחופים בעור נאפה איכותי בגימור מעויינים (תוספת אופציונלית ומומלצת). בזמן שאתם מתרווחים, תוכלו גם להנות מאחת משלל תוכניות העיסוי החל מקלאסי וכלה באבנים חמות. גם זה קצת גימיק, אבל יכול לתרום לחווית הנסיעה, במיוחד אם היא מהסוג הארוך יותר. המושביםמאחור ברכב המבחן היו אלה הבסיסיים, ולכן הם ״רק״ מתכווננים חשמלית, מחוממים ומאווררים, וחסרות שם שלל כריות האוויר ופונקציית עיסוי, אבל אם אתם מתכוונים להעסיק נהג ולבלות שם את רוב הזמן שלכם, יש חבילה אופציונלית שתשדרג אתכם למושבי מחלקת עסקים היאים למעמדכם. 

מרצדס מציעים 2 מערכת סטריאו שונות מתוצרת בורמייסטר ואני לא יודע עם רכב המבחן צוייד ב״בסיסית״ (15 רמקולים והספק כולל של 750W) או במשודרגת (31(!) רמקולים ו-1350W), מה שאני כן יודע זה שזו המערכת הטובה ביותר ששמעתי מעולם. 

מרצדס S קלאס 2021

כל נושא הניווט זכה לתשומת לב רבה ב-S החדשה. וזה מדהים ומתסכל בו זמנית. מערכת הניווט המקורית ב-S היא הטובה שיצא לי לחוות. לא רק מסך ניווט גדול עם מפה תלת מימדית במסך המרכזי (כולל הצגת של ה"פיד" מהמצלמה הקדמית בכל עצירה כדי להפחית שטחים מתים - כמו למשל רמזור שמוסתר כי עצרתם קרוב מדי), אלא גם שתי תצוגות ניווט נוספות (מצומצמת ומורחבת על כל המסך) בתלת-מימד אמיתי במסך הנהג. בנוסף, וזה כנראה ה"שוס" הכי גדול כאן - סוג של מציאות רבודה כחלק מהתצוגה העילית שמציגה כמה חצים שמצביעים בדיוק לאן שאתם צריכים לפנות ומתי. ניווט מעולם לא היה ברור או בטוח יותר.

ומתסכל על שום מה? על שום רמת הגיור של המערכת שלא הייתה עוברת אפילו את הסף המתירני ביותר של קשת הרבנים הרפורמים. אין שום "הצעות איות חלופי" והאיות המקורי הוא... לא משהו. רוצים לנסוע לרחוב קק״ל בגבעתיים? לא תמצאו לא קקל, לא קק״ל וגם לא קרן קיימת לישראל, לפחות לא בגבעתיים. רחוב המייסדים בכפר תבור נמצא באיות עם שני י׳ בעוד רחוב המייסדים בזכרון יעקב הסתפק בי׳ אחת - אם אתם לא קולעים בול למה שרשום בבסיס הנתונים של המערכת, תשכחו מלמצוא את מבוקשכם. בנוסף, התפעול סובל מהשהיות קלות בהזנת הנתונים וממש לא בטיחותי תוך כדי נסיעה. ולכן, אני מסכם בצער שרוב הלקוחות יחברו את האייפון או אנדראיד שלהם למערכת (יש תמיכה כמובן גם לאפל קאר פלי וגם לאנדראיד אוטו), ינווטו באמצעות וויז ולא יהנו מכל הטוב הזה וחבל.

מרצדס S קלאס 2021

 

טוב, חלאס. בוא ניסע.

העברה להילוך נסיעה במוט שיוצא מההגה, הרכב משחרר לבדו את בלם היד החשמלי ומתחיל להתגלגל בנסיעה חרישית לפנים. לחיצה על הגז מלווה בתחושת כבדות מפתיעה, אבל היא חולפת ברגע שהסל״ד מטפס מעט ומאזור ה-2,000 סל"ד ומעלה (25-30 קמ״ש) היא נעלמת לחלוטין ואת מקומה תופסת נינוחות ממכרת. עוד הפתעה צפויה לכם ברגע שתפנו את ההגה, ה-S500 פונה ברדיוס שמזכיר יותר אודי A1 מאשר לימוזינה שנושקת ל-5.3 מטרים וזה בזכות ההיגוי האחורי שמסובב את הגלגלים האחוריים בכיוון ההפוך בזווית של עד 10 מעלות.

המנוע ותיבת ההילוכים חלקים מאוד בפעולתם ויחד עם בידוד הרעשים המצוין מספקים דחף חסר נוכחות, מה שתורם לחווית נסיעה שקטה וזורמת. בשעות הלילה אגב, יאירו לכם את הדרך הפנסים המתקדמים ביותר בתעשיה, האלומה שלהם לא רק מתכווננת למרחק כך שתקבלו הכי הרבה אור מבלי לסנוור אף אחד, אלא גם לא את עצמכם, כי הם מפחיתים את האור המכוון לתמרורים. בנוסף, תקבלו מקרן המורכב מ-1.3 מיליון (מוטיב חוזר המספר הזה…) מיקרו-מראות שיאירו לכם את הנתיב במקרה של הצרות ועבודות בכביש, יסמנו לכם היכן לעצור אחרי שיזהו תמרור עצור ועוד כמה טריקים שלא גיליתי.

מרצדס S קלאס 2021

בלי קשר ליום ולילה, מתלי האוויר עושים את מירב המאמצים לבודד אתכם מתחלואות האספלט המקומי ועושים לרוב עבודה לא פחות ממצוינת. עם זאת, הם כן מפתיעים מדי פעם ומפרים את הנינוחות עם איזו חבטה לא קשורה. זה קורה יותר במהירות עירונית ונעלם כמעט לחלוטין ככול המהירות מתגברת.

בכלל, העיר הצפופה היא לא המקום הטבעי ל-S. המימדים הגדולים לא אידיאליים בתנועה צפופה ועמוסת קטנועים, אותה כבדות מאפיינת כל יציאה מהמקום, המתלים מתקשים לספוג חלק מהמהמורות ומערכת ההנעה עסוקה כל הזמן (בשקט) במעבר בין יחסי הנעה כדי להיות באזור ה״נכון״ מבחינת המומנט והסל״ד. הכל נעשה בשקט, בצורה חלקה ואף פעם לא חסר כוח, אבל האופי יותר נמרץ וספורטיבי ופחות נונשלנטי כפי שמצופה מלימוזינה גדולה.

מרצדס S קלאס 2021

ניכר שרכב מהסוג הזה דורש מנוע יותר חזק ו״עצל״ באופיו, כזה שלא מתאמץ בתחילת התנועה ולא זז בין ההילוכים כל הזמן כדי לספק את המומנט הדרוש. אולי אלו חוקי זיהום האוויר שכבר לא מאפשרים ליצרנים לייצר מנועים עתירי נפח שיכולים לדחוף את הרכב כבר מסל״ד אפסי, ובהקשר הזה, בהחלט יש למה לצפות ממנועים חשמליים שצפויים בדורות הבאים שממש ״תפורים״ למשימה. ואגב חשמל, לחיוב צריך לציין את הסטופ-סטארט. ב-S500 אין סטרטר, אלא מנוע חשמלי קטן שיושב בין המנוע לתיבת ההילוכים (חלק ממערכת ה-Mild Hybrid) והוא אחראי לתחילת הנסיעה והתוצאה הרבה יותר חלקה מסטארטר רגיל ולמעשה בלתי מורגשת אלא אם אתם ממש מתאמצים לשים לב. גם תמרוני חניה הם לא דבר פשוט עם רכב כזה, אבל ההיגוי האחורי ומערך מצלמות היקפיות יחד עם הדמיה עילית מאפשר לראות היטב את כל המכשולים מסביב, ובתמורה למעט סבלנות ותשומת לב למערך החיישנים, המצלמות והציפצופים, תצליחו להחנות את הלימוזינה בכל מקום מתאים, אני הצלחתי להחנות בחניון של דיזינגוף סנטר ביום שישי, וזה אומר הרבה. 

צאו עם ה-S500 לכביש המהיר ושם הרכב לחלוטין בסביבת המחייה הטבעית שלו. רעשי כביש ורוח מתחילים לתת את אותותיהם רק במהירויות שיזכו אתכם בכותרות בעיתון (כך סיפרו לי) וגם אז הם לא מפריעים  במיוחד. המתלים, המנוע ותיבת ההילוכים וההגה (שעכשיו מסובב את הגלגלים האחוריים עם כיוון הנסיעה על מנת לשפר את היציבות במעברי נתיב ועקיפות) - כולם בטווח העבודה האופטימלי וזה גם זמן טוב להזכיר את כל מערך הבטיחות המתקדם. יש כאן בקרת שיוט אדפטיבית ושמירת נתיב המוצגת בצורה קצת פסיכודלית על התצוגה העילית ובעוד הרכב נוהג את עצמו, לכם נותר רק להשאיר את הידיים על ההגה להגיע בנינוחות למחוז חפצכם ובדרך להנות ממוזיקה טובה, מיזוג אוויר מדויק ואווירת לאונג׳ מפנקת. 

מרצדס S קלאס 2021

ומה קורה אם הדרך למחוז חפצכם כולל גם קטע כביש בין עירוני מפותל וסלול היטב? האם הלימוזינה הענקית הזו תשתף פעולה? האמת? לא היו לי ציפיות גבוהות בעוד חלפנו על פני השלט שאומר "בית אורן - ימינה". אבל אנחנו כבר פה, ואין מה לעשות - אמרו לבחון - אז בוחנים. בורר מצבי הנהיגה עוברל"ספורט פלוס", דוושת הגז נשלחת לכיוון השטיח וההגה מופנה לפיתולים. את מה שקרה אחר-כך אפשר רק לתאר כהלם מוחלט.

המנוע, שאופיו הנמרץ לא ממש התאים לעיר, התברר כפרטנר מושלם לנהיגה נמרצת. הוא מטפס בחלקות נחושה לעבר הקו האדום, כאילו רק חיכה לרגע הזה. הבלמים מצידם מציגים עוצמה בלתי נתפסת בכל בלימה והם לא רק מאיטים את הרכב ביעילות מפתיעה, הם גם מלאי תחושה, קלים למינון ובעיקר בונים בטחון שכמעט בלתי אפשרי לחבר בראש למסה שעכשיו זזה ממש מהר. ואז מגיעה הפניית הגה, שהייתה כנראה כל כך חזקה שהיא העיפה את חוקי הפיזיקה מהחלון: ההיגוי הכפול מפנה את הרכב בלי שמץ של תת היגוי, מתלי האוויר שולטים בצורה אבסולוטית במסה של המרכב ולא מראים שמץ של רכינה או זוויות גלגול ואפשר ממש להרגיש איך מערכת ההנעה הכפולה מכוונת את המומנט לגלגלים הנכונים בכל מילי-שניה. המוח פשוט מסרב לתפוס את האופן שבו הרכב העצום הזה משנה כיוון. האיפקס מגיע הרבה יותר מוקדם ממה שאפשר לצפות ואני שוב סוחט את הגז לרצפה תוך פתיחה של ההגה ושואל את עצמי ״זה באמת קרה עכשיו?״ רק כדי להיווכח, פניה אחרי פניה, שכן, הרכב הזה הוא פשוט בן לוויה נהדר ומהנה לכביש המפותל. זה לא ״למרות״ או ב״התחשב" בכל מיני דברים כמו הגודל, היעוד, המשקל וכו', בלי אבל, בלי "ביחס" - אני לא יודע איך (ובעיקר - למה?!) אבל המהנדסים של מרצדס הוציאו תחת ידיהם לימוזינה שלא רק מפתחת קצב גבוה בכבישים מפותלים אלא גם מתקשרת, מאיצה, בולמת ובעיקר מצליחה להיות, באמת ובתמים, מהנה לנהיגה. 

מרצדס S קלאס 2021

 

סיכום

ה-S500 היא באמת מופת של הנדסה. יש בה כמה פאשלות, אבל הן תוצר לוואי כמעט הכרחי של שאיפה בלתי מתפשרת למצויינות מהסוג שמתקבל באמצעות חדשנות וקדמה - אתוס שאפיין אז ומתמיד את ה-S קלאס. בנטלי או רולס רויס מציעות רכבים מפוארים יותר וחומרים משובחים יותר, אבל תמיד משתרכות מאחור בכל הנוגע לחדשנות וטכנולוגיה. מי שרוצה לקבל את הטופ של מה שיש לעולם הרכב להציע ומוכן לשלם מחיר (בכסף, וגם בכמה פינות לא משוייפות) יכול לקבל את זה במרצדס S קלאס החדשה - מכוניות הנוסעים הטובה בעולם. 

ה-S הקלאס הזו, היא ככל הנראה גם האחרונה מסוגה. למרות המצויינות הבלתי מתפשרת, היא לא מכוונת ״נכון״ לקהל המטרה שלה. יחידת ההנעה לא מתאימה לבריף שעל פיו אמורים לבנות S קלאס, בעודמנועים חשמליים ממש תפורים למשימה. עם מומנט עצום מסל״ד אפסי, תאוצה חלקה ושקט מוחלט הם התחליף הנוכחי לאותם מנועי ענק העצלים שכבר אי-אפשר לבנות בעולם שמוטרד יותר ויותר (ובצדק!) מפליטות פחמן. הדור השביעי נועד בעיקר לסגור את הפער עד לדגמי החשמל שיבואו בעתיד הלא רחוק שכבר אפשר לראות עם ה-EQS שהשיקה מרצדס לא מזמן. בסה״כ, את זה הוא עושה את זה מצויין, אבל את הסדקים, המגבלות, וחוסר הכדאיות הכלכלית בפיתוח עבור "מכוניות מהזן הישן" כבר יותר קל לראות.

מרצדס S קלאס 2021

 

dddd