תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • לקסוס
  • לקסוס IS - מבחן דרך

    לקסוס

    לקסוס IS החדשה היא לא באמת חדשה, אלא מתיחת פנים – ומסתבר שזה בסדר, כי היא גם לא מנסה להיות באמת לקסוס, או חדשה אלא משהו הרבה יותר ספורטיבי ואולדסקולי. מני יצא לפגוש אותה

    • 27-06-2021
    • מאת: מני רייף | צילום: מני רייף

    מישהו זוכר את תקליטי הוויניל? סביר להניח שלא מעט כבר לא ממש יודעים מה זה. כפי שהמדיה הדיגיטלית השתלטה על המוזיקה, כך תצורות מרכב "מודרניות" וטכנולוגיות חדשות משתלטות על הנוף המוטורי. זה קורה כמובן, על חשבון מכוניות אולד-סקול. אני מסתכל במבט עגום אל העתיד, כבר לא מייצרים יורשות ל-GTi שלי (208) ולהוט האץ' אחרות (קליאו RS, איביזה קופרה, אופל OPC, פולו GTI....הי"ד) את ה-BRZ כבר לא מייבאים לאירופה ובכלל, ה"מכונית לנהג" בדרכה לעולם שכולו טוב. את הצרכן הטיפוסי לא מעניין ה'טרן-אין', הפידבק מהמושב או איכות הניהוג. מה שחשוב היום זה נתון קיבולת הסוללה, איכות המולטימדיה והאם יש נהיגה אוטונומית...

    מי שמזיל ריר על טסלה, המבחן הזה ממש לא בשבילו. כן, אני יודע, הטסלה מאיצה מהר יותר. יופי. נקסט.

    לקסוס IS 2021

    הלקסוס IS הזאת יכולה להיחשב על ידי רבים כסוג של דינוזאור, אך עבורי היא אלטרנטיבה שמכוונת בול לפוני של מי שמחשיב עצמו טהרן מוטורי מסניף בנזין (והממון מצוי בכיסו). זה מפתיע קצת, כי הרי לקסוס (ובכלל טויוטה) היא מהחלוצות של הטכנולוגיה ההיברידית וכמעט כל דגמי לקסוס משווקים בהנעות היברידיות ו/או חשמליות. לפני מתיחת הפנים שעומדת מולנו גם ה-IS שווקה בישראל בלעדית בדגם היברידי (IS300h) אשר יועד בעיקר לאירופה. בעקבות צמצום הנוכחות של לקסוס באירופה, הופסק שיווקו של הדגם ההיברידי והיבואן המקומי החליט לשנות גישה ב-180 מעלות ולהביא לכאן מאמריקה את ה-IS300 בגרסת F-Sport. טורבו, בנזין. בלי הייבריד, או "הייבריד זעיר" ואפילו לא Start & Stop (הללויה!). ללקסוס הזאת מנוע בנזין כמו של פעם (כמעט), עם הזרקה ישירה (בשילוב הזרקה עקיפה עם יכולת שינוי מפת הניהול בין עבודה במחזור אוטו למחזור אטקינסון. כי בכל זאת, לקסוס), מגדש טורבו, ארבע בוכנות ונפח 2.0 ליטר שמפיק 241 כ"ס ו-35.7 קג"מ. 

    הדור הנוכחי של ה-IS הוצג לעולם עוד ב-2013, כך שמדובר בדגם ותיק למדי (8 שנים הם כמעט חיים וחצי בשנות אוטו). למרות שה-IS כבר עברה שתי מתיחות פנים צנועות בעבר, לקסוס החליטו שעדיין לא הגיע הזמן להציג יורשת. במקום זאת, שלחו את ה-IS למנתח הפלסטי הכי טוב בעיר, הזריקו קצת בוטוקס ומשם עברו לחדר הכושר לנפח קצת שרירים. התוצאה מרהיבה - המכונית הזאת פשוט נראית מעולה. כמות המבטים שהמכונית הזאת משכה במהלך המבחן, מוכיחה שאני לא היחיד שחושב כך.

    כשחוקרים קצת לעומק, מבינים שזאת לא מתיחת פנים סטנדרטית, למעט הפלטפורמה ותא הנוסעים, כל חלק כמעט במכונית עבר שינוי. האורך והרוחב צמחו ב-3 ס"מ, קשיחות המרכב שופרה לטובת ניהוג ונוחות טובים יותר, מערך המתלים עבר כיול מחדש ומיוצר כיום בעיקר מאלומיניום לטובת חיסכון במשקל של כ-30 ק"ג. למרות מאמצי הדיאטה, ה-IS עדיין שוקלת 1685 ק"ג. לא מעט. רוחב הסרן הקדמי והאחורי הוגדלו ובגרסת ה-F-Sport המיובאת לארץ, מותקנים חישוקי BBS יפיפיים וקלים בגודל 19 אינץ' עם צמיגים במידות שונות בין הצירים (235/45 מקדימה ו-265/35 מאחור). מערך המתלים כולל עצמות עצה כפולות מקדימה ומתלים רב-חיבוריים מאחור המשודכים לבולמים בקשיחות משתנה - המהנדסים של לקסוס השקיעו הרבה מחשבה בחבילה רצינית ולא שגרתית, הממוקדת בתכונות שכבר לא מעניינות אף אחד (כמעט). מכונית סדאן ספורטיבית אולד-סקול.

    לקסוס IS 2021

     

    אז איך היא נוסעת?

    טוב מאד האמת. מפרט ה-F-Sport כולל בין היתר חבילת ניהוג דינמית אשר כוללת כאמור בולמים אדפטיביים ומצב ספורט+ אשר מקשיח את הבולמים, משנה את מפת המנוע לטובת תגובת דוושה טובה יותר ומשנה את מיפוי הגיר לקבלת תגובות זריזות יותר. מעבר לספורט+ ולחיצה על דוושת הגז משחררת את המכונית קדימה בנחישות. המתלים מתפקדים מעולה עם ריסון מצויין, מאפשרים למכונית לעקוב אחר הפיתולים כמו רקדנית מיומנת עם רכינה מינימלית. 1.7 הטונות (כמעט) לא מורגשים בשינויי כיוון והשלדה מתמסרת לפקודות הנהג תוך היזון חוזר המתקבל דרך המושב וההגה - אפילו האלפיסט שלקח סיבוב התרשם. אפרופו הגה, מדובר בהגה החשמלי מהטובים ביותר שיצא לי לנהוג. משקלו מעולה, הוא מדויק והמכונית משנה כיוון בצייתנות רבה לפקודותיו. הוא גם מגומר בציפוי עור משובח ומאוד נעים לשימוש.

    השלדה מאוזנת מאוד ובטוחה, בלימה מאוחרת לתוך פניה תוציא את הזנב בששון, שמיד ירוסן בצורה מנומסת מאוד ע"י הבקרות (שלא העזתי לנתק - אני לא מחשיב את עצמי כנהג מיומן מספיק כדי לנתק בקרות על כביש ציבורי במכונית שאני לא מכיר).

    מה שמעיב קצת על ההנאה היא התגובה האיטית משהו של תיבת ההילוכים, לוקח לה שנייה-שתיים עד שהיא מבינה שאני רוצה שהיא תוריד שני הילוכים (במצב הנהיגה הרגיל, צריך לשלוח לה פקס), המשוטים נוחים מאוד לשימוש אך גם בהורדה ידנית ההיענות של הגיר יכלה להיות נמרצת יותר. המנוע בסדר, הוא חזק וזמינות הכוח שלו מצויינת (35.7 קג"מ מ-1650 עד 4400 סל"ד), אך כשלוחצים תוך כדי טיפוס בעלייה, חסר לו קצת מחץ. הבלמים טובים, אם כי מהלך הדוושה קצת ארוך והתחושה לא משהו, מה שאומר שצריך ללחוץ חזק כדי לקבל בלימה כמו שצריך. האלפיסט (שנוהג בכלל בצמד יפניות) נהג אותה בירידות של כביש המחצבות כמו נהג ראלי ומיד לאחר מכן בכביש שיורד מרמת דניה לנשר, והוא אישר שהבלמים לא דועכים גם אחרי שימוש אינטנסיבי מאד. 

    לקסוס IS 2021

     

    ואיך היא כחבילה?

    במסגרת מתיחת הפנים המקיפה, תא הנוסעים כמעט ולא השתנה והאמת שעיצובו (הנאה בעיניי) מסגיר קצת את גילו, בטח אם משווים אותו לקוקפיט המאוד מוצלח של אודי A4 או אפילו של ג'נסיס G70 - יש עומס קל של כפתורים בלוח הבקרה של בקרת האקלים, מערכת המולטימדיה (שיש לה מסך חדש עם רזולוציה מצויינת) קצת מבולבלת ובכלל ההרגשה קצת קלסטרופובית. לאחרונה הציגה לקסוס דור חדש ל-NX, שחולק פלטפורמה עם ה-IS, והוא קיבל סביבת נהג מודרנית הרבה יותר. אז זה כנראה יגיע לדגם הבא של ה-IS. חבל שלא לנוכחי.

    איכות החומרים מצויינת לרוב (מתחת לקו פתחי המיזוג יש שימוש בפלסטיק קשיח אך עם מרקם נאה) והכל נראה ומרגיש מאוד סולידי, אין ספק שמדובר במכונית פרימיום. הסגנון היפני שונה כמעט לחלוטין מזה האירופאי ולמרות שזה עניין של טעם, אני אהבתי - מאוד נעים לשהות בתא הנוסעים הזה. לוח השעונים כולל תצוגה דיגיטלית מינימליסטית ויפה הניתנת להתאמה אישית ומכילה את כל המידע שצריך לדעת. המושבים הקדמיים שמגיעים כחלק מחבילת ה-F-Sport מעולים  - הם נוחים מאוד (מאוד!) עם תמיכת צד מצוינת שמקבעת את הנהג בפיתולים ומעניקים תמיכה מעולה לגב ולירכיים. בכלל, סביבת הנהג מתוכננת היטב וקל מאד להגיע לתנוחת נהיגה מושלמת. תענוג. המושבים כוללים חימום אך השוס הוא אוורור המושבים - לדעתי הפיצ'ר הזה צריך להיות פריט חובה למושבי עור בארץ. איזה כיף לשבת במושב עור שמזרים לך אוויר קריר לכל מיני אזורים בגוף שעד היום סבלו בשקט ובדביקות. יופי.

    לקסוס IS 2021

    בנסיעה מנהלתית, כאשר בורר מצב הנהיגה מכוון למצב ECO/Comfort, ה-IS הופכת לטורפת אוטוסטרדות. נהיגה מחיפה לירושלים עברה בנינוחות וביעילות. רחובות ירושלים יכולים לאתגר כל מכונית בכל הקשור לשיכוך וריסון מהמורות - במהירות איטית קשיחות המתלים הבסיסית גורמת להרגיש את הטלאים, אולם אף חוליה לא התלוננה והנוחות בסדר גם בתנאים מאתגרים. בסך הכל המכונית מאד נוחה. במהירות בין עירונית, ההבדל בין מצב נוחות לספורט לא דרמטי.

    המושב האחורי מצויין אף הוא, ומרווח הברכיים טוב מאד (אני מגרד את ה-1.80 מ' וישבתי מאחורי עצמי), אם כי המושב מתאים לשני מבוגרים בלבד. תא המטען בנפח 480 ל' - לא ענק, אבל מספק לצרכים משפחתיים. 

    ה-IS מיובאת כאמור אך ורק עם חבילת ה-F-Sport, הדגם הבסיסי מגיע עם מערכת סאונד של Pioneer (עם 10 רמקולים וסאב מובנה) ואילו הדגם הבכיר שאותו קיבלתי, מגיע עם מערכת אודיו מבית Mark Levinson (עם 17 רמקולים וסאב מובנה) ושלושה זכרונות למושב הנהג - אני לא מכיר את המארק הזה ואני גם לא מחשיב עצמי כאודיופיל, אבל הוא בהחלט יודע את העבודה והסאונד במכונית פשוט משמח לבב אנוש. הפער בין שני הדגמים הוא 15,000 ש"ח ואין לי ספק במה הייתי בוחר.

    לקסוס IS 2021

    כיוון שהמכונית מיובאת בתקינה אמריקאית, מקבלים מראות צד אמריקאיות מטופשות המגדילות את העצמים הנראים במראה בצורה כזאת שגם אם מכוונים את המראה לפי הספר כמעט ובלתי אפשרי להימנע מאזורים מתים. ממש מעצבן. מזל שהמכונית מצוידת במערכת לזיהוי עצמים בשטחים מתים (כחלק מחבילת בטיחות מקיפה למדי).

    מיכל דלק שכלל מספר קטעים ספורטיבים ושיוט במהירות תלת ספרתית, הסתכם בצריכה של כמעט 9 ק"מ לליטר, לא רע בכלל. נסיעה מנהלתית צפוייה להניב כ-11 ק"מ לליטר.

    סיכום: מאוד אהבתי את ה-IS, היא מכונית נהדרת שהייתי שמח להשאיר אצלי. כן, היה נחמד אם היה לה גיר קצת יותר מהיר ואולי עוד 50 כ"ס, אבל כמו שהיא, היא מציעה חבילה נדירה למי ששם את ההנאה מנהיגה במקום גבוה בסדר העדיפויות שלו.

    היא זולה מהטריו הגרמני המקביל, זהה למחיר הסטינגר (היא עדיין נמכרת? לא, וחבל. העורך) אך האלפא ג'וליה 200 זולה יותר (וקלה הרבה יותר). אם לסמוך על האלפיסט, הג'וליה עדיין ברמה גבוהה יותר דינמית. ייתכן. אם משקללים את המוניטין המצוין של לקסוס, ה-IS היא רכישה מאד הגיונית לחובב ההגה בעל היכולת.

    לקסוס IS 2021

    דבר נהג הלקסוס הקשישה (Elibaba):

    הצטרפתי למני לנסיעה קצרה אך מאתגרת ב-IS החדשה, בעיקר כדי להשוות אותה לדיילי שלי - לקסוס IS250 בת עשר, עם 160 אלף קילומטרים על השעון.

    אין ספק שבתחום הטכנולוגי ניכרת קפיצת מדרגה משמעותית, שמן הסתם ברורה מאליה לנוכח העשור שמבדיל בין שתי ה IS - מערכת המולטימדיה אצלי מציעה רק צימוד בלוטות' (אם כי עם איכות סאונד מצויינת, למרות שאצלי המערכת היא ה"פושטית", לא מארק לוינסון שהגיע בדגמי הפרמיום) ובחדשה יש מסך מגע גדול (וכן, גם את פאנל המגע הקטן והמטופש של לקסוס), קארפליי ואנדרואיד אוטו עם עברית שפועלת כהלכה. תיבת ההילוכים המודרנית מרגישה גם היא חלקה ונמרצת מעט יותר, אבל כאן הפער באמת מינימלי וצריך לחפש אותו בכוח.

    לקסוס IS 2021

    המושבים של גרסת ה F-Sport נוחים ביותר ואוחזים מעולה, הרבה יותר טובים מהמושבים אצלי - אם כי בלקסוס ה"חדשה" הקונסולה המרכזית בין המושבים האחוריים לא נפתחת כדי לספק את מקום האחסון הקטן, שבדיוק מתאים לסמארטפונים של הילדים שלי. לעומת זאת, עומס הפקדים והכפתורים בסביבת הנהג היה נראה לי  גדול ביחס למה שאני רגיל אליו, על סף מסיח הדעת. עוד נקודה שקצת הציקה לי היתה הפגוש הקדמי, שממילא נמוך ברמה מנגחת מדרכות ב-IS, ועם חבילת ה F-sport מתנוסס סנטימטרים ספורים בלבד מעל הכביש והיה נראה שכבר פגש כמה מדרכות בעברו.

    ואיך ההבדל בנסיעה?
    ובכן, כנראה שזה אומר הרבה לגבי השרידות ואיכות הייצור של לקסוס - אבל ציפיתי לפער משמעותי הרבה יותר עם משהו כמו 40 כ"ס נוספים וצעירים יותר בשילוב תיבת ההילוכים המשופרת והמתלים האדפטיביים, וכגודל הציפייה כך גודל ההפתעה - לטעמי לא היה הבדל מורגש משמעותי בין שתי המכוניות במרבית מתווי הנהיגה.

    ההאצה כמובן חזקה יותר בחדשה, היא קצת יותר חדה ותחושות הניהוג חדות יותר, אבל אם אני משווה את הזקנה ששווה ביום טוב 50K ש"ח לחדשה שנמכרת ב-280K, קשה לי מאוד להצדיק את ההפרש.
    גם צריכת הדלק סה"כ דומה בין ה-V6 האטמוספרי שלי ומרובע הצילינדרים הגודש החדש, לפחות במתווה שבו נבחנו המכוניות.

    כקנייה חדשה למי שרוצה סדאן זריזה, מהנה לנהיגה, מאובזרת היטב, בלי גימיקים של היברידי/חשמלי/רובוטי ועם מוניטין אמינות ושרידות מעולה - אין לי ספק שה-IS החדשה היא המשך מעולה לשושלת ואחלה בחירה לנהג המשפחתי שרוצה קצת להנות ולא פוזל לכיוון גרמניה. אני לכשעצמי - נשאר עם הזקנה שלי עד שאחד מאיתנו יתפורר...

    יש לכם שאלות למני או Elibaba? בואו לפגוש אותם בפורום.

    לקסוס IS 2021

    dddd