תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • סקודה
  • סקודה אוקטביה במבחן - סול מינור

    סקודה

    אייל איש של SUV, ועוד של הגדולים, אז באופן טבעי החלטנו שזה יהיה נורא הגיוני לשלוח אותו לבחון מכונית משפחתית סטנדרטית לחלוטין בדמות סקודה אוקטביה. נראה שהוא דווקא קלט את הקטע

    • 09-12-2020
    • מאת: אייל כרמי | צילום: אייל כרמי

    אפתח בווידוי. אני איש של SUV. ולא, זה לא בגלל חסכים בילדות או קוצר אנטומי מסוים.

    אני אוהב את המראה המגודל, אוהב לשבת גבוה, ומאחר והמשפחה הגדולה שלנו יכולה כמעט להרכיב קבוצת כדורגל, הבחירה הטבעית תמיד הייתה SUV שבעה מושבים. האקסטרה? ירידה לשבילים מאתגרים, מרווח גדול יותר, וכמובן, פוטנציאל לתא מטען בגודל של בית וחצי, אם מקפלים את המושבים האחוריים.

    מכוניות משפחתיות עושות לי את זה פחות (כמובן להוציא הוט האץ' ספורטיביות ואפילו חמימות). זאת הסיבה שקפצתי על המציאה כשהעורך ירום הודו (די... תמשיך. העורך) חיפש מתנדב למשמוש חמוקי האוקטביה החדשה.

    אמרתי לעצמי שזאת ההזדמנות להתגבר על הפחד. "קום, תעשה סיבוב על אוקטביה. מקסימום תמיד תוכל להגיד שזה בדיוק מה שחשבת ותחזור לטפס ל-SUV". נגיע לזה, בסוף.

    סקודה אוקטביה 2021

    סקודה אוקטביה נכנסה בסערה לחיי הישראלים ב-1998(למרות שהיה דגם אחד שהוצג ב-1959 והשתמש בשם הזה). היא התבססה על מכלולי פולקסוואגן גולף ואאודי 3A והציגה יתרון אדיר ומשמעותי לישראל ישראלי: תא מטען ענק ומימדים נדיבים מאד, במחיר דומה לזה של המתחרות. בעברית זה נקרא יחס פח לשקל, ועל זה יקום ויפול דבר.

    נפח המטען הגדול הושג בין השאר בזכות הדלת החמישית. דלת תא המטען נפתחת ביחד עם החלון האחורי כולו וחושפת את המרחבים. תוסיפו לזה מושבים אחוריים שמתקפלים והופה – יש לכם מוביל רהיטים שהתאים בול לאיקאה שהגיעה לארץ באותה התקופה.

    וזהו בעצם... האוקטביה תוכננה כרכב ללא יומרות מיוחדות. פשוט משפחתית פרקטית ויעילה. עיקר המכירות היו לציבור נהגי  המוניות. האוקטביה הגיעה עם מנוע הטורבו דיזל של הקונצרן, שהיה חסכוני מאוד בסולר, ובעל חיים ארוכים ארוכים ארוכים...

    השילוב של תא המטען והמנוע הפכו את הסקודה לחביבת נהגי המוניות. אבל לא רק אצלם. מכונית גדולה ומרווחת, מאובזרת היטב, עם מנועים מצויינים ואבא גרמני שמספק את כל מה שיש לו במחסן, אבל בפחות כסף.

    הדור השני שהוצג ב-2004 המשיך להסתמך על מכלולי הקונצרן הגרמני VAG, ששימש את הגולף, ג'טה, לאון ועוד. שינוי דרמטי לא היה שם. זה, הגיע עם הדור השלישי בסוף 2013 שהציג מהפך מסוים בתפיסה של סקודה. לא עוד רכב פרקטי אפרורי. האוקטביה קיבלה שידרוגים גדולים וצוידה באבזור רב ונדיב. הרכב צמח אמנם במימדים אך איבד במשקל יותר מ-100 ק"ג. האוקטביה הפכה מגרסת לואו-קוסט של הגולף, למוצר המרכזי של הקונצרן בפלח ה"משפחתיות מאוד פרקטיות". למעשה, ניתן בהחלט לומר שהאוקטביה הפכה למכונית החשובה ביותר עבור סקודה.

    ועכשיו רבותי, הגיע הדור הרביעי של האוקטביה.

    סקודה אוקטביה 2021

     

    אז מה היה לנו שם?

    האוקטביה החדשה מגיעה עם שלושה מנועים שונים. 1000 סמ"ק, 3 צילינדרים, טורבו בנזין ו-110 כ"ס (5 כ"ס גולחו אולי בגלל תקינת זיהום אויר), 1500 סמ"ק 4 צילינדרים, טורבו בנזין ו-150 כ"ס (ללא שינוי), 2000 סמ"ק, טורבו דיזל עם 150 כ"ס (ללא שינוי).

    בשלוש רמות גימור. אמבישן הבסיסית, מכוונת לציי הרכב; סטייל היוקרתית והמאובזרת יותר, וגרסה מעניינת בשם דינמיק שמקבלת מאפיינים ספורטיביים שמתמקדים במתלים, בתוספת אבזור ובעיצוב חיצוני ופנימי שונה מעט.

    לפירוט מדוייק של האבזור ורמות הגימור לחצו כאן (פה פבל ישים קישור שאני מתעצל לשים).

    למבחן קיבלתי את רמת הגימור דינמיק, מה שאיפשר לי לבדוק את החבילה הספורטיבית (והיותר מעניינת) ביתר פירוט.

    סקודה אוקטביה 2021

     

    בחוץ

    נכון. עברנו 4 דורות, אבל עדיין סקודה לא נפרדת מהעיצוב המזוהה כל כך עם הדגם. האוקטביה גדלה קצת לאורך ולרוחב אבל בסיס הגלגלים נשאר זהה. ובכל זאת, השינוי העיקרי הוא בעיצוב. האוקטביה הפכה לסופרב מוקטנת. רואים את זה בכל מקום. השבכה הקדמית, יחידות תאורת הלד מלפנים ומאחור, ועיצוב האחוריים בעיקר. גם עיצוב הפנים משדר יותר יוקרה. האוקטביה גם התעגלה, כמו אחותה הגדולה. פחות חדה. פחות מעמד הפועלים. יותר סולידית. הנערה התברגנה.

    ברמת גימור דינמיק, האוקטביה מגיעה עם בולמי ספורט וקפיצים קשיחים יותר, הנמכה של 1.5 ס"מ, גריל, מראות וספוילר אחורי שחורים וחישוקים קלים יחודיים בגודל 17 אינץ'.

    סקודה אוקטביה 2021

     

    פנים ואבזור

    קונצרן VAG ידוע ומפורסם בגישתו ה... חסכנית לאבזור. ברמות הגימור הנמוכות ואפילו בביניים, לרוב לא מוצאים פינוקים חשמליים, אלקטרוניים ובטיחותיים כמו אצל המתחרות שעולות פחות. אבל האוקטביה החדשה משנה את המשוואה.

    כבר ברמת הגימור הבסיסית יש לנו תאורת לד פנימית וחיצונית, כניסה והנעה ללא מפתח, בקרת שיוט אקטיבית, תיקון סטיה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, ואפילו שומו שמיים – מצלמה לנסיעה לאחור וחיישני חניה מקוריים. בחיי. המראה הפנימית והחיצונית שבצד הנהג מתכהות אוטומטית בתאורה חזקה.

    מערכת מולטימדיה עם מסך 8 אינץ' מקורית תומכת אנדרואיד אוטו/אפל קארפליי והשוס הגדול הוא שאולי לא תאמינו אבל סוף סוףVAG  למדו עברית. אמנם עברית קשה שפה ויש המון שגיאות תחביר בסגנון התרגום האוטומטי של עליאקספרס, אבל היי, אנשי הקשר בעברית וסוף סוף נוכל לדעת מי מתקשר בלי להסתכל בנייד.

    סקודה אוקטביה 2021

    הדשבורד עוצב מחדש בשכבות וקומות כמיטב האופנה החדשה, כשהשכבות העליונות רכות ונעימות למגע וזורמות מסביב למסך הגדול שממוקם היטב מול פני הנהג והנוסע. העיצוב הפנימי כולו משדר איפוק ובגרות. באווריה כבר אמרנו?

    ברמות האבזור סטייל ודינמיק, ישנה תאורת אווירה סביב הדלתות, הדשבורד ולרגלי הנהג והנוסעים שמתאימה את עצמה לצבעי המסך במערכת. גם לוח השעונים דיגיטלי עם תצוגות מתחלפות. ואם אנחנו במסך, גם סקודה אימצו את אופנת ה"הכל כלול" (במסך), ובמרחב סביב הנהג כמעט ואין כפתורים פיזיים. למעט שורת כפתורים קטנה להפעלה ישירה של איתות החירום, המזגן, מחממי השמשות ונעילת הדלתות, כל שאר ההגדרות וההפעלות נעשות מתוך המסך.

    פחות אינטואיטיבי ובטיחותי מהפעלת כפתורים וגלגלות, ומצריך יותר תשומת לב אבל בסופו של דבר, זה כנראה הכוון שאליו הולכת תעשיית הרכב כולה וזה לא כל כך נורא. מתרגלים לזה די מהר. מה שכן, כנראה שהאנשים שאחראים על חווית השימוש היו בסוטול רציני. התפעול של המערכות השונות מההגה או מהמסך לא אינטואיטיביים בכלל. כדי לשנות את התצוגה בחלק הימני בלוח השעונים, צריך ללחוץ על הגלגלת הימנית ולהמשיך משם. הגיוני.

    סקודה אוקטביה 2021

    אבל כדי לשנות את התצוגה השמאלית, צריך ללחוץ פעמיים על הגלגלת הימנית, ואז לעבור לגלגלת השמאלית ולהמשיך משם. אתה רוצה לשנות משהו? תחזור לגלגלת השמאלית שוב. התבלבלת ולחצת במקום אחר? לא נורא, הכל מתאפס.

    הבחירה בהגדרות הרכב מגיעה בתפריטים קטנים ולא ברורים, יש כפילויות של פעולות בתפריטים שונים וכדי לאפס את מחשב הרכב וצריכת הדלק נאלצתי לפתוח את ספר הרכב אחרי שהלכתי לאיבוד במשך הרבה זמן בין התפריטים השונים.

    כפתור פשוט בלוח השעונים היה עושה את העבודה. עוד משהו שעצבן אותי והוקרב על מזבח העיצוב אלו פתחי המזגן. הפתחים האמצעיים נמצאים מתחת למסך ומכוונים לאיזור המותניים ומטה. הכוונון הגבוה ביותר מביא את הרוח לאיזור החזה. והפתחים הצדדיים נמצאים רחוק וגבוה מכדי להשפיע. מוזר. אין לי מילה אחרת להגדיר את זה.

    ברמת הדינמיק, המושבים הקדמיים ספורטיביים, הם תומכים בצורה נהדרת בנוסעים ומאד נוחים ומרווחים. אישית, הפריע לי הגודל המוגזם שלהם. טיפה מגוחך לראות את זה ברכב משפחתי מה גם שהם מגיעים כמעט עד התקרה וחוסמים את שדה הראיה קדימה ליושבים מאחור.

    סקודה אוקטביה 2021

    בנוסף, הצבע היחיד שאפשר לבחור כאן הוא שחור. רצפה, דלתות, תקרה, דשבורד, מושבים. הכל שחור משחור. קצת מדכא ואני פחות מתחבר. צבע בהיר לא פוגע בתחושה הספורטיבית לטעמי. אבל בכל זאת, אני כבר קשיש. אולי הגיל משפיע. על טעם וריח וכולי...

    מרווח הרגלים מאחור פשוט מעולה. לשני היושבים שם. כן לא התבלבלתי. גם בשנת 2020 בואכה 2021 עדיין מתעקשים שם בקונצרן לדחוף מנהרה גבוהה באמצע רצפת הרכב. לא מעט יצרנים הציגו מזמן רצפה שטוחה ופולקסווגן נשארים עם הדבר הזה. התוצאה הבלתי נמנעת היא מושב אמצעי המיועד לבני אנוש מתחת לגיל 8.

    סקודה אוקטביה 2021

    יש לכם ילד קטן? מושב בטיחות? זה המקום בשבילו. לגדולים יותר הברכיים יגיעו לאוזניים ולהניח את הרגליים בצדי המנהרה בלתי אפשרי וגם מפריע לאחרים לאורך זמן. המושבים כשלעצמם מרווחים ונוחים  וניתנים לקיפול מלא לטובת גישה לתא המטען או להעמסת... נו, איקאה, למשל.

    העיצוב לא פסח על הדלתות. למרות השימוש בפלסטיק קשיח, הפלסטיק עצמו מעוטר בדוגמאות גאומטריות תלת מימדיות נאות לעין ששוברות את המונוטוניות ומוסיפות למראה היוקרתי. פנים הרכב כולו מכוסה בדיפוני בד ושטיחים עבים שעוזרים מאד בבידוד ובשמירה על השקט הפנימי. התאורה הפנימית מבוססת לד ומופעלת על ידי מגע ללא כפתורים.

    סקודה אוקטביה 2021

     

    ואיך היא נוסעת?

    למען האמת, אם לא הייתי יודע שמדובר במנוע 1000 סמ"ק עם שלושה צילינדרים ו-110 כ"ס, לא הייתי מאמין בשום אופן. המנוע מאוזן באופן מושלם. אין שמץ של רעידות. לא בעמידה בסרק ולא בתנועה. בכל קשת הסל"ד המנוע יציב כסלע. שוב ושוב אני לוחץ על דוושת התאוצה, ושוב ושוב המנוע הזה נותן כח שלא מסתדר לי בראש עם 1000 סמ"ק משולש צילינדרים.

    זינוקים מעמידה, עקיפות, תאוצות ביניים, כל מה שתרצו - הכח נמצא שם בכל הילוך וכמעט בכל סל"ד (110 כ"ס בסך הכל להזכירכם) והכל נעשה בקלילות. בניית הכח וצבירת התאוצה נעשים במהירות ובנחישות.

    תיבת ההילוכים 7DSG תורמת את חלקה לקונצרט. החלפות הילוכים מהירות, מדוייקות וחלקות. אין רעידות בשום סיטואציה והודות למנוע הבשרני והמומנט הגבוה, הכח הזמין נמצא שם תמיד, לא משנה באיזה הילוך או מהירות. אפשר לומר שהמנוע הזה מספק בהחלט ל-99 אחוז מהנהגים.

    סקודה אוקטביה 2021

    האוקטביה מבודדת היטב את רעשי הדרך. השקט נשמר גם במהירויות גבוהות מאד ורק רעשי הרוח ורעשי האספלט נשמעים אבל לא באופן חריג או מפריע. לא פעם מצאתי את עצמי במהירות גבוהה מאד כשהאוקטביה דוממת בשקט המאפיין רכבים יקרים ממנה. רעש המנוע מופיע רק בלחיצה נמרצת על הדוושה והוא נעים לאוזן.

    ועכשיו כמובן גולת הכותרת, המערכת המיקרו היברידית. בלב תחנת הכוח עומדת סוללת ליתיום 48 וולט חזקה ואלטרנטור משולב מונע חגורה. מערכת 48 וולט פירושה שהאוקטביה יכולה לנוע כשהמנוע כבוי לחלוטין לזמן ממושך, כשהמנוע החשמלי שומר על כוח למערכות חיוניות כמו הגה, מזגן, מערכת המולטימדיה התאורה וכו'. המערכת ההיברידית הקלה יכולה גם להחזיר אנרגיה במהלך הבלימה ולאחסן אותה בסוללה ולתמוך במנוע הבעירה על ידי מתן סיוע חשמלי. ממיר זרם ישר (DC-DC) ממיר את המתח מהמצבר של 48 וולט ל -12 וולט הנדרש למערכת החשמל ברכב.

    ומה זה אומר תכלס? זה אומר שבנהיגה סטנדרטית כשלא לוחצים על דוושת התאוצה או כשנמצאים בסל"ד נמוך ללא עומס, המנוע פשוט כבה. בירידות ארוכות נסעתי כך קילומטרים רבים. גם מערכת העצור-סע מאד אגרסיבית ומכבה את המנוע בכל הזדמנות אפשרית אם כי לזכותה יאמר שהפעולה חלקה לחלוטין.

    סקודה אוקטביה 2021

    ההשפעה המיידית היא כמובן על צריכת הדלק. קיבלתי את האוקטביה עם 350 ק"מ על השעון, כלומר בשלב ההרצה, ועדיין, לאחר 450 קילומטר של נהיגה, הממוצע הבין עירוני בנהיגה מנהלתית סטנדרטית לגמרי ללא שום רצון או כוונה לחסוך בדלק, עמד על 19.5 ק"מ לליטר. בנהיגה בתוך העיר הממוצע עמד על 13.5 ק"מ לליטר. זה לא פחות ממדהים. אני מאמין שזה עוד ישתפר לאחר שהמכלולים "יתיישרו" לאחר ההרצה ובהמשך.

    ומוצלח לא פחות הוא השילוב בין המערכת המיקרו-היברידית והמנוע. כשהמנוע כבה ונדלק אין לכך שום אינדיקציה קולית או אחרת למעט מחט הסל"ד שצונחת לאפס. שום תחושה נלווית.

    מבחינת נוחות, האוקטביה לא הרכב הנוח בסגמט, אבל בזכות המסורת הגרמנית של בולמים קשיחים עם החזרה מהירה מאד, האוקטביה יציבה ונינוחה בכל סיטואציה. בנהיגה מנהלתית (כשאתה זוכר שבכל זאת, אתה ברכב משפחתי) ואפילו עם מעט ניחוח ספורטיבי, האוקטביה נותנת בטחון, נוחות ומוצקות. פניות מהירות, שינוי נתיבים וכניסה מהירה לסיבובים חדים נעשים ברוגע ובשליטה מלאה על הרכב. החבטות ושיבושי הדרך שם, האוקטביה לא תעלים אותם כמו אצל החברות מבית סיטרואן למשל אבל המתלים יטפלו בהם ביעילות מספקת בהחלט.

    ההנמכה וההקשחה של הקפיצים והבולמים ברמת הגימור דינמיק נותנת את התחושה של רכב ספורטיבי אבל בסופו של דבר, הרי מדובר במשפחתית גדולה וכבדה והפניות הגה מהירות ושאר המעללים שמעוללים לרכבים ספורטיביים אמיתיים, גורמים לאוקטביה לאותת שלא נוח לה עם זה, להתנדנד ואם תתעקש, לכשכש קצת בזנב ולצאת משלוותה. זה לא נורא, מאד לינארי ולא יפתיע נהג מיומן, אבל זה לא מרחב המחיה של הגברת. לדעתי  זאת תוצאה ישירה של בחירה (קצת תמוהה בעיני) במתלה אחורי מסוג קורת מתח במקום המתלה הרב חיבורי שנשמר לגרסאות בעלי מנועים מעל 150 כ"ס. הבקרות כמובן משתלטות על העניינים מהר ובצורה עניינית ובטוחה.

    סקודה אוקטביה 2021

    האוקטביה מגיעה עם בקרת שיוט אקטיבית ותיקון סטיה מנתיב. בקרת השיוט מעולה, פשוט כך. בלימה הדרגתית עד ל-0 קמ"ש וחזרה לנסיעה אם לא עברו יותר משלוש שניות, וגם לא מאבדת עשתונות כשהנהגים תוצרת הארץ נדחפים בהמוניהם למרווח בינך לבין הרכב מלפנים.

    תיקון הסטיה, לעומת זאת, לא שומר את הרכב באמצע הנתיב ומזגזג ללא הרף בין הקצוות. יש למערכת הזאת גם אפס סובלנות לעזיבת ההגה. שניה או שתיים עוברות ואתה מקבל צפצוף היסטרי וטקסט זועם באדום בלוח השעונים "תחזיר את הידיים להגה, בנדיט! שנל!!". לא התעסקתי איתה יותר.

    המבט לאחור מוגבל בגלל הזוית החדה של החלון האחורי. נשאר שם חרך קטן מאד ובלילה, תאורת הלד הפנימית מוקפת במסגרת לבנה ומוארת שממש הפריעה לי וגרמה לחוסר נוחות. אולי אפשר לבטל את זה אבל הסיבוך של תפריטי המערכת הוציא לי את החשק להתעסק עם זה.

    ואם אנחנו כבר במצב תלונות, מערכת המולטימדיה טוענת שאפשר להתחבר לאנדרואיד אוטו באופן אלחוטי ולא רק עם כבל. אני לא הצלחתי בשום אופן. לא עובד (המערכת הזו מבוססת על תשתית דור 5 שעדיין לא זמינה בארץ. העורך). היא גם נתקעה (המולטימדיה, לא האוקטביה) לא מעט פעמים. אני מאמין שעדכוני גרסה יגיעו וישפרו את המצב.

    דבר נוסף, יש ברכב חמישה חיבורי USB-c - שניים מלפנים, שניים ליושבי השורה השניה ואחד עבור מצלמת רכב. נהדר. רק שאין חיבור מצית או USB רגיל אחד לרפואה בתא הנוסעים (יש שקע מצית בתא המטען). למה זה חשוב? כי הטעינה דרך אותם חיבורים, איטית מאוד. ואם אתה מפעיל אנדרואיד אוטו או אפל קארפליי, מוטב שתגיע עם מכשיר טעון במלואו. אם היה חיבור מצת סטנדרטי ניתן היה לחבר לשם מטען מהיר כלשהו. מה גם שבעלי מכשירים ישנים יותר או ללא חיבורי USB-c משני צדי הכבל, יצטרכו מתאמים או כבלים חדשים.

    סקודה אוקטביה 2021

     

    סיכום

    הדור הרביעי של סקודה אוקטביה מיישר קו עם המתחרות העיקריות בתחום האבזור והבטיחות כבר ברמת הכניסה. הוא מציע עיצוב מכובד, יחידות הנעה מצויינות חזקות, וחסכוניות, נוחות ואחיזת כביש טובים מאד, וכמובן, מרווח פנימי ותא מטען מהגדולים בקטגוריה.

    האוקטביה נעימה מאד לשהיה ולנהיגה, מבודדת היטב את הנוסעים מרעשי הדרך ועושה את מה שנועדה לעשות, הובלת המשפחה, ברמה גבוהה מאד. מחפשים משפחתית חדשה? לכו לבדוק את האוקטביה החדשה. לדעתי האישית היא תטפס שוב למקום גבוה מאוד למרות שהמלחמה הפעם תהיה הרבה יותר קשה. בסופו של דבר ולמרות כמה וכמה דברים שעצבנו אותי, החבילה הכוללת של האוקטביה מצויינת, מאוזנת ואני צריך עכשיו הרבה זמן עם עצמי כדי להבין למה באמת אני צריך suv.

    יש לכם שאלות? בואו לפגוש אותנו בפורום.

    סקודה אוקטביה 2021

     

    dddd