תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • מיני
  • מיני קופר
  • דעה: האם המיני החשמלית תצליח?

    מיני קופר

    דלק מוטורס משיקה בישראל את הדגם החשמלי הראשון של מיני, אך אי אפשר להתנער מהדמיון לניסיון הקודם של היבואנית, שלא המריא

    • 27-05-2020
    • מאת: פבל צ'רניצקי | צילום: יצרן

    אתמול השיקה דלק מוטורס את הדגם החשמלי הראשון של מיני – מיני קופר SE. היא תעלה 239 אלף שקלים, ותציע טווח של 235 ק"מ, ביצועים לא רעים (7.3 שניות ל-100) ואבזור מכובד (שאתם יכולים לקרוא כאן).

    זה מתכון מעולה למכונית עירונית יוקרתית שתהיה הרכב השני, שלישי או הרביעי בבית, שישמש לקפיצות לסופר או הסעת הילדים לחוגים. אם אתם בקטע של רכב כזה, אתם יכולים להפסיק לקרוא כאן. אם אתם מחפשים עוד פרטים טכניים על המכונית, אני בטוח שתמצאו אותם באחד מעשרות אתרי הרכב האחרים.

    מיני קופר SE

    אני רוצה הפעם לגעת במשהו מעט אחר. משהו שאולי יפתח כמה עיניים איפשהו במשרדי המטה של יבואנית כזו או אחרת לפני שהיא תעשה בדיוק אותו דבר פעמיים ותצפה לתוצאות שונות (ויכול מאוד להיות שאפילו בלי להתכוון).

    משהו בהשקה של המיני החשמלית לא לגמרי הסתדר לי, ההשקה הזו לא גרמה לי להתלהב כמו שהייתה אמורה השקה של רכב חשמלי קטן ויוקרתי שאמור לגשר על הפער בין החשמליות ה"פושטיות" דוגמת ה-GM ZS EV או הניסאן ליף, לבין מפלצות היוקרה והטכנולוגיה (והמחיר) כמו האיטרון של אאודי או ה-i-Pace של יגואר. אפפה אותי תחושת דז'ה-וו, כאילו הרכב הזה כבר הושק. משהו בנתונים שלו הרגיש לי מאוד מוכר. אחרי קצר מחקר וחפירה גיליתי בדיוק מה.

    מיני קופר SE

    דלק מוטורס, היבואנית של מיני, היא כידוע גם היבואנית של במוו (מיני נמצאת בבעלות מלאה של במוו). ויש לה כבר ניסיון עם השקת דגם חשמלי יוקרתי קטן שנקרא i3 והושק כאן ב-2017. אין ספק שלטובת המיני משחקים כמה קלפים שלא היו ל-i3, כמו מוניטין וקהל מעריצים של המותג, ואיך שלא נסובב את זה – עיצוב. בעוד שה-i3 נראתה כמו משהו שיצא מפרק של משפחת סילוני, המיני נראית הרבה יותר כמו מה שאנחנו מצפים לראות כשאומרים לנו "מכונית".

    ונכון, אין ספק שאסור בתכלית לפקפק בחשיבותו של עיצוב, במיוחד בתחומי יוקרה שעיקר הרכישות בהן מונעות "אני רוצה" ולא "אני צריך". אבל הוא לא הדבר היחיד, ובשאר הפרמטרים – המיני לא נראית כמו עסקה עדיפה משמעותית על ה-i3. על פניו, גם זו לא אמורה להיות בעיה. דלק תמשיך למכור את ה-i3 כמו לחמניות חמות, ומי שיעדיף את העיצוב השובב והמגניב של המיני, יוכל לבחור בה.

    במוו i3

    הבעיה היא שה-i3 לא בדיוק נמכרה כמו לחמניות חמות. או בכלל. בשלוש שנות הייבוא שלה (שהתחיל כאמור ב-2017) עלו לכבישי ישראל 25 יחידות שלה. השוואה? אין בעיה. במוו M240i מכרה ב-2017 בלבד פי 1.5 (38 יחידות). הרוכשים לא נהרו לאולמות התצוגה לקנות מכונית יקרה, לא פרקטית, עם טווח קצר, ועיצוב שנוי במחלוקת.

    ונראה שעכשיו דלק חוזרים על אותה טעות בדיוק, עם מכונית יקרה, לא פרקטית, ועם טווח קצר אפילו יותר – 235 ק"מ מול ה-300 של ה-i3 לפי ה-WLTP. גם מול שאר הדגמים של מיני, הגרסה החשמלית לא יוצאת כשידה על העליונה. הגרסאות הרגילות (קופר S) חזקות יותר, זולות יותר, ומאובזרות דומה מאוד עם יתרונות לכאן ולכאן.

    מיני קופר SE

    הלוואי שיתברר שאני טועה, ואני מאחל לדלק שהצרה הכי גדולה שלהם עם מכירת המיני החשמלית תהיה שהם מוכרים יותר מהכמות שהם יכולים לקבל, אבל לצערי הנתונים מעידים על כך שהלקוח הישראלי לא מוכן לקנות מכונית חשמלית רק בזכות היותה חשמלית. להוציא יחידי סגולה בעלי מודעות סביבתית חזקה, רוב הרוכשים דורשים שה"חישמול" של המכונית שהם קונים יהווה יתרון נוסף על פני מכונית דומה עם מנוע בעירה פנימית, ולא מוכנים להתפשר על דברים שהם כבר התרגלו אליהם. ועם כל הרצון הטוב, חבל לראות עוד השקה של מכונית שיכולה (והלוואי שתהיה) להיט היסטרי, אבל חוזרת על אותם דברים שגרמו שלא הובילו להצלחה בפעם הקודמת.

    dddd