תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • אאודי
  • אאודי A4
  • אאודי A4 במבחן - יש חדש, אין הפתעות

    אאודי A4

    מתיחת הפנים של אאודי A4 משפרת את האיכויות שכבר היו קיימות בה ולא מנסה לפרוץ טריטוריות חדשות. רוני יצא לפגוש אותה

    • 14-05-2020
    • מאת: רוני שיך | צילום: רוני שיך

    אילן היוחסין

    תאמינו או לא, אבל אאודי A4 נמצאת איתנו כמעט 60 שנה. למעשה' היא הייתה קיימת אפילו לפני שנולד המותג אאודי עצמו, תחת השם DKW F102 שאחרי המיזוג בין DKW ו-Auto Union קיבל מנוע 4 פעימות ונקרא אאודי F103. תת הדגם בנפח 1700 סמ"ק באחת הגרסאות הוציא הספק של 80 כ"ס ולכן קיבל את השם אאודי 80 כאשר לידו היו אאודי 75 ו-90. רצה הגורל, ובשנת 1972 אאודי שינו את ליין השמות ורכב סגמנט ה-D ("מנהלים") שלהם קיבל את השם 80.

    את הנקודה הזו ניתן להגדיר למעשה כנקודת ה-0 ברכבי סגמנט D של אאודי שהושקו על פלטפורמת B1, בדיוק כמו האח מבית פולקסווגן, ששמו פאסאט, שהושק בשנת 73 גם הוא תחת אותו שם קוד- B1. בשנת 1994 אאודי החליטו לשנות שמות הדגמים שוב והאאודי 80 קיבלה מיתוג חדש: A4. מה שלא הפריע, אגב, לחברה מאינגולשטאדט להמשיך את ספירת הדורות של כאילו הם עדיין נקראים 80. כך הגענו לשנת 2015 בה הושק הדור התשיעי של ה-A4 (שם קוד B9) אשר לא מזמן עבר עידכון אמצע החיים, וזו הסיבה לשמה התכנסנו.

    אאודי A4 2020

     

    תעודת זהות

    "דור" ה-B9.5 של אאודי A4 מיוצג בארץ על ידי שלוש גרסאות: 35, 40 ו-45 הבכירה בעלת הנעה כפולה. שלושתן מצויידות באותו מנוע בנזין בנפח 2 ליטר וגיר כפול מצמדים רטובים עם 7 הילוכים, כאשר ההספק נע בין 150 כ"ס בדגם 35 ועד 245 כ"ס בדגם הבכיר. תיק העיתונות מציין שמדובר גם ברכב מסוג MHEV, כלומר רכב שבמקום סטרטר קונבנציונלי משתמש במנוע חשמלי 12 וולט, מה שמאפשר חסכון מסוים בדלק בשיוט וכן הפעלה מיידית של מערכת עצור\סע, וכאן זה בהחלט מורגש. הפעלת מנוע הבנזין בעצירות היא מיידית וחלקה בניגוד לרכבים רגילים עם התנעה מבוססת סטרטר. פרט לכך לא נרשמו שינויים טכנולוגיים מיוחדים שלא היו בדגם הקודם.

    בגזרה הפיננסית חשוב לציין שכדי להוציא את כל הטוב הזה מהאולם אל הכביש, תצטרכו להיפרד מסכום לא מבוטל שמתחיל ב-260,000 ₪ בעבור הדגם הפשוט ועד 325 אלף בעבור דגם ה-45 קוואטרו S-ליין שנבחן.

    אאודי A4 2020

     

    מבחוץ

    במקום שינויים מהפכניים שקיימים אצל המתחרים הגרמנים, שמדי פעם מוציאים לנו עיצובים חדשים לחלוטין שצריך זמן לעכל אותם, העיצובים של אאודי מתאפיינים כמעט תמיד באופי אבולוציוני שנשען על העיצובים הקודמים ומוסיפים שנויים קלים. אי אפשר לפספס שמדובר באאודי כשרואים אותה, אם כי לא כולם יוכלו להגיד האם מדובר ב-A4 או A6. במיוחד במבט מהצד.

    הפרופיל של הרכב מוארך ומונמך לפי צו האופנה של מכוניות קופה-4-דלתות עם קורות A ו-C משתפלות. זה בהחלט יפה. בדרך כלל אני לא חסיד גדול של חישוקים ענקיים עם קצת גומי עליהם, לטעמי זה פוגם בשימושיות ונוחות הרכב, אבל כאן החישוקים הספורטיביים של חבילת S-ליין נראים מעולה.

    מלפנים, הרכב לא יפה. בלי 'לדעתי'. גריל בצורת פה של דג עם פנסים דקים וכועסים. לפחות יש את גימורי הכרום של חבילת LINE-S שמוסיפים טיפה עניין לעיצוב. החלק האחורי, מאידך, נראה הרבה יותר מעניין בעיניי ותמיד היה הכי מוצלח מבחינה עיצובית באאודי. הפנסים נראים מעולה, במיוחד עם פס קישוט של אותה חבילת S ליין. מכסה תא המטען עם אותו קימור בצורת ספויילר שהיה אי שם בשנות ה-90 עדיין שם ועדיין יפה. שתי יציאות פליטה מרובעות עם גימור כרום מדגישות שמדובר ברכב עם אמירה ביצועית.

    אאודי A4 2020

     

    מבפנים

    גם מבפנים העניין מאוד לא חד משמעי. לאורך כל הדשבורד יש עיטור דמוי פתח מיזוג וזה נראה מעולה. רכב המבחן מצוייד בסכימת צבעים חום-שחור שנראית מרשים. תוסיפו לזה את לוח המחוונים הגידיטלי - אאודי קוקפיט ומערכת בידור מלוטשת של Bang & Olufsen יחד עם מסכי עזר ומתגים איכותיים וברגעים הראשונים לא ישאר לאף אחד ספק שמדובר ברכב פרימיום.

    אולם במבט חטוף לצדדים ובמיוחד לצד התחתון של סביבת הנהג מתחילים להבין שלא כל נוצץ זהב הוא. נתחיל מזה שיש ברכב יותר מדי פלסטיקה לא מכוסה לטעמי. עם כל הכבוד לידיות פוליאורטן רך בצבע חום, הן יכלו להיות עטופות בבד או עור או אפילו דמוי עור רחמנא ליצלן. כל דבר רק לא פלסטיק חשוף. אבל זה עוד בקטנה לעומת הקונסולה המרכזית בין המושבים, שעשויה מפלסטיק ABS אפור וקשיח. מה שגרר פלשבק של הסוזוקי ליאנה שהייתה לי מטעם העבודה אי שם לפני עשור. זה לא שאין את אותו פלסטיק קשיח ברכבים אחרים אבל ברמות המחיר האלו, אף אחד מהיצרנים לא מציג שטחים כל כך נרחבים ממנו.

    מבחינת מרווח לא היו בעיות לא מקדימה ולא מאחורה. בכל זאת, יש פה 4.76 מטר של אורך ובסיס גלגלים של 2.82 מ'. תא המטען בנפח 480 ליטר בנוי בצורה שימושית והוא קל להטענה. לחיוב יצוין שיש אפילו גלגל רזרבי ברכב. פריט נדיר בימנו.

    אאודי A4 2020

     

    איך זה נוסע?

    למרות  הגימור והנתונים על הנייר, זה לא רכב ספורטיבי. יחד עם זאת יש לציין לטובה את היכולות לגמוע מרחקים בכבישים מפותלים בקצב מסחרר בלי דרמה. המנוע מספק כוח לאורך כמעט כל רצועת הסל"ד אבל הגיר לפעמים מתבלבל, במיוחד בהורדות. לשלילה יצויין מחסור מסוים בכוח בסל"ד נמוך.

    השלדה וההגה לא מתקשרים לחלוטין, אבל ההגה חד כתער ומאוד מדוייק. עם מערכת קוואטרו וצמיגי 19 ברוחב 245 מ"מ, לרכב הזה אין שום תת היגוי והמושג "עקומה חדה" לא קיים בלקסיקון. אם זו לא פניה של ממש, אין צורך להאט. זאת גם אחת התכונות המוכרות של מכוניות אאודי, הן יודעות לעשות עבודה מעולה בלי לרגש ולהתרגש. בניגוד למכוניות אחרת שבהן אתה מרגיש שאתה מתחבר למכונה, כאן הרגשה של שימוש באביזרים ביוניים שמאפשרים לך לעשות דברים שאתה לא מסוגל לעשות בלי.

    וכבישים הרריים זה אמנם מצויין, אבל בואו נחזור לסביבה הטבעית של הרכב – התניידות פרברית. גם כאן לא נרשמה דרמה מיוחדת. השלדה מכוילת לקשיחות מסוימת, אבל פחות מאשר אצל הבווארים, והיא מצליחה להסתדר עם מפגעי מע"צ בלי להוציא לנהג את הסתימות מהשיניים וגם להסתדר עם כביש גלי. כאן הם עשו עבודה טובה בהחלט. מבחינת חטיבת ההינע הרכב מרגיש מצויין בתנועה בין עירונית וקצת פחות טוב בתנועה צפופה ואיטית בעיר. ה-DSG עדיין קצת מתבלבל בפקק והמנוע לא תמיד לינארי. מערכת הזחילה בפקקים נחמדה אבל עדיין לא שימושית לחלוטין עקב מרחק רב מדי שהיא שומרת בין הרכבים, מה שקורץ לישראלי המצוי להדחף בלי איתות ואזהרה לנתיב שלך.

    אאודי A4 2020

     

    חווית שימוש

    ברצוני להתחיל משתי נקודות שבלטו דווקא לרעה בחוויית השימוש. הראשונה הייתה תנוחת הנהיגה, למרות הנדסת אנוש טובה ומושבי ספורט בעלי מליון אפשרויות כיוונון, לא הצלחתי למצוא תנוחת נהיגה טובה בשלושת ימי המבחן. יש רכבים שאתה צריך להתרגל אליהם, ולא להתאים אותם אליך. אי אפשר להגיד שסבלתי, אבל עדיין לא הצלחתי למצוא תנוחת נהיגה אופטימלית. מכאן אנחנו מגיעים לנקודה השניה: קורות A ו-C משופעות וגג נמוך מצמצמים את שטח החלונות האפקטיבי ופוגמות בראות לכל הכיוונים. כמו כן, עקב אותן קורות אפילו מאותגר אנכית כמוני, שמגרד את ה-1.70 מ' מלמטה, הצלחתי להתקע עם הראש בקורה בזמן כניסה ויציאה מהרכב. מעניין איך ירגישו אנשים בגובה סביר?

    מנגד, לחיוב רב יש לציין את השקט בתא הנוסעים למרות צמיגים רחבים שנוטים להרעיש ומנוע בשרני. יש לציין את מערכת הקול המעולה שמשמיעה צליל מופלא. יש לציין את האינטגרציה המצויינת עם הטלפון וכן את לוח המחוונים הדיגיטלי המעולה עם אין סוף אפשרויות התצוגה והשליטה מההגה.

    באופן כללי ניתן להגדיר את חווית השימוש כמאוד מלוטשת, למרות אותם חומרי גימור בחלק התחתון. זה מושג בזכות שילוב של אותה מערכת בידור מצוינת, ניהוג מעולה ומנוע חזק. כאשר נוהגים בה, במיוחד לאורך זמן, מבינים שזאת מכונית טובה בסה"כ וכאן אנחנו מגיעים למילה שיכולה לאפיין כל אאודי של ימינו: בסדר. היא מכונית ממש, ממש, בסדר.

    אאודי A4

     

    סיכום

    בסוף כל מבחן אני שואל את עצמי 2 שאלות:

    האם הייתי רוצה כזה? – בהחלט כן. אני בהחלט מסוגל לראות את עצמי חי עם מכונית כזאת.

    האם הייתי קונה כזה? – כאן התשובה גם תהיה החלטית אבל להיפך: בהחלט לא. במחיר הזה יש אופציות הרבה יותר משכנעות, כל אחת בתחומה.

    כמו כן, אני תמיד מנסה לדמיין מיהו קהל היעד של הרכב. הפעם זה היה קל. יזם נדל"ן או הייטק, אדריכל או עורך דין בן +50 עם רצף הצלחות בקורות החיים. בחור שקט וצנוע שלא רוצה לבלוט איפה שלא צריך. הוא מחליף אאודי A4 אחת באחרת כל שנתיים בגמר האחריות. זה רכב שבהחלט עונה לו על כל הצרכים. רכב עם אמירה נכונה מבחינה תדמיתית וגם כזה שמספק את הסחורה מאחורי התדמית.

    אאודי A4 המחודשת ממשיכה את המסורת של המותג. היא מספקת חווית שימוש מלוטשת ויוקרתית יחד עם ביצועים טובים בלי הרבה ריגושים ודרמות.

     

    dddd