תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

סקודה קאמיק במבחן - משפחתית

סקודה קאמיק רוצה לרשת את מקומו של היטי ועושה את זה ע"י מתיחת פלטפורמת הסופר מיני של הקונצרן למידות פנימיות משפחתיות לחלוטין תוך שמירה על עטיפה קטנה יחסית. התוצאה – מכונית משפחתית בכל רמ"ח איבריה.

  • 05-02-2020
  • מאת: פבל צ'רניצקי | צילום: פבל צ'רניצקי

את המבחן של הסקודה קאמיק אני כותב בעבר, או לחלופין, אתם קוראים אותו בעתיד. והפעם, בניגוד לפעמים קודמות, התחושה קצת מוזרה. זו לא פעם ראשונה שאנחנו מקבלים רכב למבחן לפני תחילת השיווק שלו ונדרשים לא לפרסם אותו עד תאריך מסוים (מה שנקרא בעגה המקצועית 'אמברגו'). זה כשלעצמו לא ביג-דיל. ההבדל הפעם הוא שאני עושה את זה לראשונה מבלי לדעת כמה הרכב שאני בוחן עומד לעלות, ומכיוון שרכב צריך להיבחן אל מול המחיר שלו ולא בוואקום, שיש סיכוי שחלק גדול ממה שאני כותב כאן יתברר כשטות מוחלטת כשיוודעו המחירים.

בנוסף, עכשיו כשאתם קוראים את המבחן הזה אני בכלל לא כאן ולא יכול לערוך אותו כדי שיתאים למחירים, אז אני אבקש ממי שיפרסם (פירסם? מפרסם? נורא מבלבל הסיפור הזה של תיקשור דרך הזמן) שיוסיף בסוף המבחן רשימת גרסאות ומחירים, ואז נגלה אם צדקתי.

וכאילו שכל זה לא הספיק, בקרוב מאוד צפויים להגיע לישראל פיג'ו 2008, ניסאן ג'וק ורנו קפצ'ור, מתחרים של הקאמיק שעשויים להפוך את כל הקטגוריה על פיה, מה שעלול לקצר משמעותית את תוקף הרלוונטיות של מה שאתם עומדים לקרוא.

זו הפעם השניה שאני פוגש את הקאמיק, יורש העצר של סקודה יטי שהפך לאגדה עוד בימי חייו בזכות תא נוסעים מרווח ושימושי להפליא שנארז לתוך חבילה בעם טביעת רגל של משפחתית רגילה. כמו בפעם הקודמת בה פגשתי את הקאמיק וציינתי את המורשת שלו, גם הפעם אני מניח שיהיו אנשים שיגידו שאני טועה והיורש האמיתי של היטי הוא הקארוק, אבל הקארוק הרבה יותר מדי קרוב לאחיו התאומים – אטקה וטיגואן – מכדי להיות "סקודה אמיתית".

הקאמיק, מאידך, נשען על MQB A0, פלטפורמת הסופר-מיני של הקונצרן כמו הארונה של סיאט והטי-קרוס והטי-רוק של פולקסווגן. אלא שבניגוד אליהם הוא עושה שימוש בגרסה המוארכת של הפלטפורמה הזו שמאפשרת לו בסיס גלגלים של 265 ס"מ, ארוך ב-10 ס"מ ממקביליו. דבר שמתבטא במושב אחורי שמרווח לא רק מזה של כל רכב אחר בקטגוריה שלו, אלא גם של מכוניות שהתרגלנו לכנות "משפחתיות". ו"משפחתית" זו גם נקודה המבט דרכה יש להסתכל על הקאמיק ולבחון אותו. כי "ג'יפון" הוא... איך לומר, לא בדיוק.

הדבר הכי מעניין כשפוגשים את הקאמיק הוא העיצוב, או במידה מסוימת היעדרו. את הקאמיק סקודה משווקת, כמו כל חברה עם מחלקת שיווק לפחות קצת יעילה שמשיקה רכב חדש, כקרוסאובר אורבני מגניב ושיקי לאנשים מגניבים ושיקיים לא פחות. אבל כבר במבט ראשון, למעט פסי הגגון ו"מגלש" קדמי מפלסטיק הוא נטול כל סממן 'שטח' כלשהו. הוא לא קופסה קשוחה, אין לו אפילו עיטורים שחורים על הפגושים והחצאיות. הוא אמנם נהנה ממרווח גחון חריג בגודלו של 18.8 ס"מ, אבל מעבר לדברים האלה הוא רכב משפחתי לכל דבר ועניין.

גם הכניסה פנימה ממשיכה את אותו קו – תנוחת הישיבה לא הרבה יותר גבוהה מזו של ה-i10 או המאזדה 3 שנוסעות לידי, אבל לזכותו של הקאמיק ייאמר שבעזרת 155 ס"מ של גובה (כולל פסי הגגון) המושב מאפשר טווח כיוונון גובה די רחב. אתם לא תשבו גבוה כמו במתחרים שלו דוגמת שברולט טראקס או מיצובישי ASX, אבל תוכלו להרים את המושב מספיק גבוה כדי שלא תצטרכו ליפול לתוך המושב או לטפס ממנו החוצה.

המושבים של הקאמיק, כמו המושבים של הדגמים האחרים מדור הדגמים הנוכחי של סקודה (קארוק, סקאלה) מצוינים, עם תמיכה צדית טובה-אך-לא-מוגזמת ואיזון מעולה בין קשיחות לתמיכה. שזה לבדו שדרוג עצום על פני המושבים הקודמים שלה שהיו קשים ולא תומכים.

גם שאר תא הנוסעים מציג שדרוג גדול עם איכות חומרים טובה ברוב המקומות והרכבה מאוד מוצקה, וסוגר לחלוטין את ה"פינה" של כל מה שצריך ברכב בשנת 2020, אפילו ברכב המבחן שהגיע בגרסה הכי בסיסית בנמצא - אמבישן. יש בו בקרת אקלים מפוצלת, הגה מצופה עור איכותי ונעים, מערכת מולטימדיה מהטובות שנתקלתי בהן (וארחיב עליה בהמשך), ותמיכה בשיקוף טלפון מלא. גרסת סטייל מוסיפה על זה גם דברים שלא צריכים אלא רוצים, כמו לוח מחוונים דיגיטלי, פנסי לד אחוריים, בורר מצבי נהיגה, משטח טעינה אלחוטי, וכניסה והנעה ללא מפתח – הפיצ'ר היחיד שמוזר שנעדר מגרסת הבסיס. את המפרט המלא תוכלו למצוא כאן.

חבילת הבטיחות כאן מלאה בשתי הגרסאות. בקרת שיוט אדפטיבית מלאה (דרושה לחיצה עצמאית על הבלם בעצירות – כמו בסיאט איביזה), תאורת לד קדמית מלאה, ניטור שטחים מתים, תיקון סטיה מנתיב ובלימת חירום אוטונומית.

נחזור למערכת המולטימדיה. אחרי תקופה ארוכה בה קיבלתי את התחושה שמערכות המולטימדיה של הקונצרן, שהציגו לפני 5 שנים הנדסת אנוש מושלמת, פשוט עטו עליהן עוד ועוד פיצ'רים ותפריטים והפכו לבליל כמעט בלתי ניתן לניווט של מסכים וקונפיגורציות, המערכת בקאמיק מצליחה לארוז את כל מאוד המסכים השונים שלה לתוך ממשק משתמש גרפי פשוט ונוח להפליא לשימוש שזועק Simply clever עד השמיים. דוגמה אחת ובולטת במיוחד לזה היא מסך מערכות הבטיחות – במקום להציג לנהג רשימה ארוכה של ראשי תיבות או שמות מסחריים שלא אומרים שום דבר למי שאינו כתב רכב או מי שתכנן את הרכב, המערכת בקאמיק פשוט מציגה תמונת-על של הרכב על כביש, ומסביבו מצוירות כל המערכות, כאשר בתוך כל מערכת כזו מופיע האייקון שלה, שהוא עצמו לחיץ ומוביל למסך ההגדרה של אותה המערכת.

בראש אותו מסך, כמו בכל שאר המערכת, מופיע תרגום מעולה וקריא להפליא לעברית, שלהוציא פאשלה אחת קטנה היה מושלם. והוא לא רק מושלם טכנית, אלא גם מבחינת קלות ההבנה של שמות המערכות השונות. אני לא יודע מי אחראי על תרגום המערכת, אבל מגיעה לו טפיחה על השכם.

והתרגום הזה הוא רק חלק מחוויית המולטימדיה המעולה של הקאמיק, המערכת עצמה זריזה ומגיבה טוב לא פחות – אם לא יותר – מהסמארטפון שיושב אצלכם בכיס, וזה דבר נדיר מאוד במכוניות בסביבת המחיר הזו "אבל אתה לא יודע מה סביבת המחיר שלו!" בטח תגידו. נכון, אבל זה לא ימנע ממני לנסות לנחש בהמשך. הישארו עמנו.

שאר תא הנוסעים של הקאמיק חוזר על מנטרת ה"Simply Clever" במלוא המרץ. המושב האחורי הוא כנראה המרווח ביותר שאפשר למצוא בסביבת הגודל הזו (אורך של 424 ס"מ, רוחב של 179 ס"מ), ומבחינת מרווח רגליים וראש, גם במכוניות יקרות בהרבה. המחיר כאן מגיע בדמות נפח תא מטען של 360 ליטר, שזה מצד אחד 100 ליטר פחות מהנתון של הארונה והטי-קרוס, אבל מצד שני גם מספיק לחלוטין לשימושים של משפחה. במבט (ומנתונים ממדינות אחרות) הוא נראה זהה לחלוטין בגודל לזה של השניים האחרים, אז יתכן ומדובר בטעות במפרט.

 

הדבר היחיד בקאמיק שזוכה לציון "עובר" בלבד הוא יחידת ההנעה. כלומר, היא אחלה, ממש. בתנאי שדברים "של מכוניות" לא מעניינים אתכם כהוא זה, מנוע ה-1.0 ליטר על 115 סוסיו ותיבת שבעה ההילוכים כפולת המצמדים שלו הם כנראה יותר משאי פעם תצטרכו. היציאה מהמקום החלטית ונחושה, לפעמים אפילו מאוד, העברת ההילוכים חלקה והתלונה היחידה שאני יכול להשמיע כלפיה היא שלפעמים – כשמשחקים קצת עם הדוושות (בגלל תנועה עמוסה או נהגים אחרים שנדחפים) היא עלולה להתבלבל בין העלאה להורדה של הילוך ואז מקבלים קצת נדנודי-גיר-רובוטי לא נעימים. אם שומרים על האצה קבועה והאטה קבועה, היא חפה לחלוטין מביקורת.

עד שמגיעים למהירויות גבוהות יותר (כ-100-110 קמ"ש), שם כבר הרבה יותר קשה להסוות את ההספק הנמוך והאצות ביניים לוקחות לא מעט זמן. אבל את זה אפשר לפתור עם המנוע השני איתו מוצע הקאמיק – 1.5 ליטר עם 150 כ"ס, שהופך את הקאמיק גם לרכב היחיד מבית הקונצרן שמוצע עם יחידת ההנעה הזו (בארונה המנוע הזה מגיע רק עם תיבה ידנית) וגם כמעט לחזק ביותר בקטגוריה (אחרי היונדאי קונה וה-MG ZS החשמלי) עם 8.4 שניות למאה קמ"ש.

בשאר הדברים שנוגעים ל"חוויית הנסיעה" של הקאמיק הוא מקבל ציון "כמעט טוב מאוד". הנוחות טובה יחסית, עם כיול מתלים מעט קשיח אך לא מעניש או חובט. הוא אמנם מעביר לא מעט מידע על שיבושים אבל מצליח לרכך את רובם בלי דרמה מיוחדת. הכביש מורגש, אבל לא מעבר לזה. "מורגש" ולא "לא נוח".

עם בידוד הרעשים הסיפור דומה עד זהה – בהאצות מהמקום קשה לפספס את צליל המנוע שחודר לתא הנוסעים, גם בסל"ד נמוך-בינוני, אבל זה צליל, לא רעש. והוא בסך הכל מוסיף קצת תחושות ופסקול של "חצי V6" להאצות ולא מציק עם רעשי ניסור או יבבות. במהירויות שיוט או בנסיעה במהירות קבועה רעש המנוע נעלם ומוחלף ברעשי כביש ודרך במידה סבירה לחלוטין שלגמרי מאפשרת לנהל שיחה רגועה עם הנוסע שליד או מאחור.

התנהגות הכביש והאחיזה הן פולקסווגניות טיפוסיות – ההתנהגות אנמית לחלוטין עם אפס פידבק או עירוב של הנהג בנעשה, והאחיזה הרבה יותר גבוהה ממה שיצטרך כל נהג סביר בכל יום סביר. עם תמרוני חירום הקאמיק מתמודד היטב בעזרת בקרת אחיזה שנכנסת בדיוק בזמן ובעצמה הנדרשת. יש סיכוי טוב שאם אתם לא מחפשים אותה, אפילו לא תשימו לב כשהיא פועלת.

צריכת הדלק בסוף המבחן שכלל הרבה נסיעה עירונית ועמידה עם מנוע פועל עמדה על 13.5 ק"מ לליטר. לא מספר מרשים במיוחד על פניו, אבל מאוד יפה בהתחשב בנסיבות ובכך שמדובר ברכב חדש לחלוטין עם פחות מ-1000 ק"מ על השעון. בנסיעה מעורבת מתונה, אחרי 10-15 אלף ק"מ, לא הייתי פוסל מספרים כמו 14.5 ואפילו 15 ק"מ לליטר.

 

סיכום

בסופו של המבחן, המסקנה החד-משמעית והמוחלטת היא שהקאמיק הוא רכב מעולה. הוא נותן כל מה שמשפחה צריכה, וחוסך רק בדברים של "רוצה" כמו עיצוב תא הנוסעים, או פרטי אבזור מיותרים כמו מושבים חשמליים או "הקרנת סמל ממראות הצד".

אין ספק שמחיר הוא פקטור לא זניח, אבל גם עכשיו, בלי שיש לי מושג מוצק על מחירו יש לי דחף עז לתת עליו המלצה. והסיבה היא שהוא רכב כל-כך הגיוני, כל-כך מוצלח, שכדי שאני לא אתן עליו המלצה הוא צריך לעלות הרבה מאוד כסף, וקשה לי להאמין שזה יהיה המצב.

ועכשיו לגרסאות והמחירים:


1.0 אמבישן - 124,990 ₪

1.5 אמבישן - 130,990 ₪

1.0 סטייל - 134,990 ₪

1.5 סטייל - 140,990 ₪

 

נו? צדקתי? בואו נדבר על זה בדיון בפורום .

 

 

 

dddd