תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • די אס
  • די אס DS3 קרוסבק
  • DS3 קרוסבק במבחן - תסלחו לי על הצרפתית

    די אס DS3 קרוסבק

    עדיין לא ברור מה גרם למה - הפקקים בהם מקסים נתקע במהלך המבחן לאינספור המבטים על ה-DS3 קרוסבק, או להיפך

    • 27-11-2019
    • מאת: מקסים גולדשטיין | צילום: עידן פרסר

    #$@#$!!! בא לי למות. אני תקוע בפקק בלתי נגמר בכביש 2 בדרך חזרה מסוכנות DS בהרצליה הביתה. מרחק של פחות מ-25 ק"מ שמתורגם לקצת יותר מנצח שעות זחילה במהירות הנושקת ל-0 קמ"ש. שעה ורבע וליתר דיוק.

    בנסיעה הביתה מיציתי לחקור את שלל המערכות שיש ברכב, בהיתי בכל רכיב עיצובי וליטפתי כל פלסטיק ופיסת ריפוד ברכב. מערכת הרמקולים הנהדרת משמיעה מוזיקת מטאל מהירה עשרות מונים מקצב ההתקדמות שלי. בשלב מסוים החלטתי להפסיק להיות סנוב ולהתחיל להתבונן גם סביבי. לפתע, אני מגלה שכולם מתבוננים בי, אני מסמר הפקק! סליחה, מתבוננים ב-DS 3 Crossback הטורקיזית.

    DS3 קרוסבק צילום: עידן פרסר

     

    על הרכב

    %#$%! כביש 1 מזרח, שעה 17:30. פקק שאני לא רואה את הסוף שלו. בחורה חביבה בטויוטה כמעט שוברת מפרקת. היא לא מפסיקה לעקוב אחרי הקרוסבק עם המבט (והראש). לא משנה מה המרחק או הזווית שלי ממנה, היא לא מפסיקה להתבונן.

    DS הוא מותג חדש בקונצרן PSA (פיג'ו, סיטרואן, אופל ומעכשיו גם פיאט, אלפא, מזראטי, קרייזלר, דודג', ג'יפ, ראם ואולי פספסתי איזה כמה מותגים נוספים שגם ככה עלולים לפשוט רגל עד שהכתבה תתפרסם) שיועד להיות חטיבת היוקרה של הצרפתים. כמו לקסוס עבור טויוטה. DS 3 Crossback הוא הניסיון השני של המותג מאז שהתנתק מסיטרואן. DS 7 Crossback, הניסיון הראשון היה רכב טוב אך בעל עיצוב שמרני יחסית (גורם לחשוב על משמעות המושג "יחסית", ו"שמרני") לאחיו הקטן.

    DS3 קרוסבק צילום: עידן פרסר

    במבחן של קדילאק XT4 פבל ציין כמה הערך של הדגם בויקיפדיה קצר. ובכן, DS 3 Crossback קצר אפילו יותר! סה"כ 3 שורות. ניצחתי, פבל! הקרוסבק הנבחן הוא קרוסאובר קטן, סוג של C3 Aircross יוקרתי וטכנולוגי. אך רגע. בפועל, מדובר ברכב שמבוסס על פלטפורמה חדשה לגמרי (PSA EMP1 אם משעמם לכם) וחולק אותה עם פיג'ו 208 חדשה ואופל קורסה שרק הוצגה.

    לרכב בארץ יש 2 רמות אבזור. הראשונה נקראת Performance ואילו השנייה, זאת שקיבלתי לבחון נקראת Rivoli. על שם Rue de Rivoli, אחד הרחובות הראשיים בפריז, בו שוכן מוזיאון הלובר.

    DS3 קרוסבק צילום: עידן פרסר

     

    עיצוב

    10 בבוקר, יום שישי. יוצא מבית דגן. לפניי נוסעת רנו מגאן. הנוסעת במושב האחורי מסתכלת על ה-DS לאורך כל הנסיעה בישוב. בשלב מסוים חשדתי שיש כיסוי משענת ראש עם הדפס של פנים להלחיץ נהגים. הצליח להם, למעצבים של DS!

    DS 3 קרוסבק הוא בראש ובראשונה פסל סביבתי נוסע. העיצוב החיצוני לא שגרתי בעליל. רוב האנשים אוהבים אותו. פרונט גבוה, גריל בולט שלא חסכו עליו בכרום ביחד עם פנסים שממוקמים גבוה ו-2 פסי תאורת יום כמעט אנכיים יוצרים מראה אגרסיבי. הזנב כולל 2 פנסים צרים יחסית ומסגרת כרום שמחברת ביניהם, 2 פתחי אוורור (לא אמיתיים) ו-2 פתחי מפלט גדולים ועגולים מתכתבים טוב עם העיצוב של הפרונט.

    DS3 קרוסבק צילום: עידן פרסר

    מהצד, מה שבולט לעין הוא בליטה לא ברורה שיוצאת מקו החלונות התחתון ובעיקר חוסמת את שדה הראיה הצידה לנוסעים מאחור. בירור בסוכנות מגלה לי שהגידול המוזר הזה הוא הומאז' ל-DS3 הסופרמיני. אולי זה יפה או מקורי, אך כמו שנגלה בהמשך, העיצוב גובה את מחירו בנוחות.

    נכנסים פנימה לרכב, מחזה מעניין מתגלה לפנינו. סלון הרכב כולל משטחים רבים בצבעים בהירים (כהים בגרסה האחרת), שילוב צבעים שמדגיש היטב את עבודת המעצבים. המוטיב העיצובי המוביל בסלון הוא המעויינים שכבר הפכו איקוניים בדגמי DS. התפירה בדשבורד, בדלתות ובמושבים, פתחי המיזוג, כפתורי השליטה ועוד, כולם בדוגמת מעויינים. אם כבר ציינתי מעוינים, אני חייב להגיד שהצורה הזו מעלה אסוציאציות דווקא ללוגו של חבורת צרפתים אחרת – רנו. בסוכנות התעקשו שזה דווקא בהשראת מוזיאון הלובר (רחוב ריבולי, זוכרים?). עיצוב תא הנוסעים מעניין, מקורי ויפה. כמו שמשתמע מהכתוב, אני אהבתי.

    לנוסעים מאחור המרחב יספק. בהנחה והם לא גדולים מידי ורק שניים (מבוגרים). ואין להם דרישה בסיסית של יציאות מיזוג כי זהו פריט אבזור חסר כאן.

    הייתי ממשיך לפאר את עבודת המעצבים אבל הגיע הזמן גם להתלונן קצת. בעיצוב הקרוסבק, נראה כי המעצבים קיבלו יד חופשית מידי והכתיבו את הנדסת האנוש של הרכב. למשל, כפתורי השליטה בחלונות נמצאים דווקא ליד ידית ההילוכים, יוצרים לה סוג של מסגרת יפה. מבחינת מראה, הביצוע אכן מוצלח אך מהבחינה התפעולית, מעצבן. בעיקר כאשר השליטה בחלונות צד ימין נמצאים מימין לידית ההילוכים, רחוק מהנהג. פתח המיזוג הצידי נמצא דווקא בדלת. הוא מאוד יפה ושונה מהמקובל אך בפועל מקפיא את יד שמאל של הנהג. הדפוס הזה חוזר על עצמו. זו לפי דעתי אחת החולשות הגדולות של הקרוסבק, העיצוב היה האלמנט המוביל בתכנון הרכב. מישהו אמר הוט קוטור?

    DS3 קרוסבק צילום: עידן פרסר

     

    אבזור

    #$#%#%#$!!! התחרפנתי. שישי בצהרים, שדרות פרויד בחיפה סתומים לגמרי. אני עדיין לא רגיל לתשומת הלב שאני (לא 'אני' אני. הקרוסבק) מקבל. נראה שהג'יפון המעוצב מעביר את הזמן לשוהים בפקק. נהגים סביבי שוכחים להתקדם עם התנועה ועוקבים אחרינו עם המבט.

    בגזרת האבזור הרשימה ארוכה. בראש ובראשונה, מסך מולטימדיה בגודל 10 אינץ' בתמיכה מעולה בעברית, כמקובל בקונצרן. מערכת רמקולים נ-ה-ד-ר-ת של חברת Focal הצרפתית שעושה עבודה מעולה. הצליל מעולה והסאב וופר האקטיבי עושה את עבודתו כראוי. אחד הצלילים הכי טובים שמגיעים ברכב מהמפעל. אם מישהו פספס, המבחן כלל כמות פקקי תנועה לא הגיונית והמערכת הזו בהחלט הצילה את השפיות שלי. DS הוסיפו גם משטח טעינה אלחוטית למקרה שבו הנהג יעדיף לחבר את הטלפון דרך בלוטות' ולא לשקף מסך.

    DS3 קרוסבק צילום: עידן פרסר

    מעבר למערכת הבידור, DS ציידו את הקרוסבק במערכת תאורה מורכבת שבסוכנות מאוד מתגאים בה. מדובר על מטריצה של 15 נורות לד ומערכת ששולטת בכיוון ועוצמת אלומת האור. המערכת עובדת יפה, כאשר חשוך היא יודעת להפעיל את האורות הגבוהים וכאשר יש תנועה נגדית או מתקרבים לרכב, המערכת מכוונת את אלומת האור בצורה כזו שלא תסנוור את הסובבים מבלי לפגוע בכושר התאורה.

    לוח מחוונים דיגיטלי ותצוגה עילית משלימים את סביבת הנהג.

    מעבר לפתיחה והנעה ללא מפתח, DS החליטו להתחכם בעיצוב ידיות הפתיחה. כאשר המפתח נמצא ברדיוס המוגדר, ידיות הדלתות יוצאות החוצה ומאפשרות לפתוח את הדלת. כאשר מתרחקים מהרכב או מאיצים מעבר ל-10 קמ"ש, הידיות נבלעות לתוך הדלת. גימיק חביב ויפה אך קשה לי לקבל אותו מעבר לקוריוז.

    בגזרת אבזור הבטיחות, הצרפתים לא חסכו. ניטור שטחים מתים, שמירת מרכז נתיב שעובדת יפה, בקרת שיוט אדפטיבית עם פונקציית זחילה בפקקים ופיצ'ר מעניין מאפשר לקבוע את מהירות הנסיעה של בקרת השיוט למהירות שמערכת זיהוי התמרורים זיהתה. המערכת האחרונה חביבה בסך הכל אך בתנועה חסרת הסבלנות בארץ היא איטית ועדינה מידי. בזמן שהמערכת מנסה להשתלב באופן זורם, נהגים נדחפים באגרסיביות, משגעים את המערכת ומונעים התקדמות. בסוכנות הדגישו כי הרכב בעל ציון בטיחות מקסימלי של 8 אך הוא כולל גם יכולות מעבר לרמה הזו.

    DS3 קרוסבק צילום: עידן פרסר

     

    הנעה והתנהגות

    יום שבת בבוקר, כניסה לבית שמש. ערס חביב בהונדה סיוויק מהופנט מה-DS. הרמזור מתחלף לירוק ואני מתחיל לנסוע, ההוא בסיוויק עדיין בוהה בקרוסבק.

    מנוע ה-1.2 משולש הצילינדרים המוכר של קונצרן PSA בילה במכון כושר ועלה בהספק שלו. כאן הוא מפיק 155 כוחות סוס ומומנט של 24.5 קג"מ. המנוע משודך כמקובל בקונצרן לתיבת הילוכים בת 8 הילוכים של איסיין. יחידת הנעה זו עושה עבודה יפה אך לא מצליחה להשכיח שבכל זאת מדובר ב-3 צילינדרים. בזינוק הרעידות אמנם לא מורגשות, אך בבלימה, בעמידה ובתחילת תנועה (יחד עם ההתנעה בחסות מערכת ה-stop&start) הרעידות קיימות. את המנוע בהספקו הבסיסי אני מכיר היטב ונראה שתוספת הכוח רק עושה לו טוב.

    DS3 קרוסבק צילום: עידן פרסר

    יש שלושה מצבי נהיגה:

    מצב אקו, נסיעה במצב זה סבירה. אפשר לנסוע ברוב תנאי הדרך ולא להתלונן. אלא אם כן זה אני, אני תמיד אתלונן על מצב אקו. מצב נורמל, המצב הרגיל עושה עבודה יפה בסך הכל. מתאים לגמרי להתנהלות יומיומית. במצב ספורט הקרוסבק זריז ומאפשר לייצר קצת התקדמות חביב, חבל שכל המבחן ישבתי בפקקים. צריכת הדלק הסתכמה ב-13 ק"מ לליטר.

    הנסיעה בקרוסבק נעימה בסך הכל. לא נוחות מופלאה כמו של סיטרואן C5 (הרגילה. די לדחוף "קרוס-שקר-כלשהו" לכל אוטו של כל יצרן בעולם) אך גם לא נרשמו שום טענות. הרכב מכויל לרכות, אולי אפילו רך מידי. נסיעה ממושכת (שעתיים וחצי מפתח תקווה לחיפה) עברה בנעימים והרגשנו רעננים מאוד.

    DS3 קרוסבק צילום: עידן פרסר

     

    סיכום

    #$#$@#$@#%$#!!! מחלף גנות יום ראשון ב-7 בבוקר. נגמרה לי שמחת החיים כבר. נראה ש-DS 3 Crossback מושך אליו את כל הפקקים בארץ. לא זכור לי עוד מבחן בו "ביליתי" כ"כ הרבה בפקקים. כבר התרגלתי, שכני לפקק מלווים אותי במבטים. דווקא נחמד, מצליח להתקדם בפקק בסיטואציה הזו.

    DS 3 קרוסבק היה אחד ממבחני הדרכים שהיה הכי קשה לי לסיים. בעיקר כי לא רציתי להחזיר את הרכב לסוכנות. מדובר ברכב מסקרן מאוד. העיצוב פשוט מעולה, רשימת האבזור ארוכה ונאה בשילוב תשומת הלב שהוא מושך (אם אני זוכר נכון, רכב המבחן היחיד שמשך יותר תשומת לב היה לקסוס LC500) יוצרים חבילה מפתה.

    מנגד, עדיין יש תחושה של בוסריות במותג DS. היד המכוונת עדיין לא יודעת לאזן בין שלל המחלקות השונות במותג ונראה שמחלקת העיצוב הכתיבה את הטון לכל שאר המחלקות, וזה חבל.

    אני באמת אהבתי את הרכב ואני אסיים את הכתבה בצורה מוזרה (כמו הרכב). אני מקווה מאוד ש-DS 3 Crossback לא יהיה רב מכר. כי אם הוא יהיה נפוץ מידי הוא יאבד את הקסם שלו.

    יש לכם שאלות למקסים? רוצים לקרוא מה חשבו עליה מובילי הדעה שלנו או לספר לנו מה דעתכם על ה-DS3 קרוסבק? הצטרפו לדיון בפורום.

    dddd