תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • פולקסווגן
  • פולקסווגן גולף
  • פולקסווגן גולף GTI פרפורמנס במבחן - רבע לשמונה

    פולקסווגן גולף

    שינויים קטנים, שעשו הבדל גדול. רומן לקח את פולקסווגן גולף GTI פרפורמנס למבחן וגילה מכונית שהשתפרה בפן אחד מבלי (כנראה) לוותר על אחד היתרונות הגדולים האחרים שלה

    • 28-04-2019
    • מאת: רומן קוגן

    בראשית הייתה גולף, או כך לפחות כולם בטוחים.

    אז לא. בראשית הייתה, לפחות באופן רשמי, הסימקה 1100Ti (1973), שמוכרת כהוט האץ' הראשונה. גם הבאה אחריה לא הייתה הגולף, אלא הרנו 5 אלפין (1976, גורדיני. במבטא בריטי). אפשר להתווכח על זה, ולטעון שהאלפא סוד Ti (גם כן 1973) ואפילו המיני קופר המקורית (1961) היו חלוצות הז'אנר, אבל מה לעשות ושתי אלה אולי היו חמות, אבל לא היו האצ'בק. עם כל ההקדמה הלירית הזאת, אין, ולא יכול להיות ספק, שההאץ' החמה נהייתה פופולרית באמת והז'אנר תפס תאוצה עם הצגת הגולף GTI הראשונה, שיצאה לשוק בקיץ 1976.

    ה-GTI, שהתחילה כפרוייקט צללים לא רשמי בעליל הפכה לסמן הימני של הקטגוריה כולה, במידה רבה עד היום. היו לה ימים טובים יותר ופחות, היא הצליחה לשרוד את המהפכה הצרפתית (התקופה בה הכתר נלקח על ידי ה-205 וה-309 שקיבלו את שילוש האותיות הקדוש), הצליחה לשרוד את דורות 3 ו-4, אשר היו רחוקים ממה שהדגם אמור לתת, והתיישרו לקראת אמצע שנות ה-2000 כדגם שמייצג בעיני רבים את שביל הזהב של הקטגוריה. גם ביצועים, גם מרווח, גם איכות, גם שימושיות. לא קיצונית מדי, לא מעוצבת חריף מדי, ועם זאת מבצעת ברמה מקבילה למתחרות.

    ;

    על תקן זה הגיעה למבחן הגרסה האחרונה של הגולף, לאחר מתיחת הפנים של דור 7 ונקראה בפי כולם 7.5. רכובה על גלי מבחנים אוהדים מחו"ל ובהיותה עסקת המאה בצד הזה של הלנדקרוזר פראדו צפיתי בכליון עיניים לנהוג עליה – וכגודל הציפיה כך היה גודל האכזבה. זה לא שהיא הייתה רעה, כמו שהיא לא גירתה, לא עניינה ולא ביקשה ממני לנהוג בה. כלי תחבורה איכותי, מוקפד, מהיר ומבצע היטב. ויבש.

    לקראת דור 8, אשר יבוא על הגולף במהרה בימינו (בשנה הבאה ככל הנראה), הפסיקו בפולקסווגן לייצר את ה-GTI הרגילה, והותירו בייצור רק את גרסת ה-Performance. עוד 15 כ"ס במנוע, וחשוב מכך – מתלים ספורטיביים יותר ודיפרנציאל מוגבל החלקה. אביזר חובה לדעתי במכונית הנעה קדמית חזקה. על הדרך הוחלפה תיבת ההילוכים מ-DSG6 הותיקה והטובה ל-DSG7 רטובה, זריזה ויעילה יותר.

    פולקסווגן גולף GTI פרפורמנס 2019

     

    מסתכלים

    העיצוב הוא גולף, לטוב ולרע. זה גם לא ממש משנה מה אני, או כל בוחן אחר, יחשבו על זה – זה מוכר, וזה מוכר היטב. הצבע האפור-סגלגל מאד מחמיא לה והתגים האדומים בכנפיים, הקאליפרים הצבועים אדום ופס הקישוט לרוחב הגריל והפנסים (שעליו הייתי מוותר בשמחה) דואגים להבהיר שזאת לא עוד גולף רגילה. לשלילה היעדר פנסי ערפל נפרדים, להרבה אנשים קשה בלי סממן הפוזה הבולט והנגיש הזה. החישוקים אף הם מעוטרים בפס אדום בהיקפם שהייתי שמח לוותר עליו, אבל בסך הכל ההשחרה שלהם משתלבת היטב עם המכונית ונראית טוב.

    פולקסווגן גולף GTI פרפורמנס 2019

     

    מתיישבים

    בפנים גם כן אין הרבה הבדלים מגולף רגילה, ולהרבה אנשים זהו סימן טוב – הגולף נחשבת לאמת מידה בתחום עיצוב הפנים והנדסת האנוש. לי, באופן אישי, קשה להסכים עם הקביעה הזאת. כפתורי השליטה שעל ההגה נעדרים הגיון, בין אם בהעברת השירים וקביעת עוצמת השמע, כאשר הכפתורים מצויים בתחתית החישורים וממוקמים לרוחב, מחייבים זוית בלתי אפשרית של האצבעות ולא אינטואיטיביים, בין אם בכפתורים הקטנים מדי ששולטים על פונקציות התפריטים ומחשב הרכב, בין אם בפלסטיק הזול במופגן של בקרי האיתותים/מגבים ומשוטי ההילוכים ובין אם במיקום הלא נוח (כרגיל בפולקסווגן) של פקד כיוון מראות הצד. גם המסך המרכזי עמוס למדי ולא הכי טבעי לשימוש. רחוק מהתדמית המושלמת. גם העור (המלאכותי) שבדיפון הדלתות נטמע ויזואלית יחד עם הפלסטיק שלפניו ויוצר מראה מעט זול ממה שקיים בפועל וממה שיכול היה להיות. גם בידוד הרעשים טוב פחות מהמצופה, עם רעשי רוח מהחלונות ומהגג הפנוראמי, ברמה שאינה הולמת את הציפיות ממי שאמורה לתת את הטון בסגמנט.

    בצד החיובי – במקום מחוונים קונבנציונליים לפנינו הדאש החדש של הקבוצה, שנקרא כאן Active Info Display וניתן להתאמה אישית (הגם שפחות מאשר באחות לאון קופרה ונטול אפשרות הצגת מפת ניווט) ומושבי עור נהדרים שגם נוחים, גם תומכים מעולה בנהג וגם נותנים מענה לרבים שמאסו בדפוס הטרטן המסורתי. כיוונון מושב הנהג חשמלי, עם 3 זכרונות. המושבים הקדמיים מחוממים, אך לא מאווררים. בקרת האקלים מפוצלת וישנם פתחי אוורור לטובת יושבי המושב האחורי – חשוב מאד לפן המשפחתי של המכונית.

    פולקסווגן גולף GTI פרפורמנס 2019

    כמצוות ימינו אין צורך בהוצאת המפתח מהכיס לכניסה או להתנעה, מערכת השמע לה מסך 8 אינץ' תומכת בקישוריות אנדרואיד אוטו ואפל קאר פליי וכן ישנה מערכת מקומית של צ'מפיון, אשר לטעמי מיותרת בהינתן הקישוריות הישירה לטלפון ובכך שהיא מצריכה סים נוסף ואיטית ולא אחידה מספיק לטעמי בתפעול מערכת הניווט. עוד בצד האיבזור  גג פנורמי שנפתח בחלקו הקדמי ותאורת לד מלאה.

    המרווח ותא המטען די ממוצעים לקטגוריה, ומספיקים לכל משפחה עם עד 2 ילדים, כולל כאלה בגיל עגלה וסל-קל גדול מימדים. בגזרת ציוד הבטיחות מקבלים בקרת שיוט אדפטיבית, בלימה אוטומטית והתראת שמירת מרחק, סטיה מנתיב עם תיקון אקטיבי ונמנעים ממובילאיי בהתקנה מקומית.

    פולקסווגן גולף GTI פרפורמנס 2019

     

    זזים

    מנוע ה-2.0 המוכר של הקונצרן מפיק בגרסתו זו 245 כ"ס. קשה לי להגיד האם הוא מרגיש שונה מהגרסה הקודמת, זאת שלה היו 230 כ"ס, או שמא ההבדל סמנטי בלבד, אך מכל מקום ההספק ו-37.7 קג"מ המומנט, הזמינים בין 1,600 ועד 4,300 סל"ד, די בהם בכדי להזיז את הגולף הלא קלה (1,445 ק"ג עצמיים) בקצב מרשים לכל הדעות, גם אם בעלי קופרה הרגישו כי הגולף חלשה ממנה. צליל המנוע אופייני, נעים, קרבי אך אינו צורם בשיוט. תענוג. נתון ה-0-100 הרשמי הוא 6.2 שניות והגולף לא מתקשה להגיע אליו. המהירות המירבית המוצהרת היא 250 קמ"ש, וגם נתון זה רחוק מלהיות דמיוני, ואם לא תשאלו איך אני יודע, לא תשמעו שקרים.

    תאוצות הביניים מצוינות, בחסות תיבת ההילוכים החדשה, ה-DSG7 בעלת המצמדים הרטובים, אשר עובדת מהר וחלק, ולא מתקשה להתמודד עם המומנט הרב. כרגיל, גם במצב האוטומטי התיבה יודעת היטב לעשות את המצופה ממנה, ולשמור על הילוך מתאים בכל מקרה רלוונטי. ההעברות הידניות מהירות ומיידיות הלכה למעשה. בכל ימי המבחן ובקילומטרים הרבים אשר עברה הגולף, האצות, בלימות ופניות לרוב – תמיד היא הייתה בהילוך הנכון, מבטיחה הזרמת מומנט מירבי לגלגלים ומעולם לא התבלבלה בהילוך או לא העבירה בזמן. אמנם התיבה חדשה בשוק ואין אינדיקציות ברורות לכאן או לכאן באשר לאמינותה הצפויה, אך היותה מצוידת במצמדים טבולים ("רטובה") אמור לבשר טובות, ונקווה שכך יהיה.

    פולקסווגן גולף GTI פרפורמנס 2019

    עם זאת, השיפור במנוע ואפילו בתיבה החדשה מתגמד לעומת המתלים המשופרים והדיפרנציאל מוגבל ההחלקה. ימי המבחן היו גשומים וכביש יבש לא היה בנמצא. למרות זאת, לא הייתה שום בעיה להעביר את ההספק והמומנט המרשימים בהחלט לכביש, תוך שהדיפרנציאל עובד באופן מאד עדין, כמעט בלתי מורגש, עד למעבר בשלוליות של ממש. עבודה מצויינת של פולקסווגן, במיוחד על רקע הביקורות שהיו לנו על הורדת הכוח גם במבחן הקודם של ה-GTI.

    המתלים, שוב בניגוד למתלים הרכים מדי לטעמי בגרסה הרגילה, התגלו כשותפים מלאים בחבילה הכוללת. הם נוקשים בדיוק במידה הנכונה למכונית ספורטיבית – מרסנים היטב את המרכב מבלי להיות שוברי עצמות, אך גם מבהירים מיד שאתה לא יושב במשפחתית חלבית. רכינת המרכב מצומצמת ומאד אחידה, האחיזה טובה גם על כבישים משובשים, עד גבול מסוים כמובן, אבל בכל מקרה גם כשהגולף מתחילה לקפץ התנועות הן אנכיות והיא לא סוטה מהנתיב הנבחר. אין את הרכות, הממשית והרוחנית, שאיפיינה את הגולף 7 ו-7.5, והמתלים מאפשרים גם משחק מסויים וניהוג באמצעות המצערת, גם אם לא מדובר בפסיעות והחלקות דרמטיות בסגנון הדור הנוכחי של המיני-קופר וגם אם היא פחות נענית לשעשועים מה-308GTi, למשל.

    גרסת הרבע לשמונה ראויה לשמה ונאמנה לצד הספורטיבי יותר של המשוואה. כבר לא מדובר על הקרבת הספורטיביות על מזבח העסקה ושמירת הערך, הרבע לשמונה פשוט מכונית ספורטיבית טובה. מבחן דרכים או לא, במצב הסיכוי שהייתי קם בשעה כה מוקדמת בשבת גשומה רק כדי לעשות סיבוב של קרוב ל-400 ק"מ של נהיגה אפסי. הפעם זה קרה.

    פולקסווגן גולף GTI פרפורמנס 2019

    אם יש דבר מובן מאליו במבחני דרכים של ואגיות ספורטיביות הרי אלה הבלמים וגם כאן הם אינם מאכזבים. מלוא החופן עוצמה, רגש ועמידות, שכה הכרחיים לבניית בטחון הנהג בנהיגה מהירה.

    עם זאת, קיים גם צד חובה בפן הספורטיבי. מי שרגיל לספורטיביות של ימינו, במיוחד אם הוא בא (כפי שבאים רוכשים רבים בימינו) מתוך הקונצרן, יתקשה לקבל מכונית בלי אפשרות להתאמת פרופיל נהיגה, מצבי הגה, מצערת ומתלים. המתלים מתלי ברזל, אין מצבי ספורט וחסכון להגה ולמצערת האופציה היחידה להתאמה אישית היא העברת תיבת ההילוכים למצבS  במקום D. לי זה לא הפריע, אבל כפי הנראה אני במיעוט בהיבט זה.

    פולקסווגן גולף GTI פרפורמנס 2019

     

    מתדלקים

    במהלך  המבחן עברה הגולף 1,409 ק"מ, חלקם בשיוט בינעירוני, חלקם בהתניידות נורמטיבית, אך חלק נכבד מהם תחת עומס בכבישי נהיגה צפוניים רבים, מהמנשה ועד רמת הגולן. הצריכה הממוצעת במשך כל המבחן הייתה 8.2 ק"מ לליטר. נתון מעולה, לא פחות. צריכת דלק ריאלית בתנאי שימוש יומיומיים עם נטיה לצד הבינעירוני עמדה על 12.5 ק"מ לליטר, ואף זה נתון מצוין.

     

    מסכמים

    הגולף GTI "רבע לשמונה" היא הוט האץ' מצוינת. שיפור ניכר והכרחי במידה רבה מהגרסה הרגילה, וספורטיבית ראויה לכשעצמה. למרות שבפן הספורטיבי היא עדיין נחותה במידת-מה ממובילות הסגמנט (סיוויק טייפ-R, לאון קופרה, פיז'ו 308 GTI וכנראה גם היונדאי I30n) וחלשה מהן באופן מורגש, הרי היא בהחלט ספורטיבית וטובה מספיק כדי להוות אלטרנטיבה של ממש. ולא רק - כפי קודמתה - בפן הכלכלי של הקניה והמכירה העתידית. מבלי שתכונות אלה נפגעו, והפער בצמרת הקבוצה הצטמצם באופן ניכר. מי שחפץ בהוט האץ' מכובדת למראה, בעלת תדמית סולידית, ועל הדרך גם אוטומטית, יוכל מעתה להתפשר הרבה פחות על הפן הספורטיבי.

    יש לכם שאלות לרומן? רוצים לקרוא מה חשבו מובילי הדעה האחרים על פולקסווגן גולף GTI? הצטרפו לדיון בפורום.

    dddd