תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • מיני
  • מיני קאנטרימן
  • מסכמים: שנה ו-8,000 ק"מ עם מיני קאנטרימן PHEV

    מיני קאנטרימן

    אחרי הזמנה ספונטנית, המתנה ארוכה ושנה ביחד, רוני מסכם את הבעלות על מיני קאנטרימן קופר SE פלאג-אין הייבריד

    • 28-03-2019
    • מאת: רוני שיך | צילום: רוני שיך

    לא מעט רכבים בחיי נקנו באופן ספונטני. קרה לי כמה פעמים שבטעות נכנסתי לסוכנות ובאופן ספונטני יצאתי עם טופס הזמנה ביד. רק פעם אחת אגב ביטלתי הזמנה כשהתפכחתי. ביתר הפעמים, כעבור זמן מה יצאתי עם רכב.

    כך קרה גם במקרה הזה, כאשר ניגשנו לחפש מחליפה לרנו קאפצ'ור ששירת לסירוגין את זוגתי, אביה וזוגתו בתורה, רצינו רכב קטן, גבוה, זריז והיברידי. שמעתי ממישהו שמיני הוציאו גרסת PHEV והלכנו לראות. הייתה זו, כאמור, אהבה ממבט ראשון.

    מיני קאנטרין SE פלאג אין הייבריד

    חיש מהר הוזמנה נסיעת מבחן שבה הורגש שהרכב קשיח אבל בכל מקרה רצינו אותו ועשינו הזמנה שסופקה כעבור חצי שנה, כאשר חצי מזה הרכב היה בארץ אבל עוכב במכס לבדיקה. כך, בתחילת מרץ במקום תחילת ינואר יצאתי מאתר המסירות של דלק מוטורס עם רכב. מה רבה הייתה הפתעתי לגלות מסך של מוביל איי ברכב בעת המסירה כי בדיוק נכנס החוק ומשום מה לא הייתה אופציה של מערכת לשמירת נתיב מקורית.

    קאנטרימן החדשה מבוססת על השלדה של במוו 1X וחולקת איתו את ליין המנועים כאשר בגרסת הפלאג-אין נמצאת חטיבת ההינע של XE225 BMW - מלפנים מנוע 1.5 טורבו בעל 136 כ"ס ומאחור מנוע חשמלי עם 88 כ"ס שביחד מספקים 228 סוסים וכמעט 40 קג"מ אשר מעברים ל-4 הגלגלים על ידי גיר 6 הילוכים של אייסין.

    מיני קאנטרין SE פלאג אין הייבריד

    ביום יום הרכב אמור להתנייד על חשמל שמניע את הציר האחורי כאשר בלחיצה בריאה או כאשר נגמר החשמל מנוע הבנזין משתלב בחגיגה. מה שמעניין הוא שהעסק הזה עובד בצורה מאוד משכנעת. גם כשמנוע הבנזין כבוי, המומנט המיידי של המנוע החשמלי מעיף אותה מעמידה, אבל כאשר נכנס גם מנוע הטורבו בנזין מתגלה טיל קטן ומעוגל שמוציא ממך חיוך דבילי ורצון ללחוץ שוב. אבל אז אתה נזכר שאתה בעצם מחבק עצים ולוחץ על המתג שמעביר למצב חשמלי טהור.

    אני לא אכנס לתאור העיצוב שמבוצע על טהרת העיצוב של מיני עם טכנולוגיה של BMW. מי שרגיל לתוצרת הבווארית ירגיש בבית כולל מערכת IDRIVE מדור האחרון עם גרפיקה של מיני.  בה בעת אתעכב על פריט עיצובי אחד מעניין. העיגול הצבעוני מסביב למערכת בידור. הוא משמש הן כמד הסל"ד כאשר מנוע בנזין פועל, כסקאלה של עוצמת השמע ברדיו, כסקאלה של הטמפרטורה  כאשר מכוונים את המזגן, וגם מראה את צריכת החשמל במצב החשמלי. ממש עיגול הקסם.

    מיני קאנטרין SE פלאג אין הייבריד

    מבחינת הנסיעה מדובר באיכות נסיעה בווארית טיפוסית. ביחד עם צמיגי אל-תקר בקוטר 18 אינץ' אנחנו מקבלים רכב קשה ולא הכי נעים להתניידות יום יומית עירונית אליה הוא יועד. על אחת כמה וכמה עבור אישתי שנוסעת מדי יום על ציר ז'בוטינסקי של ימי בניית רכבת הקלה לכל אורכו. גם לי, בתור בעלים של 3DS עם כיול ספורטיבי מוקשח שמוציא סתימות מהשיניים, המיני לא הכי נעים. רצה הגורל שבדיוק בימים שהוצאתי אותה מהסוכנות עשיתי מבחן לאאודי 3A איטרון וידה יצאה על העליונה מבחינת איכות נסיעה ומערכות בטיחות, כאשר מבחינת מנוע ועיצוב פנים מיני עדיפה על אאודי אבל גם יקרה יותר.

    בכבישים לא משובשים הרכב מצויין ומהנה לנהיגה. עד כדי כך שיצא לי כמה פעמים סתם לצאת לסיבוב מחלפים במצב ספורט שמפיק מחטיבת ההינע את המיטב, שביחד עם התנהגות כביש משובחת מפיקים ממך חיוך דבילי ורצון לנהוג וללחוץ עוד קצת.

    מיני קאנטרין SE פלאג אין הייבריד

    אני מניח שקראתם עד כה בתהיה "מתי הוא כבר יכתוב משהו על תצרוכת הדלק?". ובכן כאן יש מקום להקדיש פסקה נפרדת. מהותו של רכב PHEV הוא להיות רכב חשמלי שאמור לספק את הצורך בהתניידות יום יומית ולשלב את מנוע הבנזין כאשר אבקת החשמל נגמרת.

    זה, בניגוד גמור לרכבים היברידיים רגילים ו-mild hybrid שמשתמשים במנוע הבנזין כעיקרי ומשתמשים בחשמל נקודתית כדי לצמצם צריכת דלק בזינוקים, תאוצות וכדומה, לכן אם אתם מתניידים עם הרכב בסביבה עירונית כמונו, באופן תיאורטי אתם לא צריכים לתדלק את הרכב אף פעם. סוללת ליתיום בקיבולת של 6.5 קילווואט מספיקה ל-25-30 קילומטר כתלות בכובד הרגל ופעולת מזגן. באופן כללי גם אצלנו וגם משיחה עם עוד נהגי קאנטרימן PHEV בעלי אופי שימוש דומה, תצרוכת הדלק מסתובבת סביב 40 קילומטר לליטר. מה שאומר תדלוק של מיכל אחד בן 30 ליטר אחת לחודשיים או 1300 קילומטר. אבל לא על בנזין לבדו נמדדת התצרוכת ויש לקחת בחשבון גם את עלות החשמל שעומדת על 100-120 שקל בחודש. צריכת האנרגיה הממוצעת עומדת על 19 קילוואט חשמל ו-2.5 ליטר דלק לכל 100 קילומטר של התניידות עירונית פקוקה. אם תסעו כל יום מתל-אביב לירושלים, סביר להניח שזה יהיה בכיוון של 1:8 כי מנוע ה-1.5 של במוו הוא לא הכי חסכוני. בטח כשהוא צריך "לסחוב" יותר מ-1700 ק"ג.

    מיני קאנטרין SE פלאג אין הייבריד

     

    לסיכום.

    אי אפשר לעשות סיכום בלי קצת מספרים.

    ביטוח מקיף 7500 שקלים עבור כל נהג מעל גיל 30 עם וותק מעל שנתיים.

    ביטוח חובה 1500 שקלים.

    טיפול ראשון קטן שכולל החלפת שמן ופילטר שמן, ובדיקה של הבלמים ושאר המכלולים הנדרשים עלה מחיר זעום של 916 שקלים. מה שהכי מצחיק ששעת עבודה במיני תעלה לכם 336 שקלים וזו של במוו 419, כאשר מכנית המכוניות זהות. למה? ככה.

    מיני קופר קאנטרימן הוא עוף מוזר בנוף הישראלי. הוא פחות יקר מכל אותם ג'יפוני יוקרה שנפוצים בתצורת PHEV. הוא ממש לא חף ממגרעות. הוא לא מצטיין (בלשון המעטה) באיכות נסיעה, הוא לא יקח אותך רחוק על חשמל לבדו, אבל יש בו קסם ואופי ששובים אותך כל פעם מחדש, כאשר אתה מתיישב מאחורי ההגה. הוא מלא אופי וזאת תכונה שלא רואים הרבה במכוניות הפלסטיות-אלסטיות של ימינו.

    יש לכם שאלות לרוני? אתם בעצמכם בעלים של מיני קאנטרימן SE ורוצים לספר לנו על החוויות שלכם? הצטרפו לדיון בפורום.

    dddd