לפני כחודש הגיע במפתיע סיומו של הרומן שלי עם יונדאי i20, לאחר שגמעה כ- 240,000 ק"מ. לאחר 6 שנים וכ-150,000 ק"מ בהם הרכב היה בבעלותנו, אני מתכבד להגיש לכם סיכום.
הרכב נרכש ב 2012 מאחת חברות הליסינג הגדולות, כיד ראשונה מליסינג נהג יחיד. לרכב היו בשנת 2012 כ-94,000 ק"מ, בבדיקה רק נאמר שצריך להחליף גשר (קדמי), חברת הליסינג החליפה וזהו, יצאנו לדרך. בשנתיים הראשונות היונדאי בקושי נסעה, כך שהבלאי היה מאוד מאוד נמוך, אם בכלל. לאחר שינויים שעברנו, הרכב התחיל לנסוע כל יום כ-100 ק"מ, מה שהכביד בעלויות הדלק והטיפולים.
מרווח פנים: טוב יחסית, תא מטען גדול ואפשר להכניס אליו טיולון בלי בעיה, זוג עם שני ילדים יכולים להסתדר ברכב הזה.
נוחות: סבירה, לא טובה ולא רעה.
בידוד רעשים: לא מציאה, טעון שיפור.
צריכת דלק: רוב הנסיעות שלנו הן מחוץ לעיר ולמרות זאת, צריכת הדלק נעה בין 11.5 ל-13 ק"מ לליטר. בעיר היא צורכת בערך 9 ק"מ לליטר. קצת מאכזב.
מזגן: לא מציאה בכלל, לוקח לו המון זמן לקרר (החלפתי פילטרים תמיד ובדקתי את תקינות המערכת) אבל המזגן פשוט לא מקרר כמו שצריך.
בטיחות: לרכב יש 5 כוכבי בטיחות במבחני הריסוק של euroNCAP לפי הדירוג הישן משנת 2009 עם 88% הגנה על מבוגרים, 83% הגנה על ילדים ו-64% הגנה על הולכי רגל. כמו כן יש ESP, ABS ו-6 כריות אויר. דיי מכובד לשנתון הזה ולדגם הזה, אם משווים זאת למאזדה 2 שהיגיעה בדגם הפשוט רק עם 2 כריות אויר, כאן כבר בדגם הפשוט יש 6 כריות אויר. מכובד וראוי.
כחודש לאחר שהרכב נקנה התקלקל המצבר והוא הוחלף במסגרת האחריות.
נורת ESP דולקת לסירוגין. לא נמצא לכך פתרון למרות שבוצע איפוס כמה פעמים למחשב. התקלה חלפה מאליה לאחר זמן מה וחזרה לעתים מאוד רחוקות.
ידית חיצונית של דלת נהג נשברה, חדשה עלתה כ-550 ש"ח.
לוח מקשים לקודן - 100 ש"ח.
ב-2014 הרכב הגיע ל-100,000 ק"מ והתחילו בעיות חשמל מוזרות:
אור שמאל אחורי לא עובד, אור ימני קדמי לא עובד, תאורת פנים לא עובדת ומנורות שנשרפו בתדירות גבוהה. שקע מצת לא עובד, צופר לא עובד ומערכת שמע לא עובדת, מחשב דרך עובד לסירוגין ומהבהב, ותאורת לוח שעונים הפסיקה לעבוד.
ניגשתי לחשמלאי שעבד על הרכב כשעתיים, לקח מחיר מאוד זול (250 ש"ח) ואמר שהיה קצר במערכת, אבל לא הסביר איפה בדיוק.
בנוסף סך שמש נשבר: 150 ש"ח מפירוק.
הצילינדרים של הדלתות נהרסו ובקושי היה אפשר לפתוח את הדלת. מנעול דלת הנוסע הפסיק לתפקד ולא תוקן. דלת הנהג תוקנה במחיר של כ-200 ש"ח. גם הנעילה מרכזית עובדת לסירוגין.
התחילו בעיות כיבוי במהלך הנסיעה שבדיעבד הסתבר שנבעו מחיישן קראנק, למרות שהמחשב לא הראה שום שגיאה. עלות החיישן כולל עבודה: 600 ₪
השנה שבה התחלתי להרגיש ממש הכבדה בהוצאות.
ידית פתיחת דלת נהג שוב נעקרה מהמקום - 550 ₪
נורת כריות אוויר התריעה על תקלה. והמזגן הפסיק לעבוד, התענוג עלה 2,500 ₪ להחלפת סליל כריות אויר ובורר מהירויות מאוורר (שלא ממש ברור למה, אבל היה מאוד קשה למצוא). לצורך השוואה, בורר מהירויות מקורי חדש עולה לבדו כ-2,500 ₪ לא כולל עבודה.
לאחר פחות מחצי שנה התחיל ריח שרוף, ולפתע המזגן הפסיק לפעול. המוסך בו הוחלף בורר המהירויות טען שהאחריות היא ל-3 חודשים, למרות שזכרתי שנאמר לי שאורכה חצי שנה. לאחר דין ודברים הוחלף הפאנל שוב, על חשבון המוסך. אם הייתי צריך לשלם, הייתי נפרד מעוד כ-1800 ש"ח (שלא נדבר על השבתת את הרכב למספר ימים נוספים שהיו נדרשים כדי לאתר את החלק).
מיסב קדמי הלך לעולמו - כ-500 ₪ כולל עבודה ומע"מ.
החלפת מצבר - 550 ₪. לאחר כמה חודשים התקלקל והוחלף במסגרת האחריות.
לאחר החלפה של לוח המקשים בקודן (עוד 100 ש"ח) החלטנו להסיר את הקודנית – 150 ₪ בתקווה שאולי זה יפתור את בעיות ההתנעה, אך לשווא.
בעיות הכיבוי וגם בעיות ההתנעה החמירו. נורת EPC דולקת לסירוגין, המחשב לא הראה היסטוריה של תקלות ורק כאשר תפסתי את התקלה על חם התברר שהיו שתי תקלות - אחת בחיישן הקראנק ואחת על בחיישן ההגה. במוסך אמרו שלדעתם חיישן הקראנק הוא שאחראי לכל הבלאגן, הוא הוחלף ומאז הבעיה אכן לא חזרה. 450 ₪.
בורר מהירויות המאוורר של המזגן שוב השתגע ועבד לסירוגין, משכתי את התקלה במשך שנה מבלי לתקן עד שהוא מסר נשמתו סופית.
בעיות ההתנעה חזרו בדיוק ברגע הלא מתאים - כשאשתי צריכה להיכנס כל רגע לחדר לידה. שכירת רכב התווספה לחשבון, לא מצאו את הבעיה והרכב בילה יומיים במוסך. התיקון עצמו - 300 ₪, רכב שכור - 450 ₪.
במהלך טיפול נאמר לי שיש לי נקישות בהגה ורעש מהמסבים האחוריים ומהמתלה האחורי.
בורר מהירות המאוורר של המזגן התפגר סופית בפעם השלישית ולא הגיב כלל (עד אותו רגע עבד קבוע במשך כמעט שנה על העצמה המרבית).
בסוף מצאתי מישהו שהצליח לאלתר פתרון. נמצא הכפתור ללא כל הפאנל (בחברה ובפירוקיות מוכרים את כל הפאנל כיחידה אחת בלבד) ותיקן אותו כך שהוא יעבוד רק בעוצמות 1-3 ו-4 נותקה - 550 ₪.
הרכב לא עבר טסט, ונדרשו החלפת קופלונג (שינן) הגה, כריות בולמים ומשולש מתלה. כל הנ"ל כלה 1,940 ₪. בנוסף, בוצע כיוון פרונט (150 ₪) והוחלפו רפידות + צלחות קדמיות (470 ₪).
עלות טיפול קטן נעה סביב 650-800 ₪. טיפול גדול והחלפת שמן גיר מייקרים את העלויות משמעותית. טיפול גדול ללא שמן גיר עולה כ-1200 ₪. אחת ל-60,000 ק"מ נדרשת החלפת שמן גיר שמייקרת את הטיפולים בעוד כ-1000 ₪ במוסך מורשה יבואן או כמחצית מכך במוסך אחר.
סה"כ טיפולים, בלמים, צמיגים ומצבר (לא כולל תקלות): 12,000 ₪.
סה"כ תקלות: 8,640 ₪.
ימי עבודה שבוזבזו ולא יחזרו לעולם: 10.
עלויות ביטוח חובה ומקיף עם העדר תביעות ב 3 שנים האחרונות עבור כל נהג מעל גיל 24:
2012 - 4300 ₪.
2013- 4200 ₪.
2014- 4200 ₪.
2015 - 3900 ₪.
2016 - 3800 ₪.
2017 - 3100 ₪, ללא כיסוי גניבה.
2018 - 3100 ₪, ללא כיסוי גניבה.
האמינות סבירה יחסית לק"מ הגבוה שהרכב עבר, אם כי הרכב לא נטול תקלות. עלויות החלפים סבירות לרוב אך לעתים יקרות. לדעתי התדמית של רכב אמין עם חלקי חילוף זולים לא באה לידי ביטוי במקרה שלנו, במיוחד כשהיה מדובר בתקלות במערכת ההיגוי או בחלקים כמו בורר המהירויות של המזגן.
אני חושב שהיונדאי במקום טוב באמצע, ואם קונים אחת כזו אז להקפיד לרכוש רכב שטופל במוסך מסודר עם חלקים מקוריים, ולוודא הימצאות היסטוריית טיפולים מפורטת. כמובן, כמה שפחות ק"מ, ולבדוק היטב שכל המכלולים עובדים (ממחשב הדרך והמזגן ועד שקע מצת).