תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • הונדה
  • הונדה סיוויק האצ'בק
  • מסכמים - שנה עם הונדה סיוויק טייפ R

    הונדה סיוויק האצ'בק

    יבגני מסכם שנה של אחזקת אחת ממכוניות ההנעה הקדמית הקיצוניות ביותר על הפלנטה. ככה נראית, מרגישה ועולה שנה עם הונדה סיוויק טייפ R

    • 03-08-2018
    • מאת: יבגני אלצין

    לסיוויק טייפ R הזו הגעתי לגמרי במקרה לאחר שמכר רכש אחת כזאת. אני זוכר את הפעם הראשונה שראיתי את הרכב, התלהבתי כמו ילד קטן. מצד אחד הוא מצועצע מאוד, ומצד שני העיצוב הכוחני משדר "באתי לתת עבודה, אני לא סתם עוד רכב פוזה". נכון, יש אנשים שיגידו שפוזה היא בדיוק המילה שמתארת את הרכב הזה, אבל עם דבר אחד אי אפשר להתווכח, הוא מיוחד, אפילו מאוד, מקרה קלאסי של לאהוב או לשנוא.

    נדלקתי עליו ישר, אבל עד הקניה עבר לא מעט זמן. באותה תקופה נהגתי על סקודה סופרב (מהדור הנוכחי, עם מנוע 2.0 וברמת גימור L&K), התרגלתי לאבזור מאוד נדיב, איכות נסיעה גבוהה, ובעיקר הרגשה של רכב מנהלים, יוקרתי מצד אחד ומשעמם למוות מצד שני. לצערי הרב הרכב הספציפי הנ"ל לא הפסיק לעשות בעיות, מה שדיי תרם להחלטה לעשות שינוי.

    כאמור, השינוי המתבקש היה קיצוני מאוד, מרכב שיש בו פשוט הכל למעט ספורטיביות לרכב שלמעט ספורטיביות אין בו כמעט כלום.

    אז מי היא ההונדה סיוויק טייפ R (דור 9)? למעשה קל מאוד לענות על השאלה הזו: רכב ספורט הנעה קדמית המהיר והטוב בעולם לשעתו.

    כמובן שיהיו כאלה שיחלקו עלי, לפחות על החלק של הטוב ביותר (בעיקר אלה שתכננו את המגאן. העורך). אבל על ה"מהיר ביותר" אי אפשר להתווכח, כי הסיוויק הזו שברה את השיא לרכבי הנעה קדמית סדרתיים ברינג. למעשה, הרכב היחיד נכון להיום שמהיר יותר הוא הסיוויק טייפ R החדשה (דור 10).

     

    למה דווקא אותה?

    גולת הכותרת של הטייפ R היא ככל הנראה המנוע. בזמן שכל הדורות הקודמים של הטייפ R היו בעלי מנוע אטמוספרי פה הגיע השינוי הכל כך מתבקש - טורבו. עם המגדש מוציא המנוע מ-2.0 הליטר שלו 310 כ"ס ו-40 קג"מ, וכל זה כאמור ברכב הנעה קדמית שכדי להתמודד עם הכוח צויד בדיפרנציאל מכאני מוגבל החלקה.

    כל זה בא לידי ביטוי בכביש המפותל ובמסלול המרוצים, הרכב הזה בשילוב עם נהג מיומן מוציא קצב שלא מבייש רכבים שעולים כפול ממנו, ומה שלא פחות חשוב הוא הריגוש והחיבור לרכב. בעולם בו ממש לא חסרים רכבים מהירים שיודעים לייצר קצב מכובד בלי להיות נהג מיומן במיוחד או לעבוד קשה, פה המצב די שונה.

    לסיכום, לנהיגה ספורטיבית ולנהיגת מסלול בטווח המחירים הזה, לפחות מהרכבים שנמכרים בארץ, לטעמי זה הרכב הכי מוצלח בקטגוריה.

     

    אבל מה לגבי מחייה עם הרכב הזה ביום יום?

    השאלה הגדולה היא כמובן האם יש ברכב הזה משהו מעבר להיותו "ספורט" והתשובה - לפחות לטעמי - היא "לא".

    בזמן שהעיצוב החיצוני של הרכב מאוד מוצלח ומאוד קיצוני העיצוב הפנימי הוא די רגיל ולמעשה די זהה לסיוויק הרגילה למעט מספר הבדלים כגון מושבי ספורט בצבע אדום, חגורות אדומות, הגה ספורטיבי עם עיטורים אדומים ועוד כמה שטויות שלא באמת מעניינות אף אחד.

    חשוב גם לציין כי הטייפ R מגיעה אך ורק עם תיבה ידנית, באופן כללי זה לא נורא, אבל גם לא ממש נעים בפקקים של הבוקר בדרך לעבודה.

    זה ממשיך במתלים של הרכב, שהם אומנם אדפטיביים אך לא ממש במובן "הרגיל" של המושג. בטייפ R קיימים שני מצבים, הראשון הוא ספורט, או "רגיל". בו הרכב נמצא בכל פעם שמניעים אותו, והשני הוא +R, או במילים אחרות מצב מסלול. מה זה אומר בפועל? שבמצב ספורט הרכב קשיח ומרגישים כל מהמורה וכל שיבוש קל על הכביש. סביל? כן, אבל ממש רחוק מלהיות נעים.

    מצב +R כפי שכבר בוודאי ניחשתם קשיח אף יותר ולמעשה כמעט ובלתי נסבל בכביש רגיל. "מרסק עצמות" כפי שאחד החברים שלי קרא לו, באופן אישי אני מצאתי את עצמי כמעט ולא משתמש במצב הזה למעט בכמה כבישי נהיגה שסלולים טוב וכמובן במסלול.

    איכות הפנים של הרכב מרגישה לא מספיק טובה, רוב החומרים הם פלסטיק קשיח וחלול, כאמור הטייפ R מבוססת על הסיוויק הרגילה (הושקה לראשונה ב-2011) ולכן רוב העיצוב והחומרים הם זהים.

    יש לי רגשות מאוד מעורבים בנושא, מצד אחד הכל מרגיש מאוד מיושן ופשוט ומצד שני זה עובד, אין קרקושים ושום דבר לא מתפרק, השוואה טובה ביותר תהיה ככל הנראה ללאון קופרה, הנה ניתן לייצר רכב באותו קטגוריית מחיר, שמביא ביצועים לא רחוקים ויחד עם זאת מביא עיצוב פנים מודרני והרבה יותר איכותי, חומרים רכים ונעימים למגע ולא רק קשיחים, מולטימדיה שלא נראית ומרגישה כאילו שהזמינו אותה מאיבי, גג שמש נפתח, חיישני גשם ותאורה, ואפילו מראות שמתקפלות חשמלית. הזוי אני יודע, ממש משהו שיצא מסרט מדע בדיוני.

    אבל נכון, זה באמת לא ממש הוגן. הטייפ R אומנם הושקה ב-2015 אבל כאמור מבוססת על הסיוויק שנמצאת איתנו מ-2011 כך שהגיל של העיצוב והחומרים מאוד ניכר פה, הקופרה אחרי הכל רכב יותר חדיש.

    יש גם כמה יתרונות מאוד ברורים לרכב, אחד מהם ואולי הבולט ביותר הוא מרווח הפנים וגודל תא המטען, יש המון מקום ליושבים מאחור, קל מאוד למקם כיסאות ילדים ובוסטרים למיניהם, וכמובן שיש גם חיבורי איזו פיקס, תא המטען פשוט ענק ולא מצאתי את עצמי עם חוסר במקום בשום סיטואציה. אפילו במצבים קיצוניים כמו טיול לצפון עם עגלת תינוק, ציוד ל-2 מבוגרים ותינוקת, מנגל, אוכל, שתיה וכו'.

    עוד נקודה מפתיעה לטובה היא צריכת הדלק, במהלך השנה הממוצע עומד על 12 ק"מ לליטר, מה שלטעמי מאוד מכובד בהתחשב בביצועים.

     

    כמה כל זה עולה?

    כמובן שלא ניתן להתעלם מעלויות אחזקה, הטיפולים זולים מאוד ולמעשה אינם שונים כמעט מסיוויק רגילה. למעט בלאי כמו צמיגים וברקסים. טיפול קטן, למשל, עולה 700 שקלים בלבד.

    העלויות הגבוהות (יחסית, כן?) הם הצמיגים והברקסים, הצמיג האולטימטיבי לרכב הזה לטעמי הוא פיילוט ספורט 4S של מישלן שנושא מחיר ממוצע סביב ה-1200 ₪ ליחדה, כלומר 4800 ₪ לסט. המזל הוא שאת האחוריים לא צריך להחליף בתדירות כ"כ גבוהה ולכן מחליפים פעם שניים ופעם ארבעה.

    רפידות (כן, רפידות. לא, לא דיסקים. רפידות. כן) עולות 1500 ₪ במוסך מורשה, אם כי ניתן להגיע למחיר משמעותית יותר טוב ע"י החלפה עצמאית או בכל מוסך רגיל בעלות של כ-1000 ₪ כולל הכל.

    עלות הביטוח הממוצעת היא סביב ה-7000 ₪ וכמובן תלויה בגיל הנהג, עברו ביטוחי וכו'.

    עלויות הצמיגים והברקסים זה משהוא מאוד אינדיבידואלי, הרי גם עם משפחתית רגילה ניתן לגמור סט צמיגים ורפידות בשנה. בסופו של יום זה מאוד תלוי באופן השימוש, כמה טיולים וימי מסלול הרכב עובר.

    לסיכום כמו בכל דבר בחיים הכל עניין של יתרונות מול חסרונות, בזמן שלטייפ R יש לא מעט חסרונות יש לה גם לא מעט יתרונות ולטעמי הם מתעלים על החסרונות ובגדול, בעידן של מערכות שמתערבות כמעט בכל פעולה ורכבים מנותקים ואפורים, הטייפ R לא מתפשרת ומציעה חווית נהיגה אחרת, יש שאפילו יגידו כמו של פעם.

     

    מה צופן העתיד?

    ובכן, הרכב שירת אותי נאמנה במהלך השנה הזאת ואין לי הרבה תלונות, מה שכן יש לי זה סוג של חור, הרגשה כזאת של חוסר, חוסר באבזור, חוסר במודרניות.

    כרגע חושב על המחליפה אם כי זאת משימה מאוד קשה, רוב הרכבים בטווח המחיר הזה לא מספיקים את רמת הביצועים הנדרשת ואלה שכן ברובם פשוט משעממים ואפורים מדי, ואלה שמהווים סוג של פשרה באמצע מגיעים מיבואן שאני פשוט לא מוכן לפרנס שוב בגלל חוויית שירות בלתי נסבלת עם הרכב הקודם, שעלה יותר מרבע מיליון שקל, בילה 18 פעמים בכמה מוסכי יבואן בשנתו הראשונה מבלי שקיבלתי מענה הולם.

     

    יש לכם שאלות ליבגני? אולי רעיון מקורי לרכב שיכול להחליף את הסיוויק שלו? בואו להשתתף בדיון בפורום.

    dddd