תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • דודג'
  • פיאט
  • קרייזלר
  • ג'יפ
  • "התדרדרות בריאותית חמורה" - מרקיונה פורש

    קרייזלר

    מנכ"ל הפלא שהפך את פיאט מחברה הפסדית לאחד הקונצרנים הגדולים בעולם "לא יוכל לשוב לעבודה"

    • 22-07-2018
    • מאת: פבל צ'רניצקי | צילום: יצרן

    סוף שנת 2004, נתח השוק האירופאי של פיאט מצטמק לכמעט חצי ממה שהוא היה רק 4 שנים מוקדם יותר. סרג'יו מרקיונה, אז בן 52, נקרא לדגל ומחזיר את החברה הנאבקת לרווחיות תוך שנתיים בלבד. בארבע-עשרה השנים הבאות מרקיונה יעשה את הבלתי נתפס, ויעשה את זה יותר מפעם אחת - הוא ישתלט על קרייזלר שעומדת לפני פשיטת רגל ובכך ישיק מתקפה דו כיוונית על השוק האמריקאי, הן בעזרת מוצרי פיאט בתחפושת ג'יפ והן על-ידי הכנסת מספיק כסף לחברה כדי לחזק את אלפא ולהחזיר אותה ליבשת.

    הוא החזיר את אלפא, שהפכה במרוצת השנים למותג מדבקה שמכר "פיאטים משודרגים", לשם דבר בתעשייה עם זכייתם של הג'וליה והסטלביו באין ספור מבחנים השוואתיים, ואילולא סוף השבוע האחרון, הוא עשוי היה לעשות את אותו הדבר עם הג'ולייטה הבאה. אם הוא לא היה משנה את דעתו חצי מיליון פעם עד אז, שזה עוד משהו שהוא אהב לעשות.


    מרקיונה בהשקת פיאט פנדה מונעת מימן, 2006

    אבל סוף השבוע האחרון קטע את ריצת האמוק של אחד האיטלקים הכי מטורללים (ועם זאת מחושבים) בביזנס. שמועות על התדרדרות משמעותית במצבו הבריאותי של מריוקנה, ארבעה ימים בלבד אחרי יום הולדתו ה-66, התחילו לרוץ בצהריי יום שבת ובאותו הערב שוגרה ההודעה לעיתונות.

    'ברייקינג ניוז' הייתה הכותרת של ההודעה הקצרה והתכליתית. "בהקשר לבריאותו של סרג'יו מרקיונה, חברת פיאט קרייזלר מודיעה בצער רב כי במהלך השבוע האחרון חלו סיבוכים לא צפויים בהתאוששות מניתוח שעבר מר מרקיונה, בשעות האחרונות מצבו הבריאותי התדרדר משמעותית. כתוצאה מכך, מר מרקיונה לא יוכל לשוב לעבודתו".

    השמועות מדברות על שבץ מוחי קשה שהותיר את מרקיונה סיעודי לחלוטין, אבל החברה כמובן טרם אישרה דבר.

    מחויבותו של מרקיונה לקונצרן FCA הייתה כה גדולה, שעל מנת להחליפו מונו לא פחות משלושה אנשים, ואנחנו לא בטוחים שזה ייגמר בשלושה בלבד. כי מרקיונה החזיק - רשמית לפחות - בתפקידים הבאים: מנכ"ל FCA העולמית, מנכ"ל ויו"ר דירקטוריון FCA ארה"ב, יו"ר דירקטוריון CNH (חברת מוצרי הון) ומנכ"ל ויו"ר הדירקטוריון של פרארי. בנוסף, החזיק מרקיונה גם מספר תפקידים מחוץ לקבוצת FCA.


    מרקיונה ושניים ממחליפיו. משמאל: מייק מנלי, ג'ון אלקן, מרקיונה, אלפרדו אלטאוייה

    את תפקידו של מרקיונה כמנכ"ל FCA ימלא באופן זמני מייק מנלי (Mike Manley), שאמור היה להחליף את מרקיונה בכל מקרה במהלך 2019 וכבר התחיל לעבור חפיפה במהלך החודשים האחרונים. בשעה זו, מנלי לא צפוי לעשות שינויים בתוכנית העסקית של FCA והוא יחיל את אותה תוכנית עסקית לשנים 2018-2022 שהוצגה ע"י מרקיונה בתחילת יוני.

    בפרארי, יחליף את מרקיונה ג'ון אלקן (John Elkann) כיו"ר הדירקטוריון, ויציע את מועמדותו של לואי ס. קאמילרי (Louis C. Camilleri) לתפקיד המנכ"ל שקיבל כרגע את כל הסמכויות הדרושות לטובת המשך קיום פעילות החברה.


    לואיס ס. קאמילרי. מנכ"ל פרארי המיועד

    כרגע לא ברור מי יאייש את שאר תפקידיו של מרקיונה.

    מרקיונה, למרות דעות חלוקות (בלשון המעטה) על תפקודו ועל שמירת קו אחיד - הן באמירות והן במעשים, אין ספק שהוא יירשם בספרי ההיסטוריה כאחד המנכ"לים הגדולים בעולם הרכב. רישום שאילולא היה נקטע בעקבות אירוע סוף השבוע האחרון היה יכול גם לצרף אליו עוד סיפוח עצום בהיקפו - קונצרן יונדאי, שמרקיונה עבד על איחוד בינו לבין FCA, מהלך שעכשיו אולי לעולם לא נראה קורם עור וגידים.

     

    dddd