תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • MG
  • MG ZS
  • MG ZS - מבחן דרך - כן, אבל...

    MG ZS

    תמורת מחיר נמוך ברמה מצחיקה, אתם מקבלים תא נוסעים איכותי ומרווח להפליא, אבזור טוב, מנוע טורבו ותיבה אוטומטית. אבל הוא לא לגמרי מצליח להתנער מה"סיניות". מבחן לרכב טוב, אבל...

    • 14-06-2018
    • מאת: פבל צ'רניצקי | צילום: פבל צ'רניצקי

    אני אחסוך מכם את גילול כל ההיסטוריה של מותג MG, גם כי בטח כבר קראתם אותה בכל מקום אפשרי, וגם כי גם אנחנו כבר כתבנו אותה בכל מקום אפשרי. הפעם, ברשותכם, נתמקד ברכב עצמו. כי כמו שתכף תבינו, יש הרבה במה להתמקד.

     

    מעוצב, אבל...

    נתחיל משני הדברים הראשונים והבולטים ביותר שרואים, המידות והעיצוב. עם אורך/רוחב/גובה של 431 ס"מ, 181 ס"מ ו-161 ס"מ, ה-MG ZS הוא אחד הרכבים הגדולים שבקטגוריית ג'יפוני הסופר-מיני. פחות או יותר בגודל של סוזוקי קרוסאובר, פיאט 500X ואופל מוקה. גם מבחינת אורך בסיס הגלגלים שלו הוא מהגדולים בחבורה, עם 258 ס"מ. תא המטען שלו הוא בכלל משהו מקטגוריה אחרת עם נפח של כמעט 450 ליטר. אז האם אפשר להגיד שהוא "משפחתי"? יכול להיות, תלוי כמה גדולה המשפחה.

    הדבר השני, וגם הבולט ביותר וזה שיצר את הכי הרבה רעש, הוא העיצוב. כי ה-ZS הוא רכב סיני (MG זה רק המותג, לחברה קוראים SAIC), ואם יש משהו שהסינים טובים בו, זה... בואו נקרא לזה "לתת לחברות אחרות לעצב בשבילם". וה-ZS לא שונה, מיד עם חשיפתו עלו קולות של "זה אחד לאחד CX5", וככל שהתקדם יום המבחן, ומאוחר יותר עריכת התמונות, כך עלו עוד ועוד נקודות דמיון בינו לבין רכבים אחרים.

    הפנסים הקדמיים, הגריל ופתחי המיזוג בתא הנוסעים באמת מזכירים את הקרוסאובר של מאזדה, ועיצוב תאורת היום בכלל לא עוזרת להפריך את הדמיון הזה; שני סנפירי הכרום בפגוש האחורי דומים לאלו של קיה נירו; מזווית מסויימת קו המתאר של הכנפיים הקדמיות נראה כמו זה של ניסאן קשקאי, ואם תתאמצו מספיק, תוכלו לזהות רמזים של רנו קדג'אר בפנסים האחוריים. מצד שני, זה אוטו, ובתכלס הם כולם די דומים. אז לא נזקוף את זה לחובתו.

    מה שפחות יושב טוב אלו הפרופורציות, משהו בגלגלים הקטנים וסרחי העודף הגדולים גורמים ל-ZS להיראות קצת כמו קריקטורה של שרירן ששכח לאמן את הרגליים.

     

    איכותי, אבל...

    כשאני מגיע למבחן, אני משתדל להיות נטול דעות קדומות ככל האפשר, כי בדרך כלל אין מה לעשות וכולנו בני אדם, ולפעמים אנחנו יותר מחפשים להצדיק את מה שאנחנו חושבים ופחות מנסים באמת להבין מה עומד מולנו. הפעם לא הצלחתי להתאפק, ראיתי את ה-ZS בתמונות, והעיצוב היה ממש אחלה, אבל כבר התחילה לכרסם לי במוח המחשבה של "זה רק נראה טוב. אין מצב שזה באמת טוב. בטח כל אלה שאומרים שהאיכות טובה פשוט מוקסמים מהמחיר או משהו". אני זוכר את ה-MG3 שנבחנה אצלנו, אני זוכר את התפר הפרום על ההגה, את הדמוי עור הקשה והפלסטיקי ואת חור המפתח בין המושבים לנטרול כרית האוויר של הנוסע. אין מצב שפה זה כל כך הרבה יותר טוב.

    ובכן, אני גאה להגיד שטעיתי. וואו, כמה שטעיתי.

    להוציא פתחי האוורור שכבר הזכרתי, תא הנוסעים מרגיש הרבה פחות דז'ה-וו מהעיצוב החיצוני. מה שהוא כן מרגיש, זה איכותי. באמת איכותי. גם ביחס לקטגוריה, ובמיוחד שביחס למחיר הנמוך-עד-מצחיק שלו (105,555 ₪ לרכב המבחן). המושבים מרופדים בדמוי עור מאוד נעים ורך, קצת מצחיק להגיד את זה, אבל החומר הזה יותר נעים ורך מהעור האמיתי שעל ההגה. גם לשאר החומרים אין אף תלונה, רוב הפלסטיקים מרגישים מוצקים וחזקים, החלק העליון של הדשבורד עשוי מחומר רך (עם תפר מזויף שרץ לרוחבו) והכל באמת ממש אחלה. אולי הכפתורים לא ממש קליקיים, ואולי מדבקת הדמוי קרבון קצת מצועצעת, אבל זו סתם ירידה מיותרת לפרטים שאולי נובעת מאותו רצון להצדיק את הסטריאוטיפ.

    אבל בסופו של דבר, ה-ZS הוא רכב שתוכנן, עוצב, נבנה והורכב ע"י סינים, ולסינים יש קטעים. באנגלית יש לזה מילה מדויקת - Quirks, מין מוזרויות חביבות כאלה שמצד אחד הן נותנות אופי, כמו שהיינו רגילים לקבל לפני 20-30 מצרפתים, ומצד שני גורמים לך לצרוח "כבר השקעתם כל כך הרבה, אז פה לחפף? על השטויות האלה?!".

    כך למשל הנורה בלוח השעונים שמתריעה על דלת פתוחה אמנם מצוירת מאוד יפה, אבל היא מהסגנון של לפני 15 שנה, שמראה את כל הדלתות פתוחות בלי קשר לאיזו דלת באמת פתוחה. או מערכת המולטימדיה, שהיא באמת אחלה, אבל כמעט בלתי אפשרי לראות בו משהו בשמש ישירה, ויש רק אפל קאר פליי, בלי אנדרואיד אוטו. אבל הכי עיצבנו אותי שני דברים, הראשון הוא סתם פיצ'יפקעס, אבל מותר לי - מערכת בקרת האקלים, שהיא בכלל לא בקרת אקלים, אלא מזגן מכאני רגיל ש"עוצב" להיראות כאילו הוא בקרת אקלים. קצת צורם. השני באמת מפריע - ההגה מתכוונן רק לגובה, מה שמקשה על מציאת תנוחת נהיגה טובה ונכונה, אבל על זה עוד מעט.

     

    מאובזר, אבל...

    עניין האבזור מתחלק לשניים - נוחות ובטיחות. מבחינת נוחות יש פה כל מה שחובה, ארבעה חלונות חשמל (רק אחד אוטומטי, לא נדיר בסגמנט) מערכת מולטימדיה לא רעה, חיישני תאורה וגשם, סאנרוף פנורמי, מצלמת רוורס ועוד. אגב אבזור, הדגם הבסיסי של ה-ZS, שעולה רק כ-5,500 שקלים פחות, מגיע משמעותית פחות מאובזר וקשה לי להצדיק בחירה בו.

    מבחינת אבזור בטיחות, אין לי הרבה דברים טובים להגיד. ה-ZS קיבל ציון של שלושה כוכבים ב-EuroNCAP, שזה הגיוני כי זה הציון המקסימלי שיכול לקבל רכב בלי בלימת חירום אוטונומית. גם בארץ הוא כמובן נמכר רק עם מובילאיי ובלי אף מערכת בטיחות אקטיבית. אבל יותר מזה מדאיגים ציוני הבטיחות הפאסיביים - 71% בהגנה על מבוגרים ורק 51% בהגנה על ילדים.

    מצד אחד, ממש לא טוב. אבל מצד שני, אם ניקח לצורך ההשוואה את ה-DS3, שנבחנה לראשונה ב-2009 וקיבלה אז ציונים טובים מאוד, חמישה כוכבים, 87% בהגנה על מבוגרים ו-71% על ילדים. נבחנה שוב לאחרונה וקיבלה ציונים של 69% ו-37%, וגם היא נמכרת היום כחדשה ובלי אבזור בטיחות אקטיבי. הנקודה היא שיש היום לא מעט מכוניות שקיבלו לפני כמה שנים טובות ציוני בטיחות סבירים, אבל נמכרות היום כחדשות ואי אפשר באמת לדעת אילו ציונים היו מקבלות לו היו נבחנות היום.

    אז נכון, טוב זה לא. חד משמעית. ואם בטיחות היא אספקט שחשוב לכם ברכב, אז ללא ספק כדאי שתבדקו עוד רכבים, ורצוי מודרניים שכוללים אבזור בטיחות אקטיבי. אבל צריך לזכור שלא פחות חשוב לקחת גם את הציונים בפרופורציה הנכונה.

     

    מרווח, אבל...

    מה שהשאיר אותי יותר חצוי מכל דבר בתא הנוסעים היה המושבים, בערך. קודם כל, הרכב הזה מרווח ברמה הזויה, בקטע שפשוט לא מתחבר עם בסיס הגלגלים הקצר יחסית (אמפירית, לא ביחס לקטגוריה). גם לשני אנשים גבוהים למדי, אחד מאחורי השני, יהיה הרבה מאוד מקום. תא המטען גדול מרוב המתחרים בקטגוריה, אבל הוא לא מציע שום דבר מעניין או מיוחד כמו מודולריות, או פיצ'רים מגניבים.

    אבל המושבים עצמם היו, איך לומר, חצי כח. וגם כאן הסיבה נעוצה ככל הנראה סתם בחוסר תשומת לב בתהליך התכנון של הרכב. התמיכה של המושבים די טובה, תנוחת הישיבה טובה (למרות ההגה) והבסיס מספיק ארוך. אבל השילוב של תנוחת הישיבה שנדרשת ע"י חוסר האפשרות לכוון את ההגה לעומק יחד עם הזווית של בסיס המושב גורמת לכך שבנהיגה, הסנטימטרים האחרונים של בסיס המושב לא תומכים בירך ומתקבלת תחושה (לא נכונה) של מושב קצר מדי. שינוי של כמה מעלות בודדות בזווית המושב היה יכול לשפר את המצב פלאים.

     

    טורבו, אבל...

    ה-MG ZS מקבל מנוע טורבו ותיבת הילוכים אוטומטית פלנטרית, שילוב מודרני והגיוני, הרבה יותר מה-1.5 ליטר והתיבה הידנית של ה-MG3. המנוע הוא משולש צילינדרים בנפח 1.0 ליטר מסדרת TGI של ג'נרל מוטורס, ולתיבה יש שישה הילוכים והיא מיוצרת ע"י אייסין היפנית. המנוע של ה-ZS טוב מאוד, נטול רעידות כמעט לחלוטין, הרבה יותר חלק מלא מעט מנועי שלושה צילינדרים אחרים, ובעל מספיק כוח להתנהלות יומיומית שגרתית.

    אלא שלמרות תפוקה מכובדת של 111 כ"ס ו-16.3 קג"מ, אל תצפו מהמנוע הזה להיות זריז או ספורטיבי. וזה לאו דווקא בגללו, אלא בגלל התיבה האיטית, המתבלבלת והעצלה שקוטפת "שבחים" מקיר לקיר בכל מבחן שהצלחתי למצוא. במצב ספורט התיבה מרגישה קצת יותר מחוברת למציאות, ובמהלך המבחן פשוט מצאתי את עצמי משאיר את הידית במצב הזה. אותה תיבה גם פוגמת משמעותית בצריכת הדלק, שהראתה כ-11 ק"מ לליטר בסוף המבחן, נתון רע בכל אמת מידה למנוע בכזה נפח שמזיז כזה משקל (1271 ק"ג).

    הרחבה לחובבי החפירות: היבואנית של MG היא אותה יבואנית של פיג'ו-סיטרואן (לובינסקי). בפרסומים של ה-ZS וגם באלה של דגמי פיג'ו-סיטרואן שמה היבואנית דגש מאוד חזק על המצאותה של תיבת הילוכים אוטומטית פלנטרית של אייסין היפנית, דגש שנועד להעביר מסר של  אמינות. לדעתי לפחות.

    ההדגשה הזו, בשני המקרים, מאוד סיקרנה אותי. האם יכול להיות שזו אותה תיבה? האם קורא/צופה/שומע עלול גם כן לעשות את הקישור ולחשוב שבשני המקרים מדובר באותה תיבת הילוכים שמתנהגת באופן דומה. מסקנה שתהיה לא נכונה, כי כמו שראינו לפני כן, זה לא המצב.

    מבדיקה עולה שבמכוניות של PSA מותקנת תיבה מדגם AWF6F25 (שמכונה בתוך PSA כ-6EAT). עפ"י מידע שקיבלתי מהיבואן (שלא הצלחתי לאמת ע"י מסמכים של אייסין או מסמכים עצמאיים), ב-ZS מותקנת תיבה מדגם AWF21. זו תיבה אחרת, וותיקה יותר מזו "של" PSA (2006, לעומת 2013) שמשמשת הרבה מכוניות של פורד, וולוו וג'נרל מוטורס (שגם ייצרו גם את המנוע, אז השילוב הגיוני) בהם שברולט קרוז דור ראשון, אופל אסטרה ועוד. בקיצור, למרות ששתיהן יוצרו על ידי אייסין ולשתיהן שישה הילוכים, אל תתבלבלו לחשוב שזו אותה אחת.

    סוף הרחבה לחובבי חפירות.

    ה-MG ZS הוא רכב נוח ושקט יחסית, הוא לא מעייף בנהיגה ארוכה ולא מרגיש עסוק במעבר על שיבושים. הוא לא מדהים, אבל לגמרי מספק. בטח ובטח כשזוכרים את המחיר שלו.

    בשלב הזה, אני מניח שאף אחד לא באמת מצפה לפגוש פה איזו התנהגות דינמית או ספורטיבית, וזה אכן המצב. ל-ZS יש בורר מצבי "נהיגה" שקשיחים את ההגה, אבל הגישה אליו יכולה להתבצע רק דרך תפריטים במערכת המולטימדיה, לא משהו שהייתי מציע לכם לעשות באמצע נהיגה.

    ההגה והבלמים הם כנראה נקודות התורפה הגדולות ביותר של הרכב הזה, ההגה אילם וחסר כל תקשורת, אבל ביננו, זה לא באמת אמור לעניין אתכם. אתם צריכים לסובב אותו ושהוא יפנה את הרכב לפחות-או-יותר אותו כיוון, ואת זה הוא עושה בסדר גמור. לגבי הבלמים, שהתחילו להראות סימני דעיכה מהר מאוד במהלך נהיגה קצת יותר אגרסיבית, אני פחות אופטימי. אז קחו את זה בחשבון.

     

    טוב וזול, אבל...

    בדרך כלל, אחרי שעה-שעתיים של נהיגה, כבר אפשר להבין די טוב מה ה"קטע" של מכונית כזו או אחרת. נכון, צריך לנהוג הרבה יותר כדי להיכנס לדקויות, אבל נדיר שהרושם שמתקבל באותן שעות ראשונות משתנה דרסטית, אם בכלל. ה-MG ZS לקח את הקוסנפט הזה, לעס אותו וירק לי אותו בפרצוף. ואפילו עכשיו, אחרי יומיים וסביב 500 ק"מ, אני עדיין מבולבל ממנו.

    לבלבול הזה גם לא עוזרת העובדה שלא חסרים רכבים אחרים שמציעים חבילה שלמה יותר (או כל מינוח אחר שאנשים שמתלוננים למחייתם (כמוני) אוהבים להשתמש בו), או לכל הפחות שונה, במחירים דומים. כך למשל הקקטוס האוטומטי נמכר במחיר זהה ונראה ומרגיש הרבה יותר מיוחד, וגם מקבל מנוע חזק יותר. הדאסטר החדש יתן לכם תמורת אותו מחיר מנוע דיזל מעולה ותיבה כפולת מצמדים מעולה לא פחות, ויתבל בכישורי שטח טובים משמעותית מכל דבר אחר במחיר הזה. ולא רחוק למעלה במחיר, ממש לא רחוק, נמצאת סיאט ארונה, שתתן גם מערכות בטיחות אקטיביות.

    קשה לי להגיד שה-MG ZS הוא "רכב טוב" במובן הקלאסי של המונח, החבילה שהוא מציע לא עגולה או שלמה (רואים? אמרתי לכם. אנחנו מתים על המינוח הזה). אני לא יכול להגיד לכם לרוץ לקנות אותו, כי הוא לגמרי ידרוש מכם פשרות לא קטנות. חסר לו אבזור בטיחות, צריכת הדלק רחוקה מלהרשים, ואין בו באמת שום דבר שיגרום לכם להגיד "אני צריך כזה". אבל מצד שני הוא איכותי, מרווח בטירוף, לא חסר לו אבזור נוחות קריטי, הוא נוח ושקט, המנוע חלק ומספיק חזק, הוא ממש זול, ובעיקר - להוציא אותן נקודות קטנות - הוא לא מרגיש "סיני", במובן ה... סיני הזה של המילה. נו, אתם מבינים למה אני מתכוון.

    dddd