תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • יונדאי
  • יונדאי טוסון
  • יונדאי טוסון טורבו - מבחן בזק

    יונדאי טוסון

    הגרסה "המחוזקת" של יונדאי טוסון במבחן

    • 05-04-2018
    • מאת: פבל צ'רניצקי | צילום: פבל צ'רניצקי

    לפני שנתיים, כשהספורטאז' החדש של קיה הגיע לישראל, הוא קיבל גם גרסת קצה עם מנוע טורבו וגיר כפול מצמדים, רשימת אבזור ארוכה, הנעה כפולה, ותג מחיר ששם אותו במרחק נגיעה מג'יפוני הפרימיום המקבילים בגודלו. מהצד השני של מלחמת האזרחים הקוריאנית, יונדאי טוסון, שהושק מספר חודשים קודם לכן, הגיע למחוזותינו עם מנועים אטמוספריים ותיבות פלנטריות, וביחס לספורטאז' המקביל והמיוחד, הוא איבד מעט מאטרקטיביות שלו.

    בניגוד לכל התחזיות של כל ה"מבינים", שטענו ש"מי לעזאזל צריך ספורטאז' טורבו 4 על 4 ב-180 אלף שקל?! אף אחד לא יקנה אותו" - הספורטאז' GT פרח והיה אחראי לכ-10% מכלל המכירות של הדגם.

    איחור אופנתי

    גרסת הטורבו של הטוסון מגיעה לישראל רק עכשיו, למרות שבחו"ל היא שווקה כבר מההתחלה. כנראה שאנשי כלמוביל ראו את ההצלחה של הספורטאז' GT. ואם קיה יכולים, גם הם.

    האמת היא שלטעמי, יונדאי עושה זה בתפריט נכון יותר מזה של קיה - לפחות בכל הנוגע ליחידת ההנעה. הטוסון מוותר על ההנעה הכפולה המיותרת משהו בכבישי ישראל הצחיחים ונשאר עם הנעה קדמית בלבד. אם אתם ממש חייבים הנעה כפולה, היא עדיין מוצעת בגרסאות אחרות.

    מאידך, הוא מוותר על אחד קלפים שמשחקים תפקיד חשוב מאוד במכירות של הספורטאז' (כך עפ"י מקורות ביבואנית) - העיצוב והאבזור הייחודיים. למעט תג "turbo" קטן ואדום על דלת תא המטען, הטוסון טורבו נראה בדיוק כמו הטוסון הפושטי של השכנים, שעלה להם 40 אלף שקלים פחות. עכשיו לך תסביר להם למה הוצאת 183,000 שקל על אותו אוטו בדיוק ולמה ה"טורבו" האדום הזה שווה כל כך הרבה כסף.

    בנוסף, גם אבזור הבטיחות של הטוסון לוקה בחסר ביחס לספורטאז' (ובכלל) עם היעדר מוחלט של מערכת בלימת חירום או התרעת קירבה כלשהי (שמבטלת גם את האפשרות לבקרת שיוט אדפטיבית כמובן), הטוסון מקבל תמהיל לא לגמרי ברור של מערכות, שמאידך כולל מערכות מתקדמות יחסית בדמות תיקון סטיה מנתיב וניטור שטחים מתים עם התרעת תנועה חוצה.

    למעשה, כל רשימת האבזור של הטוסון טורבו, זהה לחלוטין לזו של גרסת הלקשרי הוותיקה, שנמכרה עד עכשיו (וממשיכה להימכר) גם עם מנוע 2.0 ליטר אטמוספרי. אז אם אתם רוצים לקרוא איך הטוסון מרגיש, כמה הוא נוח, מרווח, שקט וכמה גדול תא המטען, אתם מוזמנים לקרוא את המבחן המלא שנמצא כאן. אנחנו נסתפק בתקציר מנהלים ונתמקד במה שייחודי.

    איכות החומרים בינונית, אבל מספקת. אין פה שום רמז ל"פרימיום", אבל מאידך הפלסטיקים גם לא זולים למגע ולא מרגישים שבריריים או חלולים. מערכת המולטימדיה שמותקנת כאן היא ה"קונקטד" המצוינת של כלמוביל, שמרכזת את כל מה שצריך ביומיום על מסך גדול שמאחוריו עומדת חומרה טובה וזריזה.

    הטוסון מספק די והותר מרווח לארבעה מבוגרים, או שני מבוגרים ושלושה ילדים, המושב האחורי מאפשר להסיט את המשענת לתנוחת "כמעט שינה" מאוד לא שגרתית אך מעניינת, ותא המטען מספיק גדול לשימושים של משפחה ואפילו מעט יותר מכך.

    הנוחות מצוינת, אחת הטובות בקטגוריה, ובידוד הרעשים טוב פלוס, אבל יכול היה להיות מעט טוב יותר.

     

    טורבו קטן ואדום

    עכשיו אפשר להפסיק לבזבז זמן ולגשת לעיקר. המנוע של הטוסון, ולמעשה כל יחידת ההנעה שלו למעט כמות הגלגלים המניעים, כאמור, זהה לספורטאז' טורבו. למנוע נפח של 1.6 ליטר והוא מפיק 177 כ"ס ו-27 קג"מ שעוברים לגלגלים דרך תיבת הילוכים עם שני מצמדים ושבעה הילוכים.

    עם 9.1 שניות למאה קמ"ש, לא הייתי קורא לטוסון טורבו "ספורטיבי", אבל הביצועים שלו בהחלט מספקים בשביל תנועה זריזה, ובעיקר נטולת כל מאמץ. כאן בא לידי ביטוי היתרון הגדול ביותר של מנוע הטורבו, כי על הנייר, יתרון של 22 כ"ס ו-8 קג"מ למנוע הטורבו הוא לא הבדל תהומי, בטח שלא הבדל של 40 אלף שקל. ההבדל המשמעותי ביותר הוא ברצועת הכח, מנוע הטורבו מפיק את מלוא המומנט שלו כבר ב-1,500 סל"ד, וממשיך להפיק את כולו עד 4,500 סל"ד. בעוד שהמנוע האטמוספרי מפיק את מלוא המומנט רק ב-4,000 סל"ד. התמונה חוזרת על עצמה גם בנתון ההספק, כאן מנוע הטורבו נותן את כל מה שיש לו כבר ב-5,000 סל"ד, בעוד שאת המנוע האטמוספרי תצטרכו למשוך עד 6,200 סל"ד גבוהים, רועשים ובזבזניים הרבה יותר.

    המנוע של הטוסון טורבו מרגיש טוב. מה זה טוב? זה כנראה אחד המנועים המאוזנים, חסרי המאמץ והנעימים ביותר לשימוש בטווח המחירים שלו. הוא בשרני, נינוח ושקט רוב הזמן, ונותן תפוקה טובה מאוד כשזו נדרשת. מאידך, הוא לא מרגיש "כבד" או נחנק בסל"ד גבוה כמו הרבה מנועי טורבו אחרים.

    על החצי השני במערכת ההנעה של הטוסון, תיבת ההילוכים, גם כן יש לי רק מילים טובות. היא זריזה וחלקה מאוד בהעברת הילוכים, היא נעדרת לחלוטין את ההשהיה בזינוק שנפוצה בהרבה תיבות כפולות מצמד אחרות, והיא פרטנר מושלם למנוע הזה. הורדות ההילוכים זריזות ונחושות, וההעלאות שקופות לחלוטין.

    אחד הדברים שעלו בהקשר של התיבה הזו, בספורטאז' לפחות, הוא עניין ההתחממות שלה. בפקקים ארוכים, בעליות איטיות, מחשב הרכב לפעמים מציג הודעת אזהרה על כך שהתיבה התחממה, והנהג היה צריך לעצור בצד למספר דקות עד שהיא תתקרר. לאחר מכן ניתן להמשיך בנסיעה וככל שידוע לנו, נכון לרגע כתיבת שורות אלה, לא נרשמו תופעות לוואי ארוכות טווח של ההתחממות. אז כמובן, שלמען המדע, החלטנו להעמיד את הטוסון בכל פקק אפשרי שמצאנו בניסיון לשחזר את הבעיה.

    החדשות טובות - לא הצלחנו. גם אחרי פקק של למעלה משעה, שמהלכו נקטנו את כל שיטות חימום התיבות שאנחנו מכירים - בין אם זה מעבר חד מהבלמים לגז כדי "לבלבל" את התיבה, החזקת הרכב בעליה ללא שימוש בבלמים או זחילה עם הבלם לחוץ מעט כדי לייצר מקסימום החלקה של המצמד.

    בסוף ה...ניסוי, לא ראינו שום הודעה ושום שינוי בהתנהגות התיבה שירמוז על התחממות. אז או שמהנדסי  קיה-יונדאי טיפלו בנושא, או שקיבלנו רכב חדש "מדי" והבעיה עשויה לצוץ מאוחר יותר, כך או כך, מהניסוי שלנו יצאנו מרוצים.

    החלק האחרון של המבחן הוא במיכל הדלק, וגם שם הטוסון טורבו מציג מספרים נאים. 9.4 ק"מ לליטר ליתר דיוק. מספר טוב מאוד ביחס לאופי המבחן, אופי יחידת ההנעה, הרצון להוציא ממנה הרבה תפוקה (כי הרי מי ששואף לעשות 0 ל-100 בשבועיים לא ישקול את הטורבו בכלל), וריבוי הפקקים שהעמדנו את הטוסון בהם.

     

    מספיק שונה, לא מספיק ייחודי

    השורה התחתונה מעט חצויה, החצי הראשון הוא שהטוסון טורבו הוא רכב מצוין, והשני הוא שהוא לא מספיק שונה בלא מספיק תחומים מהדגם הרגיל. הוא היה ונותר אחד הג'יפונים הכי נוחים ונעימים בסביבת המחיר שלו, אבל הוא עדיין נשאר עם איכות החומרים הממוצעת ועם אבזור בטיחות חסר.

    הוא מקבל את אחת מיחידות ההנעה הטובות בסגמנט (אם לא הטובה ביותר בטווח המחירים שלו), אבל אתם לא תוכלו להשוויץ בו לשכנים.

    בקיצור, יונדאי טוסון טורבו הוא רכב טוב, ואין אפילו צל של ספק שמנוע הטורבו הוא הנכון ביותר בהיצע - בפער תהומי. אבל יחד עם זאת, אם חשוב לכם שידעו שהוצאתם הרבה כסף, ושידעו שקניתם את הגרסה "הכי הכי", הוא לא מספיק ייחודי.

    רוצים לומר לנו מה דעתכם על הטוסון טורבו? רוצים לראות מה דעתם של חברי הפורום? הצטרפו לדיון בפורום.

     

    dddd