תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

השכרת רכב ונהיגה בקפריסין - מדריך

על חופשות, נהיגה והשכרת רכב בקפריסין. מדריך למטייל הנוהג

  • 10-07-2017
  • מאת: נקמיצ'י

מכיוון שיצא לי להיות בקפריסין 4 פעמים בשנתיים האחרונות, חשבתי לחלוק עמכם כמה תובנות בנוגע להשכרת הרכב שם, הנהיגה בצד השני ובכלל על תרבות הנהיגה שם.

קפריסין, קצת כמו ישראל, חצויה. יש לה חלק טורקי וחלק יווני. כל הרשמים שלי מוגבלים לצד היווני שהוא הצד היותר נפוץ בקרב התיירים הישראלים.

בכל פעם שנסעתי לשם, שכרתי רכב כיוון שהיו לי עיסוקים במספר מקומות, אז לא יצא לי להשתמש בתחבורה הציבורית, אין לי ממש מושג מה העלויות של האוטובוס/מוניות שם.

 

ההכנה לטיול: שכירת רכב והכנת רישיון הנהיגה

את כל הרכבים שלי שכרתי מ-RENTALCAS.COM  - חברת הבת של booking.com לענייני רכבים – כמה טיפים קצרים:

המחירים משתנים שם כל הזמן. לפעמים עולים, לפעמים יורדים. קחו בחשבון שתוכלו לחפש רכב להשכרה- תמצאו דיל ואחרי שבוע המחיר יעלה. לחילופין ייתכן מצב שתשכרו רכב והמחיר ירד אחרי שבוע. בדרך כלל הפערים לא משמעותיים – ורוב הפעמים אפשר לבטל הזמנה ללא עלות ולבצע חדשה.

שימו לב למיקום ודירוג הספק – לכל חברת השכרה יש דירוג. הדירוג מתייחס לספק

המקומי. כלומר- אוויס בקפריסין יכולים להיות מדורגים 7 ובישראל 8. באשר למיקום הספק – זה מידע מאוד חשוב, בעיקר לשוכרים משדה התעופה.

ליד הספק כתוב המיקום ממנו תקבלו את הרכב. ישנן מספר אופציות:

In Terminal – האופציה העדיפה לטעמי – הדלפק של חברת ההשכרה נמצא בטרמינל. אתה ניגש לדלפק המצוי ליד יציאת הנוסעים – מארגן את העניינים המנהלתיים, מקבל את מפתחות הרכב והולך ברגל למגרש החנייה הסמוך לאסוף אותו. לטעמי האופציה הנוחה ביותר. היא גם בד"כ היקרה ביותר

Shuttle – שאטל, הסעה שתיקח אותך לסניף ההשכרה.

נציג החברה ממתין ללקוח – באופציה הזו, מחכה נציג עם שלט ואז אוסף אותך לסניף חברת ההשכרה.

 

מדיניות הדלק

יש 3 אופציות עיקריות:

מלא למלא – מקבלים מיכל מלא, מחזירים מיכל מלא.

רכישה מראש – אתה משלם מראש על מיכל דלק מלא, מחזיר את המיכל ריק.

ריק לריק – מקבל את הרכב עם מעט דלק ומחזיר אותו ריק.

גם כאן האופציה הראשונה לטעמי העדיפה ביותר. בשתי השיטות האחרות, רוב הסיכויים שלא תשתמשו בכל הדלק שתמלאו ואז כאילו תדלקתם לבא אחריכם. בשיטת הרכישה מראש – אתם משלמים מחיר "מחירון" על הדלק, שהוא יותר יקר מהמחיר ברוב תחנות הדלק. כמובן שגם כאן השיטה הראשונה בד"כ יקרה מעט יותר. אז כדאי לעשות את החשבון.

עלויות נוספות/ביטוח – האתר לפעמים מציע תוספות "חינם" – כמו נהג נוסף וכו'. במידה ולא, תצטרכו לשלם אקסטרה. אני לא יודע אם התשלום עבור נהג נוסף/GPS/כיסא תינוק זול יותר דרך האתר או דרך החברה בדלפק.

מה שכן, האתר מציע לכם לבצע ביטוח עם ביטול השתתפות עצמית – הביטוח הזה שונה מהביטוח בחברת ההשכרה. במידה ותרכשו את הביטוח דרך האתר או דרך כרטיס אשראי – למעשה דרך כל גוף שהוא לא חברת ההשכרה – במידה ויש בעיה ברכב אתם תחויבו ואז תצטרכו לדרוש החזר מחברת הביטוח. אם אתם רוכשים את הביטוח ישירות דרך חברת ההשכרה, אז לא תחויבו בכלום במידה ויש נזק וגם הסכום ש"ייחסם" לכם בכרטיס נמוך יותר. בכל ארבע הפעמים – הסכום שחברת ההשכרה דרשה עבור ביטוח ביטול השתתפות עצמית היה נמוך יותר מזה של RENTALCARS.

CarHireDeals – לפעמים תופיע לכם אופציה כזאת – אתה בעצם רואה את כל התנאים, אבל לא יודע מי הספק. אתה רואה את הציון שלו ודי קל להשוות מי מהספקים המקומיים קיבל את אותו ציון. בכל מקרה במידה והאופציה הזאת קצת זולה יותר והיא מתאימה – אל תחששו ללכת עליה.

הרישיון הישראלי תקף בקפריסין – אין טעם לטרוח ולהוציא רישיון נהיגה בינלאומי.

 

הגעה ואיסוף הרכב:

יש בקפריסין 2 שדות תעופה עיקריים – לרנקה ופאפוס. אני הגעתי בכל הפעמים לשדה שבלרנקה, לכן ההתרשמות יותר רלוונטית לשדה זה. באזור איסוף המזוודות יש  דלפק של לשכת התיירות, הם ישמחו להמליץ לכם על מקומות לטיול וכן לחלק מפות חינם לאזורים רלוונטיים.

בשדה בלרנקה יש דלפק לרוב חברות ההשכרה הבינלאומיות שאנו מכירים וכן כמה דלפקים של חברות מקומיות (לחלק מהחברות המקומיות כנראה יש הסדר עם החברות הגדולות ואתה ניגש עם הזמנה שלהן ואוסף רכב מאחד הדלפקים של החברות הגדולות).

את כל ארבעת ההשכרות ביצעתי דרך חברת EUROPCAR. לאחר היציאה משער הנוסעים היוצאים אתה רואה מולך את דלפקי חברת ההשכרה. השירות בדלפק עצמו יעיל וזריז. מכיוון שההשכרות שלי שולמו דרך האתר נתבקשתי רק להציג את טופס ההזמנה, רישיון הנהיגה הישראלי, דרכון ובנוסף נחסם באשראי פיקדון על מיכל דלק מלא והשתתפות עצמית מופחתת – שלא ברור לי מדוע היא נלקחת אם רכשתי ביטול השתתפות עצמית. משם לקחתי את הטפסים והמפתח והמשכתי לחניון ההשכרה שנמצא בקומה מעל. מרחק הליכה קצרה מאוד. חניון ההשכרה הוא מגרש ענק בו יש מעין "בוטקה" לכל חברה. אתה ניגש לבוטקה המתאים – הנציג לוקח את המסמכים ואת המפתח ומוביל אותך לרכב.

 

לגבי איכות הרכבים:

בפעם הראשונה הזמנתי סופר מיני – הגעתי וקיבלתי ניסאן טידה סדאן ("שודרגתי"). הרכב היה עם מעל ל-70 אלף ק"מ, דש שבור ולא משהו שהייתם מצפים מחברת השכרה גדולה.

בפעם השנייה הזמנתי ספורטאז' – קיבלתי ספורטאז' טורבו דיזל חדשה. עם פחות מ-2000 ק"מ.

בפעם השלישית הזמנתי קיה סיד סטיישן דיזל – קיבלתי קיה סיד סטיישן דיזל, מאוד חדשה. לא זוכר כמה ק"מ היה לה, אבל פחות מ-10,000.

בפעם הרביעית הזמנתי "סתם" קיה סיד. קיבלתי פורד פוקוס האצ'בק, דור קודם, עם גיר מחליק וכ-65 אלף ק"מ, שלדעתי עברה פחחות וצבע כללית לא הרבה זמן לפני.

 

המסקנות שלי מכל העניין הן שאם אתה מזמין דגם ייחודי – כלומר כזה שהקבוצת OR SIMILAR שלו מצומצמת – כנראה תקבל אותו.

בנוסף, יש לי הרגשה שבתקופות הלחוצות חברת ההשכרה מכניסה כל מיני רכבי "תגבור" בסטנדרט קצת יותר נמוך.

לא ביקשתי להחליף אף אחד מהרכבים ואני לא יודע איך זה מתקבל בחברת ההשכרה, למרות ששקלנו לעשות זאת בפוקוס.

 

נהיגה:

בקפריסין נוהגים בצד שמאל (של הכביש, כמו באנגליה. לא בנתיב השמאלי, כמו בארץ). ההתרגלות די מהירה.

לרכבים שכורים ישנה לוחית רישוי אדומה שתבדיל אותם. סוג של אזהרה לשאר משתמשי הדרך לדעתי.

יש 2 סוגי הסבות להגה ימני ממה ששמתי לב, באחת מהן הכול עובר צד – ההגה מצד שמאל לצד ימין של הרכב, מנופי המגבים מצד ימין לצד שמאל של ההגה ומנופי האיתות להיפך. באחרות רק ההגה עובר צד, מה שאומר שבסוג הראשון תתכוננו להפעיל הרבה את הוישר כשתרצו לעבור נתיב.

גם תתכוננו לשלוח את היד לצד הלא נכון לקחת את החגורה ולהיכנס לצד של הנוסע במקום לזה של הנהג.

תשתית הכבישים ברובה טובה. השילוט די ברור. מה שכן בכבישים המהירים ישנה אכיפה די רבה של שוטרים עם מכמונת מהירות, לכן ממליץ לשמור על המהירות המותרת.

לגבי הנהגים הקפריסאים – קפריסין היא אירופה מזרח תיכונית. קצת יותר אירופה מישראל, קצת יותר מזרח תיכון מארצות אחרות באירופה. מה שאומר שהנהגים ברובם סבלניים ואדיבים. לא תשמעו צפצופים ברוב המקרים. גם אם הרמזור ירוק ולא נסעתם. תקבלו כמה שניות של חסד ולא צפצוף ברגע שברמזור נדלק האור הצהוב.

ההסתגלות הכי גדולה היא בפניות באור אדום – כמו באירופה גם בקפריסין ניתן לפנות ימינה ושמאלה באור אדום, כאשר אין ממולכם תנועה. הדבר כמובן מאוד מלחיץ את מי שאינו רגיל ותור הרכבים שמתחיל להצטבר מאחוריכם ימתין בסבלנות שתיפנו.

שימו לב היטב שבחלק מהצמתים הפנייה ימינה/שמאלה כן תלויית רמזור – לכן בידקו היטב לפני שתעברו באור אדום.

בערים הגדולות יש שעות של תנועה ערה ומעט פקקים. לא משהו שיכול לרגש אותנו, אבל שתדעו. בכביש המהיר לא נתקלתי עדיין בפקק.

במידה ותחליטו לטייל באזור ההררי של האי (הרי הטרודוס) – אז צפו בחלק מהמקומות לכבישים צרים ומפותלים, אבל עדיין באיכות סבירה בהחלט.

בצד הטורקי אגב, תרבות הנהיגה קצת שונה ואנחנו נרגיש בבית שם.

לגבי חנייה במרכזי הערים – יש מספיק. אבל היא בד"כ בתשלום. מדחנים או חניון עם שומר/מכונת תשלום. התעריפים די נמוכים ובחניון המרכזי ביותר בעיר הבירה תשלמו מקסימום של 5 אירו ל-24 שעות.

ניווט - WAZE. ולמי שאין חבילת גלישה אז גם מפות גוגל, maps.me ו-HERE עובדיםללא חיבור לאינטרנט, עם חסרונות כאלו ואחרים.

 

החזרת הרכב:

את הרכבים החזרתי לנמל התעופה. לאותו מגרש ממנו אספתי את הרכב. מגיע עם הרכב לבוטקה, ניגש לנציג (בד"כ הנציג רואה אותך וניגש כבר אלייך) ובודק את הרכב. למעשה כיוון שבכל פעם לקחתי את ביטול ההשתתפות העצמית דרך חברת ההשכרה - הם ישר חתמו על ההחזרה ומעולם לא אמרו כלום – אפילו אמרו שגם אם יש משהו זה לא משנה כי רכשתי ביטול השתתפות עצמית.

מה שכן חשוב היא כמות הדלק במיכל במידה ואתם מחויבים להחזיר טנק דלק מלא.

הנציג במגרש יזכה אתכם על הסכום ש"נחסם" עבור מיכל הדלק והפיקדון (בד"כ 70 אירו ו-250 אירו, בהתאמה). את ההחזר מקבלים עד 48 שעות לאחר ההחזרה.

בהצלחה וטיול נעים.

dddd