תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

תחנות בזמן – תולדות הסטיישנים בוולוו

לקראת הצגת גרסת הסטיישן של וולוו S90 החדשה, ה-V90, ביקשנו מהיסטוריון הפורום ואביר מסדר הוולוו הישראלי לגלגל את סיפורן של מכוניות הסטיישן השבדיות

  • 28-02-2016
  • מאת: חן פרחי, צילום: וולוו

לוולוו מסורת ארוכה מאוד של שימוש בתצורות סטיישן לדגמיה, כבר בראשית שנות החמישים היא הציעה מכונית ששילבה את הנוחות של מכונית נוסעים עם התוספת הפרקטית של תא מטען אחוד ליצירת כלי רכב שימושי להפליא. מאז ועד היום, התצורה הזו ליוותה את הדורות השונים של המכוניות מתוצרתה. אבל כדי לספר את הסיפור כולו, אנחנו צריכים לחזור לשנות ה-40.

מאמי, אתה בטוח שזו הדרך לחרמון?

יוצאים לדייט עם הדואט

בסוף שנת 1944 הציגה יצרנית הרכב מהעיר גטבורג בשבדיה מכונית חדשה, שהייתה בין הראשונות שהוצגו עוד לפני תום מלחמת העולם השניה. מאחר ושבדיה לא הייתה מעורבת במלחמת העולם השניה, מפעליה לא נפגעו ובנוסף לא הייתה לשבדיה בעיית חומרי גלם. המכונית כונתה PV444 והייתה אחת המכוניות הסדרתיות הראשונות שהיה לה מרכב אחוד, כלומר ללא שלדה נפרדת. ה-PV444 הציגה בנוסף למרכב האחוד גם מנוע חדש בעל גל זיזים תחתון בנפח 1.4 ליטרים ומערכת בלמים הידראולית מתקדמת יחסית. בשל העובדה שמרבית יצרני הרכב האירופאיים נפגעו בדרך זו אחרת מהמלחמה הארורה, בעוד לוולוו כאמור לא היו בעיות ייצור, זכתה המכונית להצלחה ניכרת. בתחילת שנות ה 50' חלה עלייה משמעותית ועקבית ברמת החיים באירופה, ונדרשו מכוניות בעלות נפח הובלה ומשקל העמסה גבוה יותר משל מכוניות פרטיות, ולכן מרבית היצרנים הציגו מכוניות מסחריות. גם וולוו רצתה חלק בפלח השוק שעם השנים הפך למשמעותי יותר ויותר, והציגו ב 1953 את גרסת הסטיישן של ה-PV444 שנקראה וולוו דואט. הדואט התבססה על ה-PV444 והציעה נפח ומשקל הטענה גדולים יחסית. לצורך כך אגב חוזק הסרן האחורי. אולם הדואט הייתה יותר מסחרית מאשר מכונית סטיישן שיועדה לשימושים פרטיים.

יורגן, תיפרד יפה מבובי - אנחנו ננטוש אותו ביער ונברח...

וולוו 121

המענה לביקוש הזה ניתן בשנת 1962 עת הוצגה גרסת הסטיישן של וולוו 122 שהחליפה בהדרגה את ה-PV544, שהייתה גרסה משופרת עיצובית ומכאנית של ה-PV444. כקודמתה, ה-121\122 הייתה מכונית עגלגלה ונראתה כמכונית טיפוסית של זמנה. זו המכונית הראשונה של וולוו שעוצבה על ידי יאן וילסגארד, מעצב צעיר שהצטרף לחברה השבדית. ה-121\122 שמה דגש רב על נושא הבטיחות הפאסיבית, והציעה מרכב בעל אזורי קריסה קדמיים ואחוריים, חגורות בטיחות בעלות שלוש נקודות עיגון ושמשות רבודות. בניגוד לדואט, גרסת הסטיישן של ה-121 הייתה מיועדת ללקוחות פרטיים בעיקר, והציעה דלת תא מטען אחורית מפוצלת, כך שניתן היה לפתוח רק את חלקה העליון. במקביל אליה המשיכה לייצר וולוו את הדואט, שהפכה למסחרית לכל דבר, עד שהופסק ייצורה ב 1969, בהיותה מיושנת להחריד.

לקחתי רק את מה שחייבים

הקוביה השבדית

את ה-121\122 החליפה בשנת 1967 ה-144, שלראשונה הציעה עיצוב מודרני ומרובע, שעתיד היה ללוות את מכוניות וולוו שנים רבות. כקודמתה, שעליה היא התבססה מכאנית, הושם דגש בתכנונה של ה-144 על נושא הבטיחות הפאסיבית, ולראשונה הוצעו בה חגורות בטיחות אוטומטיות הן מלפנים והן מאחור, ארבעה בלמי דיסק ומערכת בלמים מוצלבת. ה-144 הצליחה היטב, ובשנת 1968 הוצגה גרסת הסטיישן שלה, שאמורה הייתה להחליף את גרסת הסטיישן של ה-121. העיקרון נותר זהה, למעט העובדה שהפעם דלת תא המטען הייתה מלאה. אולם ה-145 הציעה חידוש מעניין; מתוך רצפת תא המטען נפתח ספסל שפנה הפוך לכיוון הנסיעה, כך יכלה המכונית להסיע שבעה נוסעים בנוחות ובבטחה. הספסל האחורי כלל משענות ראש וחגורות בטיחות. אופציה ייחודית זו תרמה רבות למכירות המכונית שקנתה לה שם של מכונית איכותית ואמינה מאד, ועד מהרה היא התחבבה על בעלי מקצוע רבים שנהנו מהשילוב בין מכונית משפחתית נוחה למכונית לשימוש עסקי. סדרת ה-140 הייתה לוולוו הראשונה שמכירותיה חצו את קו המיליון, ובסוף 1974 הוחלפה ב-244.

יש! מצאנו חנייה מדוגמת

סופר סטיישן

ה-244 הייתה בעצם מתיחת פנים מקיפה ל-144 יותר מאשר מכונית חדשה, כאשר השינוי העיקרי היה במכלול ההגה והסרן הקדמי, שהוחלפו מעצמות עצה והגה תיבה ותפוחים, למתלי מק'פרסון והגה מסרק ומוט משונן. מיד עם הצגתה הוצגה גם גרסת הסטיישן שלה שכונתה 245. גם זו זכתה להצלחה גדולה, ולקחה חלק גדול אף יותר בעוגת המכירות. בשנת 1981 נוספה גרסה מוגדשת טורבו למכונית שכונתה GLT, ועם הספק של 155 כוח סוס נחשבה למכונית מהירה למדי. גם גרסת הסטיישן הוצעה עם מנוע מוגדש, וכך הפכה ה 245  טורבו לאחת ממכוניות הסטיישן המהירות ביותר של זמנה. בניגוד לקודמתה, ה-145 שהוצעה רק עם מנועי ארבע בוכנות, ה-245 הוצעה גם עם מנוע V6 וכונתה 265, וזכתה להצלחה גדולה בשוק האמריקני. סדרת ה-240 זכתה להצלחה גדולה אף יותר מזו של ה-144 למרות שהעיצוב הבסיסי נותר זהה, ואולי בגללו...

בוא נראה מה שווה האחריות נגד חלודה

כן אדוני השר

את סדרה 240 החליפה ב-1984 ה-740, שלמעשה שמשה כגרסת הבסיס עם מנוע ארבע בוכנות של מכונית הדגל, ה-760 שהוצגה שנה קודם. ה-740 הציעה עיצוב מודרני בהרבה, על אף שהתבססה מכאנית על מכלולי ה-240. כמובן שגם ה-740 הוצעה בגרסת סטיישן, שנראתה טוב יותר מגרסת הסדאן. גם ה-740 הציעה שבעה מקומות ישיבה, וכך שימרה את יתרונה הגדול של קודמותיה. לאט אבל בטוח וולוו זוהתה יותר ויותר כיצרנית מכוניות הסטיישן האולטימטיבית, ויחס המכירות בין גרסת הסדאן לסטיישן היה כמעט שווה. גם ה-740 הציעה גרסאות מוגדשות שהציעו ביצועים מצוינים, כמו קודמתה ה-240 שנותרה בייצור במקביל כשבע שנים (!). למרות שיוצרו במקביל, מכירות שני הדגמים היו מצוינות.

גם זו דרך לשים וולוו הנעה קדמית על הצד...

ספורט סטיישן

אולם לכל הצלחה יש סוף, ובשנת 1992 הוצגה ה-850, מכונית ההנעה הקדמית הראשונה של וולוו (אם לא מחשיבים את ה 440\460\480 ההולנדיות הקטנות יחסית). גם מכונית זו נראתה וולוו טיפוסית, והייתה המכונית האחרונה שעוצבה על ידי יאן וילסגארד. אולם מתחת לעיצוב הרבוע הסתתרה מכונית חדשה לחלוטין, מודרנית ומתקדמת, שנהנתה ממכלולים מודרניים, מנועים חדשים וחזקים וגרסת טורבו חזקה ומהירה. בשנת 1993 הוצגה גרסת הסטיישן של ה-850, וזו קיבלה את כל הציע המנועים של גרסת הסדאן, כולל ה-T5 בעל 224 כוח סוס, שהפך אותה למכונית הסדאן המהירה ביותר שיוצרה עד אז על ידי וולוו. גירסת ה-T5R הציעה ביצועים מדהימים, ונוספה להם הילת ניצחונות במירוצים, כשוולוו בחרה דווקא בגירסת הסטיישן, שהפכה לסמל המסחרי שלה לייצג אותה בסבב אליפות מכוניות האלון.

עם כל הכבוד אדוני, אתה מתבקש להשתמש ברכבי הגולף 

ה-850 הוחלפה על ידי ה-V70, שלא הייתה אלא מתיחת פנים ל-850 המצליחה. אי אפשר שלא להזכיר גרסת סטיישן ייחודית ומעניינת למכונית הספורט של וולוו, ה-P1800 שהוצגה ב-1962. ה-P1800 היתה מכונית ספורט יפיפיה שעוצבה על ידי פלה פטרסון על בסיס ה-122, וזכתה להצלחה גדולה, בעיקר עקב כיכובה בסדרת הטלוויזיה, המלאך" בכיכובו של רוג'ר מור. בשנת 1972 וולוו הציגה את ה P1800ES, גרסת ספורט-סטיישן למכונית המצליחה, כתשובה לגל מכוניות הקופה שהצליחו מאוד באותה העת. עיצובה היה ייחודי, והמכונית הציעה שימושיות מצוינת בנוסף למראה המצודד.

 

dddd