תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • יונדאי
  • יונדאי טוסון
  • מבחן דרך – יונדאי טוסון 1.6 ליטר החדש

    יונדאי טוסון

    עם מוניטין רב שנים וכינוי שהפך לשם נרדף לג'יפון קומפקטי - מגיע טוסון החדש למבחן דרכים. העיצוב מרשים, המחיר תחרותי – אבל הפעם ההתמודדות על המקום הראשון קשה מבעבר

    • 31-01-2016
    • מאת: קינן כהן, צילום: קינן כהן

    יונדאי טוסון, שהדור הראשון שלו בישראל נחת כאן עוד בשנת 2004 לא היה הראשון להציע מרכב מוגבה עם יכולות שטח רך, אבל ההצלחה שלו בשוק המקומי בהחלט סללה את הדרך לצמיחת סגמנט הג'יפונים בישראל, אחרי שהסתובב פה הדור הקודם עם הכינוי ix35, הוא חוזר לשם הדגם המקורי שלו ומתייצב מול תחרות צפופה מאי פעם.

    כרטיס ביקור

    באופן לא ממש מקובל ובעיכוב לא ממש אופנתי, שחררה היבואנית את טוסון החדש למבחני דרכים של עיתונות הרכב המקומית. התוצאה הייתה שהמפגשים הראשונים שלי פנים אל פנים עם טוסון החדש היו הבלחות מזדמנות של אחדים ממאות היחידות הראשונות שעלו לכביש ונרכשו על ידי לקוחות פרטיים שהפגינו אמון מוחלט בדגם ורבים מהם רכשו אותו עוד לפני שנפרקה מכונית אחת בנמלי ישראל. במפגשים האלו, וגם במפגש פנים אל פנים עם מכונית המבחן – הרושם הראשוני מבלבל לרגע, במבט חטוף הוא נראה כמו אחיו הגדול הסנטה פה שמישהו כיבס בטמפרטורה הלא נכונה. בניגוד ל-ix35 הזוויתי והספורטיבי כאן העסק רבוע וסולידי בהרבה. סולידי, אבל בהחלט מרשים, במיוחד הגריל והחרטום שמשום מה מזכירים מאוד את סדרת ה-Q של אודי, לא באמת מפתיע בהתחשב בעובדה שבראש חטיבת העיצוב של יונדאי עומד פיטר שרייר, מעצב הבית לשעבר של הגרמנים. גם הפנסים המשוכים והפרופיל שלו מרשימים מאוד ומעניקים לו מראה גדול יותר מהממדים האמיתיים שלו. 

    יונדאי-טוסון-מבחן-דרכים-חוות-דעת

    תא הנוסעים לא משחזר את המחמאות שמקבל העיצוב החיצוני. המראה בבסיס שלו טוב, אבל רוב הפלסטיקה סביב הנהג היא פשוטה למדי, מערכת השמע במראה לא עדכני במיוחד והגוונים הכהים מכל עבר לא תורמים לרמת המורל, ההמלצה החד משמעית היא לבחור בשילוב הגוונים ולא בשחור על שחור. זו אמנם רמת הגימור הבסיסית, אבל היא נעדרת אבזור שחסרונו במכונית שעולה 142 אלף שקלים מוזר מאוד, וזאת בלשון המעטה. אין חיבור בלוטות' (אבל יש כניסות USB ו-AUX), מערכת השמע כאמור די בסיסית, אין בקרת אקלים (יציאות המיזוג מכוונות ישירות לידיים של הנהג) ומוזר יותר במיוחד במכונית לא קטנה כזו – אין מצלמת רוורס, אפילו לא חיישנים, בגרסת האבזור הזו אין גם יציאות מיזוג למושב האחורי. הפריטים הללו מגיעים דרך מבצעי "חבר" למיניהם שם הוא נמכר עם מערכת המולטימדיה המצוינת, חיישני חנייה, איתורן ומרימי שמשות תמורת 136 אלף שקלים. לחיוב נציין כי הוא מגיע עם בקרת שיוט וכן שני שקעי כוח שימושיים.

    המפרט הבטיחותי מקיף את המקובל כיום, כולל שש כריות אוויר, בקרות יציבות, בקרת נסיעה במורד והתראה על לחצי ניפוח אוויר בגלגלים. אבל אחיו התאום קיה ספורטאז' מציע כבר ברמת הגימור הבסיסית חבילת מערכות בטיחות אקטיביות עשירה בהרבה.

    יונדאי-טוסון-מבחן-דרך-תא-נוסעים

    המושב עצמו נוח מאוד, גם בתמיכה לגוף וגם מגע הבד, תודה מיוחדת למהנדסי יונדאי שלוחה על כך שהשכילו לרפד את דיפון הדלת בדיוק איפה שמונח מרפק הנהג (בקיה לעומת זאת מדובר בפלסטיק קשה ברמת הגימור המקבילה). קל למצוא תנוחת נהיגה במהירות והחרטום הרבוע מעניק מושג טוב מאוד לגבי איפה מסתיים הרכב בתמרון עירוני. הראות טובה למעט החלק האחורי שם מורגשים היטב היעדרם של מצלמה או חיישנים. ישיבה קצרה במושב הנוסע מגלה שהוא נמוך למדי, זה עשוי להפריע לגבוהים ואין כאן אפילו אפשרות להגביה אותו. במושב האחורי לעומת זאת אין בעיית מרווח כלל, אמנם נוספו פה רשמית רק שלושה ס"מ לבסיס הגלגלים – אבל הוא בהחלט מספק הרבה מקום ובנוסף ניתן גם לכוון את זווית משענת הגב של המושבים. תא המטען שטוח, מאוד מרווח וגם אם 488 ליטרים לא יאתגרו שום סטיישן, הוא בנוי חכם כך שהוא נוח לניצול מיטבי שלו באחסון, הטענה ופריקה.

    נע נעים

    במשך שנים התרגלנו לתאר את המשפחתית הישראלית עם השילוש 1,600, אוטומטית סדאן. עם התגברות האופנה הנוכחית של הג'יפונים ודחיקת גלגלי המשפחתיות המסורתיות ייתכן מאוד שהטוסון יהפוך בקרוב להגדרה החדשה של המשפחתית הישראלית החדשה. עדיין 1,600 סמ"ק, עדיין אוטומטית, אבל הפעם בתצורת ג'יפון ולא סדאן. בשנת 2015 כשהציע קיה ספורטאז' את השילוב של מנוע 1.6 אטמוספרי בג'יפון, המהלך לווה בלא מעט סימני שאלה שהפכו במהירות לסימני קריאה. לציבור לא הפריעה הגריעה בביצועים, ביונדאי ראו מה טוב ואת טוסון החדש מציעים גם כן בשילוב הזה.

    איך זה זז? ובכן, בתוך העיר אין בדל או רמז לתחושה של מחסור בכוח. תיבת ההילוכים הפלנטרית עם שני הילוכים ראשונים קצרים ממצה את 132 הסוסים ו-16.4 הקג"מ של טוסון החדש היטב. מרמזור לרמזור ובתמרונים עירוניים הוא מאיץ היטב בלי להשפיל פנס אל מול התנועה. נוחות הנסיעה בעיר סבירה, הוא מעט נוקשה וזה עוד על חישוקי ה-16 אינץ' של רמת הגימור הפשוטה. על כבישים שבורים ומשובשים מאוד מסתננים שברי האספלט פנימה. מה שכן, במעבר לאספלט עירוני אך איכותי וסלול היטב כל העסק הפך לנוח – כך שבמקרה הזה זו באמת הרצפה שעקומה.

    יונדאי-טוסון-מבחן-דרך

    מחוץ לעיר בהשתלבות לכביש מהיר וכל עוד תנאי השטח מישוריים אין כאן תחושה של מחסור בכוח. רמות הנוחות טובה ככל שעולים במהירות ורעשי הדרך נמוכים מאוד ביחס לג'יפון, פה מגיעות לטוסון מחמאות. הדבר היחיד שקצת מפריע בשיוט זו הנטייה של תיבת ההילוכים לדפדף הלוך ושוב בין ההילוך החמישי לשישי בטווח מהירות השיוט הממוצעת של 90-110 קמ"ש. רק בעליות לרמת הגולן כאשר נדרשים עוד סוסים בהתראה קצרה לטוסון נגמר האוויר מהר מאוד, הוא עדיין מטפס בקצב, אבל את הקצב קובע סיטרואן ברלינגו כבן עשר שנים שראה ימים יפים יותר, הייתי שמח להשאיר אותו מאחורי, אבל אני נעדר את עתודות הכוח לבצע עקיפה מהירה ובטוחה שלו.

    אני מאפשר לברלינגו להתרחק מעט קצת לפני הישורת ואז מאיץ כדי לצבור די מהירות ולבצע עקיפת בזק. עכשיו הכביש פנוי ואני יכול גם להתרשם מהדינאמיות של הטוסון. עם מתג הספורט לחוץ, תיבת ההילוכים שומרת על המנוע בטווח היעיל שלו ואני גם מגלה הגה שמקבל ציון טוב למדי בישירות שלו והתגובה שלו להפנייה. זוויות הגלגול שפויות ולמעט מצבי קיצון באמת מופרכים הוא לא מתפזר, עוד הרבה לפני שתגיעו לשם הצמיגים כבר ייללו כשהם מתחננים לחזור לקצב הנהיגה הראוי לו.

    בנסיעה שכללה שיוטים רגועים מהמרכז, צמד קטעים דינאמיים צריכת הדלק שנמדדה לטוסון הייתה 10 ק"מ לליטר.   

    צ'ק או צ'ק אאוט

    שלושה ימים וטוסון אחד גילו מכונית בוגרת ונעימה מאוד בפני עצמה ובהחלט התקדמות ביחס ל-ix35. אמנם, בגרסה זו הוא עדיין לא עושה את הזינוק הנחשוני קדימה שיונדאי כחברה שכבר לגמרי מוכנה לשחק במגרש של הגדולים ראויה לו, גם בהיבט הטכנולוגי וגם בהיבט האבזור והרמה הכללית – זינוק שמכונית אחרת של יונדאי – הסונטה הייבריד המצוינת הוכיחה שיש ביכולתם לעשות. בשביל זה כנראה שנאלץ לחכות לנהיגה בטוסון בגרסת ה-1.6 ליטר טורבו עם 177 כ"ס ותיבה כפולת מצמד.

    כוחו העיקרי של טוסון החדש הוא קודם כל ביחס לדור היוצא, בעיצוב החיצוני שלו, המגובש והמרשים שמתרחק מהספורטיבית של קיה ספורטאז' או המראה המצועצע מעט של ניסאן קשקאי ומיצובישי אאוטלנדר. למרבית השימושים של מרבית הלקוחות יספק בהחלט מנוע ה-1.6 ליטר ובו נוחות הנסיעה עדיפה בזכות חישוקי ה-16 אינץ', בתוספת התנהגות הכביש הטובה והמרווח המצוין. 

    יתרון נוסף שלו הוא מחיר פתיחה שעומד על 142 אלף שקלים, אמנם הוא לא הזול בקבוצתו, אבל בהחלט מהזולים בה. הפער באבזור החסר כבר יבחן את היכולת שלכם להתמקח על הוספתו במעמד הרכישה בלי תוספת מחיר. השאלה היא האם ליונדאי יש כבר את המעמד לדרוש את הפרמיה עבור השם שלה בשוק, גם זה הישג.

    יונדאי-טוסון-מבחן-דרך

    מעוניין בנסיעת מבחן על הטוסון החדש? השאר פרטים עכשיו.
    dddd