תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • פולקסווגן
  • פולקסוואגן טיקרוס במבחן

    פולקסווגן

    יואב יצא לפגוש את פולקסווגן טיקרוס, הג'יפון סופר-מיני החדש שהגיע באיחור אבל מצליח ללכוד את המהות של הקטגוריה טוב מאוד

    • 29-03-2020
    • מאת: יואב פולס | צילום: פבל צ'רניצקי

    הטיקרוס של פולקסוואגן הוא נציגות של המותג הגרמני בסגמנט B-SUV (במילים פשוטות – ג'יפונים מבוססי סופר מיני). לקונצרן יש כבר נוכחות בסגמנט זה עם סיאט ארונה וסקודה קאמיק. הפעם מגישה פולקסוואגן את התרגום שלה לסגמנט הלוהט, וקצת באיחור אחרי שהמתחרים כבר חוגגים בשוק עם הג'יפונים שלהם.

    פולקסוואגן לקחה את הזמן ללמוד ולפתח דגם שבמידה לא מבוטלת מתרחק מהמקור הסופר מיני, ומציג פרשנות משלו לקונספט של הקטגוריה.

    עיצוב הרכב שונה מהמקובל בסגמנט ומזכירה לא במעט את ה-XC40 של וולוו. הקווים רבועים במתכוון, החזית קשוחה למראה, ומייצרת תחושה של מוצקות, בעולם בהם עיצובים הולכים למקום של קווים 'זורמים' ו'עגלגלים'.

    האלמנט הבולט לטעמי בחזית הוא דווקא פנסי הערפל הרבועים הנמצאים מעט מתחת למרכז האופקי של הפגוש, עם עיצוב רבוע ופלסטיקה שחורה העוטפת אותם ונמתחת לרוחב כל הפגוש. מתחתיה פס דק בצבע המרכב, ומעליה פס עבה יותר המשתלב עם הגריל המרכזי ויחידות התאורה הראשיות. התוצאה כאמור קשוחה למראה, נאה מאוד לטעמי ובעיקר שונה.

    פולקסווגן טי קרוס

    מבט מהצד מציג שוב מראה רבוע וקשוח, עם קורה C רחבה בצבע המרכב, כאשר קורה A משלבת צבע מרכב יחד עם שחור, וקורה B שחורה. מסגרת פלסטית שחורה עוטפת את כל המרכב מלמטה, ופיסול בגוף הרכב מתחיל בכנף הקדמית (ומזכיר את האזור בגולף בו מודבק סמל ה-GTI) ממשיך בשני פסים מקבילים כמעט עד סוף הדלת האחורית, ואז כמעט מתאחדים ונמשכים לתוך יחידת התאורה האחורית.

    תסתכלו על התמונות, תסתכלו על הרכב כשתראו אחד כזה, ותראו כמה מחשבה הושקעה בעיצוב פרט שולי לכאורה שכזה. יחידות התאורה האחוריות שוב מציגות מראה רבוע, וכך גם תאורת הלד המשולבת בהם. גם חלקו האחורי של הטי קרוס משדר את אותה מוצקות וקשיחות של החלק הקדמי. התוצאה הסופית נאה, קשוחה ומוצקה למראה.

    העיצוב הפנימי ירגיש 'כמו בבית' למי שרגיל לרכבי פולקסווגן, עם זאת גם כאן יש תשומת לב לפרטים מעניינים. דשבורד שחור/אפור אופקי למדי, עם תא לחפצים במרכזו. ממש מתחתיו מערכת מולטימדיה מקורית בגודל 8 אינץ', עם קישוריות מלאה לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. בגירסת המבחן 'קומפורטליין פלוס' גם לוח המחוונים דיגיטלי במלואו עם תצוגה משתנה בהתאם לבחירת הנהג. באופן אינטואיטיבי הצבתי מד מהירות גדול מימין ומד סל"ד גדול משמאל, ובאמצע צג עם מידע משתנה. ההגה שמנמן, אך מעט גדול מדי לטעמי.

    פולקסווגן טי קרוס

    מתחת למערכת המולטימדיה תמצאו את פתחי המיזוג. עוד קומה למטה - את הפקדים של בקרת האקלים הנקראת בפולקסווגנית "קליימטרוניק". מתחתיה תא לחפצים ומשטח טעינה אלחוטית לסלולרי. נפלא. מוט ההילוכים מעניין בהיבט שתצוגת מצב ההילוכים היא על הידית עצמה ולא על מסילה נפרדת בצד. כמובן שגם בלוח המחוונים יש חיווי מתאים למצב ידי ההילוכים וההילוך בפועל. בלם היד סטנדרטי ולא חשמלי.

    אם תסתכלו במבט מעט יותר מרוחק על תא הנהג תוכלו לראות שלוח המחוונים מול הנהג ומערכת המולטימדיה 'מחוברות' ביניהן באמצעות עיצוב הדשבורד ויוצרות יחד אלמנט עיצובי מעניין ויפה.

    מושב הנהג נוח ואוחז, עם זאת החלק הקדמי של בסיס המושב גבוה מדי לטעמי, ולא ניתן לשנות את המצב, אלא רק להנמיך את כל המושב. עוד נהג שישב ברכב הצביע על כך שהתמיכה גבוהה מדי, ומנגד נהג שלישי ציין שבדיוק ככה הוא אוהב את התמיכה. שימו לב שאני כותב פסקה שלמה על סוגיה זו, זה כנראה הפריע. עוד בגיזרת החסרונות – אין תאורה למראה שעל הסוכך הפנימי, דבר שהקשה עלי להתאפר בזמן הנהיגה, ואין ידית אחיזה לנוסע שליד הנהג. אותה ידית שממוקמת מצד ימין, ממש מעל החלון. חסכון לא ברור לנוכח ההשקעה הגדולה בפרטים הקטנים ברכב. מעבר לזה, סה"כ גם לנהג וגם לנוסע שלידו יש סביבת מחייה נעימה.

    פולקסווגן טי קרוס

    בסיס הגלגלים עומד על 2.55 מטר, דבר המרמז על המקור הסופר מיני של הרכב, זאת בהשוואה למתחרים המציגים כמה סנטימטרים יותר. המרווח במושב האחורי עדיין טוב, ושני מבוגרים (או שני ילדים) יוכלו לשהות בו ללא תלונות.

    על הפן הדינמי אחראי מנוע טורבו בנזין בנפח 1.0 ליטר, שלושה צילינדרים, המפיק 115 כ"ס ו-20.4 קג"מ בסל"ד שהיום – באופן אירוני – נחשב לגבוה יחסית - 2000 עד 3500 סל"ד. תיבת הילוכים היא DSG כפולת מצמדים עם 7 הילוכים המוכרת והיעילה.

    המשקל העצמי של הרכב הוא 1,275 ק"ג לא מבוטלים. התאוצה הרשמית עומדת על 10.2 שניות מ-0 ל-100 קמ"ש בדרך למהירות סופית של 193 קמ"ש. בפועל ההתנהגות מעט שונה מהנתון הרשמי. תאוצות הביניים טובות כל עוד שומרים על שיא המומנט, אבל בשלב מסויים גם הרכב הזה משלים עם העובדה שחזק ככל שהוא לא יהיה, המנוע הוא בסה"כ בנפח של 1.0 ליטר. לטיקרוס אין בעיה לשמר מהירות גבוהה בכבישים פתוחים. עקיפות במהירויות ביניים נעשות בבטחון, עם זאת, כאמור בשלב מסוים המנוע הצנום מגיע לקצה גבול היכולת שלו.

    פולקסווגן טי קרוס

    בכביש העולה מכרמיאל לכיוון גוש תפן, עקיפות של מכוניות איטיות יותר ופחות נעשו עם 'רגל עד הפח', ובשלב מסויים נגמר לטיקרוס האוויר. השילוב של צורך בהאצה חזקה, יחד עם עליה תלולה עשה את שלו. למרות זאת, צריך לזכור כל הזמן שההשוואה הנכונה לפיה יש לבחון את הטיקרוס היא לא איזו GTI חמה אלא ג'יפונים כמו סטוניק או 2008 החולקות עימו את הסגמנט, ובסה"כ מדובר בג'יפון עירוני מקסים. רוצים להתגרזן? אתם לא במבחן הנכון. 

    נוחות הנסיעה גבוהה ומורגשת כי נעשה כיול מדוייק למתלים (קדמי - מקפירסון, אחורי - קורת פיתול). הרכב אינו רך מדי ומצד שני גם אינו מתרסק על מהמורות פסי האטה או כבישים שבורים. אחיזת הכביש של הטיקרוס גבוהה, וגם וזויות גלגול נמוכות ממה שהיית מצפה מג'יפון. בסופו של דבר נרשם ציון גבוה בסעיף זה.

    פולקסווגן טי קרוס

    בטיחות – הטיקרוס מצוייד בכל מערכות הבטיחות המקובלות היום – שמירה על נתיב, בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית ועוד. הרכיב היחיד שלא נמצא ברמה הבסיסית (קומפורטליין) וקיים רק בקומפורטליין פלוס הוא ניטור שטחים מתים. בקרת השיוט האדפטיבית עובדת נפלא, וכך גם השמירה על הנתיב.

    מבחינת צריכת הדלק, המנוע הצנום בהחלט יודע להיות חסכוני. הנתון הרשמי, 20 ק"מ לליטר בנסיעה משולבת, נראה מעט אופטימי. מסיבות שונות, לא הצלחתי לבחון צריכת דלק כפי שאני מבצע תמיד אבל בפועל מדובר בג'יפון חסכוני וצריכת דלק מציאותית בנסיעה משולבת תהיה להערכתי כ-17-18 ק"מ לליטר.

    פולקסווגן טי קרוס

     

    אז מה היה לנו כאן?

    הטי קרוס הוא מתחרה חדש ואיכותי בקטגוריה הלוהטת של הג'יפונים הקטנים. הוא 'קשוח' למראה, ולטעמי נראה מצוין ושונה בין העיצובים במקובלים היום. הוא מושלם כרכב עירוני למשפחה עם שני ילדים, עגלות, שקיות במבה וחיתולים, ויהיה גם נוח ונעים לנסיעות ארוכות.

    הייתי שמח לקחת אותו לנס הרים או לאחד מהמסלולים שנפתחו בארץ, אם רק הייתי מוצא סיבה לעשות את זה.

    המחיר לגירסת הכניסה – קומפורטליין עומד על 129,900 שקלים חדשים, ו-139,900 ₪ לקומפורטליין פלוס. דווקא הגירסה הזולה יותר נראית לי מעניינת ומתומחרת היטב, כמה אלפי שקלים מעל המתחרות.

    פולקסווגן טי קרוס

    dddd