תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

טיפים לשמירה על רכב שלא נוסע

כן, גם אנחנו נעולים בבית. אז לפחות כדי שכאשר נצא מהסיפור הזה לא נצטרך גם לתקן את הרכב, ריכזנו לכם כמה טיפים סופר פשוטים שגם יקחו לכם 5 דקות וגם ישמרו על הרכב לכשתחזרו להשתמש בו.

  • 26-03-2020
  • מאת: פבל צ'רניצקי

עקב המצב הנוכחי, הרבה אנשים (לפחות אלו שלא החזירו את רכב הליסינג שלהם) עומדים לעשות הרבה פחות שימוש ברכב שלהם בתקופה הקרובה. אז כדי למנוע נזקים מיותרים, הכנו לכם כמה טיפים מאוד פשוטים שכל אחד יכול לעשות.

חשוב לציין שרוב המכוניות, בעיקר כאלו שלא הותקנו בהן מערכות חשמליות אפטר-מארקט (בין אם זה קודן, מערכת מולטימדיה או אפילו התקן OBD2) לא יסבלו מבעיות אקוטיות אם הן תעמודנה שבועיים-שלושה או אפילו חודש ללא תזוזה. על כך תעיד כל מכונית שבעליה טסו לחופשה בחו"ל לפחות פעם אחת.

אבל אחרי זמן ממושך יותר, כעבור יותר מחודש ללא התנעה או נסיעה של לפחות 10-15 דקות, עלולים להופיע דברים פחות סימפטיים שניתן למנוע בעזרת הטיפים הפשוטים הבאים, שיקחו לא יותר מ-5 דקות כל אחד.

 

דווקא כן להניע ולצאת לנסיעה:
לפני שאתם צועקים עליי שאני מעודד אנשים להפר את ההנחיות, זכרו שכמו הרכב שלכם, גם אתם צריכים דלק, וגם אתם תצאו לקניות. לכן רצוי לתזמן את הקניות כך שתוכלו להניע את כל כלי הרכב של המשפחה לפחות פעם בשבועיים. אם תצליחו לעשות את זה, אתם יכולים להפסיק לקרוא עכשיו. אין צורך לעשות דברים נוספים. 99% מהרכבים לא יסבלו משום בעיות או תופעות אם הם יצאו למתוח מתלים וגומיות פעם בשבוע-שבועיים.

רכב נוסע

 

אם אתם לא יכולים לצאת לנסיעה (או מעדיפים לצרוך הכל באמצעות משלוחים) הנה כמה דברים שניתן לעשות:

1. נתקו את המינוס של המצבר:
שימו לב – ניתוק המצבר עשוי לנטרל מערכות איתור, לנעול את הרדיו, לשגע את המחשבים ועוד דברים אקזוטיים שאתם ממש לא רוצים להיתקל בהם. לכן – קראו את ספר הרכב, התקשרו לשירות הלקוחות של היבואן או למוסך בו אתם מטפלים ברכב כדי לוודא שבמילותיו של דונאלד ג'יי טראמפ – התרופה לא תהיה גרועה מהמחלה. זכרו, אם יש ספק – אין ספק. אם אתם לא בטוחים שהפעולה הזו לא תגרום נזק, אל תעשו את זה! יהיה הרבה יותר פשוט להניע את הרכב עם כבלים אם יהיה צורך.

שימו לב 2 – בחלק מהמכוניות המצבר נמצא בתא המטען ולא בתא המנוע. אבל בחלקן קיימים קטבים גם בתא המנוע. אם לא מצאתם מצבר וגם לא קטבים בתא המנוע, חפשו בתא המטען.

שימו לב 3 – ניתוק המצבר יאפס את הגדרות וזכרונות הרדיו, השעון, מחשב הדרך וכו'. כדי לשחזר בקלות את זכרונות הרדיו, צלמו את המסך לפני הניתוק.

מצבר

כשהרכב עומד, המערכת החשמלית שלכם (במיוחד אם הותקנו מערכות אפטר-מארקט) לא באמת עוצרת. קיים משהו שנקרא "זליגת זרם", המשמעות שלו, בפשטות, היא שחשמל "זולג" גם לצרכנים שעל פניו כבויים. ברכב זה קורה ביתר שאת כי הנורה של הקודן מהבהבת, מערכת המולטימדיה לא באמת כבויה אלא "ישנה", ועוד.

בימים כתיקונם זו לא בעיה, אתם מניעים את הרכב, והאלטרנטור טוען את המצטבר. הכל בסדר ואתם בכלל לא שמים לב לחשמל שנוזל לכם. אבל אם הרכב לא מונע, המצבר לא נטען, והחשמל עלול להיגמר – מה שיגרום לכך שהרכב פשוט לא יניע.

כדי למנוע את זה פותחים את מכסה המנוע, מאתרים את המצבר ואת קוטב המינוס. קל מאוד למצוא אותו – זה לא הקוטב שמסומן ב-(+). מנתקים את המחבר. ברוב המקרים תידרשו לפתוח בורג או אום (עם מפתח בקוטר של כ-10-13 מ"מ) ובחלקם צריך רק לשחרר או להרים תופסן.

מצבר מינוס

 

2. נפחו את הגלגלים יותר:
שימו לב – אם הרכב יסע בתקופה הזו נסיעות ארוכות בכביש מהיר, אין לנפח את הצמיגים ללחץ גבוה שכן בזמן נסיעה, טמפרטורת הצמיגים תעלה ואיתה גם לחץ האוויר שבהם.

אנחנו רגילים להגיד לכם לנפח את הגלגלים לנפח שהמליץ היצרן, ברוב המכוניות מדובר על 30-35PSI (שהם 2-2.4 באר). בימים רגילים זה מצוין, אחלה פשרה בין צריכת דלק, לנוחות, לאחיזה.

אבל אנחנו לא בימים כתיקונם, וניפוח לפי הוראות היצרן מאפשר לצמיגים להתעוות. אם הרכב לא זז תקופה ארוכה (חודשים), העיוות הזה יכול להפוך לקבוע, ואז תתחילו להרגיש רעידות שמזכירות צמיגים לא מאוזנים. במקרה כזה תצטרכו להחליף את כל ארבעת הגלגלים.

כדי למנוע מהצמיגים להתעוות, נפחו אותם ללחץ גבוה יותר, אך זכרו להשאיר מעט מרווח ולא לחרוג מנתון הלחץ המקסימלי שמסומן על הצמיג.

לחץ אוויר צמיגים

 

3. כסו. את כל הרכב או לפחות חלונות, שמשות וסאנרופים:
בלילות אמנם עדיין קר, אבל הימים מתחילים להתחמם. אם הרכב שלכם חונה בשמש, הטמפרטורה בתוכו עשויה להגיע ל-60 ואף 70 מעלות. אם אנחנו לא נוסעים ברכב ומורידים את הטמפרטורה (ע"י מזגן או פתיחת חלונות), החום הגבוה עלול לפגוע בחומרים שבתוך הרכב.

אם אין ברשותכם "מגן שמש" לשמשה, ניתן לכסות אותה ואת שאר החלונות בעזרת סדינים או מגבות. כדאי שאותם סדינים או מגבות יהיו בצבע בהיר, כדי שיספגו פחות חום שיעבור לתוך הרכב.

אם יש לכם כיסוי מלא, עוד יותר טוב. אבל חשוב לזכור לשטוף את הרכב קודם כדי למנוע מהאבק שנלכד בין הרכב לכיסוי לשרוט את הצבע.

רכב מכוסה

 

4. רוקנו את הרכב מזבל ושאריות אוכל:
זוכרים את הסנדוויץ' ששכחתם בתיק ביום האחרון של כיתה ה'? אז אותו דבר, רק בתוך האוטו שלכם. והעובדה שזה הרבה יותר מביך כי אתם לא בכיתה ה'.

רכב מלא זבל

 

5. בכל זאת, תניעו:
שימו לב – רצוי לא להניע את הרכב יותר מאשר אחת לשבוע וחובה לתת לו לעמוד מונע (עדיף לעשות נסיעה קצרה) כדי לאפשר לאלטרנטור לטעון את המצבר.

לא רק הצמיגים של הרכב שלכם עשויים מגומי ועשויים להתייבש ללא שימוש. גם צינורות הדלק, נוזל הקירור ורבים אחרים. הנוזלים שנעים בתוכם כשהרכב מונע עוזרים להם לא להתייבש.

אז אם אתם יושבים בבית ומשעמם לכם (או להיפך, הילדים גורמים לכם לנסות לחשב האם אתם גרים מספיק גבוה כדי שהנפילה תגמור עם זה מהר וללא כאבים) קפצו לחניה פעם בשבוע-שבועיים והניעו את הרכב. תנו לו לעמוד מונע (אם אתם לא רוצים לנסוע) עד שהוא יגיע לטמפרטורת עבודה (מחוג חום באמצע, או כניסת המאוורר הקדמי לפעולה). רק אל תשכחו לחבר קודם את המצבר, כן?

אם אתם ממש צריכים כמה דקות של שקט, תגידו שהאיש מהאינטרנט אמר שצריך להשאיר את הרכב מונע לפחות 10-15 דקות.

רכב מונע

dddd