תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • מרצדס
  • מרצדס C קלאס
  • מרצדס C43 AMG - מבחן דרך

    מרצדס C קלאס

    מרצדס C43 AMG אמורה להיות אופציה רגועה יותר ל-C63 המטורללת, אבל האם בדרך היא מאבדת את הטירוף המשכר והמחייב?

    • 24-08-2017
    • מאת: רומן קוגן | צילום: רומן קוגן

    Welcome to the jungle

    מתקרב לאוטו. הדי ההופעה מאתמול עדיין בראש, והמנוע מנגן יחד עם סלאש ופורטוס, משדר לי את הג'ונגל, ישירות מקירות החניון. הולם אותה, אני חושב לעצמי, AMG אמורה להיות ג'ונגל. פרועה. מה עם ה-Fun and games? זה בדיוק מה שעמדתי לברר.

    ה-C43 היא, בעצם, גרסת הביניים במדרג גרסאות הספורט של הסדרה, כאשר מעליה ניצבת בגאון ה-C63 המקבילה ל-M3/4 ול-RS5 (ולג'וליה תלתן וקאדילאק ATS-V). באופן די ברור, ה-C43 שמה את הכוונת שלה כ-150 ק"מ מזרחה, לכיוון אינגולשטדט וה-S5. המתכון דומה – מנוע 3.0 מוגדש והנעה כפולה.

    ה-C הנוכחית, W205 בשפת מרצדס, היא הסנונית הראשונה של פלטפורמת ה-MRA החדשה שלה. מרצדס מבטיחה קשיחות מובילה לסגמנט וגם מדווחת על חיסכון של 100 ק"ג בזכות שימוש נרחב באלומיניום.

    ה-C43 חולקת מכלולים עם הגרסה הבכירה, כאשר ההגה והמתלים זהים. המנוע, כמובן, חלש יותר, ומספק "רק" 367 כ"ס  בין 5500 ל-6000 סל"ד, ו-53 קג"מ, הזמינים בין 2000 ל-4200 סל"ד. על העברת הכוח לכביש אחראים כל ארבעת הגלגלים, כאמור, באמצעות מערכת ה-4MATIC ותיבת הילוכים אוטומטית בעלת 9 הילוכים.

     

    She’s got eyes of the bluest skies

    וכמו אותה ילדה טובה, ה-All-American girl next door, מבחוץ הקופה נאה מאד אך די מאופקת, בוודאי יחסית למכונית ביצועים. קווי המרכב רכים, ורק החישוקים והבלמים הגדולים (וכמובן כיתובי ה-AMG) מסגירים את העובדה שלפנינו קצת יותר מ"סתם" מרצדס. ה-W205 מעוגלת ומאופקת יותר, כאמור, לעומת הדור הקודם, והתעגלות תא המטען מזכירה מכוניות משנות ה-60, כמו הספיידר דואטו המקורית והיגואר E-TYPE. עיצוב החזית קרבי יותר, בזכות גריל AMG השונה מהדגמים הרגילים, פנסי הלד והספוילר בתחתית הפגוש.

     

    I said baby you been looking real good

    כשנכנסים פנימה ומתמקמים במושב הנהג, התחושה הראשונה היא של איכות מאד מורגשת. אמנם מצופה ממרצדס, אך ה-A-קלאס הוכיחה כבר שלא כל מה שמוטבע עליו הכוכב איכותי באותה מידה, ולכן נעים לגלות שה-C, בהיבט הזה, היא בהחלט מרצדס טיפוסית. החומרים מעולים וכך גם איכות ההרכבה. העיצוב בהחלט עם יותר שאר רוח מהדור הקודם ובנוסף להיותו תכליתי הוא גם יפה בעיניי. פרט למסך המרכזי שנראה כאילו נשכח בתכנון הראשוני  ומוקם לאחר שלא נמצא לו מקום אחר, אלגנטי יותר. ולחגורות הבטיחות האדומות, שלעולם יזכירו לכל בני גילי, כנראה, את ה-106 ראלי על שלדתה המטורפת.

    הנדסת האנוש טיפוסית למותג – מתגי כיוון המושב על דלת הנהג (קלים לשימוש ולכוונון) ורק כיוון קושי המשענת והתמיכות למיניהם נמצא על המושב עצמו. כיווני המשנה האלה, אגב, מוצלחים פחות וגם אינטואיטיביים פחות לשימוש. מכל מקום, טווח כיוון המושב מעולה וכך גם טווח כיוון ההגה (גם כן חשמלי, עם מוט נוח וקל לשימוש). כמו כן, המושבים התגלו כנוחים פחות ממושבי המתחרות (אודי וב.מ.וו.) בנסיעות ארוכות.

    חוגה מרכזית אופיינית גם כן שולטת על מחשב הדרך ומערכת הבידור (מבית Burmester), וכדי לסייע לנהג בתפעול זריז יותר כמעט לכל פונקציה – מיזוג, שמע, טלפון ומצבי נהיגה – יש גם כפתור ייעודי על הקונסולה המרכזית או ליד החוגה, כדי לקצר את הדרך לתפריט הנחוץ. מעולה ונוח מאד. למערכת הקול שני שקעי USB, שקע SD ואפשרות להזרמת מוזיקה בבלוטות'. איכות השמע מעולה כצפוי, אבל היעדר מערכת ניווט צורם ברמות המחיר האלה.

    בקרת האקלים דו-אזורית והתפקוד שלה מצוין, וכך גם הפקדים שלה – יפים ואינטואיטיביים.

    המושב האחורי מוגבל לשני נוסעים, ביניהם מצויים מחזיקי כוסות נוחים ולשימושם פתחי אוורור. בצד המושב יש גם מקום אחסון פתוח. כמקובל, ישנם התקני איזופיקס. המושבים האחוריים, באופן די ייחודי, מצטיינים באחיזה צדית טובה, אך למרות שניתן די בקלות להושיב מבוגר בגובה של כ-1.75 מ' מאחורי נהג בגובה דומה, המושב התגלה כלא נוח במיוחד. מרווח הראש, כצפוי מקופה, די מוגבל. הכניסה למושב האחורי נוחה ביחס לקופה, כאשר המושב הקדמי גולש קדימה בסיוע מנוע חשמלי.

    ה-C43, כיאה למרצדס ובאופן שהולם את מחירה, שופעת אבזור. כל מערכות הבטיחות הנהוגות בסגמנט – בקרת שיוט אדפטיבית (DISTRONIC פלוס בניב שוואבי), כולל שמירה על נתיב וחזרה לתנועה ממהירות אפס (לסיוע בפקקים), מערכת בלימה אוטומטית עם זיהוי הולכי רגל, בקרת שטחים מתים ותנועה חוצה מאחור והתראה בפני עייפות נהג. כיאה למותג המערכות עובדות מצוין, אם-כי באופן טיפוסי נדרש מעט זמן ללימוד הפעלת בקרת השיוט.

    בצד הנוחות ישנם חיישני חניה היקפיים ומצלמת רוורס (מצוינת), יחד עם תצוגה נוספת לחיישנים מעל החלון האחורי שנראית במראה האמצעית. מעולה.

    תא המטען גדול, בוודאי ביחס לקופה – 450 ל'. שפת ההטענה שלו גבוהה, אבל הוא מנסה לפצות בפטנטים נוחים כמו ארגז מתקפל מקורי ופתיחה חשמלית עם אפשרות הגבלת תנועה.

     

    Take me down to the Paradise City

    ובדרך לשם עוברים בעיר. במצבים הרגילים (Eco ו-Comfort) המתלים קשוחים, אבל לא ברמה שמפריעה בהתנהלות השוטפת. מרגישים שה-C לא קשור לסיטרואן, כמובן, אבל בהחלט בגבול הסביר למכונית ביצועים. המנוע, גם במצבים ה"רגועים" מגיב מיד ובלי השהייה, מסל"ד אפסי ועד לקו האדום. תיבת ההילוכים חלקה וחסרת מאמץ, ואם לא מתאמצים, לא מבחינים בשילוב ההילוכים. מחוץ לעיר וכיאה למכונית ממולדת האוטובאנים, מגלים שייטת נהדרת. התיבה בעלת תשעת ההילוכים מאפשרת שיוט נינוח (100 קמ"ש בפחות מ-2000 סל"ד), המנוע מאפשר עקיפות חסרות מאמץ והמתלים הקשוחים שומרים על הקו הנבחר בקנאות. שוב, כיאה למרצדס בידוד ה-NVH מצוין, פרט לרעשי רוח מהחלונות חסרי המסגרת שבדלתות.

    בכבישים המפותלים מתחיל האקשן. בורר המצבים מוזז ל'ספורט+', וכעבור שתי פניות פחות או יותר מוחזר לספורט. ה-C43 מצוידת במתלים אדפטיביים, ו'בספורט+' הם פשוט קשים מדי, עד כדי קפצוצים לא נעימים כשהכביש, כמו רוב הכבישים המפותלים בארצנו (וכנראה לא רק בארצנו) אינו חלק כמו שולחן סנוקר. אני מניח שעל המסלול המצב הזה שימושי, בעולם האמיתי כמעט ולא. מרצדס, שמבינים דבר או שניים במכוניות ובעולם האמיתי, איפשרו לנהג ליצור מצב מותאם אישית, והפתרון נמצא בדמות הותרת המנוע והגיר במצב ספורט+ והמתלים במצב ספורט.

    שני הדברים הראשונים ששמים אליהם לב מיד במצבים הספורטיביים הם צליל המנוע (AMG. זה לא רעש, זה צליל), והגיר. והוא בועט. במצבים הספורטיביים AMG כיילו את התיבה כך שתרגיש כל החלפה והחלפה, וזה מכניס אותך למצב רוח קרבי. עניין של לאהוב או לשנוא כנראה, אבל ללא ספק מכוון, וממוקד. מכל מקום, מהירות ההחלפה מרשימה ביותר והדחף נשמר תמיד.

     

    Pretty tied up

    בפניות התנהגות ה-C43 מרשימה ומשאירה אותך עם פה פעור גם יחד. מכל מה שקראת על AMG אתה מצפה להילחם בזנב הסורר בכל פניה ופניה ולהחזיר את הרכב עם הגה משופשף מרוב נעילות נגדיות. בפועל, שום דבר מזה לא קורה. הקופה הלא קלה (1735 ק"ג) נכנסת לפניות בלי שמץ תת היגוי ויוצאת מהן בלי שמץ דרמה. פשוט מהר, מאד, רק צריך לזכור להרגיע את הבקרות ולהעבירן למצב הספורטיבי, אחרת בקרת המשיכה קוטעת, באגרסיביות יתרה, כל ניסיון לחזור לגז. ביחס לאאודי S5, למשל, דומה שמהנדסי AMG סמכו פחות על מערכת ההנעה הכפולה ותכננו את הבקרות להיכנס מוקדם יותר. חבל, כי זה פוגע מעט בשטף ההתקדמות, והשלדה מסוגלת להתמודד עם הכוח גם בלי עזרת הבקרות, למרות שפעולת מערכת ההנעה הכפולה מורגשת פחות מזו שבאאודי.

    למעשה, רזרבות האחיזה כה גבוהות, עד כי גם בניתוק מלא של הבקרות היא פשוט מסרבת לזרוק, לאבד אחיזה. שמץ תת היגוי שמנוטרל בקלות עם המצערת, ואפס היגוי יתר. נדרשה פרובוקציה חריפה במיוחד, מהסוג שבחיים לא תשוחזר בנסיעה קרובה לנורמטיבית, על מנת לגרום לה לאבד אחיזה – הגבולות פשוט רחוקים מדי. הלב מסרב לקבל AMG מהוקצעת ואוחזת שממאנת להתחבר לצד הפראי שלה, אבל הראש מעריך את העבודה ההנדסית שנדרשה כדי למנוע תת-היגוי בבהמה של טון-ושלושת-רבעי קילו ולמנוע היגוי יתר של 53 קג"מ.

    ההגה, כמה מיותר לומר בכל מבחן לרכב מודרני, אינו מתקשר יתר על המידה (או בכלל), אבל מהיר וישיר מאד. המשקל שלו על הצד הקל, ואני הייתי מעדיף אותו מעט כבד יותר. הבלמים, מאידך, לא ברמת החבילה הכוללת, הן מבחינת תחושת הדוושה והן מבחינת דעיכה, שעלולה להופיע בכבישים טכניים וצפופים.

    למעשה, ההתנהלות של ה-C43 מאד מזכירה את ה-S5 של אאודי, רק בתוספת מנוע עדיף ובעל צליל ערב בהרבה, תיבה בועטת ופחות תת-היגוי. מאידך, כאמור, הבקרות באאודי ליברליות יותר ומתערבות פחות. הקצב אותו הן מייצרות דומה כדי זהות.

     

    Dancing with Mr. Brownstone

    בעניין ההרגלים הרעים, ברוך השם יש. בשיוט רגוע ביותר, כמעט בלי כניסות לעיר, צריכת הדלק עמדה על כ-11 ק"מ לליטר. בקטעים הנמרצים כ-3.5 ק"מ לליטר, ובסך הכל בכל חייה כרכב מבחן עמדה הצריכה על כ-6.5 ק"מ לכל ליטר מהנוזל היקר. בשימוש יומיומי רגיל אפשר, לדעתי לנוע בין 7.5 ל-8.5 ק"מ לליטר.

     

    Don’t damn me when I speak a peace of mind

    איך לשפוט את ה-C43? האם להתאכזב מהאופי ה"רגוע" יחסית שלה, או להעריך ולהעריץ את הביצוע המהוקצע והיכולת הגבוהה? אם מתעלמים מזכרונות טופ גיר ופיפת' גיר ומתמונות של טיף נידל ב-C63, מגלים שלפנינו פשוט מכונית קופה יוקרתית-ספורטיבית מצוינת, מפנקת, מאובזרת (פרט לאותו חיסרון מעצבן של מערכת ניווט מקורית), רבת יכולת ומבצעת לעילא, שסובלת מחיסרון אחד מהותי ומשותף לשכנתה, האאודי S5 – מחירה, הגבוה בקרוב ל-100,000 ש"ח מזה של הב.מ.וו. 440.

    בקרב הכל-גרמני הזה, בעיניי, הבימר עדיין יוצאת עם ידה על העליונה, אבל המתחרות קרובות מתמיד ובמחיר קרוב יותר, ההתלבטות הייתה קשה יותר. לי, באופן אישי ולמרות שהיא בפירוש מכונית טובה, יותר קשה לראות  מכונית כ"כ רגועה של AMG, ולצד הצליל ובעיטות הגיר היא מאוד באופייה דווקא את אאודי, והייתי שמח אם היא הייתה יותר פרועה ותזזיתית.

    יש לכם שאלות לרומן? רוצים לקרוא מה חשבו מובילי הדעה האחרים שלנו על ה-C43 או לספר לנו מה אתם חושבים עליה? הצטרפו לדיון בפורום.

    dddd