המאמר המצורף נכתב בשבת בבוקר תוך כדי שיחת טלפון עם חבר קרוב.
הוא פורסם אצלי ב car-pad והעלה סוגייה מספיק רלוונטית לציבור כדי שגם 'וואלה רכב' ימצאו אותו כראוי לפרסום.
קרדיט לתמונות - פבל צ'רניצקי (התמונות היותר יפות), יואב פולס (התמונה הפחות יפה).
שוק הרכב המשומש רותח. כמה רותח? רותח עד שחברת 'לוי יצחק' החברה המפרסמת את המחירון המוכר הודיעה כי ככל הנראה היא תעלה את מחירי כלי הרכב המשומשים במחירון הקרוב שיפורסם ב 1.9.21, על מנת להתאים אותו למציאות בה כלי רכב משומשים נמכרים באלפי שקלים מעל המחירון בגלל הביקוש הער. בשקט אספר לכם שמחירי המשומשות במחירון הלאומי עולים בחודשים האחרונים בלא מעט דגמים.
כך אני מתעורר בשבת בבוקר, ומקבל טלפון מחברי א' 'חייב להתייעץ איתך'. הוא מספר לי שכבר כמה זמן קורא בכל המקומות ששוק הרכב המשומש 'חם, רותח' ומכוניות משומשות נמכרות באלפי שקלים מעל המחירון הלאומי, וזה כבר לא רק השוק של הלנדקרוזר או המאזדה מיאטה, אלא מקיף כמעט את כל המכוניות. אני שואל ב'רפי-רשפית' מדוברת 'א' ידידי, איפה זה פוגש אותך?' והוא עונה שחשב למכור את הרכב שלו, רכב שביומיום זוכה לביקוש ער, אז עכשיו על אחת כמה וכמה.
בוא נחשוב יחד אני מציע לו. מכרת את הרכב ב 15.0 מעל המחירון. עכשיו מה? האפשרויות העומדות לפניך הן אלו:
1. לקנות רכב משומש אחר
2. לקנות רכב חדש
3. לעשות 'חופשי חודשי' לתחבורה ציבורית.
רגע הוא עונה לי, חשבתי גם על עסקת ליסינג פרטית (להלן אופציה 4).
אנחנו מנתחים את העסקאות,
1. לקנות רכב משומש אחר. אני מתקשה להבין את ההיגיון. הרי גם את הרכב המשומש החדש (בהנחה שאנחנו מתקדמים בשנתון ולא חוזרים אחורה) ימכרו בהרבה אלפים מעל המחירון, אז מה עשינו בזה? לא מצליח להבין את ההיגיון.
2. רכב חדש הוא אופציה מעניינת, בתנאי שהיבואן יכול למסור מועד אספקה סביר. בחלק גדול מסוכנויות היבואנים יתקשו למצוא לכם רכב חדש בזמן אספקה סביר. מצוקת האספקה מקיפה את כל השוק, ולא רק בארץ. מפעלי יצור שלמים מושבתים, וכושר הייצור של היצרנים נפגע מאוד (נעזוב לרגע את הסיבות). ההקצאות לשוק הישראלי מוגבלות, והיבואנים צריכים לתמרן בין אספקת כלי הרכב לשוק הפרטי, לבין אספקת כלי רכב לציי הרכב. התוצאה היא שאתם כלקוח פרטי עלולים להיתקל בבעיות אספקה. לכן בכלל לא בטוח שידידי א' יצליח למצוא עסקה ממשית עם אספקה בזמן הנראה לעין, וסביר שיידחה לרבעון ראשון 2022 במקרה הטוב. לא זאת ועוד, חלק מהיבואנים מנצלים את ההקצאות הנמוכות לצמצום הנחות והעלאת מחירים. אני לא כאן במקום השיפוטי אלא העובדתי. צריך לקחת את זה בחשבון.
3. רגע, כבר מסיימים את הרכבת הקלה, עד אז לא ממש רלוונטי.
4. עסקאות ליסינג – מחד, עסקאות ליסינג אינן עסקאות זולות, מאידך ראו סעיף 2 – אין מכוניות.
אז נעשה מעט סדר,
אם הגעתם למסקנה שאין צורך יותר ברכב המשומש, מכל סיבה שהיא, ואתם לא זקוקים עוד לרכב הזה, ואין בכוונתכם לקנות רכב אחר - זה הזמן למכור את הרכב המשומש שלכם. השוק 'אש'.
אם בכל מקרה תיכננתם לשדרג את הרכב, לרכב חדש יותר, גדול יותר או מתאים יותר לצרכים – תמשיכו בתכניות. הנסיון שלי מראה שלא ניתן באמת לתזמן את השוק, תעשו מה שנוח לכם.
אבל, אם הסיבה בגללה פתאום עלה הרעיון למכור את הרכב היא מצב השוק, אז קחו נשימה עמוקה, תשתו משהו ותוותרו. שדרוג הרכב לרכב משומש חדש יותר – אתם תקבלו עוד כמה אלפי שקלים בתמורה לרכב שלכם, אבל תיכנסו להוצאה בלתי מתוכננת של כמה עשרות אלפי שקלים. אתם תרגישו נהדר שמכרתם מעל המחירון, ותוכלו לספר לחברים איזה עסקה נהדרת עשיתם במכירת הרכב, תוך שאתם מתפללים שלא ישאלו אתכם כמה שילמתם עבור הרכב החדש-ישן שקניתם.
אם בתמורה לכמה אלפים נוספים החלטתם לשדרג את הרכב ולרכוש רכב חדש מהניילונים, שוב, קיבלתם כמה אלפי שקלים נוספים (האם זה מה ששינה את מצבכם?) אבל הוצאתם שוב כמה עשרות אלפי שקלים, מבלי לומר מילה על ההוצאות הנלוות כמו ביטוחים יותר יקרים.
אם החלטתם למכור את הרכב ולעבור להנעה חשמלית מלאה כמו טסלה, aiways, איוניק 5 , MG או אחרים (בקרוב מאוד גם קיה), ועשיתם את החשבון הנכון של החסכון בדלק ובהוצאות תחזוקה, והבונוס של עוד כמה אלפי שקלים תמורת הרכב הישן היא הפוש האחרון למעבר – לכו על זה.
אבל, אם זו החלטה אימפולסיבית של 'נדפוק קופה' ואחרי המכירה 'נראה מה נעשה', כשיש נחיצות לרכב נוסף – שתו משהו קר ותירגעו. אל תמהרו למכור, על אף המצב בשוק.
- 1
Recommended Comments
הצטרף לדיון
ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.