לאחר חודשיים וכמעט 4K ק"מ עם הרכב שלי (וולוו PHEV) הגעתי למספר תובנות לגבי תצורת ההיברידי פלאג אין.
אני מניח שחלק מהעובדות מטה נכונות רק לרכב שלי ואינן רלוונטיות לרכבים היברדיים אחרים.
את הנתונים אספתי באופן אישי (לא מידע מהרשת) מתוך סקרנות ורצון למקסם את מערכת ההנעה החשמלית ברכב.
מספר מושגים ונתונים יבשים:
רכב היברידי פלאג-אין: רכב המכיל שתי מערכות הנעה, חשמלית ומבוססת מנוע בנזין.
מערכות ההנעה יכולות לעבוד יחדיו או בנפרד.
את הסוללה ניתן לטעון מעמדת טעינה ביתית או ציבורית. קיימות אופציות טעינה נוספות ופחות יעילות, פרוט בהמשך.
ניתן להשתמש ברכב יום-יום גם ללא טעינת הסוללה על חשבון יעילות נמוכה של מערכת ההנעה החשמלית ועליה בצריכת הדלק.
מערכת החשמל מספקת טווח של 30-40 ק"מ בחשמל בלבד.
לרכב שלושה מצבי נהיגה עיקריים: Pure, Power ו Hybrid
Hybrid - במצב זה הרכב מנהל את מערכות ההנעה לקבלת חיסכון מיטבי בדלק.
מנוע החשמל והבנזין יעבדו ביחד או לחוד בהתאם למהירות, עומס ומצב טעינת הסוללה.
Power - הרכב מנהל את מערכות ההנעה לקבלת ביצועים וכוח מירבי.
במצב זה מנוע הבנזין יעבוד באופן קבוע, המנוע החשמלי יעבוד במקביל בהתאם למהירות, עומס ומצב טעינת הסוללה.
Pure - מצב חשמלי מלא. הנעת הרכב תעשה בעזרת החשמל בלבד עד תום הסוללה. בהגעה לתום הסוללה יכנס לפעולה מנוע הבנזין.
כאשר הסוללה מלאה ניתן להגיע לטווח של עד 40 ק"מ בחשמל בלבד.
אופציות בניהול טעינת הסוללה:
Charge - מאפשר לטעון את הסוללה בעזרת מנוע הבנזין תוך כדי נסיעה. מעלה את צריכת הדלק ופוגם בביצועים.
Hold - משמר את טעינת הסוללה ולא מאפשר כל שימוש במערכת ההנעה החשמלית. בד"כ בשימוש באירופה בערים שאוסרות כניסת רכבים מזהמים למרכז העיר. הנהגים שומרים על סוללה טעונה עד להגעה למרכז העיר ואז משחררים את הנעילה.
בלימה רגנטיבית מצב "B" בבורר ההילוכים - בזמן בלימה והאטה, הרכב מנצל את האנרגיה הקינטית לטעינת הסוללה.
עובדות ומספרים:
טווח טעינת ופריקת הסוללה - 15%-95%
בטעינה ביתית הטעינה פוסקת ב 95%
במצב Hybrid מנוע הבנזין נכנס לעבודה קבועה בקיבולת של מתחת ל20%.
במצב Pure מנוע הבנזין נכנס לעבודה קבועה בקיבולת של מתחת ל16%.
את הקיבולת הנותרת, הרכב ינצל לגלישה במהירות איטית ולזחילה בפקקים.
מערכות המיזוג, החימום, החשמל (כולל טעינת מצבר 12V) ותגבור הבלמים עובדות במצב חשמלי מלא.
ניתן לעמוד זמן מאוד ארוך בחניה עם מזגן, אורות ומוזיקה בלי לפרוק את מצבר ה 12V וללא עזרת מנוע הבנזין.
מנוע הבנזין נכנס לעבודה תחת עומס מלא לעזרת המנוע החשמלי כאשר הוא קר לחלוטין.
בשל העובדה שמנוע הבנזין עובד לסרוגין, בנסיעות של עד 50 ק"מ וסוללה מלאה, במצב Hybrid מנוע הבנזין לא מגיע לטמפרטורת עבודה.
מנוע הבנזין עובד מספר שניות או דקות מדי פעם, הוא עובר מחזורים רבים של קרור וחימום.
הק"מ שעובר הרכב לא מייצג נאמנה את הבלאי של השמן והעומס על מנוע הבנזין.
באופן תאורטי, הרכב מסוגל לעבור מאות ק"מ בחודש ואלפי ק"מ בשנה בעזרת מנוע החשמל בלבד (בתנאי שהרכב נטען יום-יום). עדיין יש להגיע לטיפול מדי 15K ק"מ או שנה.
טיפים למיקסום המערכת החשמלית :
הסוללה ברכב קטנה יחסית, רצוי להטעין את הרכב בכל יום למי שנוסע מעל 20 ק"מ ביום.
העברת בורר ההילוכים למצב B - בלימה רגנטיבית בתחילת כל נסיעה.
נסיעות קצרות של עד 40 ק"מ רצוי לבצע במצב Pure. נסיעות ארוכות יותר במצב Hybrid.
לאחר תום הסוללה במצב Hybrid, כ4 ק"מ לפני ההגעה ליעד ניתן לעבור למצב Pure ולסיים את הנסיעה בחשמל בלבד.
לאחר תום הסוללה במצב Hybrid, אם ידוע מראש על כניסה לאזור עירוני מאוד צפוף ופקוק, מומלץ להטעין את הסוללה מראש ע"י
אופציית Charge ונעילת הטעינה ע"י Hold. כאשר מגיעים לאזור הצפוף והפקוק לשחרר את הנעילה ולעבור למצב Hybrid או Pure.
אם ידוע מראש על עומס גבוה שדורש את עזרת מנוע הבנזין כגון עליה מאוד ארוכה, ניתן להעיר את המנוע הבזין מראש כדי לחמם אותו ע"י מעבר למצב Power.
בתקווה שזה ישמש לעזר לבעלי רכבים דומים.
טיפים והערות נוספות יתקבלו בברכה.
- 1
Recommended Comments
הצטרף לדיון
ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.