ראשית - הרכב המצולם הוא הרכב הפרטי של אישתי, זה שהחליף את הספורטאז' 1.6 אורבן שמעלליו פורסמו כאן באריכות.
הדרישה של הגברת במשך יותר משנתיים היתה 'די, אני רוצה רכב קטן, ושיהיה לי בו כיף'.
על סאגת הרכישה, הקבלה ומה שאח"כ - יהיה פוסט נפרד. כאן כרגע תמצית הרכב. המבחן המלא - כרגיל ב car-pad.
הפיאט 500e הנוכחית היא דגם חדש לחלוטין שהושק בשנת 2020, ממש עם פרוץ הקורונה. אל תתבלבלו עם ה 500e שהושקה ב 2012. זו של 2012 היא הסבה של ה 500 הרגילה לרכב חשמלי. זו של 2020 נקראת New 500e והיא אכן שונה.
העיצוב החיצוני שומר נאמנות לכל ליין ה 500 שבתורו הוא רטרו ל 500 המקורית של שנות ה 50'. העמידו את ה 500e החדשה ליד פיאט 500 משנת 1957, ולא תהיה לכם שאלה על מקורות העיצוב של החדשה. על אף האמור, ל 500e מאפייני עיצוב משלה. בחזית 500 גדול שלא תתבלבלו ותחשבו שזה פיאט דוקאטו או משהו.
מבט מהצד מציג את אותה צללית עגלגלה שלא ניתן לטעות בה. תראו את הצללית לכל חובב רכב, גם אם הוא הלום אלכוהול, והוא יאמר לכם מיד שזו פיאט 500. גם במבט על חלקה האחורי של הפיאט הקטנה לא ניתן להתבלבל, יחידות תאורה גדולות משולבות לד, אותו חיפוי לידית פתיחת הדלת האחורית, בדיוק כמו ב 500 המקורית, 55 שנים קודם, וסמלון 500 קטן כחלכל, כשה-0 האחורן הוא בעצם האות e.
ארבעת גלגלי הרכב נמצאים ממש בקצוות לטובת מרווח פנים (גם במימד האורך וגם במימד הרוחב).
לא תראו ב 500e מאפייני עיצוב מוחצנים כמו שלפעמים יש במכוניות חשמליות מהמזרח. ה 500e לא צריכה להכריז שהיא כאן עם פסי לד, אותיות זוהרות ועוד.
העיצוב הסטייליסטי ממשיך גם לפנים הרכב. במרכז הדשבורד מסך מולטימדיה עם קישוריות מלאה. בגירסה ה action הבסיסית המסך בגודל 7'' צנוע. בגירסאותה בכירות יותר 10.25''. מתחתיו פתחי מיזוג מרכזיים ומתחת להם פקדי המיזוג. במרכז הדשבורד בחלקו התחתון, ארבעה מתגים חלף ידית הילוכים P, R, N, ו D. קל ונוח. מול הנהג מסך לוח מחוונים בגודל 7'', עם תצוגות משתנות לזרימת האנרגיה, למצבי הנהיגה, חיווי למצב הסוללה ועוד. מחשב דרך שימושי מציג לנהג מגוון תצוגות. ההגה עצמו שטוח בחלקו התחתון, מתכוונן לגובה ולעומק. מושב הנהג מתכוונן כמקובל, ולמרות שמדובר בגירסת הבסיס במקרה שלפנינו, המושב מצוין, נוח ותומך.
הנתונים הטכניים של ה 500e משתנים בהתאם לגירסה. רכב המבחן הוא הבסיסי עם סוללה קטנה בקיבולת 23.7Kwh וטווח מוצהר של 190 ק"מ. הדגמים הבאים עם סוללה בקיבולת 42.0Kwh וטווח מוצהר של 320 ק"מ. הסוללות הן מסוג ליתיום איון, ויכולות לקבל טעינה רגילה עד 11Kw, וטעינה מהירה עד 50Kw לגירסת הסוללה הקטנה ו 85Kw לגירסת הסוללה הגדולה. ה 500e מונעת על ידי שתי גירסאות הספק מנוע – הגירסה הפשוטה עם מנוע בהספק 95 כ"ס ואילו יתר הגירסאות עם מנוע בהספק 118 כ"ס. שני המנועים מספקים 22.4 קג"מ.
מבחינת גודל (או קוטן) בסיס הגלגלים של ה 500e עומד על 2.322 מטר צנועים מאוד, דבר המרמז על מרווח פנימי מצומצם לנוסעים מאחור. האורך הכולל של ה 500e עומד על 3.631 מטר ונפח תא המטען הסמלי 185 ליטר. המשמעות של כל המספרים היא שהנהג והנוסע שלידו נהנים ממרחב פנימי כייפי ושימושי. מאחור ניתן להסיע רק שני נוסעים, והמרווח בעיקר לרגליים מצומצם מאוד ומוגבל בעיקר לילדים. מבוגרים פחות ישמחו לשבת בו לאורך זמן.
מתניעים, כלומר לוחצים על כפתור, והרכב מוכן לנסיעה. שילוב ל D ומזנקים קדימה. צבירת המהירות בתחילת הנסיעה מהירה למדי. רשמית פיאט מצהירים על 3.1 שניות ל 50 קמ"ש, ו 9.5 שניות ו 9.0 שניות ל 100 קמ"ש. בפועל היה משעשע לבחון את הרכב. עמידה ברמזור ולידי SUV אמריקאי עם מנוע גדול מאוד ונהג עם כובע מצחייה. ביציאה מהרמזור ה 500e משאירה שובל אלקטרונים ל SUV הגדול, עד הרמזור הבא. אני שומע את לחיצות הגז של הSUV שלא אהב את האירוע, ועם קבלת האור הירוק הוא שוב יוצא והפעם דורס את דוושת הגז עד הרצפה. הגמד החשמלי שוב לפניו בזריזות וללא מאמץ, עד שצבר מספיק מהירות כדי להגיע לעוד רמזור.
ה 500e מספקת נוחות גבוהה יחסית לרכב עם בסיס גלגלים של סקייטבורד. המתלים מכויילים היטב לספק נוחות גבוהה, אבל מבלי לפגוע בכיף. ואגב כיף, אנשי פיאט השאירו ל 500e את אותה התנהגות כביש כייפית שיש לכל ה 500. הרכב מגיב נפלא לשינויי כיוון, ומצליח להוציא לא מעט חיוכים, שכלי רכב חשמליים ממעטים להוציא.
ל 500e שלושה מצבי נהיגה – Normal, Range, ו – Sherpa כאשר מצב ה Range מאפשר מנהיגה באמצעות דוושת התאוצה בלבד – One Pedal Drive. המהירות המירבית של ה 500e מוגבלת ל 135 קמ"ש לגירסה הבסיסית, ו 150 קמ"ש לגירסאות הבכירות. כרכב שמהותו להיות רכב עירוני המגבלה לא משמעותית, אבל היה מפחיד לקבל פתאום התנהגות לא סבירה של הרכב כשהוא במהירות גבוהה, וזה החזיר אותו ל RTFM הבסיסי ההכרחי.
גם ברכב המתוק הזה לא הכל מושלם. בגירסת הבסיס חסכו עליכם במראה במגן השמש של הנהג. נשבע לכם. מה שהיה לי בפיג'ו מודל 1987 אין ברכב המתוחכם הזה. בנוסף, הטווח המוצהר אופטימי מדי. אני משער כי בפועל הדגם עם הטווח הקצר לא יעבור יותר מ 150 – 160 ק"מ על סוללה מלאה, והוא כאמור ראוי להיות רכב עירוני בעיקרו.
ה 500e נבחנה במבחני ריסוק של ה EuroNcap וקיבלה ציון בטיחות טוב של ארבעה כוכבים, אבל לא מושלם. אפשר הרבה יותר טוב. בהתאם, ה 500e מצויידת באביזרי בטיחות הכרחיים כמו בלימה אוטונומית ובקרה אקטיבית לסטייה מנתיב.
ה 500e משווקת בארבע גירסאות, וכמה אפשרויות:
ה action הבסיסית (רכב המבחן) עולה 109,900 ₪ לרכב בצבע לבן. כל צבע אחר מביא עימו תוספת של 4000 ₪.
ה icon בגירסת 3+1 שזה אומר עוד חצי דלת בצד ימין להקלת הכניסה למושב האחורי – החל מ 137,900 ₪ לרכב בצבע לבן. כל צבע אחר תוספת של 4000 ₪, לתכלת פנינה תצטרכו להוסיף 7000 ₪.
ה 500e קבריו עם גג בד נפתח תעלה לכם 142,900 ₪ ללבן. צבע אחר בתוספת 4000 ₪.
גירסת ה La Prima המאובזרת לעייפה תעלה לכם 162,900 ללבן ועוד 4000 שח לשחור.
השורה התחתונה של ה 500e היא שהיא ממתק עירוני מקסים. ה 500e היא רכב מיני עירוני, סטייליסטי ומעוצב. שימושיות טהורה זה נחמד אבל אם זה הקטע שלכם, אתם לא במבחן הנכון. ה 500e לא מתחרה ברכבי מיני או סופר מיני אחרים, היא עומדת שם די לבדה עם עיצוב מרהיב, יתרונות (וחסרונות ) של הנעה חשמלית ואם אתם תרצו אותה זה בדיוק בגלל התכונות שלה ולא מכל סיבה אחרת.
ל 500e גם אין ממש מתחרים. מתחרה צרפתי אחד נפסל עקב מבחני ריסוק איומים, ואילו מתרה צרפתי אחר ונפלא לכשעצמו עולה משמעותית יותר יקר, גם אם מביא עימו יתרונות בצורת מרווח פנימי.
המבחן המלא התפרסם ב car-pad - אתר הרכב של יואב פולס
Recommended Comments
הצטרף לדיון
ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.